Onlangs heb ik een Sapphire Radeon 9800 pro (128mb, 256 bits) aangeschaft ter vervanging van mijn Leadtek Geforce 4 ti 4200 (64mb, 128 bits).
De kaart heb ik zonder problemen geinstalleerd, samen met een cleane install van WinXP. Geen driver-resten dus. De performance in de games Far cry en Hl2 valt echter ontzettend tegen. Sterker nog, mijn Geforce 4ti presteerde beter. Framedrops naar 10/15 fps zijn geen uitzondering. Op 1024x 768 met alles op medium verwacht ik toch meer van deze kaart, vooral t.o.v mijn Geforce 4
Het typische is dat ik zonder overclock een score van 5300 punten in 3dmark2k3 haal. Dat is gewoon goed, vooral voor mijn Dell Dimension 8200 uit 2001. Overclocken is ook geen probleem: op 400/350 haal ik 5600 3dmarks.
Hier even mijn belangrijkste specs:
Dell Dimension 8200
Intel Pentium 4 1,8 ghz (wilamette)
512mb dane-elec Rimm (pc800)
40 gig WD
30 gig Quantum Fireball
Nec DVD-spelertje
Pioneer DVR-107 brander
Ik heb het volgende al geprobeerd om het performance-verschil terug te brengen:
* Defrag
* Weer een cleane install met alleen vid kaart-drivers en de games
* Fast-writes aan/uit in drivers (kan dus niet in Dell bios): geen verschil
* Spelen met AGP aperture size in bios (geen verschil)
* DVD-drivers en pci kaartjes afkoppelen om de voeding te ontlasten
* Laaste Omega drivers: geen verschil
Nog even over de voeding: er zit dus zo een stock psu van dell in (250W soft power). Dat lijkt natuurlijk helemaal niks, maar die Dell psu's schijnen mijn config makkelijk aan te kunnen. Ook op de Dell-forums is er niet echt sprake van PSU problemen. Jammer genoeg kan ik ook al niet mijn voltages aflezen in die Dell-bios
Mocht het echter wel aan de voeding liggen, dan heb ik pech, want die Dell psu's zijn niet van die standaard ATX voedingen. Moeilijk te vervangen dus. Bovendien is mijn 3dmark performance wel goed, dus erg vreemd allemaal....
Anyway, iemand suggesties?
De kaart heb ik zonder problemen geinstalleerd, samen met een cleane install van WinXP. Geen driver-resten dus. De performance in de games Far cry en Hl2 valt echter ontzettend tegen. Sterker nog, mijn Geforce 4ti presteerde beter. Framedrops naar 10/15 fps zijn geen uitzondering. Op 1024x 768 met alles op medium verwacht ik toch meer van deze kaart, vooral t.o.v mijn Geforce 4
Het typische is dat ik zonder overclock een score van 5300 punten in 3dmark2k3 haal. Dat is gewoon goed, vooral voor mijn Dell Dimension 8200 uit 2001. Overclocken is ook geen probleem: op 400/350 haal ik 5600 3dmarks.
Hier even mijn belangrijkste specs:
Dell Dimension 8200
Intel Pentium 4 1,8 ghz (wilamette)
512mb dane-elec Rimm (pc800)
40 gig WD
30 gig Quantum Fireball
Nec DVD-spelertje
Pioneer DVR-107 brander
Ik heb het volgende al geprobeerd om het performance-verschil terug te brengen:
* Defrag
* Weer een cleane install met alleen vid kaart-drivers en de games
* Fast-writes aan/uit in drivers (kan dus niet in Dell bios): geen verschil
* Spelen met AGP aperture size in bios (geen verschil)
* DVD-drivers en pci kaartjes afkoppelen om de voeding te ontlasten
* Laaste Omega drivers: geen verschil
Nog even over de voeding: er zit dus zo een stock psu van dell in (250W soft power). Dat lijkt natuurlijk helemaal niks, maar die Dell psu's schijnen mijn config makkelijk aan te kunnen. Ook op de Dell-forums is er niet echt sprake van PSU problemen. Jammer genoeg kan ik ook al niet mijn voltages aflezen in die Dell-bios
Mocht het echter wel aan de voeding liggen, dan heb ik pech, want die Dell psu's zijn niet van die standaard ATX voedingen. Moeilijk te vervangen dus. Bovendien is mijn 3dmark performance wel goed, dus erg vreemd allemaal....
Anyway, iemand suggesties?