1100 Mhz te weinig voor ogg video?

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb met thoggen, een op gstreamer gebaseerde dvd ripper, van een dvd een ogg theora bestand gemaakt. Ik kan hem echter niet goed afspelen omdat mijn computer het niet trekt. Nu is die niet zo snel (1100 Mhz Duron, nVidia tnt2 kaartje, nvidia binary driver), maar een video afspelen zou toch moeten lukken. Tijdens het afspelen is de processor belasting 100%, dus mijn cpu lijkt de bottle nek. Is theora zo zwaar en is mijn systeem gewoon niet snel genoeg, of is er iets niet goed geconfigureerd? Zou een andere codec beter werken?

DVD's spelen trouwens ook wat schokkerig af, hoewel mijn cpu belasting dan niet op 100% staat.

Omdat DVD's onder win98 wel goed gaan denk ik en ik in het verleden prima DVD's heb kunnen spelen onder linux denk ik dat er iets mis is met de configuratie. Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen zoeken?

Extra info: glxgears draait zo'n 175 fps op zijn standaard grootte. Als ik het venster maximaliseer valt hij terug naar 2.5 fps! Dat suggereert dat er toch iets niet goed is met de nvidia driver. Ik heb versie 1.0.7174 van de nvidia drivers. Mijn systeem draait trouwens Ubuntu. Zoals gezegd: een jaar terug draaide DVD's wel soepel. Dat was met versie 1.0.4xxx en 1.0.5xxx geloof ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Sir Isaac op 08-06-2005 21:33 ]

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:39

Sjonny

Fratser

ik weet niet waarmee je hem probeert af te spelen, maar controleer of de Xv driver wel wordt gebruikt. Met mplayer is dat '-vo xv' als parameters. Anders moet er van de video per frame heel veel in software gebeuren (vandaar de cpu load), want anders gewoon door je video kaart wordt gedaan.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Het lijkt er iig op alsof je nvidia drivers niet goed (of iig glx) zijn geinstalleerd, check idd eens of xv (van nvidia) wordt gebruikt (ipv x11 of een andere driver) en probeer t eens met een andere speler

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Sir Isaac
Het probleem is precies hetzelfde als ik gxine gebruik ipv totem. In mijn gstreamer properties heb ik XWindows (X11/XShm/Xv) als default video output geconfigureerd. Ik weet niet hoe ik kan controleren of die ook daadwerkelijk wordt gebruikt door totem.
Overigens gebruikt de videospeler zelf het overgrote deel van mijn cpu tijd. Xorg gebruikt veel minder. Voor totem is dit 75% / 20% terwijl dit voor gxine 90% / 5% is. Dat suggereert dat het lezen en decoderen van de film erg veel cpu post. Ik zal morgen een stukje ervan online zetten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:05
Probeer eens met mplayer? Die is zo ranzig geoptimaliseerd dat ie bij mij op een P2 366 die aan het compilen was nog vloeiend een 2CD rip in xvid kon laten afspelen op een videokaart die echt helemaal nix zelf doet (ATI Rage mobility heeft geen XV helaas :().

gstreamer is nog niet echt geoptimaliseerd voor de taken die het kan doen, het is een initiele implementatie van een multimedia framework en is nog in ontwikkeling (0.x versienummer). Er wordt op dit moment vooral gekeken naar of dingen werken of niet, niet of iets snel is of niet. zo neemt totem met gstreamer hier 25% CPU in beslag voor het decoderen van een MPEG, terwijl mplayer dat met 5% kan.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
1100Mhz op zich is te weinig maar als je videokaart mee helpt moet het wel lukken. Dus in een overlay (Xv) moet het aardig te doen zijn.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:16
Wat zijn de DMA instellingen van je DVD-speler? Schokkerig afspelen zou erop kunnen duiden dat DMA niet goed is geconfigureerd onder Linux.

• Sir Isaac
DMA stond inderdaad uit :( Maar daar heb ik in ieder geval geen last als ik een theora film van mij hd speel.

• blouweKip
probeer het anders toch eens met mplayer met -vo xv, dan weten we iig zeker of het aan de film/codec ligt of aan de (xv)drivers (want de pc lijkt me snel genoeg, misschien dat ie wat problemen kan hebben het hd-filmpjes maar zeker niet met een geripte dvd

• Sir Isaac
Mplayer speelt hem niet goed af: hij laat maar een deel van de video zien, maar wel in een voldoende groot venster.
Processor belasting is wel weer 100%

• blouweKip
met de optie -vo xv aan? zo ja dan moet je toch eens kijken of de nvidia drivers wel geladen worden, en als dat wel zo is dan gok ik dat de gebruikte codec nog niet echt optimaal werkt (misschien eens proberen de dvd te rippen naar mpeg4 (xvid/divx) of het bestand converteren naar mpeg4?

Verwijderd

Je processor is inderdaad de bottleneck. "Wat, maar ik heb een 1,1GHz!!11". Ja, maar libtheora is niet geoptimaliseerd. Het is pure C. Pure, ranzige, trage, singulaire, seriele C.

Er is een MMX-versie van libtheora (gemaakt door een van de GStreamer-mensjes; de reden moge duidelijk zijn. :P), die je uit een speciale branch kan halen in Xiph's SVN. Je kan ook een van de RPms van bv. livna halen, die bevatten deze patch ook. Dan speelt het opeens op een 500 MHz ook goed af.

• Sir Isaac
@blouweKip. Ik gebruikte inder daad -vo xv. Verder zou dat volgens mij niet uit moeten maken als ik de film op native resolutie afspeel.

@Beelzebubu. Ik wist al dat theora met de mmx patch veel sneller is. Ik heb deze video gecodeerd met een zelfgebakken theora met mmx patch. Dat scheelde inderdaad een factor 5! Dat heb gedaan door thoggen (de encoder) te draaien met de gepatchte libtheora in LD_LIBRARY_PATH.
Alleen lijken totem en gxine en libxine niet dynamisch gelinkt te zijn tegen libtheora.
Wacht even. Ik zie net dat totem libgstreamer gebruikt, en /usr/lib/gstreamer-0.8/libgsttheora.so is wel gelinkt tegen libtheora. Ik zal het vanavond even proberen.

Ik had laatst wel een synchronisatieprobleem met totem, terwijl gxine dat niet had. Dat was met een andere (lichtere) theora film. Daarom wil ik ook met gxine kunnen werken. Het lijkt er alleen op dat libxine statisch tegen libtheora is gelinkt. ldd /usr/lib/libxine laat geen theora zien en is sowieso erg kort. Weet iemand daar meer van?
Pagina: 1