Welke AGP-kaart geeft goede TVout?

Pagina: 1
Acties:

• Peerke007
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-12-2025
mijn ATI 9500 is er mee gestopt :'( en ik ben druk een nieuwe kaart aan het zoeken. Ondanks de vele posts kan ik toch niet echt duidelijk een beeld krijgen van wat ik moet kopen.
Ik zoek dus: AGP, DVI en TV-out. Ik speel geen spelletjes, maar kijk wel veel films via mijn pc op mijn tv dus dit moet goed en soepel draaien.
groet Peerke.

Verwijderd

Neem een kaart van dezelfde fabrikant als je ATi kaart die je nu had. Daar zitten meestal dezelfde filters op en dan komt het gewoon goed.

De chip op de kaart heeft weinig te maken met TV-out kwaliteit :)

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Matrox maakt ook goede kaarten voor de toepassingen die jij gebruikt

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

MSI en Leadtek hebben de beste TV-out chips. :) Dat is wat ik de laatste maanden zelf heb ondervonden.

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Weet iemand of de Nvidia's (zoals bijv de 6600 GT) tegenwoordig al wat betere TV-outs hebben?

Ik heb zelf nog een Asus Geforce MX2.
Om de TV-out een beetje behoorlijk te kunnen gebruiken moet ik TVTool gebruiken.
Voor mijn neefjes heb ik een jaar geleden een Asus ATi 9600 Pro gekocht en he verschil in TV out kwaliteit en gemak was nogal groot.

Vooral het als als iemand een film op TV wil zien via de PC en de ander gewoon op dezelfde PC wil verder werken is de ATi zeer handig. Dat kan namelijk (kan ik op mijn Geforce wel vergeten).

Concreet: weet iemand of de Nvidia's dit (=apart PC en TV aansturen) tegenwoordig ook kunnen?

Dit staat niet in de grote TV-out FAQ, noch op de NVidia site.
Er wordt wel gesproken over een dubbele ramdac bij de 6600GT...maar ik weet niet of dit ook betekent dat de 6600GT apart de TV en de PC kan aansturen zoals ik heb gezien op de ATi.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Sukkel op 10-06-2005 10:25 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• The Chone
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-04 22:35
Ikzelf had de Geforce 4 ti4800 SE, en ook daar redelijk slechte kwaliteit in tv-out. Met name het feit dat het niet schermvullend is, is best irritant. TV Tool is dan inderdaad de uitkomst, niet alleen wordt het dan schermvullend, het beeld wordt er scherper door IMO, en het is erg makkelijk in gebruik.

Are there any experienced suicide bombers?

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Iemand met een 6600 GT die weet of bovenstaande problemen inmiddels opgelost zijn?
Of moet je nog steeds knoeien met TVTool?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Verwijderd

De enigste (echt) goede TV out is RGB. Composite geeft altijd slecht beeld. Svideo kan redelijk zijn, maar is toch nog minder.

Alleen de Matrox kaarten hadden een RGB out als hidden feature. Voor de beste TV out zou je een PCI G450 kaartje naast je gewone kaart kunnen zetten.

Verwijderd

TV Tool is tegenwoordig niet meer nodig, met Nview heb je geen borders meer. Ik draai dual display met mijn 6800, met de TV als 2e display. Ik kijk fullscreen films terwijl iemand anders de PC gewoon kan gebruiken voor iets anders. Met mijn vorige kaart, een Leadtek Ti4200 kon dat(dual display mode) niet, omdat die maar één ramdac heeft. Overigens geven beide kaarten perfect beeld met TV-out, ik heb nooit kwaliteitsproblemen ondervonden met mijn videokaarten. De filters zijn prima.

Verwijderd

ik heb nooit kwaliteitsproblemen ondervonden met mijn videokaarten. De filters zijn prima.
*lach* Omdat je mischien niet beter gewend bent? ;) RGB is echt veel mooier hoor. Vergelijk maar de output die je standalone DVD speler produceerd als je hem met een goede RGB kabel hebt aangesloten. Hoef je absoluut geen super TV voor te hebben. Ziet er echt wel een stukje mooier uit als via de computer. Met een Matrox kaart of een directe aansluiting van je VGA sub-d op je RGB input van je TV haal je ook die kwaliteit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:22:
[...]

*lach* Omdat je mischien niet beter gewend bent? ;) RGB is echt veel mooier hoor. Vergelijk maar de output die je standalone DVD speler produceerd als je hem met een goede RGB kabel hebt aangesloten. Hoef je absoluut geen super TV voor te hebben. Ziet er echt wel een stukje mooier uit als via de computer. Met een Matrox kaart of een directe aansluiting van je VGA sub-d op je RGB input van je TV haal je ook die kwaliteit.
zucht...

Laat ik het zo zeggen: Ik heb een 21" Sony Trinitron monitor , perfecte kwaliteit dus en ik kijk met net zo'n kwaliteit via mijn TV. Betweters zijn zo vervelend.

Het is geen composiet, maar s-video.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 15:29 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

The_Sukkel schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:10:
Iemand met een 6600 GT die weet of bovenstaande problemen inmiddels opgelost zijn?
Of moet je nog steeds knoeien met TVTool?
De GF2 MX en de bovengenoemde GF4 gebruiken nog een externe tvout chip. Alle nieuwe kaarten hebben deze geintegreerd in de GPU zitten.

Dus het heeft geen zin om kaarten te selecteren op tvout chip.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Nee geen matrox (dat verhaal hebben we nu wel definitief achter de rug dacht ik zo)...

Ik heb nu naar volle tevredenheid een (antieke) Nvidia, maar ik zie gewoon met mijn eigen ogen dat de ATi het beter voor elkaar heeft (had?).

Nvidia heeft momenteel echter de betere videokaarten (prijs/kwaliteit/snelheid). Voordat ik echter mensen een 6600GT aanraad, wil ik weten of die nog steeds TVTool nodig heeft om schermvullend te zijn en of de TV apart aangestuurd kan worden (zodat je film op TV kan kijken via de PC en tegelijkertijd iemand anders internetten op dezelfde PC)

Verwijderd

The_Sukkel schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:32:

Nvidia heeft momenteel echter de betere videokaarten (prijs/kwaliteit/snelheid). Voordat ik echter mensen een 6600GT aanraad, wil ik weten of die nog steeds TVTool nodig heeft om schermvullend te zijn en of de TV apart aangestuurd kan worden (zodat je film op TV kan kijken via de PC en tegelijkertijd iemand anders internetten op dezelfde PC)
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:19:
TV Tool is tegenwoordig niet meer nodig, met Nview heb je geen borders meer. Ik draai dual display met mijn 6800, met de TV als 2e display. Ik kijk fullscreen films terwijl iemand anders de PC gewoon kan gebruiken voor iets anders.
Dat kan dus ook met een 6600GT;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:25:
[...]
zucht...

Laat ik het zo zeggen: Ik heb een 21" Sony Trinitron monitor , perfecte kwaliteit dus en ik kijk met net zo'n kwaliteit via mijn TV. Betweters zijn zo vervelend.

Het is geen composiet, maar s-video.
Nja, laten we er geen flauw welles-nietes spelletje van maken. De echte liefhebber sluit alleen dingen aan via RGB, maar wat jij wel en niet mooi vind doet daar natuurlijk niks aan af. Als jij tevreden bent met s-video dan moet je daar vooral naar blijven kijken :)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb een Ati 9200se draaien in mn MCE machine (P4 2,4GHz) en die geeft een super strak beeld op mn JVC 72cm 4:3 CRT TV (via S-Video).
Kaart koste me een half jaar geleden 35 euro op internet (nieuw).

M.a.w. je kunt een low budget (Ati) kaart nemen als het je alleen om de TV-out gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Gutteguttegut op 10-06-2005 15:38 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ati heeft voor zover ik weet nog steeds een betere TV out dan nVidia, hoewel die laatste een aardige inhaalslag aan het maken is als ik dat zo hier en daar hoor :)
Verder wil ik je wijzen op RGB-scart met een HTPC Hier wordt beschreven hoe je met een Ati kaart een RGB kabel naar je TV kunt maken :) Zeker weten dat je dan (mits je een beetje fatsoenlijke kabel gebruikt) een goed beeld krijgt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:34:
[...]

Nja, laten we er geen flauw welles-nietes spelletje van maken. De echte liefhebber sluit alleen dingen aan via RGB, maar wat jij wel en niet mooi vind doet daar natuurlijk niks aan af. Als jij tevreden bent met s-video dan moet je daar vooral naar blijven kijken :)
Ik zou niet weten waarom. De bron die via mijn computer naar mijn TV gaat, is niet van die kwaliteit dat dat de aanschaf van een dergelijke kabel noodzakelijk is. Ga maar na: breedband streams zijn 500-1000 kb/s en divx films ook rond de 1000 kb/s. DVD's kijk je via de DVD speler - brengt meteen een practisch probleem van jou illumineuse idee aan het licht: TV's hebben vaak 1 of 2 scart aansluitingen en de meeste mensen hebben een videorecorder en een DVD speler.

Maar dit is allemaal off-topic geneuzel. De TS kan inderdaad volstaan met een budgetkaartje, zoals de heer hierboven aanngeeft.

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:34:
[...]
Dat kan dus ook met een 6600GT;-)
Dank!
Het is vandaag mijn oppasdag en ik had even niet door dat er al geantwoord was terwijl ik mijn reply aan het tikken was (ondertussen ook luiers aan het wisselen enzo...) ;)

If so dan kan ik mezelf en anderen weer gerust een NVidia aanraden.

Verwijderd

The_Eagle schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:42:
Ati heeft voor zover ik weet nog steeds een betere TV out dan nVidia, hoewel die laatste een aardige inhaalslag aan het maken is als ik dat zo hier en daar hoor :)
Als je toch het liefst voor de "geen gedoe maar iets minder beeldkwaliteit" weg wilt gaan dan zou je eigenlijk even de nederlandse of duitse Ct erop na moeten slaan. In de grafische kaart testen, nemen ze altijd de kwaliteit van de TV out mee. Dat wordt redelijk profesioneel gedaan door directe signaal meetingen met speciale apparatuur. De afwijkingen van de standaard levels geven dan een mate voor de kwaliteit. Je ziet dan dat er behoorlijke verschillen zijn tussen modellen en vaaks zelfs tussen identieke chips van verschillende leveranciers.
Verder wil ik je wijzen op RGB-scart met een HTPC Hier wordt beschreven hoe je met een Ati kaart een RGB kabel naar je TV kunt maken :) Zeker weten dat je dan (mits je een beetje fatsoenlijke kabel gebruikt) een goed beeld krijgt :)
Dat is inderdaad de beste manier als je top kwaliteit wilt. Kost je wat meer moeite en tijd, maar het is het meer dan dubbel waard. :)
Pagina: 1