[TFT] SED displays, superieur aan alles

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Over enkele jaren zullen OLED panelen op de markt komen, tegelijkertijd is de ontwikkeling van SED in volle gang en zal ook van deze soort waarschijnlijk ergens rond 2008 massaproductie starten. SED displays kunnen best wel eens de standaard in de toekomst worden.

Wat onderscheidt SED displays?

Ze zijn superieur aan alles op de markt: TFT's, Plasma schermen, OLED panelen en CRT's.
  • Contrast ratio's van 100.000:1 (een zwart diepte van 0.003nits is al mogelijk)
  • Helderheid van 400 nits
  • Responsetijd van minder dan 1milliseconde
  • 2x zuiniger dan TFT's, 3x zuiniger dan Plasma displays
  • Geen gedoe met dode (sub)pixels
  • Optimale kijkhoek (178graden)
  • Plat
Mogelijk nadeel: glasplaat die waarschijnlijk noodzaak is en zorgt voor wat reflectie. Meer details volgen :)

Hoe werken SED displays?
The SED consists of a glass plate mounted with electron emitters, similar to a CRT's electron gun, in an amount equal to the number of pixels on the display. Positioned next to it is another glass substrate coated with a fluorescent substance. Between the two glass plates is a vacuum. The key to the electron emitters at the heart of the SED is an extremely narrow slit (several nanometers* wide) made from ultrafine-particle film between the two electric poles. Electrons are emitted from one side of the slit when 16 to 18 volts of electricity are applied. Some of these electrons are scattered at the other side of the slit and accelerated by the voltage (approximately 10kV) applied between the glass plates, and they collide with the fluorescent-coated glass plate, causing light to be emitted.
Afbeeldingslocatie: http://www.canon.com/technology/detail/device/sed_display/imgs/d01.gif Afbeeldingslocatie: http://www.canon.com/technology/detail/device/sed_display/imgs/d00.gif

Ik wil meer weten, waar?!

Hier een shitload aan geordende info: http://answers.google.com/answers/threadview?id=525928

[ Voor 78% gewijzigd door Yokozuna op 10-06-2005 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Veelbelovend, dat zeker. Als ik een denk fout maak moet iemand het maar zeggen, maar zou je kunnen stellen dat omdat net als bij crt phosphor wordt beschoten met elektronen, je ook een veel natuurgetrouwere kleurweergave dan bij andere platte schermen kunt garanderen?

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Bij huidige VA panelen (TFT) is de kleurweergave al behoorlijk natuurgetrouw, maar even afgezien daarvan -> Denk dat het eerder zit in het maximaal aantal kleuren die mogelijk zijn. Met CRT's kon je volgens mij al veel meer dan 16,7 miljoen kleuren creeeren alleen was de videokaart de beperkende factor, denk dat dat bij SED displays ook zo wordt. Dus ook wat dat betreft kan het best dat SED displays superieur worden, ze werken voor een groot deel hetzelfde als CRT's alleen nu heb je xxx.xxx kleine lichtkanonnetjes ipv. 1 grote. Volgens mij valt het niet simpeler uit te leggen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Yokozuna op 08-06-2005 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit duurt nog wel even. In die tijd neem ik het wel genoegen met overdrive panelen en nu me huidige Dell 2005pfw en me Philips 42" HD plasma scherm :).

Maar idd ziet er zeer belovend uit. Maar komt het dan al zo snel op de markt? OLED is nog in de kinderschoenen kwa productie in producten voor consument. 2008 is over 2,5 jaar.. das vrij rap :D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Ziet er wel handig werken uit. Als ik eventjes nadenk heb je ook geen last van die kijkhoeken zoals bij TFT, zeker?

De vraag is natuurlijk: wat voor prijs gaat SED worden en hoe dun gaat het in werkelijkheid zijn (lees: hoe toepasbaar in notebooks)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
TV's van 40" zouden enkele centimeters dik zijn, SED panels maken geen gebruik van backlights (net als OLED panelen niet) en zijn dus dunner dan normale TFT's. De SED panelen komen zelfs in 2007 blijkbaar al op de markt vast eerst in de VS uit, maar massa productie en acceptabele prijs nog wat later. Natuurlijk ook niet zo gek voor een compleet nieuw paneel met zulke specs.

Het staat als het goed is allemaal in de google answers link :)
Als ik eventjes nadenk heb je ook geen last van die kijkhoeken zoals bij TFT, zeker?
Dat klopt, maar ook hier weer, bij huidige moderne VA panelen (gebruikt in TFT's) is de kijkhoek ook al erg groot, maar das een andere discussie.
2008 is over 2,5 jaar
Het kan dat ik er een jaar naast zit, pin Canon er maar op vast niet mij :>

[ Voor 37% gewijzigd door Yokozuna op 08-06-2005 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
Yokozuna schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 22:17:
Dat klopt, maar ook hier weer, bij huidige moderne VA panelen (gebruikt in TFT's) is de kijkhoek ook al erg groot, maar das een andere discussie.
Ik weet dat de huidige TFT's al brede kijkhoeken hebben, dat weet ik wel hoor, maar het is volgens mij ook wel wat handige als er van in het begin gezegd kan worden dat de kijkhoek onbeperkt is (nu ja, achter het scherm zal je niets zien natuurlijk :p).

Ook goed dat ze nog minder dik dan TFT worden, en zuiniger en kleurvaster en betere zwartwaarde en ... (wat hebben we zolang gedaan met die andere beeldschermen, dit lijkt gewoon een gigantische sprong voorwaarts als alles echt waar is en (als) het blijkt betaalbaar te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SED panelen komen zelfs in 2007 blijkbaar al op de markt vast eerst in de VS
Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat Toshiba in augustus dit jaar haar nieuwe fabriek opent en de eerste
schermen in maart 2006 op de Japanse markt laat komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijs boeit mij eigenlijk niet zo. Denk dat ik er toch pas een koop als het een jaar op de markt is vanwege evt snelle verbeteringen en kinderziektes.
Alleen waar ik me beetje zorgen om maak... Hoelang gaat zo display nou mee. En hoe zit het met de reflectie in zon licht. Schakel tijd van zenders. Ruis/EMR straling? Kan ik gerust mijn speakers er naast zetten.. waar ik nu moet opletten bij mij plasma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 23:02:
[...]Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat Toshiba in augustus dit jaar haar nieuwe fabriek opent en de eerste
schermen in maart 2006 op de Japanse markt laat komen?
Dat kan heel goed, alleen MASSA productie en afzet (dus i.c.m. fatsoenlijke prijs) kost altijd even tijd. Ik heb een prijs van 650 euro gelezen in 2010, maar er stond niet bij of dit voor bijv. een 17" scherm of voor een 26" TV geldt. Groot verschil natuurlijk.

In ieder geval, de schermen komen MOGELIJK eerder op de markt dan OLED panelen, omdat ze enkel geperfectioneerd hoeven te worden, bij OLED panelen moet er nog flink gesleuteld worden aan de levensduur van blauwe ledjes. Daarbij, OLED panelen hebben een contrast van 5000:1, dat leidt al tot een praktisch perfect zwart, maar bij SED panelen is het gewoon hyperdiep zwart, in de praktijk evendiep als je in de natuur kunt tegenkomen ofzo (dus een compleet afgesloten ruimte zonder belichting). SED panelen gebruiken nieteens LED's dus daar heb je ook geen gezeik mee. Ik weet niet hoe het zit met ultra kleine lichtkanonnetjes, maar ze zullen vast lang meegaan.

Over magnetische straling/invloed, dat vraag ik me ook nog af. Time will tell. Er is volgens mij wel een glasplaat gebruikt, zou een mogelijk nadeel kunnen vormen (eerste wat ik me bedenkt). Dat maakt het zwart door lichtreflectie ook meteen minder diep, maar ik weet het niet zeker. In de google answer link staat echt een LOAD info gerangschikt over SED panelen, heb nog niet alles gelezen, het antwoord staat er misschien in. Ik denk dat Canon en Toshiba het als 1 grote BANG wil lanceren dus niet teveel prijs geeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Yokozuna op 09-06-2005 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
Tja, magnetisme zal wel een invloed hebben op de SED's (ook logisch omdat de afgeschoten elektronen invloed ondervinden).. Met zo'n SED denk ik dat je de elektronen enkele (sub)pixels kunt laten verschuiven omdat je elektron toch met een bepaalde snelheid naar de fosforlaag zal gaan, op die paar millimeter (?) zal een afbuiging minder groot zijn dan de afbuiging op een CRT waar de elektronen normaalgezien zo'n 20 cm zullen afleggen. Maar dat is maar wat ik ervan denk (voorlaatste jaar secundair onderwijs).

En OLED is inderdaad ook wel geil als je naar het zwart kijkt, veel mooier dan om het even wat anders.

Tja, magneten moet je gewoon niet aan je scherm hangen :p

Laten we maar hopen dat Canon en Toshiba een big bang willen bezorgen, dan wil ik direct wel eentje kopen (maar ik denk dat dat loze hoop is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik denk persoonlijk dat dit verhaal nog wel 5 jaar kan duren, en dat dit tegelijk met de OLED gaat komen, en dat die elkaar gaan beconcureren. Dit soort projecten lopen altijd uit, en van OLED hebben we al toepassingen (ook al in de praktijk) gezien, maar van SED nog niet. Maar dan nog is het eerst heel erg duur, en moet het nog uitrijpen, dus het is (denk ik) nu het verstandigst om gewoon een (overdrive) TFT te kopen, en rustig af te wachten hoe dit afloopt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zo is dat spk2go :)

In ieder geval, zoals het er nu naar uitziet zijn SED panels duidelijk superieur aan OLED panels, op het nadeel van de mogelijk noodzakelijke glasplaat na. Maar aan elk nadeel zit weer een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05
OLED schermen zijn er al in mp3 spelers inderdaad. Glasplaatreflectie kun je oplossen met een coating, heel simpel.. reflectie blijft maar door een coating kun je zwart juist dieper maken in plaats van minder diep :). Ik zie het wel als veelbelovend in elk geval.

Wat ik me eerder af vraag, fosfor: wat zal de levensduur van deze schermen in eerste instantie zijn.. zelfde problemen als bij de introductie van plasma's zijn niet uitgesloten.. :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
CRT's maken ook gebruik van een forfor laag, die gaan makkelijk 6 jaar mee met intensief gebruik. SED panelen zijn gebaseerd op de werking van CRT's. Valt vast niet helemaal te vergelijken, maargoed we zullen zien, ik heb hoop.

[ Voor 24% gewijzigd door Yokozuna op 09-06-2005 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met de resolutie van deze schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zullen eerst als TV's gereleased worden met een resolutie van 1280x720 en 1920x1080 (720i/p en 1080i/p) uitkomen gezien HDTV de standaard zal worden. Wat betreft computerschermen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou wel mooi zijn als deze schermen net zo flexibel zijn kwa resoluties als de huidige CRT (computer) schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Denk dat dat onmogelijk wordt door het vaste rooster van lichtkanonnetjes, maar voor TV's is dat geen punt omdat alle content straks waarschijnlijk toch in de native resolutie beschikbaar zal zijn.

In windows is het ook minder een punt, want daar kun je gewoon op de native resolutie draaien. In spellen zul je soms lager dan native willen draaien, maar laat spellen nu net de sector zijn waar je het minst merkt van het draaien in een niet-native resolutie ;)

Maargoed, das een andere discussie, ik denk dat de SED schermen een native resolutie zullen hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door Yokozuna op 10-06-2005 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Google eens op Motorola's NED, Nano Emissive Display.

Zelfde idee in feite als SED, maar hier worden nanotubes gebruikt om electronen "op te wekken".

Zie ook bijvoorbeeld nieuws: Motorola past nanotubes toe voor nieuwe platte schermen van juli 2003, al bijna 2 jaar terug. Motorola heeft ondertussen al werkende prototype schermen gemaakt (5" diagonaal met de pixeldichtheid horende bij een 45" 720i HDTV resolutie).

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Staat niet veel concreets in die newspost, maar vooral dit is wel interessant
Daar komt nog bij dat de productiekosten een flink stuk lager zijn dan die van de huidige platte schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
TVP

Misschien kunnen we hier een algemeen topic van maken. Ik las op tweakers dat eind 2005 toshiba al schermen wilt verkopen, dat is niet gebeurd dus.

Linkje: nieuws: Werkend SED-beeldscherm gedemonstreerd door Canon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-09 21:00
Het ziet er mooi uit maar die releasedatum geloof ik niet in. Denk dat je de jaren zeker met 2 mag vermenigvuldigen. Marketing technisch gezien zou zoiets het best gereleased worden tijdens een WK o.i.d. misschien het volgende WK in 2010?

Het is mooi dat er toch nog vooruitgang is geboekt t.o.v de CRT/TFT's
Maar zeg zelf, kwalitatief mooier kan het toch al bijna niet meer worden, in de zin van dat je echt verschil ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

killingdjef schreef op zondag 26 februari 2006 @ 06:28:
Het ziet er mooi uit maar die releasedatum geloof ik niet in. Denk dat je de jaren zeker met 2 mag vermenigvuldigen. Marketing technisch gezien zou zoiets het best gereleased worden tijdens een WK o.i.d. misschien het volgende WK in 2010?

Het is mooi dat er toch nog vooruitgang is geboekt t.o.v de CRT/TFT's
Maar zeg zelf, kwalitatief mooier kan het toch al bijna niet meer worden, in de zin van dat je echt verschil ziet?
4010? Mag hopen dat ze dan toch echt wel uit de markt zijn hoor ;)

In ieder geval, zodra er zulke monitors op de markt zijn, ga ik er zeker één halen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

FnF schreef op zondag 26 februari 2006 @ 09:27:
[...]

4010? Mag hopen dat ze dan toch echt wel uit de markt zijn hoor ;)

In ieder geval, zodra er zulke monitors op de markt zijn, ga ik er zeker één halen.
Waar zie je dat staan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 14:49
Het grote nadeel van TFT schermen vind ik de native resolutie, wat voornamelijk bij games lastig kan zijn omdat je voor performance redenen soms juist op een lagere resolutie dan de native resolutie wilt spelen waarmee je door interpolatie een hoop scherpte verliest.

Maar ja, het ziet er naar uit dat de toekomst toch ligt in het per pixel aansturen, en dan lijkt mij de SED techniek voorlopig de mooiste oplossing. Ik kijk er in ieder geval naar uit om tzt mijn huidige 19" CRT scherm te vervangen door een mooi plat SED scherm! :-)

Overigens, SED veroorzaakt juist GEEN magnetische velden, i.t.t. CRT schermen. Bij een CRT wordt de straal van het electronenkanon met magneten afgebogen om het hele scherm te bestrijken. Bij SED heeft elke pixel z'n eigen mini electronenkanon dat dus NIET afgebogen hoeft te worden. Uiteraard is een SED scherm wel gevoelig voor externe magnetische velden, maar dat is een CRT scherm ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Misschien is het handiger om alles in 1 topic te houden :)

SED panels, de toekomst van monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Een SED panel maakt dus gebruik van diverse kleine electronen kanonnen die te vergelijken zijn met de grotere electronen kanonnen bij de huidige beeldbuis moniteren en tv's.
Voor zover ik heb begrepen slurpen juist die electronen kanonnen erg veel strom en kom daar de meeste kracht op te staan. Hoe hebben ze dat bij de SED displays opgelost?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SED panels, de toekomst van monitoren?

laten we het centraal houden :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.