japsai schreef:
Ik neem aan dat je hier probleemgedrag dat volgt uit 'mis'opvoeding bedoelt?
Ik doel hier inderdaad op probleemgedrag (vandalisme bijvoordbeeld). Ik beweer echter niet dat dit zou ontstaan door 'misopvoeding'. Een meer reële oorzaakt lijkt me dat deze mensen zich niet goed voelen in Nederland.
Ten eerste is 'vervolgen' in dit geval nooit iets wat gebeurt speciaal richting een bepaalde bevolkingsgroep en moet dit dus geen problemen opleveren voor de overheid, mits ze hun beleid netjes uitvoeren. Ten tweede, zoals je zelf al zegt is de kans op zo'n vergelding erg klein, en heb ik nog nooit gehoord van een vergelding 'vanuit de gemeenschap'
Ik wil zeker niet zeggen dat de overheid hun acties tegen etnische minderheden moet richten. Wat ik wel wil duidelijk maken, is dat ze hun beleid concequent moeten toepassen. Ik vermoed, ik kan dit natuurlijk enkel afleiden uit enkele - subjectieve - reacties waaruit blijkt dat er in sommige gevallen wel degelijk vergeldingsacties ontstaan, dat de politie minder geneigd zal zijn om een stelletje vandalen op te pakken als ervan geweten is dat ze hierdoor nog vuriger zullen reageren. Of dit in realiteit zo is? Ik vermoed dat in rusigere buurten het wel zo is. Maar in buurten waarvan bekend is dat er veel probleemsituaties (bv vandalisme) zijn, de politie eerder terughoudend zal optreden. (In sommige wijken in Antwerpen is er deze situatie ooit geweest).
Zulke situaties zouden natuurlijk nooit mogen ontstaan, want je geeft hierdoor de macht aan - eender welke - de overtreders. Hetgeen in extreme situaties begin te lijken op de maffiamiliues, die ik wat laten aanhaal.
Dus maffia en turkse gemeenschap zijn te vergelijken? ik snap niet wat je bedoelt.
Ik heb het hierboven grotendeels verklaart meen ik; als de regering zijn beleid niet consequent toepast verliest het rechtssysteem zijn macht. Ik haalde het maffiamilieu aan, omdat deze niet per sé bestaan uit de allochtone bevolking. Ik denk hierbij aan de Italiaanse maffia (in Italië zelf that is).
Ik ken geen onvervolgde vergeldingsactie, heb je een voorbeeld?
Er stond in dit topic een reactie, die ondertussen is bijgewerkt, over een groep jongeren uit een bepaalde wijk die een fiets aan het stelen waren. De poster meldde dit aan de politie en ze werden opgepakt. In de daaropvolgende nacht vond de poster, vermoedelijk tot zijn ontsteltenis, een of ander ijzerraamwerk (van een fundering?) in zijn huis (was door het raam gevlogen). Ik kan de post echter niet meer terugvinden, dus ga ik er vanuit dat deze werd aangepast. Toch vermoed ik dat deze post van MrSleeves kwam, daar hij het in een van zijn andere posts het over 'zijn koffiehuis' heeft. Het misdrijf gebeurde namelijk voor de koffiehuis van de poster.
Ik besef natuurlijk zelf wel dat deze situaties uitzonderlijk zijn. Maar uitzonderlijk of niet op zulke misdrijven moet de politie hard reageren, hierbij mag etnische afkomst geen enkel verschil maken.
Hoezo oogluikend? Is het illegaal dan? Wat wil je er aan doen?
Het is niet illegaal neen. Maar het komt de integratie helemaal niet ten goede. Het lijkt wel in mini-staat binnen Nederland (eigen winkels, kerk, cultuur ...). Hetgeen veel bevordelijker zou zijn is een meer verspreidde groep allochtonen zoals hier in België. In het dorp waar ik woon zijn ook enkele allochtonen (hier is een groot opvanghuis). Deze mensen zijn bijna goed aan onze gemeenschap aangepast. Ze hebben geen eigen winkels, te handhaven minstens 1 van de 3 officiële talen en er zijn absoluut geen probleemgevallen bekend. Dit in tegenstelling tot, ik noem maar wat, Antwerpen. Hier is de concentratie van allochtonen veel hoger waardoor mensen zich er onveiliger voelen. Ik spreek me niet uit over het feit of de allochtonen de oorzaak zijn van deze onveiligheid.
Mag je er niet je eigen moraal op na houden? Ik denk dat we slechts gedrag dat de Nederlandse moraal (als zoiets nog bestaat) zoals het vastligt in de wet overtreed zou moeten bestrijden, niet wat iemand vind. Je kunt er natuurlijk wel invloed op uitoefenen door de meer geaccepteerde moraal te promoten. Misschien is dat ook wel wat je bedoelt.
Ik had het inderdaad slecht verwoord. Ik doel hier op moralen die in strijdt zijn met de Nederlandse wet. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld het afhakken van handen bij dieven. Zo werkt het in Nederland niet. Ik beweer
absoluut niet dat ze dit doen, het is bedoeld om een sterk zwart-wit voorbeeld te geven. Er is zeker niets tegen dat ze hun eigen waarden hebben.
Sorry maar dat vind ik niet zon goed voorbeeld.
Oh bij de Joden in Antwerpen is dit anders wel het geval

. Ik geef een ander voorbeeld. Zo zullen bepaalde etnische minderheden vasten tijdens bepaalde perioden van het jaar. Het is hun cultuur. Dit mág men hun niet ontzeggen natuurlijk. Een moskee gaan bouwen daarintegen lijkt me dan weer wat overdreven ... Tenzij er natuurlijk een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking moslim is.
/* Ik bedoel maar, voor 10 Belgen ga je ook geen ander bier brouwen om maar een dom voorbeeld te geven. Als je echter met 10% Belgen zit is het misschien wel te verantwoorden. De moskees in Nederland lijken mij dus eerder het gevolg te zijn van de tweede situatie. Of dit verantwoord/gerechtvaardigd is, is een andere zaak. */
Maar ligt dat dan inderdaad niet ook aan onze manier van beeldvorming? Ik denk dat het misschien ook onze taak is om die wijk in te gaan, om het zo maar even te verwoorden.
Zeker, maar mijn inziens wordt deze beeldvorming (negatief?) beïnvloed juist door de geconcentreerde aard van deze etnische minderheden. Om even op mijn dorp terug te komen: wij staan hier zeker niet negatief tegenover deze mensen. Daarintegen valt het op dat in bepaalde Antwerpse wijken de mensen wel negatief staan tegenover deze mensen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het niet-Belg-zijn-in-eigen-land gevoel. Dat men zich dus niet meer thuis voelt in zijn eigen land. Wat als gevolg heeft dat de mensen per definitie al negatief staan tegenover allochtonen. Wat dan weer resulteert in stemmen voor het Vlaams Belang, waarmee we meteen bij het volgende punt zijn aanbeland.
Wat bedoel je daarmee? Omdat mainstream politici dat soort populistische uitspraken overnemen moeten wij dat ook maar doen?
Mijn punt met deze anekdote is, dat het onveiligheidsgevoel door dit soort incidenten wordt bevestigd. Als een groepje Belgische/Nederlandse jongeren dit zouden doen dan zijn ze crimineel. Als een allochtoon groepje jongeren dit doet dan is dit een bevestiging van hun aangeboren criminaliteit. Daarom dat sommige politische zeer generaliserende, discriminerende en ronduit racistische uitspraken als deze maken. Terwijl dit niet meer was dan een groepje agressieve jongeren (net zoals er Belgische/Nederlandse agressieve jongeren bestaan). Wat echter wel opvalt is dat dit soort geweld zich meer voordoet bij allochtone jongeren (dit werd een tijd geleden nog op het 7u journaal bevestigd). De reden is mij onbekend, en doe er bijgevolg geen uitspraken over.
Het probleem hierbij is dat deze agressieve jongeren het beeld vormen van een hele bevolkingsgroep. Dit lijkt me onterecht. Let wel: ik beweer niet dat dit zo is. Dit is hoe het mijn inziens overkomt bij de bevolking. De situatie is in België niet fundamenteel verschillend.
Hier verschillen we van mening.
Dus toch een positieve evolutie in het integratieproces?
Zo'n immigratie stop vind ik inhumaan.
Goh, hier in België is er sinds de economische crisis van de jaren '70 een immigratiestop. Deze immigratiestop geldt echter niet voor:
• Politieke vluchtelingen
• Inwoners van de EU
• Gezinshereniging
Zo inhumaan lijkt me dit niet. Er moet hier in België zelf eerst orde op zaken worden gesteld voor men deze maatregel kan afschaffen. (In de jaren '60 werd er expliciet naar gezinnen gezocht die naar België wilden immigreren om in de Belgische steenkoolmijnen te werken).
Het lijkt me onverantwoord om mensen te laten immigreren als de hele aanvraag-procedure jaren kan duren. Hierdoor krijg je dan weer schrijnende situaties waarin men hele gezinnen - die goed geïntegreerd zijn, de taal beheersen ... - moet repatriëren. Dan lijkt het me iets menswaardiger om een tijdelijke stop (die ondertussen wel al 30jaar duurt, wat wel erg lang is) in te lassen waarin men de tijd neemt om al deze achterstand weg te werken, zodat een immigratie in enkele maanden geregeld is. Ik ben van mening dat er voor deze mensen wel een aantal regels aan verbonden moeten zijn. Ik denk hierbij aan: taalcursussen en werk zoeken.
Hier ontstaat echter een dubbel probleem. De mensen denken dat allochtonen lui zijn, dus die nemen ze niet aan. Daardoor komen ze op de dop te staan, en zeggen mensen dat ze lui zijn ... Speciale begeleiding is hier een noodzaak.
Kortom, ik zie net als jij problemen, maar geen onoverkomelijke, en denk dat een overheersende negatieve kijk op de oorsprong van deze problemen de halve oorzaak vormen.
Daar zijn we het dan over eens.
Performance is a residue of good design.