Toon posts:

Welke van deze RAID 0 alternatieven is het snelst?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende thuis liggen:

MSI k6delta plankje/Asus a7k600 (beide kt600 chipset en VIA SATA RAID)
Promise fasttrack 100/tx2
2x highpoint rockethead 100 sata -> pata converters
2x WD 60 gig schijven met 2MB cache
Windows

Ik wil graag raid 0 draaien. Wat is het snelst RAID 0 op de SATA, PATA of software manier?
En wat is de processorbelasting? Ik heb helaas geen goede vergelijking gezien. Kan iemand mij helpen met deze keuze?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

RAID via de Promise Fasttrack (edit: en ook de VIA) is al software-matig.

Zonder converters zou in theorie sneller moeten zijn, omdat er minder latency is. Maar ik denk dat het in de praktijk niet veel uitmaakt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 08-06-2005 15:53 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou sowieso die Promis inzetten als RAID controller. Die is er speciaal voor gebouwd, en zal (itt de onboards) denk ik een stuk betere performance geven.
Vergelijk het maar met een Realtek en een 3com NIC: softwarematig vs. hardwarematig. Ik denk dat je dan wel weet welke keuze je moet maken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat de promise softwarematig is, was mij inmiddels bekend. Maar is die RAID van VIA ook niet softwarematig? Of maakt het echt niks uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 15:54 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:52:
Dat de promise softwarematig is, was mij inmiddels bekend. Maar is die RAID van via ook niet softwarematig? Of maakt het echt niks uit?
Maakt niet veel uit.

Hardware-RAID wil zeggen dat de controller een eigen processor heeft die de cpu-belasting wegneemt. Meestal heeft een hardware controller ook zijn eigen cache.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The_Eagle schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:50:
Ik zou sowieso die Promis inzetten als RAID controller. Die is er speciaal voor gebouwd, en zal (itt de onboards) denk ik een stuk betere performance geven.
Vergelijk het maar met een Realtek en een 3com NIC: softwarematig vs. hardwarematig. Ik denk dat je dan wel weet welke keuze je moet maken ;)
Maar een promise is niet helemaal hardwarematig, want hij heeft geen eigen processor. Het is echter wel sneller dan het helemaal softwarematig doen (iig, minder cpu belasting).

Verwijderd

Topicstarter
En die VIA dan, Terw_Dan ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 16:13 . Reden: hoofletters lezen beter ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:44:
Ik heb het volgende thuis liggen:
Nou, dan trek je 1 weekje uit om diverse configs te maken en het een en ander te testen/benchen? :) Niemand op GoT kan jou dan een sluitender antwoord geven dan wat je zélf hebt ondervonden. Elk systeemconfiguratie reageert weer wat anders.

Mocht je toch te lui zijn:
OM FAQ / Beleid
Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?
Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
RAID FAQ
Grote benchmark topics
www.tweakers.net/benchdb
www.tweakers.net/reviews
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.