Hoofdtelefoon uitzoeken

Pagina: 1
Acties:
  • 992 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:50
Deze avond/nacht heeft het snoer van m'n AKG K101 besloten dat het niet veel verder meer kan. Helaas. Begrijp wel meteen waarom die dure hoofdtelefoons allemaal losse snoeren hebben.

Tijd voor wat nieuws dus. Maar wat? Ik zoek een hoofdtelefoon die minstens zo goed klinkt als m'n K101 (eigenlijk beter). Minstens zo comfortabel.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat er nog net iets meer in het geluid zat dan m'n K101 kan weergeven. Dat moet ook bijna wel kloppen, want de K101 zie ik her en der voor €50, terwijl er ook veel duurdere modellen zijn :P. Desondanks, ik ben op zich heel tevreden met het geluid hiervan.. Het is al 10x beter dan zo'n crappy Sennheiser PC-150 (:r :r :r), Philips SBC HL300 (nu is die ook wel veel goedkoper..). En ook nog steeds beter dan een Sennheiser HD500.

Anyway, wat heb ik zelf al gevonden en uitgezocht. Ik wil weer een AKG, maar nu een duurdere. Over Sennheiser peins ik nog niet, die kunnen alleen maar goede oordopjes maken (MX400! De rest is gewoon pulp, echt). Maar nu zijn er verschillende modellen met als (in mijn ogen) belangrijkste verschil :

K141 Studio : semi−open, supraaural dynamic headphones
K171 Studio : closed−back, supraaural dynamic headphones
K240 Studio : semi−open, circumaural dynamic headphones
K271 Studio : closed−back, circumaural dynamic headphones

Wat ik nu zo'n beetje zoek in een hoofdtelefoon :

• M'n oren moeten helemaal in de schelpen passen. De diameter van de oorruimte bij m'n K101 is zo'n 4,5cm en dat past precies, beetje krap maar het gaat. Volgens Dan's data is dat bij de K271 5,7cm. Als ik het goed heb begrepen is dit het verschil tussen supraaural en circumaural, maar ik weet het niet zeker. Wel dat m'n K101 iig supraaural is, en m'n oren dus eigenlijk net niet zouden moeten passen.. Ik weet het gewoon niet. Maar iig moeten m'n oren in de schelpen passen, want niks irriteert zo erg als schelpen die op je oren drukken. Het hele ding moet dus goed zitten :)

• Niet zweten als ik 'm eens +6 uur achter elkaar opheb. Het schijnt dat ik daarvoor beter een semi-open dan een closed-back kan hebben omdat de semi-open nog wat frisse lucht doorlaat, met als nadeel dat er veel meer geluid lekt? M'n K101 is semi-open iig.

• Los snoer, niet weer hetzelfde :X

• Lekkend geluid maakt me niet uit, ik zit toch meestal alleen te luisteren. Isolatie van omgevingsgeluiden is niet echt hard nodig, wel een voordeel maar geen must. Zo luidruchtig is m'n computer nu ook weer niet :). Semi-open dus?

• Geluidskwaliteit.. Opgevoerde bass en verkracht geluid heb ik geen boodschap aan, ik zoek gewoon iets dat zo dicht mogelijk kan benaderen hoe het origineel geklonken zou moeten hebben. Details, scherpte. Als het origineel belabberd klonk is dat pech, ik hoef geen hoofdtelefoon die dat probeert te fixen. Qua volume moet het wel een beetje luid kunnen zonder vervormen.. Het hoeft niet ziekelijk hard maar ook een geweerschot moet niet overkomen als een scheet :).

• Bron/toepassing : vanalles. Films, trance, Nightwish, spraak, games en vanalles wat ik nog vergeet. De bron is, jawel, een computer ;). Geen crappy SBLive! though, maar een M-audio Revolution 7.1. Ik heb de indruk dat die wel een goede kwaliteit heeft, hij klinkt iig beter dan m'n Turtle Beach Santa cruz en lijkt nu definitief de K101 de beperkende factor te maken :).

• Prijs : boeit me amper.. Als ik €200 of misschien zelfs meer moet uitgeven om iets goeds te hebben, so be it. Ik gebruik dit veel te vaak om erop te bezuinigen, is het me niet waard. Minder is natuurlijk wel beter, voor 2% beter geluid geef ik ook weer geen €100 uit.

Iemand die iig wat verheldering van termen kan geven zodat ik m'n keuze beter kan maken? :) Van te voren luisteren zit er vrijwel nooit in, dus ja, ik zal idd op specs moeten kopen. Of toch een ander merk? Wat de boer niet kent vreet ie niet (snel), dus dat lijkt me moeilijk om te beslissen.

Nog 1 vraagje : waar koop je dit in NL? In de PW staan AKG hoofdtelefoons niet, de meeste computershops doen er ook niet aan, de winkel om de hoek ook niet aan hogere modellen dan de K101.. Op alternate.de kan ik ze wel kopen, maar zijn er geen NL (bij voorkeur web-)shops die ze voor redelijke prijzen kan leveren?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Hoezo zit luisteren er niet in ? Zou ik wel altijd doen, alleen op spec´s kopen is riskant. Weet je ook nooit offie lekker zit bijvoorbeeld.

Bij de betere HiFi / Audio zaken (RAF of RUAD of zo (´k weet niet waar je woont) kun je vaak te kust en te keur.

Wel vreemd trouwens om Sennheisser zo af te doen. :?

Kijk ook eens op : http://www.head-fi.org/

Heb zelf een Philips SBCHP1000 waar ik erg tevreden over ben. Robuust, zit lekker, stoffen pads, zweet niet. Goede soundstage (in mijn opinie iets overdreven bas, moet je van houden, maar de detaillering maakt alles goed :) ) Zeer geschikt voor films !

• Mentalist
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 11:13:
Hoezo zit luisteren er niet in ? Zou ik wel altijd doen, alleen op spec´s kopen is riskant. Weet je ook nooit offie lekker zit bijvoorbeeld.

Bij de betere HiFi / Audio zaken (RAF of RUAD of zo (´k weet niet waar je woont) kun je vaak te kust en te keur.
Mijn ervaring is dat het lastig is om hoofdtelefoons te testen van te voren. Speakers kan wel ja, maar hoofdtelefoons normaal afaik niet.

Hier (Bergen op Zoom) zitten afaik ook weinig serieuze zaken in de buurt.
Wel vreemd trouwens om Sennheisser zo af te doen. :?
Goed, ik maak de Sennheiser rant weer eens compleet :

Sennheiser draadloze FM hoofdtelefoon : klinkt belabberd en was in no-time stuk (hoofdband gebroken!). De sprietjes die voor antenne door moeten gaan knakken ook zo af.

Sennheiser PC-150 : klinkt ontzettend belabberd en is ook nog eens gruwelijk duur!

Sennheiser HD437 : klinkt net zo but als de PC-150 maar is, toegeven, wel de helft goedkoper. Toch klinkt een Philips beter voor dat geld.

Sennheiser HD500 : klinkt raar en klinkt voor de meeste toepassingen niet goed genoeg om de (afaik iets goedkopere) AKG K101 te verslaan.

Sennheiser is leuk voor onderweg ofzo (mx400 dus), maar de rest is gewoon doffe ellende. Daar trap ik écht niet nog een keer in. Exirion kan je er geloof ik meer over vertellen.

Verwijderd

Misschien deze Philips SBCHP 895 (opvolger van de bekende Philips SBCHP 890), in Nederland moet die nog uitkomen deze zomer. Ik heb hem tijdens mijn verblijf in America vorige week gekocht voor $85. Hij zal in Nederland ongeveer evenveel gaat kosten als de HP 890 denk ik.
Voor movie, gamen maar ook voor muziek vind ik hem heel goed klinken voor relatief weinig geld. ;)
Wel een open type.

Verwijderd

Kijk hier eens naar, deze heeft een vriend van mij ook, heel CampZone lang op z'n oren gehad en geen zweet-oren..

http://www.panasonic.nl/P...2145%7C2140%7C665%7C4%7C1
Dit is echt een hele goede koptelefoon. Comfortabel, supergoed geluid, goed lang snoer. Wel aan de prijzige kant maar dan heb je ook wat.

Verwijderd

Ik zou niet direct beginnen met een Philips, Pioneer of Sony te nemen maar echt rond te kijken voor iets van hogere kwaliteit binnen jouw budget. En op www.head-fi.org zul je inderdaad veel informatie vinden.
Iets dat je geluidskwaliteit ook enorm kan verbeteren is een hoofdtelefoon-versterker gebruiken, indien je een minder efficiënte koptelefoon zou nemen die veel power nodig heeft zoals sommige in de high-end klasse. Hier op Tweakers ga je voor 90% ervaringen horen van de midden-klasse van de overbekende merken waar je natuurlijk ook iets mee kunt aanvangen. Maar is het niet veel leuker om op een forum echt op zoek te gaan naar merken waar je nog nooit van gehoord hebt en die nog net binnen jouw budget liggen maar die andere koptelefoon's in zijn prijs-range vierkant wegklast? En dan ga je met dat lijstje modellen dat je opgesteld hebt naar de betere hifi-winkels en vraag je om ze te testen en vandaar zie je dan wat je doet. Ook tweedehands zou ik je aanraden, dan zou een Stax misschien opeens wel in je bereik kunnen komen, wie weet? :)

Mijn raad dus ---> www.head-fi.org, www.google.be

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:25
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 11:13:

Heb zelf een Philips SBCHP1000 waar ik erg tevreden over ben. Robuust, zit lekker, stoffen pads, zweet niet. Goede soundstage (in mijn opinie iets overdreven bas, moet je van houden, maar de detaillering maakt alles goed :) ) Zeer geschikt voor films !
bass is niet overdreven :/ probeer maar eens een beyer dt770 :+

Verder zeer goede koptelefoon HP1000 en ik zou de ts ook zeer aan bevelen om deze uit te proberen(je mag hem ook hier komen beluisteren ;) ) kan makkelijk met met de senn hd600 en klinkt op sommige punten zelfs beter, maar de senn 555/595 zijn ook zeer aan te bevelen! en laat je niet afschrikken door de senns die je nu hebt
senneheiser maakt zeer goede koptelefoons maar, de budget serie hoort daar niet bij
goede senns zijn de : HD580/590/600/650/555/595.

[ Voor 30% gewijzigd door _Drake_ op 10-06-2005 00:35 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• _Drake_
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:11:
Ook tweedehands zou ik je aanraden, dan zou een Stax misschien opeens wel in je bereik kunnen komen, wie weet? :)

Mijn raad dus ---> www.head-fi.org, www.google.be
leuk maar een stax klinkt nog helemaal niet zo geweldig meeste zullen het gemis aan bass en comfort niet kunnen waarderen t.o.v de geluidskwaliteit in het hoog/midden, nog maar te zwijgen over de manier van aansturen.

verder is head-fi leuk maar veel koptelefoons die zij bespreken zijn niet te vinden in nederland terwijl b.v in dit de geval de philips hp-1000 als zeldzaam hebbeding word gezien daar, terwijl hij in europa volop te krijgen is :P
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:11:
Ik zou niet direct beginnen met een Philips, Pioneer of Sony te nemen maar echt rond te kijken voor iets van hogere kwaliteit binnen jouw budget. En op www.head-fi.org zul je inderdaad veel informatie vinden.
Sony MDR-CD3000 niet kwaliteit genoeg 8)7 :?

• _Drake_
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 18:59:
Kijk hier eens naar, deze heeft een vriend van mij ook, heel CampZone lang op z'n oren gehad en geen zweet-oren..

http://www.panasonic.nl/P...2145%7C2140%7C665%7C4%7C1
Dit is echt een hele goede koptelefoon. Comfortabel, supergoed geluid, goed lang snoer. Wel aan de prijzige kant maar dan heb je ook wat.
Sorry maar die technics klinkt in mijn ogen en zeker voor het geld waardeloos, net als alle sony V-rommel.alle dj koptelefoons klinken over het algemeen slecht t.o.v koptelefoons bedoeld voor thuis gebruik, en dat heeft ook een reden, dj headphone's zijn gemaakt om zo gesloten mogenlijk te zijn en vaak zo klein mogenlijk, juist die 2 dingen zijn funest voor de geluidskwaliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door _Drake_ op 10-06-2005 00:25 ]

Verwijderd

Euhh een oude AKG1000 misschien :).

• _Drake_
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 00:27:
Euhh een oude AKG1000 misschien :).
als jij er een kan vinden voor minder dan 400 euro :+

en dan zit je nog met het probleem dat de K1000 ook nog eens een behoorlijke versterker nodig heeft :P
niet echt een high end hooftelefoon om mee te beginnen.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Drake schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 00:24:
[...]

Sorry maar die technics klinkt in mijn ogen en zeker voor het geld waardeloos, net als alle sony V-rommel.alle dj koptelefoons klinken over het algemeen slecht t.o.v koptelefoons bedoeld voor thuis gebruik, en dat heeft ook een reden, dj headphone's zijn gemaakt om zo gesloten mogenlijk te zijn en vaak zo klein mogenlijk, juist die 2 dingen zijn funest voor de geluidskwaliteit.
Weleens een MDR-V900 op je hoofd gehad? Er zullen ongetwijfeld zat audiofiele idioten zijn die 500 euro voor een interconnect van een halve meter betalen die hem shit vinden, maar van de mensen met een normaal, gezond verstand en goede oren heb ik er nog geen commentaar op gehoord.

Radiostudio's gebruiken hem veel, ook wordt hij veel in geluidsstudio's gebruikt voor mastering.

• _Drake_
TimMer schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 00:33:
[...]

Weleens een MDR-V900 op je hoofd gehad?
deze discussie hebben we al eerder gehad, en jah ik heb er een mogen lenen en ik vond hem waardeloos vergeleken met hoofdtelefoons in de zelfde prijsklasse. maargoed heb jij wel eens een senn hd650 opgehad? anders wist je wel beter.

[ Voor 10% gewijzigd door _Drake_ op 10-06-2005 00:38 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TimMer schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 00:33:
[...]

Radiostudio's gebruiken hem veel, ook wordt hij veel in geluidsstudio's gebruikt voor mastering.
Bill Gates gebruikt windows, dat moet wel een goed OS zijn!

(Da's toch geen argument man, kom op..)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Ik zou een AKG gewoon via ebay.de halen. Vaak kun je ze nieuw bestellen, voor een goede prijs.

bijv. http://cgi.ebay.de/ws/eBa...0141&rd=1&ssPageName=WDVW

of

http://cgi.ebay.de/ws/eBa...2505&item=7521467687&rd=1

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 00:50 ]

• Mentalist
Goed, ik heb dus een discussie tussen allemaal verschillende merken en mid- en high-end gestart :+

Laat ik proberen iets duidelijker te zijn misschien.. Een über-high-end ding, al dan niet 2dehands, die normaal €500 of meer kost lijkt me echt overkill voor mij :). Het is toch nog steeds gewoon Mp3, film etc. Op zich ben ik gewoon tevreden met m'n K101 en als er teveel onduidelijkheid over andere modellen is zou ik gewoon een nieuwe K101 halen. Wat ik me vooral afvroeg :

Zijn b.v. de K240 of K271 duidelijk beter qua geluidskwaliteit? De K271 b.v. is wel closed-back, dat schijnt slechter te zijn voor de audiokwaliteit, maar wat kan ik ervan verwachten t.o.v. de K101?

Wat willen de termen precies zeggen, supraaural, semi-open etc.? Ik neig nog steeds wel naar de K271 maar zonder verheldering van de termen weet ik niet helemaal zeker of ik idd koop wat ik denk te kopen..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wil je per sé een AKG btw? Want ik kan een beyerdynamic DT770 (gesloten) of DT880 (semi-open) of DT990 (open) ook aanraden.

• _Drake_
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:05:
Goed, ik heb dus een discussie tussen allemaal verschillende merken en mid- en high-end gestart :+

Laat ik proberen iets duidelijker te zijn misschien.. Een über-high-end ding, al dan niet 2dehands, die normaal €500 of meer kost lijkt me echt overkill voor mij :). Het is toch nog steeds gewoon Mp3, film etc. Op zich ben ik gewoon tevreden met m'n K101 en als er teveel onduidelijkheid over andere modellen is zou ik gewoon een nieuwe K101 halen. Wat ik me vooral afvroeg :

Zijn b.v. de K240 of K271 duidelijk beter qua geluidskwaliteit? De K271 b.v. is wel closed-back, dat schijnt slechter te zijn voor de audiokwaliteit, maar wat kan ik ervan verwachten t.o.v. de K101?

Wat willen de termen precies zeggen, supraaural, semi-open etc.? Ik neig nog steeds wel naar de K271 maar zonder verheldering van de termen weet ik niet helemaal zeker of ik idd koop wat ik denk te kopen..
De K271 klink t.o.v de 101 een heel stuk beter, supraaural wil zeggen dat de drivers half geklanteld zijn in de schelp zodat er een groter geluidsbeeld onstaat, veel fabrikanten hebben hier hun eigen termen voor, semi open betekend dat de koptelefoon tussen een open en gesloten inzit.

toch als ik de startpost lees zou ik eerder voor de philips hp1000 gaan, ziet er beter uit, veel comfortabeler, zeer goed meegeleverd snoer wat losgekoppeld kan worden, en is als luisterkoptelefoon veel geschikter dan de K271 welke meer is voor het analyseren van muziek, maar als je van pure neutraliteit houd zou ik alsnog eerder kijken naar de k501 dan naar de 271.

• _Drake_
CyBeR schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:13:
Wil je per sé een AKG btw? Want ik kan een beyerdynamic DT770 (gesloten) of DT880 (semi-open) of DT990 (open) ook aanraden.
deze 3 zou ik inderdaad ook overwegen de 770 zal iets teveel bass hebben naar jouw zin denk maar de dt990 is een erg sterk klinkende koptefoon welke voor jou erg interresant zal zijn.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een AKG K501 is misschien een optie is van €110-150 te krijgen. Ik ben er in ieder geval tevreden mee. Versterkertje erbij is natuurlijk nooit weg.

Terminologie: open, semi-open, closed - bestaat een "verbinding" tussen oor-ruimte en omgeving (ja, enigszins, nee)

supraaural op de oren
circumaural rond de oren

Een Beyerdynamic 880 vond ik idd ook wel aardig

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Drake schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:17:
[...]

supraaural wil zeggen dat de drivers half geklanteld zijn in de schelp zodat er een groter geluidsbeeld onstaat
Neuh.

Je hebt supra-aural en circum-aural voor dit soort hoofdtelefoons. De supra-aural variant heeft schelpen die op je oor liggen. Da's niet erg comfortabel. Voor een goed voorbeeld kun je naar Grado hoofdtelefoons kijken, die zijn alle supra-aural.
Circum-aural houdt in dat de schelpen over je oor heen gaan. Veel comfortabeler. Voorbeeld: Beyerdynamic DT770, HP 890, Senn HD650, etc.

• _Drake_
begintmeta schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:19:

supraaural op de oren
circumaural rond de oren
Hij heeft het goed, ik verwarde het met iets anders :p

tis eigenlijk ook een beetje te laat om dit soort dingen te bespreken :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door _Drake_ op 10-06-2005 01:22 ]

Verwijderd

Dubbel :z

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 01:23 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:05:
gesloten => open, hoe hoger je gaat in de koptelefoonklasses, hoe meer open dat ze zijn.

Hoe meer open, hoe meer geluid dat er "lekt". Dat kan lastig zijn als je muziek luistert op een laptop in de trein, maar nog lastiger in een bibliotheek van de hoge school. Die mensen hadden toen nogal geklaagd over het feit "Dat ze konden meezingen".

Kies ook liefst een koptelefoon met stoffen dinges (zie die foto een post eronder) dat rond je oren klemt ipv plastic of ander spul waar na verloop van tijd zweet aan hangt.

[ Voor 48% gewijzigd door rapture op 10-06-2005 01:48 ]

Verwijderd

Ik heb bij http://www.hificomponents.de/ de de Sennheiser HD 650 gekocht toen stukkie duurder als nu komt + er wel 30 euro verzend kosten bij. Over de kwaliteit ben ik wel te spreken maar had er iets meer van verwacht voor die prijs, maar werk prima(in NL ligt ie voor 400 in de shops) daar nu 230 €Afbeeldingslocatie: http://www.superfi.co.uk/images/HD650_550.jpg

Sorry had niet alle replies gezien voordat ik leuk over sennheiser begon ;)
maar ik gebruik het al jaren en ken vele profs die het ook doen blijft een beetje voorkeur ook denk ik.
Destijds ben ik hierop over gegaan vanwege het grote berijk (Hz-)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 01:50 ]

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 03:19:
Deze avond/nacht heeft het snoer van m'n AKG K101 besloten dat het niet veel verder meer kan. Helaas. Begrijp wel meteen waarom die dure hoofdtelefoons allemaal losse snoeren hebben.
Als kritiek even een voetnoot : Als je echt verstand zou hebben van audio apperatuur dan zou je kunnen/moeten weten dat smaak verschilt in geluidsweergave, of het nu speakers, versterkers of hoofdtelefoons zijn. Tevens is kwalitet in het verlengde een ruim begrip, omdat kwaliteit word afgemeten in een besteedbaar budget, welke natuurlijk voor een ieder anders is en wat het verlangen van iemand is, de keuze tussen doorsparen of budget kopen is vaak al gauw gemaakt.

Soz, moest de kritiek even kwijt, aangezien je merken als SennHeisser en SB afdoet als slechte merken, gebasseerd op een persoonlijke noot ;) En dat een snoer stuk gaat zegt vaak iets meer over de gebruiker dan de hoofdtelefoon :)

Maar als je echt iets goeds wil, moet je gewoon een paar goede audiozaken binnenlopen, je eigen cd's meenemen, desnoods wat zelf opgenomen cd's met ingame geluid, zodat je het op je gemak kan testen en bepalen of een hoofdtelefoon voor jou, in het algemeen gebruik, voldoet aan je eisen.
Ook is het misschien aan te raden om je hoofdtelefoon eens op een versterker aan te sluiten via je computer, geeft in het algemeen veel meer dynamiek weer.

Hier wat tips voor je :

http://www.nederlandmuzie...foons_beyerdynamic_1.html
http://www.pioneer.nl/nl/...d=2147&taxonomy_id=44-216
http://www.beyerdynamic.com/com/index.htm

Door de loop der jaren heen willen mensen ook nog wel eens, door verkeerd gebruik van de hoofdtelefoon, een verandering meemaken door of het geluid te hard te zetten, of het geluid dermate naar eigen mate instellen met een equalizer, dat er gehoorbeschdiging optreed. Op deze manier zal geen 1 hoofdtelefoon op een gegeven moment meer lekker klinken. Een gehoortest kan daar in wat uitsluitsel bieden, zeker in toekomstig gebruik.

Veelal nemen goeie audio speciaalzaken de tijd voor je, omdat die weten hoe belangrijk geluid is en je graag tevreden de deur zien uitgaan, zodat je met plezier aan hun terugdenkt maar ook zoveel mogelijk van een produkt geniet. Dan hebben we het hier natuurlijk niet over de BCC/MediaMarkt etc. zaken ;) Maar RAF is een goed bijvoorbeeld, NederlandMuziek en zo zijn er landelijk nog wel veel meer audiozaken te bezoeken. Persoonlijk heb ik veel goeie ervaringen met NederlandMuziek en koop sinds hun bestaan daar altijd mijn spullen. Hun service is verstrekkend en hun advies is top, want ze adviseren je, ongeacht of je nou een el-cheapo produkt neemt, of de meest dure, als de klant er maar tevreden over is en conform zijn wensen. Tevens hebben ze daar aparte ingerichte ruimte's en of je nou 3 dagen wil testen, maakt niet uit.

Dus ik zou zeggen, op pad gaan en veel succes >:)

Edit :Typo

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb zelf ook de HD-650 in duitsland gescooped, voor 250,- inclusief verzending had ik hem hier. :)

Ik ben ook niet een sennheiser-fan per definitie, vaak te duur voor wat ze leveren (heb destijds een Philips SBC-HP910 gekocht, ook nog naar een HD580 geluisterd, die was aanzienlijk minder en duurder.) Echter, die Philips was een beetje op (slecht en kwetsbaar schelp-mechanisme, allemaal plastic, nu dus stuk) dus flink wat gelezen en zoveel mogelijk geluisterd (bijzonder lastig) en toch maar voor de HD-650 gekozen, na ook een tijdje getwijfeld te hebben dus de BeyerDynamic DT-880, toch maar gekozen voor de Sennheiser, zeker omdat je hem in .de zo voordelig krijgt en omdat de BeyerDynamic wel -erg- helder was. (zeg maar bijna scherp)

Ik ben er absoluut tevreden over, ontzettend homogene klank, geen uitschieters in bepaalde bereiken (dus overmatig scherp hoog of boemperig laag) en een prachtig geluid, voornamelijk ook mid-range (stemmen).

Het bereik is ook behoorlijk bizar, het ding gaat zo laag dat je bijna het idee hebt de bass te voelen (nogmaals, niet *boink* *boink*, maar gewoon strak) en voor een koptelefoon een mooie ruimtelijkheid. :)

Kortom, ik ben er erg tevreden over, in tegenstelling tot de 400 en 500 series. (Die gewoon veel te duur zijn en kwalitatief ook niet super.)

Maar, geluid is smaak en smaak is subjectief. :)

Aannames zijn fataal.

• Mentalist
CyBeR schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:13:
Met AKG heb ik nu goede ervaring, dat speelt voor mij natuurlijk wel mee..
Drake schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:17:
[...]

De K271 klink t.o.v de 101 een heel stuk beter,
Zo'n bevestiging zocht ik iig :)
toch als ik de startpost lees zou ik eerder voor de philips hp1000 gaan, ziet er beter uit, veel comfortabeler, zeer goed meegeleverd snoer wat losgekoppeld kan worden, en is als luisterkoptelefoon veel geschikter dan de K271 welke meer is voor het analyseren van muziek, maar als je van pure neutraliteit houd zou ik alsnog eerder kijken naar de k501 dan naar de 271.
Hoe ie eruit ziet zal me echt aan m'n anus oxideren, als de kwaliteit goed is zie ik 'm het grootste gedeelte van de tijd niet :+

Analyseren.. Da's misschien ook wel meer wat ik zoek, eigenlijk. Ik wil geluid als het kan zo precies mogelijk horen, alle detail. En scherp, ik heb bij goedkope hoofdtelefoons altijd het gevoel dat ze een soort moeite hebben snel van het ene geluid over te gaan in het andere (geluid is moeilijk te omschrijven, maar ongeveer). Een soort "ghosting" dus, met m'n K101 was dat veel minder :).

De K501 ziet er ook wel goed uit.
CyBeR schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:21:
[...]

Neuh.

Je hebt supra-aural en circum-aural voor dit soort hoofdtelefoons. De supra-aural variant heeft schelpen die op je oor liggen. Da's niet erg comfortabel. Voor een goed voorbeeld kun je naar Grado hoofdtelefoons kijken, die zijn alle supra-aural.
Circum-aural houdt in dat de schelpen over je oor heen gaan. Veel comfortabeler. Voorbeeld: Beyerdynamic DT770, HP 890, Senn HD650, etc.
Ah, dus idd wat ik dacht :).
rapture schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:34:
[...]

gesloten => open, hoe hoger je gaat in de koptelefoonklasses, hoe meer open dat ze zijn.

Hoe meer open, hoe meer geluid dat er "lekt". Dat kan lastig zijn als je muziek luistert op een laptop in de trein, maar nog lastiger in een bibliotheek van de hoge school. Die mensen hadden toen nogal geklaagd over het feit "Dat ze konden meezingen".
Of als er een zoemende computer naast je staat.. De semi-open K101 lijkt dat nu op zich voldoende af te schermen, een gesloten model lijkt me niet noodzakelijk, aan de andere kant twijfel ik of die computer niet te goed hoorbaar zal zijn met de open-air K501..
Met Sennheiser heb ik echt teveel slechte ervaringen, misschien is het echt alleen bij de lagere modellen, maar ik neem het risico niet :). Het schijnt dat verschillende fabrikanten ook hun eigen "geluidsbeeld" hebben.. En dat van Sennheiser bevalt me dan gewoon niet, hoe populair het ook is. Tel daarbij op dat ik met de bouwkwaliteit ook geen goede ervaring heb.. Sja.

Ik moet er nog maar eens een nachtje extra over slapen denk ik..

[edit]
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:59:
[...]

Als kritiek even een voetnoot : Als je echt verstand zou hebben van audio apperatuur dan zou je kunnen/moeten weten dat smaak verschilt in geluidsweergave, of het nu speakers, versterkers of hoofdtelefoons zijn. Tevens is kwalitet in het verlengde een ruim begrip, omdat kwaliteit word afgemeten in een besteedbaar budget, welke natuurlijk voor een ieder anders is en wat het verlangen van iemand is, de keuze tussen doorsparen of budget kopen is vaak al gauw gemaakt.

Soz, moest de kritiek even kwijt, aangezien je merken als SennHeisser en SB afdoet als slechte merken, gebasseerd op een persoonlijke noot ;)
Als je 3 goedkope Ferrari's hebt gehad en ze waren allemaal brak, durf jij de dure dan nog te kopen? ;)

En van de SBLive! is geloof ik wel bekend dat die niet über was (het schijnt dat de rear-output beter is dan de front-output 8)7). Misschien had ik ipv. daarvan beter Aztech ISA kunnen zeggen :+
En dat een snoer stuk gaat zegt vaak iets meer over de gebruiker dan de hoofdtelefoon :)
Weet ik nog niet zeker. Waarschijnlijk wel ja. :X
Door de loop der jaren heen willen mensen ook nog wel eens, door verkeerd gebruik van de hoofdtelefoon, een verandering meemaken door of het geluid te hard te zetten
Sinds een paar maanden oid. (ja, best laat pas) ben ik met een véél lager geluidsniveau gaan luisteren, en dat had ik eigenlijk véél eerder moeten doen :P
, of het geluid dermate naar eigen mate instellen met een equalizer, dat er gehoorbeschdiging optreed.
Ik gebruik geen equalizers, wil ik ook niet :)
Dus ik zou zeggen, op pad gaan en veel succes >:)
Da's duidelijk :P
GaMeOvEr schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 02:01:
Maar, geluid is smaak en smaak is subjectief. :)
Helaas wel ja :)

[ Voor 24% gewijzigd door Mentalist op 10-06-2005 02:44 ]

Verwijderd

Drake schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 00:21:
[...]

leuk maar een stax klinkt nog helemaal niet zo geweldig meeste zullen het gemis aan bass en comfort niet kunnen waarderen t.o.v de geluidskwaliteit in het hoog/midden, nog maar te zwijgen over de manier van aansturen.

Ik denk dat de TS misschien wel de eerder audiofiele kwaliteiten van Stax zou kunnen
beminnen, maar dat is aan hem om uit te zoeken. Ik kan alleen maar zeggen dat het de moeite
waard is.

verder is head-fi leuk maar veel koptelefoons die zij bespreken zijn niet te vinden in nederland terwijl b.v in dit de geval de philips hp-1000 als zeldzaam hebbeding word gezien daar, terwijl hij in europa volop te krijgen is :P

Dan moet je je beperken tot koptelefoons die zij bespreken en wel in Nederland verkrijgbaar zijn of voor minder geld ze in Duitsland gaan halen bijvoorbeeld.

[...]

Sony MDR-CD3000 niet kwaliteit genoeg 8)7 :?
[b]Ik schreef duidelijk hogere kwaliteit BINNEN JOUW BUDGET. Ik ben van mening dat er betere prijs/kwaliteit voor de TS te vinden is bij andere merken. Al helemaal omdat geluid enorm persoonlijk en subjectief is en het al een enorm toeval zou zijn moest de sound van de high-end Sony's net datgene zijn wat de TS wil.
Verder zal ik ook nog even mijn ervaring toelichten met een AKG 401 waar ik momenteel naar aan het luisteren ben. Qua draagcomfort is hij super, vind ik. Het midden klinkt zeer mooi maar er is iets te weinig (diepe) bass maar dit is natuurlijk deels te wijten aan het open design. Naast deze heb ik ook een Audio-Technica ATH-M40fs die een beetje helemaal anders is en waar ik hem dus mee vergeleken heb. Dit is een gesloten design met voldoende (diepe) bass en met leer-mousse oorkleppen ipv de stoffen van AKG. Qua draagcomfort is die dus iets minder en ga je dus sneller zweten. Wat de bouwkwaliteit betreft heb ik het vermoeden dat de AKG het langer zal uithouden omdat je die Audio-technica naar alle kanten kan draaien maar momenteel zijn ze allebei nog in perfecte staat dus kan ik nog niet veel zeker zeggen over duurzaamheid. De AKG heeft wel meer power nodig dan de Audio-Technica. Een Audigy 2 ZS Pro levert voldoende power voor de Audio-Technica maar toch te weinig voor een AKG 401.

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 02:01:
Ik heb zelf ook de HD-650 in duitsland gescooped, voor 250,- inclusief verzending had ik hem hier. :)
Lees ik net hier boven dat iemand hem voor 230+30 heeft en jij voor 250,- had ik dat eerder geweten ik heb hem net vrijdag besteld in nederland (uit de pricewatch) voor 337,45 inc verzending.
Lekker hoor zo'n groot verschil dat is bijna 90 euro :'( wat ik zo ff weg gooi.

Hoe kan het eigenlijk zo groot verschil zijn?
Ik heb eerst heel goed gekeken op sites waar die het goedkoopst was nou dat was dus de pricewatch (een winkel waar ik bijna altijd alles voor mijn pc koop) hij kost gewoon overal 399,- en soms kom je er eens één tegen die een paar tientjes goedkoper is. En ik geloof dat ik hem zelfs bij de apple store voor 459,- zag staan.

En nu zie ik die prijzen van jullie ;( 250-260
Ik heb ook al betaald kan het natuurlijk nu niet meer annuleren omdat ze hem nu bestellen voor me. En die 90 euro kan ik wel beter gebruiken nu ik werkloos ben. Ik vind het dus echt k#t gewoon, misschien moet ik ze eens mailen of er ook wat af kan maar dat zal wel niet gaan.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
pimpimmers20, het is altijd handig om ook even op www.guenstiger.de en www.geizkragen.de te kijken.

Verwijderd

In Roosendaal zit een zaak waarvan ik als leek denk dat het een kundige zaak is: Iman Dane. Is toch omgeving Bergen op Zoom dacht ik zo.

• Mentalist
* Mentalist zal eens kijken

Nog een vraagje, over de beyerdynamic DT 880/990.. Is het snoer daarvan nu vervangbaar? Op de BD site staat wel "Easy servicing / all parts replaceable", maar ik kan ook weer geen los snoer vinder ervoor op de site..

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 02:22:
Of als er een zoemende computer naast je staat.. De semi-open K101 lijkt dat nu op zich voldoende af te schermen, een gesloten model lijkt me niet noodzakelijk, aan de andere kant twijfel ik of die computer niet te goed hoorbaar zal zijn met de open-air K501..
In rustige stukken van een film hoor ik m'n externe harde schijf. Als je muziek rustig op zet, dan kan je mensen in de buurt horen praten en meepraten alsof je geen koptelefoon hebt.
Met Sennheiser heb ik echt teveel slechte ervaringen, misschien is het echt alleen bij de lagere modellen, maar ik neem het risico niet :). Het schijnt dat verschillende fabrikanten ook hun eigen "geluidsbeeld" hebben.. En dat van Sennheiser bevalt me dan gewoon niet, hoe populair het ook is. Tel daarbij op dat ik met de bouwkwaliteit ook geen goede ervaring heb.. Sja.
Sennheiser streeft naar vlakke geluidsbeeld tov bepaalde merken graag materiaal maakt dat veel te veel bass geeft. Dat men ernaar streeft betekent niet dat het altijd zo is, mijn HD570 geeft ietsjes teveel bass, dat is leuk voor in films/games.

Kabelbreuk is een probleem bij Sennheiser, ik heb voor mijn HD570 een Philips koptelefoon gebruikt, die kabel verslijt bij niet. Bij mij wordt bijna alle materiaal zo hard mogelijk getest: koptelefoonkabels geraakt regelmatig onder een tafel- of stoelpoot en als ik van m'n zitplaats wegloopt, dan wordt er een "snok" aan die kabel gegeven.
Als je 3 goedkope Ferrari's hebt gehad en ze waren allemaal brak, durf jij de dure dan nog te kopen? ;)
Vergelijkbare ervaring met Toshiba, 1 slechte Toshiba met über-slecht-service en ik blijf ervan af.
En van de SBLive! is geloof ik wel bekend dat die niet über was (het schijnt dat de rear-output beter is dan de front-output 8)7). Misschien had ik ipv. daarvan beter Aztech ISA kunnen zeggen :+
Creative is de budget-sound voor de grote massa. Op de doos van de Audigy staat 24bit/96kHz, terwijl het maar 24bit/48kHz real haalt. Creative doet ook graag aan resampling, een CD produceert 16bit/44,1kHz, terwijl Creative dat lekker omzet naar 16bit/48kHz. Dat omzetten brengt kwaliteitsverlies mee.

Kies dan minstens voor een mid-end kaart van Terratec (dezelfde prijsklasse als Creative) of hogere kwaliteit, zoals bv M-audio.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 13-06-2005 13:41 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

W3ird_N3rd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 13:12:
* CyBeR zal eens kijken

Nog een vraagje, over de beyerdynamic DT 880/990.. Is het snoer daarvan nu vervangbaar? Op de BD site staat wel "Easy servicing / all parts replaceable", maar ik kan ook weer geen los snoer vinder ervoor op de site..
Die zit er helaas wel vast aan inderdaad. Echter is het dan ook wel meteen een stevig snoer. Geen dun frutseltje zoals je bij Sennheisers krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 13-06-2005 13:36 ]

Verwijderd

Kijk ook eens uit naar het merk Koss. Heb ik altijd goeie ervaringen mee gehad en hebben een hoogwaardige lijn hoofdtelefoons. Ook word er een levenslange garantie gegeven op het snoer, echt iets voor jou :P

http://www.koss.com/

http://www.pjbox.co.uk/KossHeadphones.htm

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:45:
Ik heb bij http://www.hificomponents.de/ de de Sennheiser HD 650 gekocht toen stukkie duurder als nu komt + er wel 30 euro verzend kosten bij. Over de kwaliteit ben ik wel te spreken maar had er iets meer van verwacht voor die prijs, maar werk prima(in NL ligt ie voor 400 in de shops) daar nu 230 €[afbeelding]

Sorry had niet alle replies gezien voordat ik leuk over sennheiser begon ;)
maar ik gebruik het al jaren en ken vele profs die het ook doen blijft een beetje voorkeur ook denk ik.
Destijds ben ik hierop over gegaan vanwege het grote berijk (Hz-)
Sorry dat ik het hier in dit topic vraag het is off topic maar het leek mijn het meest geschikte plaats.
Ik heb net bij hificomponents.de de HD-650 gekocht/besteld nu krijg ik bijvoorbeeld een IBAN nummer deze kan ik bij de rabobank online invullen en krijg ik dus de optie

1. Kosten in buitenland voor begunstigde (sha/shared)
2. Alle kosten voor opdrachtgever (our)
3. Alle kosten voor begunstigde (ben/beneficiary)

Welke moet ik kiezen ik betaal namelijk al 26 euro porto maar moet ik zelf de kosten die ik maak om het geld op te sturen ook betalen a 8,- (EuroPlus OUR Alle kosten voor opdrachtgever (‘OUR’))

En is die winkel wel een beetje bekend/goed omdat toen ik niet wist wat ik moest doen zat ik ff te googlen en las dat iemand die wat besteld had bij hun ze niet kon bereiken en ook niets van ze hoorde en hij kon zijn geld ook niet terug krijgen omdat het een eenmalige (internet) betaling was.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Credit Card gaat toch makkelijker moet ik zeggen.
Nogmaals sorry dat ik dit topic gebruik maar een nieuw topic lijkt me een beetje onnodig.

• Mentalist
Daarmee zou je in Stuffis Generalis moeten zijn..

Maargoed, het antwoord is "shared", dan betaal jij niets en de andere partij ook niet (is raar, ik weet het, ik heb het niet verzonnen).

Verwijderd

Sennheiser Orpheus niks voor jou?
http://www.avland.co.uk/sennheiser/orpheus/orpheus.jpg

Of is dat ietsje buiten je budget ;) wel een über hoofdtelefoon, veel analytischer wordt het niet. Kost dan ook iets van 15k euro.
Pagina: 1