Toon posts:

Zal ik ooit Linux kunnen draaien??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

AMD Athlon XP 3200+
Asus A7N8X Deluxe
2x 512mb DDR PC 3200
Radeon 9000
80gb sata maxtor
160gb sata western digital
15gb maxtor IDE

Nu staat windows op de 80gb maxtor schijf. Nu wil ik dus op die IDE schijf linux instaleren. Ik had hier een DVD liggen van Suse 9.2, ik doet die erin, ik wil booten, loopt hij altijd maar vast en vast bij het laden van de sata drivers. ACPI = off enzo hielp allemaal niet. Als ik de sata schijven eruit nam (kabels los) deed alles het perfect, install luktte perfect, ik zat op linux enzo, dan shut down en de sata's erin gestoken, en tijdens het booten bij het detecteren van de sata schijven loopt hij vast..

Dan Fedora Core 3 gedownload, ik start die install nu vanaf de boot CD, ik krijg te zien 'Loading Sil_sata driver" na 2 seconden komt daarnaast staan "Disabled IRQ #11" en dan is het weer van dat. Alles is gedaan, kwartier laten doen maar scherm bleef hetzelfde, niets reageert meer buiten CTRL+ALT+DELETE

Wat nu te doen? Ik heb geprobeerd suse 9.2 te instaleren zonder de sata en dan de kernel te updaten naar de laatste nieuwe, maar dat was mislukt. En volgens mij heeft FC3 een redelijk recente kernel.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Hmmm vreemd, ik draai FC3 op mijn Asus A7N8X Deluxe (rev 2) met AMD XP 2400+ processor zonder problemen met 2 S-ATA schijven. Heb niets aparts hoeven doen met s-ata drivers.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel jaar geleden ofzo mijn BIOS geflashed met een nieuw aangezien mijn WDC sata niet goed bleek te werken met het BIOS toen.

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

heb je al een keer een knoppix cd geprobeerd?

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Verwijderd

Topicstarter
Neen nog niet, maar ik zie op de Asus site dat er een nieuw BIOS uit is voor mijn moederbord en ook meteen daarbij zit de nieuwe SATA ROM, dus dat maar eens flashen denk ik.

EDIT: toch niet, is niet voor de Rev.2 die update :(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 15:18 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Een aantal borden met on-board SATA draait niet geweldig met Linux atm. Eigenlijk is dat niet eens waar. Er is een versie van de kernel met wat brakke drivers erin voor SATA. Of dat nou een fout van de kernel-ontwikkelaars is, of dat er op dit moment in de kernel om een bug in SATA op die borden wordt heengewerkt, weet ik niet. SuSE 9.2 was bij mij (op een MSI KweetikhetmetSATA) ook moeilijk. Net als Yoper en Mandrake. FC3, Gentoo, Arch Linux en Ubuntu werken echter geweldig. Misschien moet je één van die distro's eens proberen. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Gentoo heb ik al geprobeerd (met sata's afgekoppeld uit voorzorg) en ik vindt het niet echt zo'n geweldige distro.

Heb nu FC3 kunnen instaleren door linux noprobe te typen bij de installatie, en wonder boven wonder loopt hij niet vast tijdens het booten van FC3, dus dat is al goed nieuws, nu eens kijken hoe ik die sata nu aanzet :)

Verwijderd

Je kunt op de novell-site ook de suse9.3-live-eval downloaden om te testen of suse9.3 beter is.

http://www.novell.com/pro...ads/suse_linux/index.html

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
Waarom compileer je geen kernel zonder SATA support? Dan zal hij ook niet gaan proberen die schijven te herkennen. En Linux staat toch op de IDE schijf...

Verwijderd

Topicstarter
lckarssen schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 18:34:
Waarom compileer je geen kernel zonder SATA support? Dan zal hij ook niet gaan proberen die schijven te herkennen. En Linux staat toch op de IDE schijf...
Al mijn data staat op mijn sata schijven.. dus heb die echt wel nodig.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Ah dat bord ken ik. Booten werkt altijd goed (althans, voor mij) als je de opties "hde=none hdg=none" meegeeft. Dan zal hij deze niet proberen af te zoeken, en houdt hij zich bij de nForce controller.

Edit: die schijven zijn dan helemaal niet benaderbaar, je gebruikt dus blijkbaar wel SATA... :p

[ Voor 24% gewijzigd door RSpliet op 08-06-2005 19:00 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• lckarssen
Toch raar. Als ik het goed begrijp, dan gebruik je een A7N8X Deluxe Rev2.
Ik heb hetzelfde moederbord, een Maxtor 120GB Sata schijf en draai er vanaf het begin Slackware Linux op, zonder problemen...
Nou ja, in eerste instantie, kernel 2.4, werd de SATA controller nog als IDE gezien (/dev/hda), en bij de overgang naar 2.6 kwam SATA ineens in de SCSI layer terecht (/dev/sda), dus die overgang was niet 100% soepel. Maar een verse installatie moet geen problemen opleveren.
Het is toch een Silicon Image SiI3112 controller?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Wat ik je kan aanraden is www.ubuntu.org of www.kubuntu.org (verschil is gnome / kde) Dit is een van de weinige distributies die ik op mijn Asus A7n8x Rev2 aan de praat heb gekregen als newbie zonder enige moeite :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• lckarssen
toen ik gisteren thuis kwam realiseerde ik me dat ik mijn A7N8X rev2 onlangs naar mijn servertje heb verhuisd. Daar draait 'ie nu met 2 echte SATA disken (Maxtor DiamondMax10, 160GB) ipv een parallelle schijf waar men een SATa stekkertje op heeft gemonteerd (de DiamondMax 9).

Het kan dus echt. Als je wil kan ik je mijn kernel config wel sturen.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zit ook met dit probleem, ik wil Mandriva installeren, maar hij herkend mijn Sata controllers niet ofzo. Ik kan helemaal niet.... Ik werk met een radeon X200 chipset, met de ATI SB400 sata controller... iemand een idee?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
same here....probeer debian 2.6 (ja weet dat 3.1 uit is) te installe op een intel server mobo met raid maar hij zegt dat ik geen hd's heb (2x raptors in raid 1)

en ik heb linux nog nooit aangeraakt, dus maar weer terug naar windows voor me server :o

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ DutchTSE: download SuSE 9.2 eens, sommige (oudere) distro's hebben problemen met bepaalde RAID-controllers dacht ik. En SuSE heeft goeie hardware-ondersteuning, het proberen zeker waard :).
Gumball schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 16:08:
Ik zit ook met dit probleem, ik wil Mandriva installeren, maar hij herkend mijn Sata controllers niet ofzo. Ik kan helemaal niet.... Ik werk met een radeon X200 chipset, met de ATI SB400 sata controller... iemand een idee?
Je hardware is te recent... had ik ook toen ik mijn Radeon 9700 kocht, en Linux wou installeren :(. Kijk es op de site van ATI of ze al drivers voor Linux beschikbaar hebben (al betwijfel ik dat sterk, gezien de brakke Linux-ondersteuning van ATI).

[ Voor 61% gewijzigd door Borromini op 11-06-2005 01:51 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 13:58
DutchTSE schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 01:31:
same here....probeer debian 2.6 (ja weet dat 3.1 uit is) te installe op een intel server mobo met raid maar hij zegt dat ik geen hd's heb (2x raptors in raid 1)

en ik heb linux nog nooit aangeraakt, dus maar weer terug naar windows voor me server :o
2.6? Bedoel je daarmee 2.2r6? Dat is meer dan 3 jaar oud! Probeer eens om de netinst CD te downloaden en probeer Debian 3.1 maar eens te installeren, die heeft een veel recentere kernel (geef op de bootprompt linux26 mee) en die weet waarschijnlijk je controller wel te detecteren :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[b][message=23569133,noline]Borromini schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 01:49[/message
Je hardware is te recent... had ik ook toen ik mijn Radeon 9700 kocht, en Linux wou installeren :(. Kijk es op de site van ATI of ze al drivers voor Linux beschikbaar hebben (al betwijfel ik dat sterk, gezien de brakke Linux-ondersteuning van ATI).
Hmmm... Dus dat wordt wachten op een nieuwe release, of een compleet andere distro kiezen?
Misschien dat ik Fedora maar is probeer...

Verwijderd

wzzrd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:53:
Een aantal borden met on-board SATA draait niet geweldig met Linux atm. Eigenlijk is dat niet eens waar. Er is een versie van de kernel met wat brakke drivers erin voor SATA. Of dat nou een fout van de kernel-ontwikkelaars is, of dat er op dit moment in de kernel om een bug in SATA op die borden wordt heengewerkt, weet ik niet. SuSE 9.2 was bij mij (op een MSI KweetikhetmetSATA) ook moeilijk. Net als Yoper en Mandrake. FC3, Gentoo, Arch Linux en Ubuntu werken echter geweldig. Misschien moet je één van die distro's eens proberen. Succes!
Beetje onzin dit, aangezien alle distro's dezelfde kernel gebruiken, en de driver in de kernel zit.
Wellicht dat de ene distro iets andere modules meecompiled dan de andere.
In principe moet zoiets op te lossen zijn na het compilen van een eigen kernel.

• PJJ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 02:32

PJJ

Niet elke distro draait dezelfde kernel :/ , de een draait bijvoorbeeld 2.6.11 , de ander nog een 2.4 de ander weer een 2.6.5 en weer een ander een speciaale patch set (zoals Gentoo-sources). Drivers uit een oudere kernel kunnen dan weer brak zijn en in de laatste weer helemaal top zijn. De laatste kernel source van kernel.org plukken en dan zelf lekker gaan compileren is in zo'n geval wel verstandig :9

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 12:47:
[...]

Beetje onzin dit, aangezien alle distro's dezelfde kernel gebruiken, en de driver in de kernel zit.
Wellicht dat de ene distro iets andere modules meecompiled dan de andere.
In principe moet zoiets op te lossen zijn na het compilen van een eigen kernel.
Prettig, dat je er zoveel verstand van hebt. Ik zou zeggen, bekijk eens wat fora buiten deze hier. Dan zul je zien er dat het nogal verschilt hoe de ene distro werkt met SATA ten opzichte van de andere. En dat dat kan, ondanks het feit dat ze dezelfde kernel gebruiken, komt heel simpel door verschillen in kernelversie en door patches op de kernel die sommige distro's wel gebruiken en andere niet. De SUSE kernel is een andere dan de Gentoo-kernel. Het is geen verschil van dag en nacht, maar er is wel degelijk een verschil.

En andere modules meecompileren zou er alleen voor zorgen dat die modules dan in de ramdisk moeten zitten, anders werkt er heel erg weinig. Geloof trouwens wel dat dat een deel van het probleem was. SATA in een ramdisk werkt erg brak, iirc.

[ Voor 13% gewijzigd door wzzrd op 11-06-2005 13:46 ]

Pagina: 1