[Gentoo] LiveCD en Wachtwoord

Pagina: 1
Acties:

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-02 09:44
Ik heb volgens mij iets doms gedaan, wat ik hoop ik kan herstellen.
Ik heb gister en vandaag gentoo geinstalleerd op mijn computer. Ik heb dit via de Live-CD gedaan, en via stage1 alles gedaan. Nu ben ik volgens mij 1 stap vergeten en dat is niet zo slim 8)7 Ik ben vergeten mijn root wachtwoord in te stellen, omdat ik dacht dat ik dat al gedaan had, maar dat is natuurlijk alleen op de LiveCD!!

Nu staat er netjes op mijn scherm: MSI login:
maar hij logt niet in met root en mijn Livecd wachtwoord (wat ook logisch is).

Hoe kan ik alsnog mijn rootwachtwoord instellen zodat ik wel in mijn linux pc kan komen B)

Voor de modjes: Dit is absoluut geen hackpoging, maar een pure noob actie ;)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 20:34
Even booten met init=/bin/sh, op rootprompt even / rw remounten (mount / -o remount,rw ofzo) en dan even /etc/shadow editen en het zooitje bij root leeghalen (passwd binary was niet static laatste keer dat ik dit geintje moest doen op een gentoo systeem, dus leeghalen is het makkelijkst)
Dan rebooten en inloggen als root zonder pass :)

• IJnte
MikeN schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 20:05:
Even booten met init=/bin/sh, op rootprompt even / rw remounten (mount / -o remount,rw ofzo) en dan even /etc/shadow editen en het zooitje bij root leeghalen (passwd binary was niet static laatste keer dat ik dit geintje moest doen op een gentoo systeem, dus leeghalen is het makkelijkst)
Dan rebooten en inloggen als root zonder pass :)
:X sorry maar helemaal volgen doe ik dat niet ;( hoe kan ik em op die manier laten booten :? Dit is de eerste x dat ik gentoo installeer, en ook de eerste keer dat ik zo'n domme fout maakt ;) Normaal werk ik wel eens met Fedora en met RH9...
Zou je het misschien stap voor stap willen uitleggen plz :?

• MikeN
1a.) (Als je grub gebruikt) Bij het booten, als je bij grub komt, edit je de commandline en voeg je aan het einde toe init=/bin/sh, daarna boot je.
1b.) (Als je lilo gebruikt) Bij het booten, als je bij lilo komt, tik je de naam van de standaardoptie in (gentoo ofzo?) met init=/bin/sh erachter.
2.) Als de machine geboot is moet je je root partitie read/write mounten, dat doe je met mount / -o remount,rw
3.) Daarna open je /etc/shadow, bijvoorbeeld met nano -w /etc/shadow en maak je bij root het wachtwoord vakje leeg (na de eerste dubbele punt achter root)
4.) U reboot.
5.) U logt in als root zonder wachtwoord.
6.) U geeft het commando "passwd" om het wachtwoord in te stellen.

Of je had gewoon even gegoogled ;)

• IJnte
MikeN schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 20:56:
1a.) (Als je grub gebruikt) Bij het booten, als je bij grub komt, edit je de commandline en voeg je aan het einde toe init=/bin/sh, daarna boot je.
1b.) (Als je lilo gebruikt) Bij het booten, als je bij lilo komt, tik je de naam van de standaardoptie in (gentoo ofzo?) met init=/bin/sh erachter.
2.) Als de machine geboot is moet je je root partitie read/write mounten, dat doe je met mount / -o remount,rw
3.) Daarna open je /etc/shadow, bijvoorbeeld met nano -w /etc/shadow en maak je bij root het wachtwoord vakje leeg (na de eerste dubbele punt achter root)
4.) U reboot.
5.) U logt in als root zonder wachtwoord.
6.) U geeft het commando "passwd" om het wachtwoord in te stellen.

Of je had gewoon even gegoogled ;)
Echt bedankt!!!!!! _/-\o_ Ik heb al effe lopen googelen maar ik had niet zo'n goede guide gezien als jij die gaf :P
Echt bedankt!!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Dat werkt natuurlijk ook, maar er is een veel netjesere manier om dit probleem op te lossen IMHO...

Je boot van de LiveCD, je mount alles, je chroot, passwd, opgelost.

• MikeN
Ff alles mounten is nog altijd meer gekloot dan dit :) Plus dat je niet altijd een live-cd bij de hand heb en dit dus een universele methode is. Handiger zou het zijn als je meteen in je rootshell passwd zou kunnen doen, maar daarvoor zou je eerst /usr nog ff moeten mounten (bij gentoo dan, bij meeste andere distro's niet denk ik zomaar).
Pagina: 1