Ik zat het interessante artikeltje over ECC te lezen. Zie hier: RAM FAQ Maar ik zit nog met een vraag. Als ik nu non-ECC geheugen heb van 256 MB. Dan zou ik dus 1x per jaar problemen hebben met mij computer, vanwege die omgevallen bit. Wat gebeurt er precies als zo een bit is omgevallen? Start mij computer dan ff niet op? Loopt-tie vast? Hoe moet ik dit zien? En na een restart werkt het opeens weer?
Een bitje dat omvalt kan totaal 0 gevolgen hebben (bijvoorbeeld een stuk geheugen dat toch niet in gebruik is) maar ook desastreuze gevolgen (als een bank een klein bedrag over maakt en de MSB (Most Significant Bit) om valt) om maar eens iets te noemen.
Als een bit "omvalt" wijzigt zijn status dus van 0 naar 1 of van 1 naar nul. Is dit de LSB (Least Significant Bit) dan zal een getal veranderen met + of - 1, is het de MSB (afhankelijk van de grootte van de variabele) dan kan dit (b.v.) 2,2nogwat miljard zijn.
Bedenk je dan eens dat je die variabele in een berekening gebruikt net op dat moment en je vermenigvuldigt de onschuldige waarde 52 met iets...en dan blijkt het 2,2nogwat+52 maal je getal te geven
Ja, je PC zou er van kunnen hangen tijdens het opstarten. Ja, hij kan vastlopen. En toch denk ik dat je in 90% (als het niet veel meer is) van de gevallen amper wat zult merken.
Mocht je niet zo thuis zijn in bits en bytes: http://computer.howstuffworks.com/bytes.htm
Als een bit "omvalt" wijzigt zijn status dus van 0 naar 1 of van 1 naar nul. Is dit de LSB (Least Significant Bit) dan zal een getal veranderen met + of - 1, is het de MSB (afhankelijk van de grootte van de variabele) dan kan dit (b.v.) 2,2nogwat miljard zijn.
Bedenk je dan eens dat je die variabele in een berekening gebruikt net op dat moment en je vermenigvuldigt de onschuldige waarde 52 met iets...en dan blijkt het 2,2nogwat+52 maal je getal te geven
Ja, je PC zou er van kunnen hangen tijdens het opstarten. Ja, hij kan vastlopen. En toch denk ik dat je in 90% (als het niet veel meer is) van de gevallen amper wat zult merken.
Mocht je niet zo thuis zijn in bits en bytes: http://computer.howstuffworks.com/bytes.htm
[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 09-06-2005 00:54 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Maar de hardware kan er niet door beschadigen toch? Ja okee als ik power druk als die hangt wel natuurlijk. Maar ik bedoel nu puur door de soft error.
RobIII schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 00:53:
Een bitje dat omvalt kan totaal 0 gevolgen hebben (bijvoorbeeld een stuk geheugen dat toch niet in gebruik is) maar ook desastreuze gevolgen (als een bank een klein bedrag over maakt en de MSB (Most Significant Bit) om valt) om maar eens iets te noemen.
In _principe_ niet. Een bit hoort van waarde (0 of 1) te kunnen veranderen. Daar zijn ze voor. Maar als die bit nét op dat moment de betekenis heeft van "schakel_hoogspanning_in" op een bepaald moment in de tijd waarop dit absoluut niet zou mogen dan zou zelfs iets kunnen sneuvelen ja. Maar, nogmaals: dat soort kansen zijn relatief miniem (en er zitten wel wat meer haken en ogen aan, maar ik vrees dat ik a) niet de zin en tijd heb om dat uit te leggen en b) je (NOFI hoor!) nog wat "basiskennis" mist wat dit onderwerp betreft.Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 00:58:
Maar de hardware kan er niet door beschadigen toch? Ja okee als ik power druk als die hangt wel natuurlijk. Maar ik bedoel nu puur door de soft error.
[...]
Bij ECC is die kans gewoon nog kleiner (het zou in een extreem geval ook bij ECC fout kunnen gaan, ECC biedt geen 100% garantie) en daarom kiezen veel mensen of bedrijven voor ECC geheugen als het om kritische applicaties gaat. Maar ik vermoed dat in een beetje hartmonitor ofzo (ik roep maar wat hoor) nog wel wat meer beveiligingen zijn ingebouwd (hoewel ik al jaren in het vak zit blijf ik graag optimistisch denken
[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 09-06-2005 01:09 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
Ik begrijp uit je antwoord dat die kans superklein is. Dat antwoord moest haast ook wel. Anders zou dit wel een bekend fenoneem geweest zijn onder de mensen. En dat is het niet. Zou ook wel belachelijk zijn als die kans redelijk tot groot zou zijn. Dat zou b.v. kunnen betekenen dat je 1x per jaar kan lopen schroeven
.
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 01:15:
Ik begrijp uit je antwoord dat die kans superklein is. Dat antwoord moest haast ook wel. Anders zou dit wel een bekend fenoneem geweest zijn onder de mensen. En dat is het niet. Zou ook wel belachelijk zijn als die kans redelijk tot groot zou zijn. Dat zou b.v. kunnen betekenen dat je 1x per jaar kan lopen schroeven.
Aan een bit valt niks te schroeven hoor
En dan nog, de bit is dan niet kapot ofzo, maar alleen van waarde veranderd ( 0 -> 1 of 1 -> 0). Zie het zo: Een bit is niks anders dan een "batterijtje" dat vol (1) of leef (0) is. En soms veranderd dat spanningsniveau (zoals je in de FAQ ook kon lezen) "spontaan". Dat kan een fabricagefout zijn, een aardstraal, radiogolven of Jomanda die langs rijdt. Who cares.
Als je 256Mb geheugen in je PC hebt, dan heb je dus 256 * 1024 * 1024 = 2147483648 bits geheugen in je PC zitten (los van andere bits en bytes her en der). De kans dat nét die ene belangrijke "omvalt" is zowieso nogal klein zoals je zult begrijpen. Maar bedenk wel dat sommige bits vele duizenden keren per seconde van status (0/1 of 1/0) kunnen veranderen als het geheugenadres in gebruik is. Erger zijn de bits in je CPU. die veranderen niet alleen sneller en vaker, maar zijn ook (bijna) altijd in gebruik. Denk daarbij niet alleen aan L1/L2 cache enzo, maar vooral aan registers in je CPU, je ALU enzovoorts. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle logica er omheen zoals chipsets, bios'en en andere zut die ook bits en bytes bevat. En ook op je harddisk, floppy disk en bijv. op CD Rom's worden bits gebruikt (dan wel niet met voltages maar bijv. met magnetische velden of putjes) en in bijvoorbeeld signalen die over je printplaat vliegen of over je internet verbinding. Al met al gaan er een duizelingwekkend aantal bits en bytes aan het werk om jou te laten genieten van je PC'tje. En denk dan nu nog eens aan grote rekencentra, "super computers", vliegtuigen en allerlei andere toepassingen waar bits en bytes worden gebruikt.
En snap je dan nu waarom je in ATA100 kabel repareren wordt aangeraden niet zelf die kabels te prutsen?
[ Voor 66% gewijzigd door RobIII op 09-06-2005 01:32 ]
Over mij
Je begrijpt me niet helemaal. Ik snap natuurlijk ook wel dat een bit niet iets is om aan te schroeven
. Ik bedoel als gevolg van een soft error een hardwareprobleem ontstaat, dan wordt het schroeven. Zoals hoogspanning, wat je zelf ook al aangaf. Snap je?
Jawel, vandaar ook de smiley:Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:49:
Je begrijpt me niet helemaal.
Over mij
Okee dan
. Bedankt voor je uitleg trouwens
.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 01:49 ]
Pagina: 1