Toon posts:

Koeler voor de PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen. Nou weet ik dat ik hier niet de vraag moet gaan posten welke koeler nou de beste is voor mijn processor sinds dat een gewoon té veel gestelde vraag is maar nou had ik dus wel een daaraan gerelateerde vraag.

Enfin ik ben dus zo stom geweest om het laagje koelpasta (waarvan ik eerst dacht dat het een pad was) te verwijderen van de standaard koeler die je krijgt bij het aanschaffen van een AMD Athlon 64 3200+

Ik bedoel ik wou het voor de 1e keer wel is zelf proberen en dat ging dus niet zo goed. Nou denken vele van jullie "Nou dan smeer je er toch opnieuw koelpasta op?" Nou inderdaad dat kan en dat heb ik dus ook maar gedaan maar na dat langdurige karwei starte ik de pc dus op om verassend genoeg te ontdekken dat hij het deed en ik ook beeld kreeg.. Maar helaas ging het al snel mis, want bij de installatie van XP op de nieuwe hardeschijf kreeg in een Machine Check Exeption en kon ik dus opnieuw opstarten. Nou weet ik zeker dat ik alles goed heb aangesloten (want zover ben ik dan wel gevorderd) dus denk ik dat het toch aan de koeler ligt.

HIER DE VRAAG:

Na het geblaat hier dus de vraag: Weten jullie toevallig nog een goede zalman koeler met een al aangebracht laagje koelpasta?

Ik heb namelijk goede ervaringen gehad met de zalman CNPS7000B-AICu voor mijn andere P4 pc.
en ik denk niet dat ik beter weer kan gaan kloten met koelpasta.

Hier mijn systeem:

AMD Athlon 64 3200+
512 MB DDR 400Mhz
160 GB Hitachi Deskstar
BenQ DVD+/-RW 1620Pro
BenQ DVD Speler 16x50
MSI NX6600-VTD128E Diamond
Coolermaster Centurion 5

Ook nog een belangrijke vraag waar ik denk ik ook wel de zoekfunctie kan gebruiken maar in volle luiheid ook maar hier plaats:

Welk middel kan ik het beste gebruiken om de processor schoon te maken zodat ik het weer goed kan laten aansluiten op de koelpasta?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maak gewoon met aceton je cpu en koeler schoon en doe er dan wat koelpasta op (dun laagje). Je kunt hier gewoon niets mee fout doen.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik zeg, lees de FAQ en smeer er eens op een fatsoenlijke manier koelpasta op. Het is echt kinderspel en het is grote onzin om alleen vanwege de pad een nieuwe koeler te kopen. Die pads kun je namelijk ook los kopen.

🖥️ | 🚗

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Een Machine Check Exception wordt over het algemeen niet veroorzaakt door een verkeerd geplaatste cooler. Lees de BSOD FAQ er maar eens op na hier op GoT, of doe eens wat zoekwerk omtrent die foutmelding op GoT of via Google.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

zo als de rest zegt cooler op een amd64 installeren is kinder spel. er zit een bescherm gedeelte op dus de core crushen is best lastig, en dan de faq volgen. geloof ik heb ook gewoon in het wilde mijn pc 2 jaar geleden zelf in elkaar gezet. netjes hier faq gelezen en de handleiding en ik kan hier nog steeds jouw een bericht typen ik draai zelf watercooling nu.

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik dus ook gezocht op die foutmelding en dat kan en ik quote veroorzaakt worden door:

"overheating, from failed hardware (RAM, CPU, hardware bus, power supply, etc.), or from pushing hardware beyond its capabilities (e.g., overclocking a CPU)."

En nou is het ook zo dat ik een Coolermaster 380W voeding heb met een 20 pins aansluiting voor een 24 aansluiting van het moederbord (wat overigens een MSI K8N SLi Platinum is) maar de medewerker van de winkel heeft me verzekerd dat die 380 voldoende was en nou heb ik ook (nog) geen sli opstelling dus dan moet het geen problemen veroorzaken en overklokken kan het helemaal niet zijn dus ik snap er even niks van... (als het de koeler van de CPU dus niet zou zijn).

Maar toch alvast bedankt voor de snelle reacties.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Dan ga je dus dingen testen..
Een cpu is meestal of stuk, of goed. een beetje stuk kan niet. dus sluit die nog maar even uit.
380 watt is wel genoeg, sluiten we wel uit.
Test je geheugen eens.. http://www.memtest86.com

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:19

Mentalist

[avdD]

Een beetje stuk kan een cpu best zijn hoor. Al zal dat zeker met de heatspreaders op vrijwel alle cpu's tegenwoordig niet snel meer voorkomen.

TS : ik gok dat je een So939 CPU hebt en de boxed koeler wou gebruiken? Heb je de hendel wel naar beneden gedrukt? ;)

Als het aan de koeling van je CPU ligt zou ik gokken dat je dat bent vergeten :P. Wat zijn je temps (kan je in je bios zien)?

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 08-06-2005 22:57 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laat je PC dan es een half uurtje aanstaan (gewoon in de bios ofzo) en kijk dan in de bios wat de CPU temp is. Als dit zo rond de 40-50 ligt dan is er ws. niks mis met de koeling.

En doe voor de zekerheid nog even een drupje koelpasta tussen de koeler en cpu, dan weet je zeker dat het goed zit. Kun je gewoon kopen bij de computerzaak. Niet meteen het hele tubetje leegspuiten, maar echt een heel klein drupje. Evt. uitsmeren over de core (hoeft niet perse).

[ Voor 22% gewijzigd door Palomar op 08-06-2005 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uh jah de hendel heb wel overgehaald jah :P waarschijnlijk zou die anders ook niet goed vast blijven zitten. Maar de temperaturen heb ik gezien en die zijn een stuk lager dan de gemiddelde die jullie zeggen

De systeem temp. is zo ong. 37 graden celcius
De CPU temp. is tussen de 26-35 graden celcius

Nou heb ik ook 2 case fans dus op zich zou dat moeten lukken.
Dus ik denk dat we het koeler probleem dus helemaal kunnen uitsluiten
alhoewel ik dus wel moet opmerken dat de in de BIOS staat dat de CPU FAN op 0 RPM staat :?

Maar goed memtest moet ik nog draaien.

EDIT: Memtest komt goed uit de bus ik zie geen fouten en heb alle 9 tests in ieder geval al 2 keer gedraaid.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 00:10 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 03:35

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 23:29:
Uh jah de hendel heb wel overgehaald jah :P waarschijnlijk zou die anders ook niet goed vast blijven zitten. Maar de temperaturen heb ik gezien en die zijn een stuk lager dan de gemiddelde die jullie zeggen

De systeem temp. is zo ong. 27 graden celcius
De CPU temp. is tussen de 26-35 graden celcius

Nou heb ik ook 2 case fans dus op zich zou dat moeten lukken.
Dus ik denk dat we het koeler probleem dus helemaal kunnen uitsluiten
alhoewel ik dus wel moet opmerken dat de in de BIOS staat dat de CPU FAN op 0 RPM staat :?

Maar goed memtest moet ik nog draaien.

EDIT: Memtest komt goed uit de bus ik zie geen fouten en heb alle 9 tests in ieder geval al 2 keer gedraaid.
dat zijn zowat WC temps! egt niks om je zorgen over te maken over de temps.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder trouwens de heatsink nog is aangevoeld maar die vinnen voelen helemaal niet echt warm aan... zou ik misschien een té grote hoeveelheid koelpasta aan hebben gebracht waardoor er een warmte buffer ontstaat en dat de processor toch niet goed gekoeld wordt?

Staat wel een beetje haaks op de resultaten maar ik snap het echt niet meer.
Ik ben namelijk als de dood dat de processor gekilled zou worden maar als dat het geval zou zijn zou ik het merken en dan zou die helemaal niks doen. toch?

Maar elke keer als ik nu de win xp cd erin prop en opstart dan gaat hij opnieuw opstarten als je dus bezig gaat met het installeren en dan echt precies op het punt wanneer hij aan het zoeken is naar vorige versies van windows.

En als ik dus niet van de CD boot dan gaat hij dus van de harde schijf de windows setup verder draaien en dan krijg ik na het intro scherm die STOP melding.

Echt apart.. weten jullie hier nog raad mee? :?

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost. Harddisk was het probleem. Het loopt nu als een trein. Nogmaals dank voor de posts! :)
Pagina: 1