Toon posts:

[seagate] 10,4 GB schijf wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

Ik heb een Packard Bell (Pentium 3 op een ASUS P4t MoBo met Intel 850 chipset uit +/- '99) bak kado gekregen van iemand, met de raad erbij dat zn harddisk 'niet zo goed' werkte. Ik dat ding thuis aangesloten, krijgt ik een zwart scherm (er gebeurt dus niks).

Stap 1:
Bootfloppy gemaakt, PC gestart, kom zonder problemen in MS-DOS maar dan: Andere driveletters (C schijf, D schijf etc.) worden niet gevonden (drive is niet beschikbaar).

Stap 2:
OK, dus ik hang dat ding als slave aan een andere PC (Pentium Pro, ASUS TX97-E MoBo uit +/- '96) om te bekijken. Bij de POST wordt de schijf met de instellingen op 'AUTO' en 'LBA' in bios-CMOS-detectie niet herkend (het bericht 'Nothing' verschijnt).

Stap 3:
CMOS-HDD-detectie op 'USER' gezet en handmatig de Cycles, Heads en Sectoren ingesteld (stond op de schijf zelf uiteraard). Dit had ook geen effect.

Stap 4:

IDE kabels en Molex gecheckt of die het goed deden (door andere schijf eraan te koppelen), en deze functioneerden prima.

Bij mijn weten is deze schijf dus gewoon kaduuk, maar ik weet niet of ik iets over het hoofd zie? Hebben jullie misschien suggesties?

THNX

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Spint de schijf op? Tikt/piept de schijf?

Anders is de schijf gewoon dood.

Je kunt trouwens nog een wat moderner moederbord proberen, die heeft een recentere ondersteuning van schijven.

[ Voor 43% gewijzigd door PD2JK op 08-06-2005 16:22 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Als het BIOS hem niet ziet kan je als laatste redmiddel ook de schijf in het BIOS op 'NONE' zetten en vervolgens van een Knoppix CD of een Linux rescue floppy/cdeetje starten, wellicht dat Linux hem dan wel ziet (kleine kans maar wie weet).

Verwijderd

Topicstarter
update:

Ik had de schijf sinds mn laatste post even 48 uur weggelegd, en gisteravond (voorzichtig) met dat ding lopen schudden...

Blijkt dat de schijf nu in ene wel bij het opstarten wordt herkend. Er staat keurig dat de Primary slave een ST10320A in LBA mode heeft gevonden.

Toen Win95 opgestart, en het schijfje werd *uiteraard* niet herkend.

Toen maar even knoppix opgestart, en de schijf werd zowaar gemount. Maar bij benadering kreeg ik de fout: 'Could not enter folder: file:/mnt/hdb1'. Dus uiteindelijk kon ik het alsnog niet benaderen.

Als laatste optie toch maar een DOS-bootfloppy erin gestoken, maar dit had eveneens geen effect: ik kon de schijf niet benaderen.

Iemand suggesties?

Verwijderd

Werkt fdisk?

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn weten is format of fdisk een DOS-programma... en aangezien DOS ook geen nieuwe schijf herkent ga ik ervan uit dat fdisk niet werkt.

(maar om eerlijk te zijn heb ik niet getest of FDISK werkt...)

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Heb je al geprobeerd of een andere harde schijf in de PB wel werkt? Het zou ook nog de IDE poort op het moederbord kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
cowgirl schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 09:43:
Heb je al geprobeerd of een andere harde schijf in de PB wel werkt? Het zou ook nog de IDE poort op het moederbord kunnen zijn.
Ik heb mn masterschijf en slave (de seagate waar het om gaat) op één IDE kabel aangesloten op t MoBo. Het lijkt me dat de connector op de IDE kabel (waar de slave aan hangt) wel goed is, aangezien de schijf in zijn originele MoBo ook niet wilde lopen (en de kans dat 2 IDE kabels in verschillende systemen verrot zijn, acht ik zeer klein).

Ik heb BTW ook andere IDE kabels en molex stekkers op de schijf aangesloten, maar dit hielp dus ook niet

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:14
Als DOS niet op een driveletter (C of D ;) ) kan komen wil dat nog niet zeggen dat de schijf niet wordt herkend. Voor hetzelfde geld zijn er gewoon nog geen partities aangemaakt. Als de schijf dus met fdisk wel herkent wordt, kun je misschien partities aanmaken. (Die daarna natuurlijk ook eerst geformatteerd moeten worden voordat je ze werkelijk in DOS kunt aanspreken).

-

Pagina: 1