Toon posts:

Radeon 9800pro performance in games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een Sapphire Radeon 9800 pro (128mb, 256 bits) aangeschaft ter vervanging van mijn Leadtek Geforce 4 ti 4200 (64mb, 128 bits).

De kaart heb ik zonder problemen geinstalleerd, samen met een cleane install van WinXP. Geen driver-resten dus. De performance in de games Far cry en Hl2 valt echter ontzettend tegen. Sterker nog, mijn Geforce 4ti presteerde beter. Framedrops naar 10/15 fps zijn geen uitzondering. Op 1024x 768 met alles op medium verwacht ik toch meer van deze kaart, vooral t.o.v mijn Geforce 4 :(

Het typische is dat ik zonder overclock een score van 5300 punten in 3dmark2k3 haal. Dat is gewoon goed, vooral voor mijn Dell Dimension 8200 uit 2001. Overclocken is ook geen probleem: op 400/350 haal ik 5600 3dmarks.

Hier even mijn belangrijkste specs:

Dell Dimension 8200
Intel Pentium 4 1,8 ghz (wilamette)
512mb dane-elec Rimm (pc800)
40 gig WD
30 gig Quantum Fireball
Nec DVD-spelertje
Pioneer DVR-107 brander

Ik heb het volgende al geprobeerd om het performance-verschil terug te brengen:

* Defrag
* Weer een cleane install met alleen vid kaart-drivers en de games
* Fast-writes aan/uit in drivers (kan dus niet in Dell bios): geen verschil
* Spelen met AGP aperture size in bios (geen verschil)
* DVD-drivers en pci kaartjes afkoppelen om de voeding te ontlasten
* Laaste Omega drivers: geen verschil

Nog even over de voeding: er zit dus zo een stock psu van dell in (250W soft power). Dat lijkt natuurlijk helemaal niks, maar die Dell psu's schijnen mijn config makkelijk aan te kunnen. Ook op de Dell-forums is er niet echt sprake van PSU problemen. Jammer genoeg kan ik ook al niet mijn voltages aflezen in die Dell-bios :(

Mocht het echter wel aan de voeding liggen, dan heb ik pech, want die Dell psu's zijn niet van die standaard ATX voedingen. Moeilijk te vervangen dus. Bovendien is mijn 3dmark performance wel goed, dus erg vreemd allemaal....

Anyway, iemand suggesties? :)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Het lijkt mij dat het eerder je RAM is dat je tegenhoud dan dat het je kaart is. Ik heb zelf geen ervaring met RIMM maar pc800 lijkt mij wat aan de langzame kant :? En een spel als FarCry schreeuwt echt om 1024 mb ram. Is een wereld van verschil. Ook Half Life is hiermee gebaat ;) En het draait wel, dat zeg ik ook niet. Maar 1024 is wel een heel stuk fijner ;)

offtopic:
Als ik onzin blaat dan hoor ik het graag :P

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 08-06-2005 19:06 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik denk dat omdat je nu een directx 9 kaart hebt alle games ook in die modus gaan draaien en dat vraagt meer power, ook is het zo dat je cpu voor hl2 iets aan de lage kant is, voor far cry is het wel voldoende

en far cry draait echt prima met 512mb ram net zoals hl2, heb het er zelf ook inzitten en kan ze beide prima spelen :)

even ter vergelijking, ik had een 1800+@2000 met een 9600PRO en 512mb ram, draaide far cry best goed op, toen een 6800LE en far cry liep perfect, maar hl2 liep voor geen meter, toen een 2600+@3000+ en daarmee kan ik hl2 wel prima spelen, dus ik denk dat je cpu hier toch een beetje de boosdoener is, ik heb dus gemerkt dat hl2 wel een snelle cpu lust voor far cry maakt het minder uit

[ Voor 39% gewijzigd door PilatuS op 08-06-2005 19:06 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met mijn Radeon 9700 kan ik op medium-high settings FarCry spelen, ondervind geen haperingen whatsoever. Wel met 1 gig ram. Met 512 Mb ging het schokkerig. Dus dat geheugen doet meer dan je graka.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• PilatuS
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 19:05:
Met mijn Radeon 9700 kan ik op medium-high settings FarCry spelen, ondervind geen haperingen whatsoever. Wel met 1 gig ram. Met 512 Mb ging het schokkerig. Dus dat geheugen doet meer dan je graka.
da's opzich wel vaag want far cry loopt met mijn 512mb echt perfect :)

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan ook zo dat 3dmark 2k3 minder van je geheugen eist, omdat de score dan wel goed uitvalt? Dat zit me namelijk nog het meeste dwars. Bovendien kon ik met mn ti4200 far cry op medium beter spelen dan nu met mn radeon het geval is. Maar dat zou dan idd weer aan de directx9-performance kunnen liggen...

Verwijderd

het ligt aan je cpu, ik heb ook een 1.7Ghz williamette en die zijn gewoon niet vooruit te branden, ik had geen vooruitgang van een fx5200 --> 6800LE, (met pc2100 ddrram). ik kon farcry nog net spelen alles op low 800*600, dus je cpu is de bottleneck (400mhz fsb 256kb cache helpt niet intel ;))

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 19:10:
het ligt aan je cpu, ik heb ook een 1.7Ghz williamette en die zijn gewoon niet vooruit te branden, ik had geen vooruitgang van een fx5200 --> 6800LE, (met pc2100 ddrram). ik kon farcry nog net spelen alles op low 800*600, dus je cpu is de bottleneck (400mhz fsb 256kb cache helpt niet intel ;))
Hmm dat is heel duidelijk en heel erg onbevredigend ;). Maar toch bedankt :)

Verwijderd

misschien kan je goedkoop 2e hands een Athlon xp + mobo + geheugen kopen? Dan ga je er veel op vooruit

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 19:32:
misschien kan je goedkoop 2e hands een Athlon xp + mobo + geheugen kopen? Dan ga je er veel op vooruit
zit wel wat in jah, ben je opzich voor 130 euro al klaar, 25 euro voor een oud mobo zoals een brakke ECS K7S5A (die ik ook heb), dan een athlon xp mobile 2600+ voor 70 euro + 512mb ram voor minder dan 35 euro :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Tja, een 1,8 Willamette is echt traag...
512MB is normaal wel genoeg, volgens mij zorgt de cpu voor de framedrops.
Je kan proberen om de cpu intensieve instellingen te verlagen als die er zijn, bvb physics detail.
Als je swappen wilt tegengaan zet je beter de textureresolutie op laag, om dit wat te compenseren kan je anisotropisch filteren op 8x performance zetten in je ati tabblad.
Je had meer gehad aan een 3000+ venice met 1GB en nieuw mobo dan aan een nieuwe videokaart.

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 08:30

nAffie

...

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 19:32:
Lijkt me alleen lastig in te bouwen in een Dell Dimension case.. ;)

meh.

Verwijderd

Topicstarter
nAffie schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:05:
[...]

Lijkt me alleen lastig in te bouwen in een Dell Dimension case.. ;)
Precies :) Nahja, ik heb die ATI voor 50 euro gekocht, dus het is niet zo dat er een zware investering naar de knoppen is. Natuurlijk kan ik wel even een case+mobo+cpu gaan halen, maar dat is voor die paar games nu ook weer niet de bedoeling :) Bovendien zou het zonde zijn om nu nog een mobo zonder PCI express binnen te tikken...

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06
Idd, ik heb ook 512 MB en dan gaat alles perfect, Far Cry op very high draait als een zonnetje met 9800XT.
Verder is de CPU de bottleneck, wat iedereen al zegt. Tijd voor een andere denk ik zo :)

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Zo´n mobo kost de hele wereld nou ook weer niet

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Pagina: 1