fanless systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
LS,

Zo het plannen van mn fanless systeem begint vandaag.
Al zal het nog wel lang duren voor ik het daadwerkelijk bouwen ga.
Ik houd er nu eenmaal van om de zaken goed door te denken dus vandaar dat ik nu begin en jullie de kans geef gaten in mijn kennis op te vullen.

Ten eerste even duidelijk maken dat ik absoluut geen enkele fan in het systeem wil. En voor de koeling alles met 1 pomp. Dat zijn de basisvoorwaarden.

Goed het systeem zal zijn voor office, internetten, videoediten, en gamen.
In het kader van toekomstige zaken lijkt een S939 me een goede basis en wel het Asus SLI deluxe bord. Aangezien ik alles wil voorzien van waterkoeing is de heatpipevariant niet nodig.
Tegen de tijd dat het draait zullen de dualcore CPU's wel goed in omloop zijn en dit draait op dit bord.

Ook wil ik aanvankelijk beginnen met een X800XT of X850XT slavekaart welke na verloop van mee tijd als de prijzen leker omlaag zijn uitgebreid kan worden met een masterkaart van hetzelfde type (ik houd wel van een spelletje maar een diehard gamer ben ik absoluut niet. En tegen de tijd dat de prijzen omlaag zijn werkt crossfire vast wel op dit bord)

Op de volgende website :
http://www.mips-computer.de/index.htm
Staan een aantal zeer handige producten, zoals de low-profile GPU WC blocks en het WC mosfet blok (dingen waarvan ik dacht het zelf te moeten maken.)

Als kast lijkt me de CM stacker handig.
(weet iemand hoeveel ruimte er zit tussen de mobotray en de zijkant van de kast ik denk er nl aan om ook aan de achterzijde van het mobo enkele wc blocks aan te brengen want onlangs las ik dat dit ook veel scheelt en omdat er in de pc dus absoluut geen airflow i kan extra koeling geen kwaad (maar zal het zelfs nodig zijn.)

Eerst dacht ik aan een (evt. geclusterd) reserator setup, maar ik las laatst dat er ook een ander mogelijkheden zijn.
En zie hier:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1302
Volgens mij is het mogelijk meerdere, hiervan op de stacker te bevestigen. (makkelijker dan losse toren(s) (heb hier een kindje rondkruipen))

In mijn huidige setup met simpel wc kitje in coolermaster wavemaster zit geen sidepanel, maar dit ziet er volgens mij zo apart uit met de enorme hoeveelheid slangen dat ik het nu wel wil.

Omdat ik de HDs in een afgesloten box wil bevestigen tegen geluid wil ik wc blocks die je tussen twee hd's plaatsen kan.
2 vragen hieromtrent:
1 Waar zijn blocks te koop die je tussen hd's plaatst, ik zie alleen maar wc nlocks die om de hd zitten?
2 Is er een silencer oplossing war twee disks inpassen?

Goed voor het overzicht dus even de specs:
Min 450W WC PSU
CPU AMD 64 X2
Asus SLI deluxe
2 GB DDR (merk is niet belangrijk timings van 2-2-2-5 wel)
2 x minimaal X800XT
PCI kaart waarop S-video ed aanwezig is (of wellicht de X800 AIW weet ik nog niet zeker) (Qua GPU er moeten in ieder geval 2 monitoren aangestuurd kunnen worden)
onboard audio is prima voor mij.
2 x sata 40GB snelle en stille disk 1 voor OS en Swapfile en 1 voor programma's en games.
2 x sata grote snelle stille disks min 300Gig voor data ed
2 x sata hele grote minder snelle stille disks hangt ervan af wat er tegen de tijd dat ik dat aan ga schaffen aangeboden wordt. (op sata poort die in de bios uit te schakelen is en waar ik gemakkelijk images en backups op kan zetten, deze hoeven niet in stille behuzing of wcsysteem, ze gaan één keer per week aan en dan trek ik wat geluid wel)

Dus het wordt qua keolblokken:
1 PSU WC
1 CPU blok
2 CPU lowprofileblocks (misschien drie hangt ervan af AIW of losse PCIkaart)
1 mosfetblock
1 Northbridge block
2 HD blocks
(misschien zelfs wel een of twee blokjes met warmtegeleidende lijm van Zalman op het eheugen plakken)
3 blocks achterzijde MOBO (mosfet, northbridge, sound) met een pad zoals vroeger onder de cpu koelers zaten om kortsluiting te voorkomen.

Passief gekoeld door radiatoren die aan debuitenzijde van de kast hangen, ik denk nu twee aan de rechterzijde en 1 aan de linkerzijde, want het gedeelte dat je door het window kan zien, rechts boven vind ik niet mooi dus daar kan er dan perfect één.

Natuurlijk komt er nog wat spul in om temps te meten en een alarm als de pomp afslaat, gebruik ik nu ook zo'n coolermaster ding voor.
Welke pomp zou voor deze blokjes en drie a vier rads goed zijn? (en in het kader van de geluidsproductie, ofwel een stille ofwel 1 die in een geluidsdichte box oid geplaatst kan worden.

Ik heb al erder een topic gestart over fanles systeemen die liep dood omdat er enkel gestelt werd dat airrflow nodig is en dat een 120mm fan op 5V niet te joren is. Toch is mijn doel een absoluut fanloze pc (en volgens Zalman oet het bv ook kunnen, maar die kast wil ik pertinent niet, ik maak m liever zelf van losse onderdelen :)

Gr.S

• Silent7
sorry dit is enkel even om m te kunnen bookmarken

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:55

makje

Professioneel prutser

Hmm, uitgebreid verhaal zo op de late avond. Laat ik om te beginnen vertellen hoe 'vereerd' ik mij voel dat ik een aantal gaten in jouw kennis mag vullen... ja dat is een lichte vorm van sarcasme ;)

Allereerst neem je een nVidia Sli moederbord en wil je daarop Ati's Crossfire gaan gebruiken, volgens de huidige stand van zaken kan dat echter niet. Of dat in de toekomst wel kan zal vooral afhangen van de zakelijke afwegingen van zowel nVidia als Ati m.b.t. de uitwisselbaarheid van hun multi-gpu oplossingen en hun moederborden.

Normaal gesproken hebben moederborden -en dan vooral de area rondom de socket- koeling van zowel een casefan in die buurt alswel een vlaag van de luchtcirculatie die de cpufan veroorzaakt. Een gesignaleerd probleem bij waterkoeling is dat de area rondom de socket te warm wordt waardoor er instabiliteit kan ontstaan, maar meer nog de levensduur van de componenten verminderd. met alleen een Casefan valt dat heel erg mee, maar helemaal zónder casefan zou ik er wel serieus voor gaan opppassen en waterkoeling gebruiken voor die areakoeling lijkt mij persoonlijk erg onhandig, ingewikkeld, duur en vooral ontoereikend aangezien je niet alle componenten individueel kunt koelen. Ik schaar mij dan ook duidelijk onder de groep mensen die zeggen dat een paar stille casefans welke ook nog eens op 5 volt werken helemaal niet hoorbaar zijn, maar wel heel verstandig voor je hardware.

Overigens zijn de standoffs voor je moederbord 1cm dus de ruimte tussen je moederbord en de moederbord-tray is ook 1cm. De ruimte tussen de moederbord-tray en de zijkant van de kast is iets van 1.5cm, maar daartussen een waterjacket plaatsen is natuurlijk vrij zinloos aangezien de moederbord-tray niet warm wordt, maar alleen de achterkant van het moederbord zelf.

Voor wat betreft de harde schijf koeling vind ik je verhaal een beetje onduidelijk. Eerst wil je de koeling aan de onderkant van de schijven hebben, of in ieder geval tussen de schijven. Dat doet me denken aan wat bijv. koolance en innovatek bieden (ook bij freezinghardware hebben ze die wel). Daarna begin je over een oplossing waarbij de harde schijven in een silencer zitten. Aqua computer heeft daar wel een paar goede van welke in één of twee CD-ROM bays passen. De Coolermaster Stacker bied je toch wel genoeg CD-ROM bays en de demping van het geluid lijkt me ook wel leuk meegenomen :)

Voor wat betreft de pomp denk ik dat je beter voor 2 pompen kunt gaan. Je hebt namelijk veel (8 - 10?) water jackets in je planning en je hebt ook 2/3 radiatoren. Als je 1 pomp wilt hebben die dat allemaal in 1 kringloop kan trekken dan moet het wel een héle krachtige pomp zijn en zulke krachtige pompen zijn meestal niet heel erg stil meer. Daarom denk ik dat je beter 2 kringlopen kunt maken met 2 Eheim 1048's ofzo, die pompen zijn relatief erg stil en sterk genoeg voor een normale kringloop van 3 - 5 waterjackets met radiator.

Al met al vind ik het onzinnig om een compleet fanloos systeem te maken, helemaal als dat betekent dat je ook nog water jackets op de achterzijde van het moederbord moet plaatsen. De stacker bied erg goede koelingsmogelijkheden met reeds vrij stille 120mm fans welke op 5v vrijwel onhoorbaar zijn (ik kan het weten, heb er 4 van op 5v en 2 papst 120mm op 5v op de radiator). Met een fan koel je ALLE onderdelen in je systeem en alle condensatoren etc op je moederbord, dat lijkt mij veel beter dan alleen heel plaatselijk een paar waterjackets te plaatsen...

9800x3d

Verwijderd

Jij wilt de ATi Crossfire techniek gebruiken op een NVidia SLI moederbord :S ?

Dat is net zo iets als een Intel processor op een Socket 939 mobo proberen te krijgen, dat gaat dus niet werken... dan zou ik een andere mobo kiezen die Crossfire ondersteund... Dit omdat in mijn ogen Crossfire beter werkt dan SLI, bahalve het kabeltje buitenom dan :P

• Silent7
Het is inderdaad de bedoeling om gaten te zagen in de MOBOtray voor de WC blocks (jackets?)
En de mosfets ook nog eens aan de "normale"kant te Wc-en.

Ook wil ik inderdaad de disks in een silencer stoppen( als die er zijn voor twee disks) en ertussen een WC-block doen.

Ik hoop van harte dat NVidia Crosfire drivermatig gaat ondersteunen, doch anders zal ik bij aanschaf toch uit moeten wijken naar een ATi-chipset, een NVidia chipset is geen heilig huis voor mij.

En tja waarom geen fan? en waarom de moeite nemen om delen van het mobo te WC-en terwijl een fan rustig voor airflow laten zorgen goedkoper en makkelijker is? Misschien wel juist daarom en er zijn fabrikanten (ik haal weer Zalman aan) die ook geloven dat airflow niet absoluut noodzakelijk is. Ik doe het dan liever op een iets andere manier, met meer onderdelen van het Mobo gekoeld.
Bovendien stijgt warme lucht en de stacker heet veel ruimte en openingen (een reden voor de voor deze kast, ik ken nl weinig andere kasten met een groot venthole in de bodem)
Dit gecmbineerd met de wetenschap dat hoe warmer iets wordt hoe makkelijker het de warmte afstaat en dus hoe meer luchtstijging er ontstaat geeft mij voldoende zekerheid toch echt voor fanless te gaan.

En wat dacht je van deze pomp:
http://xcsystems.nl/produ...h=228_237&products_id=744
geen snelheidsmonster, maar wel zeer krachtig, en gezien de passieve radiatoren is het helemaal niet erg als het water niet snel stromt, als het maar stroomt, want hier geld dat de efficientie van het koelsysteem hoger wordt naar mate de temp van het te koelen water hoger is. (water koelt nu eenmaal sneller af van 100 naar 90 grdC dan van 30 naar 20) (en ik besef dat als het 100 GrdC zou worden ik een groot probleem heb ;))

En wat is de maat precies tussen de MOBOtray en het zijpaneel bij de Stacker, het is zo'n grote kast dat ik me goed kan voorstellen dat het iets meer is dan standaard. (hoe meer ruimte hoe groter de keus in blocks en bij nauwelijks ruimte toch maar zelf iets gaan maken:))

Weet trouwens iemand waar die pads die vroeger onder cpukoelers of anderszins niet electrisch doch wel warmtegeleidend materiaal vandaan te halen?

Gr. S.

• Silent7
Oh sorry, ik heb het niet goed duidelijk gemaakt, het ziet er echt niet naar uit dat dit systeem binnen een aantal maanden draait, en ik hoop dat ofwel NVidia Crossfire dan ondersteunt, ofwel er veel goede reviews zijn en goede MOBOs met ATI-chipsets, want ook mijn voorkeur gaat uit naar crossfire.

Het lijkt me toch ook wel logisch dat NVidia de ondersteuning gaat geven, een nieuwe videokaart is duurder dan een MOBO dus bij upgrades in de toekomst is de keuze tussen wat er vervangen/bijgeprikt moet worden natuurlijk snel gemaakt als je een ATi kaart in de NForce4 hebt hangen. (al zullen de echte FPS junkies natuurlijk niet lang wachten maar gelijk weer op het nieuwste van het nieuwste overstappen, ga zo door jongen en baan de weg voor mensen zoals ik :))
En als ze de drivers updaten, of een speciale update alleen voor crossfire uitbrengen kunnen ze gelijk een idee krijgen op hoeveel % van hun borden en een ATI kaart draait en elk beetje informatie is meegenomen in een stijd die zo intens is als tussen deze twee chipbakkers.

Gr. S.

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11-2025

CyberJoe

Only visiting this planet

Hier een site die de gaten in jouw kennis zou kunnen aanvullen: http://www.silentpcreview.com/index.php

Ja ik heb ook een computer.

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
//offtopic
Damn heb jij geen slaap nodig ofzo })

//ontopic

Verder heb ik niet veel aan of op te merken op wat je wilt bereiken alleen dat het behoorlijk prijzig zal worden.

[ Voor 57% gewijzigd door MasterMike op 09-06-2005 07:34 ]

Pagina: 1