[Windows *] Waar altijd schrijfrecht?

Pagina: 1
Acties:

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 21:53
Ik heb een vraag.
Is er een plaats in windows 95/98/XP/NT/2000/2003 etcetc.. waar een gebruiker, hoe het systeem ook beveiligd is, altijd schrijfrecht heeft?
Ik kan me zo voorstellen dat dat bijvoorbeeld in de mijn documenten is of iets dergelijks.
Ik ben namelijk bezig met het maken van een programma, maar dat programma moet
tijdelijk ergens een html-file neer kunnen zetten. Het programma moet op alle mogelijke
configuraties werken, maar die kan ik natuurlijk niet allemaal testen :|

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik denk dat in de TEMP dir wel iedereen schrijfrechten heeft?

ff checken

edit:
nee dus. ik denk dat je idd zal moeten zoeken naar een gepaste dir in de homedir
alhoewel op bepaalde systemen (citrix dingen etc) de gebruiker zo goed als nergens schrijfrechten heeft

edit2:
als je wil dat het ALTIJD werkt zal je waarschijnlijk beter af zijn als je die html in het geheugen houdt (daar bestaan meestal wel klassen voor) tenzij dat door de structuur van je prog niet kan

[ Voor 85% gewijzigd door H!GHGuY op 09-06-2005 09:48 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:18

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

waarschijnlijk in %temp%
die map gebruikt windows ook (onder gebruikers rechten).

I play my enemies like a game of chess...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je bent nergens gegarandeerd op dat je kan schrijven - je kan echter wel logischerwijs er op vertrouwen (imho) dat je in je eigen(!) temp directory mag schrijven :)

• Zynth
aha, het is nog een beetje onduidelijk maar we komen er wel.
Ik kan alleen geen temp directory vinden per gebruiker;
zou die in de documents and settings moeten staan?

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

c:\documents and setttings\username\local settings\temp

local settings map is wel een verborgen map
maar dat is de locatie in de user omgeving waar een temp directory staat

[ Voor 53% gewijzigd door WPN op 09-06-2005 11:22 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Zet "Verborgen bestanden en mappen weergeven" eens aan bij Mapopties ;)

Bij Windows 2000 en XP (ook bij NT?) is iedereens persoonlijke temp-directory te vinden onder Documents and Settings\Gebruikersnaam\Local Settings\Temp

• Zynth
hmm, ik heb nou een delphi-functie gevonden die allerlei systeempaden kan returnen. Ik heb het nu zo opgelost dat ik gewoon eerst probeer te schrijven in de temp, dan in de mijndocumenten en dan in de cache. Zal wel goed moeten gaan, anders maar een foutmelding ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat doet die Delphi functie precies? Je kunt ook "gewoon" de systeemvariabelen uitlezen, hier dus met name %TEMP% en %TMP%. Mijn documenten is een erg lelijke plaats voor tijdelijke bestanden. Is het ergens serverside wegzetten anders geen optie?

Er van uit gaan dat het 'c:\documents and setttings\username\local settings\temp' is, is IMHO iig. geen goed idee aangezien dit net zo goed D kan zijn, in mijn geval is het zelfs e:\temp.

Los daarvan zijn er wat verschillen tussen de 9x en NTx varianten, al heb je bij 9x natuurlijk geen "last" van rechten. Als die Delphi functie het allemaal goed afvangt is dat waarschijnlijk het makkelijkst maar check dus wel of die overal rekening mee houdt.

[ Voor 37% gewijzigd door F_J_K op 09-06-2005 12:46 . Reden: :X ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

@F_J_K ja klopt... maar het ging TS om waar in mijn documenten het stond, en voor het gemak heb ik de standaard plek voor hm gegeven, aangezien standaard daar de plek is

neem aan dat TS wel zo slim is om dat zelf te verzinnen, dat de drive kan verschillen....

[ Voor 46% gewijzigd door WPN op 09-06-2005 18:19 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

F_J_K schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:44:
Er van uit gaan dat het 'c:\documents and setttings\username\local settings\temp' is, is IMHO iig. geen goed idee aangezien dit net zo goed D kan zijn, in mijn geval is het zelfs e:\temp.
"%userprofile%\local settings\temp" ?
of gewoon %temp% gebruiken, anders zou een user niet eens kunnen werken omdat er altijd een %temp% gebruikt wordt, als de system envrironment variable niet gebruikt kan worden moet altijd de user environment variable beschikbaar zijn.
Los daarvan zijn er wat verschillen tussen de 9x en NTx varianten, al heb je bij 9x natuurlijk geen "last" van rechten.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 09-06-2005 19:22 . Reden: grmbl - kwoot tags zijn kut als je moe bent ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat zei ik ja, %temp% gebruiken :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elevator
  • Niet online

elevator

BackSlash32 schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:21:
"%userprofile%\local settings\temp" ?
werkt onder NT4 niet ;)

Ik gok overigens dat TS de ShGetSpecialFolderLocation() api (oid) gebruikt - deze kent voor zover ik weet geen mogelijkheid om de temp directory op te vragen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De hoeveelheid NT4 installaties die je nu nog in het wild aantreft is dusdanig dat je je moet afvragen of dat wel een factor is van betekenis.
Die NT4 dozen die gebruikt worden zijn over het algemeen dan ook nog dichtgespijkerd met allerlei bedrijfspolicies, waar je zelf geen 3rd party software op kan installeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Niet online

elevator

Laat ik het anders zeggen - het gebruik van 'iets' hardcoded is gewoon een 'bad practice' - en zorgt er nu, over een jaar of over 5 jaar over dat ze jouw applicatie vervloeken omdat je je niet gewoon aan de standaard hebt gehouden :P
Pagina: 1