Externe harddisk: plots leeg, hoe herstellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik weet dat er al vele topics zijn over het herstellen van data en dat het ook in de faq staat. Dit heb ik allemaal al gelezen, maar geeft bij mij slechts een gedeeltelijk bevredigend resultaat.

Probleem: externe Western Digital schijf (200GB) is gebruikt als backup(ca 100gb) tijdens format van pc. Na herinstalleren van windows XP geeft windows bij de externe schijf aan 'deze schijf is niet geformatteerd'. Mogelijk is tijdens het installeren van windows iets mis gegaan dat het deels op deze schijf is gekomen. (ik was er zelf niet bij).

Te herstellen data: het belangrijkste bestand is een .cdt bestand van een zelfgemaakt programma waarin gegevens staan over cds. Vervolgens mp3 bestanden en tenslotte JPG. Er zit maanden werk in, vandaar toch wel redelijke noodzaak om deze gegevens te herstellen. Ik heb met geen enkel programma het betreffende .cdt bestand kunnen vinden. Dit vind ik vreemd aangezien dit bestand vrij recentelijk op de schijf is gezet. Dit doet bij mij vermoeden dat het bestand ergens midden op de schijf is gezet en dus niet overschreven zal zijn door eventuele installatie van windows.

Ik heb geprobeerd:
TESTDISK, hiermee probeerde ik de schijf te herstellen, dit lukte helaas niet
GetDataBack for NTFS, deze geeft na 16 uur analyseren een foutmelding
File Scavenger, hier heb ik een aantal fotos mee kunnen herstellen, en ook wat mp3s. Helaas is de bestandsnaam onbekend
Ik ben nu bezig met easyrecovery maar hierbij lijkt het resultaat het zelfde te zijn als in file scavenger.

Heeft iemand nog een idee? En zijn er ook programmas die de bestandsnaam/datum aanmaken/directory structuur wel kunnen herstellen? Of stonden deze gevens juist in de partitietabel die nu verloren gegaaan is?

[ Voor 1% gewijzigd door robbertb op 17-06-2005 16:27 . Reden: het is een western digital, niet maxtor ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de data overschreven is is de kans op het terughalen van die data een stuk kleiner.
het kan idd zijn dat niet alle bestanden goed herkend worden als de partitie tabel aangepast is.
Als ik jou was zou ik gewoon alle tooltjes die in de fAQ staan uitproberen (je hebt er iig al een aantal gehad) en kijken wat er nog te redden valt, maar ik ben bang dat dat weinig is.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32
En de schijf uit de behuizing halen en direct in je computer hangen? misschien scheelt er iets aan de (USB/FW) interface..

• robbertb
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:17:
Als de data overschreven is is de kans op het terughalen van die data een stuk kleiner.
het kan idd zijn dat niet alle bestanden goed herkend worden als de partitie tabel aangepast is.
Als ik jou was zou ik gewoon alle tooltjes die in de fAQ staan uitproberen (je hebt er iig al een aantal gehad) en kijken wat er nog te redden valt, maar ik ben bang dat dat weinig is.
Ik heb er dus al heel wat gehad, ik was vergeten te vermelden dat ik pedit en mbrwork ook geprobeerd heb. Maar ik vraag me af hoe zinnig het is om een andere tool te gebruiken als ik er al meerdere gebruikt hebt. Ze werken volgens mij allemaal ongeveer hetzelfde.
Cereal schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:19:
En de schijf uit de behuizing halen en direct in je computer hangen? misschien scheelt er iets aan de (USB/FW) interface..
Zou dit echt extra kans geven om gegevens te herstellen? Want heb niet zo zin om voor een kleine kans de garantie te laten vervallen door dat ding open te schroeven.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-02 08:15

OgWok

U.N.C.L.E.

robbertb schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:23:
[...]

Ik heb er dus al heel wat gehad, ik was vergeten te vermelden dat ik pedit en mbrwork ook geprobeerd heb. Maar ik vraag me af hoe zinnig het is om een andere tool te gebruiken als ik er al meerdere gebruikt hebt. Ze werken volgens mij allemaal ongeveer hetzelfde.

[...]

Zou dit echt extra kans geven om gegevens te herstellen? Want heb niet zo zin om voor een kleine kans de garantie te laten vervallen door dat ding open te schroeven.
Nou aan jou de keus. Zelf denk ik dat je de meeste kans hebt om data terug te krijgen als je de hd aan de ide-interface van je mobo hangt.

Waarom zou overigens de garantie vervallen als je iets openschroeft? Het gaat niet om openhakken... toch.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:42

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

OgWok schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:31:
[...]

Waarom zou overigens de garantie vervallen als je iets openschroeft? Het gaat niet om openhakken... toch.
Omdat dit op de stickers staat die over de schroeven heen zitten. ;)

Maar in ieder geval bij Maxtor doen ze daar niet moeilijk over. Ik heb dit ook aan de hand gehad en de schijf eruit gehaald. Was toch echt stuk, en heb het hele zaakje weer inelkaar geschroeft en teruggestuurd. Werd keurig onder garantie vervangen.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Wat je kan doen is die schijf gewoon an een normale ide-poort hangen.

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de controller van de usb->ide te warm is geworden of dat hij simpelweg gewoon kapot is gegaan.

Dan kan je gewoon de data eraf kopieren en eventueel garantie (als je die nog hebt) claimen op het geheel.

Verwijderd

Was de schijf toevallgi fat32 geformatteerd? Ik had laatst het zelfde na een herinstallatie van winXP, windows kon niet meer bij mijn 2e (interne) harddisk, waar dus al mn data op stond. Windows zei dus ook 'schijf niet geformatteerd'. Toevallig wist ik dat de schijf fat 32 was en kon ik mooi met een win98 bootflop alles kopieren.

Dus: ff intern in je computer aan je ide hangen en met een ms-dos opstartschijf proberen

• robbertb
  • Niet online
Eichii schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:37:
Wat je kan doen is die schijf gewoon an een normale ide-poort hangen.

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de controller van de usb->ide te warm is geworden of dat hij simpelweg gewoon kapot is gegaan.

Dan kan je gewoon de data eraf kopieren en eventueel garantie (als je die nog hebt) claimen op het geheel.
Ik neem niet echt aan dat de controller ervan stuk gegaan is. Lijkt me ook wel heel toevallig dat het jusit op zo moment gebeurd is. En als dat het geval zou zijn, zou je neem ik aan met geen enkel programma nog op die schijf kunnen komen.
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:38:
Was de schijf toevallgi fat32 geformatteerd? Ik had laatst het zelfde na een herinstallatie van winXP, windows kon niet meer bij mijn 2e (interne) harddisk, waar dus al mn data op stond. Windows zei dus ook 'schijf niet geformatteerd'. Toevallig wist ik dat de schijf fat 32 was en kon ik mooi met een win98 bootflop alles kopieren.

Dus: ff intern in je computer aan je ide hangen en met een ms-dos opstartschijf proberen
Het was niet mijn schijf maar neem aan dat hij op de standaardmanier geformatteerd is. En dat is NTFS neem ik aan?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Hmm, externe hd problemen.

Bij mijn situatie ging goed mis bij Firewire kopieren. De data was opeens onleesbaar geworden (tijdens kopie meldt Win XP me dat er wat mis is gegaan, onleesbare dir gevonden)
Heb maar 75% kunnen recoveren.

Toen ben ik maar via USB2 gegaan, en dit keer eerst kopieren en testen of het nog leesbaar blijft. Gelukkig gaat het goed en er treedt geen dataverlies op.

Ik weet niet wat er zo mis is aan firewire, maar ik blijf nu voorlopig usb2.
Ik ben wel kwaad op dat firewire ernstig faalt, en dat betaal ik nog wel 20 Euro extra voor!

• robbertb
  • Niet online
Niemand meer ideeen?

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 13:06

Kortfragje

......

Ik heb hetzelfde een keer gehad, hier faalden ook alle recovery tooltjes uit de FAQ, maar bleek Partition Magic 8.0 in staat het probleem binnen w minuten te fixen. Aangezien dit geen freeware is mag het niet in de faq, maar het heeft bij mij ruim 40 gig aan data gered.

http://www.gjpvanwesten.nl

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:17
Had hier pas een externe schijf die was fat32 geformateerd (een 250gb :D)
dus een win98 bootflop is nog te proberen! Ik acht de kans redelijk groot dat het fat32 is.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-02 14:59
OMG mensen weet er nu niemand dat je hier een Windows installatie voor nodig hebt welke over een servicepack beschikt? :Z

Dus TS: Servicepack 1 of 2 installeren en schijf werkt :)

XP zonder Servicepack ondersteund maximaal 127 GB oid per partitie

[ Voor 38% gewijzigd door GH45T op 15-06-2005 15:10 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Mogelijk dat het interne HDD Maxtor-grote schijven probleem zich ook bij externe maxtor schijven voordoet. Maxtor schijven groter dan 130 GB worden door WinXP als 127 GB gezien, totdat je een maxtor tooltje (big drive enabler) uitvoert. Dan kun je wel over de volledige grootte beschikken.

Ben hier onlangs tegenaan gelopen na een herinstallatie van WinXP. 2 160 GB schijven, beide maxtor. De 2e was vol met data (films, mp3 e.d.) maar na de herinstallatie (en het runnen van het big drive enabler) kon ik de 2e schijf alsnog niet benaderen onder de oude partitietabel (zoals ie dus was voor de herinstallatie). Heb toen die schijf opnieuw in moeten delen (gelukkig had ik vrij veel op tape staan, dus niet alles was verloren).

Hier kon uw advertentie staan

• robbertb
  • Niet online
Die bigdrive enabler was voor de herinstallatie ook niet geinstalleerd, maar kan ik mogelijk nog eens proberen.

Ik heb ook al via USB2.0 geprobeerd maar dat maakt niets uit. (schijf kan zowel via firewire als usb1.1/2)

De recovery tools werken dus wel maar de belangrijkste bestanden kan ik niet vinden. En het is erg vervelend dat de directorystructuur en de bestandsnamen niet te herstellen zijn en alles wordt hersteld als unknown.extentie in map unknown.
GH45T schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:08:
OMG mensen weet er nu niemand dat je hier een Windows installatie voor nodig hebt welke over een servicepack beschikt? :Z

Dus TS: Servicepack 1 of 2 installeren en schijf werkt :)

XP zonder Servicepack ondersteund maximaal 127 GB oid per partitie
Heb de betreffende schijf ook op mijn laptop gehad, waar wél servicepack 2 op stond. Ook op mijn laptop kreeg ik de meldign dat de schijf niet geformatteerd is.

• GH45T
  • Laatst online: 24-02 14:59
Wat je KUNT doen (succes niet gegarandeerd) schijf formatteren en vervolgens met een data recovery programma je gegevens terug halen. Moet je wel genoeg ruimte hebben op een andere schijf om je data kwijt te kunnen.

Disclaimer: als je je data kwijt raakt door deze aktie is het niet mijn schuld :P

• robbertb
  • Niet online
Ik weet niet of het uitmaakt, denk het niet, maar het gaat om een Western Digital en niet om een Maxtor.
Ik heb inmiddels de schijf eruitgehaald en in een pc gestopt, eerste resultaten zijn nog niet hoopgevend, krijg nog steeds de mededeling dat hij niet geformateerd is. Maar misschien heb ik hiervoor wel SP2 nodig?
GH45T schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 16:31:
Wat je KUNT doen (succes niet gegarandeerd) schijf formatteren en vervolgens met een data recovery programma je gegevens terug halen. Moet je wel genoeg ruimte hebben op een andere schijf om je data kwijt te kunnen.

Disclaimer: als je je data kwijt raakt door deze aktie is het niet mijn schuld :P
Denk dat de herstelkansen dan niet groter worden dan dat ze nu zijn.

Verwijderd

MrDummy schreef op maandag 13 juni 2005 @ 00:07:
Hmm, externe hd problemen.

Bij mijn situatie ging goed mis bij Firewire kopieren. De data was opeens onleesbaar geworden (tijdens kopie meldt Win XP me dat er wat mis is gegaan, onleesbare dir gevonden)
Heb maar 75% kunnen recoveren.

Toen ben ik maar via USB2 gegaan, en dit keer eerst kopieren en testen of het nog leesbaar blijft. Gelukkig gaat het goed en er treedt geen dataverlies op.

Ik weet niet wat er zo mis is aan firewire, maar ik blijf nu voorlopig usb2.
Ik ben wel kwaad op dat firewire ernstig faalt, en dat betaal ik nog wel 20 Euro extra voor!
Hehe, bij mij ging het dus precies andersom: bij USB2 liep hij altijd vast, kon het hele bestand niet vinden. En met FireWire aan een ruk door totdat de backup is hersteld (Acronis TrueImage)...

Ofwel: het kan zeker aan de interface liggen of hij de data kan vinden of niet. Zeker even aan IDE hangen.

Wat je ook kunt doen: als je de partitie indeling van de schijf weet (voor de problemen) kun je gewoon nog een keer exact zo'n partitie aanmaken. Je hebt een heel kleine kans dat je data er dan vrolijk weer staat. En een grotere kans dat de hdd nu helemaal verneukt is, dus ik zou het pas als laatste redmiddel proberen! (Het heeft bij mij wel al eens gewerkt.)

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:06:
[...]

Hehe, bij mij ging het dus precies andersom: bij USB2 liep hij altijd vast, kon het hele bestand niet vinden. En met FireWire aan een ruk door totdat de backup is hersteld (Acronis TrueImage)...

Ofwel: het kan zeker aan de interface liggen of hij de data kan vinden of niet. Zeker even aan IDE hangen.

Wat je ook kunt doen: als je de partitie indeling van de schijf weet (voor de problemen) kun je gewoon nog een keer exact zo'n partitie aanmaken. Je hebt een heel kleine kans dat je data er dan vrolijk weer staat. En een grotere kans dat de hdd nu helemaal verneukt is, dus ik zou het pas als laatste redmiddel proberen! (Het heeft bij mij wel al eens gewerkt.)
Ik heb hem dus nu aan IDE hangen.. maar merk geen verschil eigenlijk :( Ook met testdisk kan ik de partitie niet herstellen. Hij vind geen partitities. Ja hij ziet eerst 2 (precies dezelfde) maar als hij dan gaat analysen dan vindt hij niks :( Ik snap nog steeds niet wat de oorzaak kan zijn.
Het was gewoon 1 grote partitie. Alleen weet ik niet of het NTFS of FAT32 was. Ik heb hem namelijk niet zelf geformatteerd. Ik weet niet wat standaard is als je zo schijf koopt en aansluit?

• robbertb
  • Niet online
Ik zoek een zelfgemaakt tekstbestand, dat de extentie CDT heeft maar gewoon als plain ascii tekst wordt opgeslagen.
Is het niet zo dat de diverse recovery tools kijken naar bepaalde bestandsheaders om zo de bestanden te herkennen en dat ik daardoor het .CDT bestand niet kan vinden? Want dat is het belangrijkste bestand wat ik wil herstellen, maar die kan ik niet vinden:(

Is er trouwens ook een mogelijkheid om bestandsnamen en directorys te recoveren?

• robbertb
  • Niet online
Niemand?

• robbertb
  • Niet online
Nog een schopje dan maar.. als dat niet helpt weet niemand het dus of is het gewoon niet mogelijk.

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
doe een quick format.. dan maak je alleen een lege toc aan, en dan weer met get data back ntfs proberen .. success

If you don't stand for something you'll fall for everything

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:17

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

KICK

Hey mensen,
Ik had gister al (te snel) een topic gemaakt waarin ik een probleem met mn externe harde schijf beschreef.

Nu heb ik de FAQ doorgelezen en al een hele rits met programma's gebruikt maar niets schijnt te helpen.

De programma's die ik heb gebruikt:

- getdataback ( vindt alleen mn lokale schijf )
- testdisk ( vindt ook alleen mn lokale schijf )
- findNTFS ( krijgt geen toegang tot de externe schijf )
- restoration ( ziet de schijf wel maar net als in windows verkenner compleet leeg )
- MBRwork ( geeft bij opstarten, ook in dos een foutmelding
- windows recovery console ( daar kom ik niet eens verder aangezien hij mn administrator password niet accepteert, en ja ik heb een compleet legale windows versie 8)7 )

in windows console : chkdsk G: /F geeft de volgende 'foutmelding' :
kan volume niet ten behoeve van directe toegang openen.

Nu kan ik wel al die betaalde programma's gaan zitten downloaden en uitproberen maar ik denk dat ik daar net zo ver mij kom als nu.

nog een pic die mijn probleem illustreert:
Afbeeldingslocatie: http://home.aim.avans.nl/mhbverbe/pictures/volumeg.jpg

Hieronder mn originele post uit het gesloten topic:

Hallo mede tweakers,

Ik kom net thuis en gooi mn pc aan, even wachten tot ik kan inloggen maar opeens:

een zwart scherm met enkel mn muis, na nog een herstart exact hetzelfde, ik had al een beetje een vermoeden dat het aan mn externe harde schijf lag.

Dus ik haal m uit de usb port en tadaa ik kan weer inloggen.

Natuurlijk meteen de logboekjes erbij gepakt om te kijken wat er tijdens het starten van de pc is gebeurt:
waarschuwing, bron: disk

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk1\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
en ook:
waarschuwing, bron: ftdisk

Het legen van gegevens naar het transactielogboek is mislukt. De gegevens kunnen beschadigd raken.
Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
In die link is iig ook geen extra info beschikbaar.

Het gaat om een Philips SPD5100CC externe hardeschijf (een tijdje geleden in de aanbieding bij de sligro ;) )

Maargoed; ik kan de schijf wel in de usb poort stoppen, en hij wordt wel herkend, probleem is alleen in plaats van de 3 partities die erop stonden staat er nu nog maar 1, welke ook nog eens 0 bytes groot is.

Het is dus duidelijk dat er iets niet goed gaat of iets niet wordt herkend, en ik neem aan dat de data er nog steeds wel opstaat.

Ik ben alleen een beetje radeloos, ik zou niet weten wat ik nu moet doen of waar te beginnen?

De schijf wordt nu herkend als (lokaal station) G:\ , maar ik kan er geen schrijfcontrole op toepassen.

Nu zie ik in dit topic nog een paar tips staan zoals quick format, of de partities opnieuw indelen zoals ze er oorspronkelijk opstonden maar de kans op data verlies is dan natuurlijk wel heel erg groot geworden.

Is er nog een andere manier, zoals een progje om die mbr tabel / partitietabel terug te schrijven?

Alle tips/oplossingen zijn welkom _/-\o_

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41
een standaard wd externe schijf is fat 32 (tenminste dat was de mijne wel totdat ik hem als nfts geformateerd had) :Y)

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

-Venom- schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:13:
een standaard wd externe schijf is fat 32 (tenminste dat was de mijne wel totdat ik hem als nfts geformateerd had) :Y)
Ik had dit topic gekickt omdat ik dus een soortgelijk probleem heb als de ts, zie de vorige pagina - laatste reactie.

Als iemand een oplossing of workaround heeft graag :Y)
Want er staat toch wel data op die ik zou willen bewaren.

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb zelf erg goede ervaringen met deze: http://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/
en dan met name de raw recovery optie...

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

benedictuz schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 16:39:
Ik heb zelf erg goede ervaringen met deze: http://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/
en dan met name de raw recovery optie...
Bedankt voor de link/programma, ik heb alle opties geprobeert maar het probleem is hetzelfde als met andere programma's die ik heb gebruikt;

als ik de rawrecovery of zelfs de advancedrecovery optie gebruik dan laat het programma gewoon niet mijn externe usb schijf zien |:(

De schijf zit er toch echt goed in en wordt ook 'herkend' door windows (het icoon in de systemtray), ik kan m ook gewoon veilig afkoppelen, alleen is het nu dus maar 1 grote partitie (G:) die compleet leeg is, zie de pic op de vorige pagina.

Nu zou ik m wel kunnen formatten en daarna de programma's (getdataback / easyrecovery) gaan gebruiken maar dan is er, lijkt mij, nog meer kans op gegevensverlies.

Is dit nu de enige optie en zo ja hoe pak ik dat het beste aan, of is er nog een tover progie dat mij kan helpen?

Verwijderd

Liever nog nix formateren probeer het programma HDD Regenerator hij repareer je hd ook als er bad sectors op staan en met behoud van de bestanden die er op staan.

• smvs
  • Niet online
Ik heb laatst een soortgelijke situatie gehad. Ook een USB hdd die opeens helemaal leeg was. Betrof een Maxtor 120 GB DM 9+.

Hem hem uiteindelijk weten te redden door hem aan de IDE te hangen. Na een reboot ging Windows uit zichtzelf checkdisken en bleef in de 1e instantie hangen (gor gor gor geluid ;) ofwel slecht stukje schijf) waar hij daarna goddank overheen las/schreef. Hierna was de schijf weer volledig benaderbaar.

Dus, wat je nog zou kunnen proberen is een chkdsk tijdens boot forceren. Met de /x optie ontkoppelt hij eerst je volume, wat er bij een systeempartitie op neerkomt dat hij gaat checkdisken tijdens de eerstvolgende boot. Aangezien het geen systeempartitie betreft wordt dit problematisch. Hier is echter een oplossing voor.

Zie hier: http://support.microsoft.com/?kbid=218461

Met chkntfs is het simpel (maar je weet geloof ik niet zeker welk bestandssysteem je hebt)
Chkntfs /C: Schedules a volume to be checked at boot time (which it would do anyway if chkntfs /x had not been run against the volume previously). Chkdsk run only if the volume is found to be dirty.
chkdsk heeft hier geen optie voor maar je kunt wel handmatig een registry key toevoegen zodat hij alsnog gaat checkdisken tijdens een boot:
The registry entries used by Autochk to determine which volumes get checked at boot time are:
Hkey_local_machine\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\ BootExecute:REG_MULTI_SZ: autocheck autochk *
Als je die 'autocheck autochk *' vervangt door 'Autocheck autochk /p \??\X:' (Waar X de driveletter is) gaat hij alsnog scannen tijdens boot. Ik heb het net getest en dit blijkt inderdaad te werken. Succes.

[ Voor 45% gewijzigd door smvs op 30-04-2006 12:44 ]

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

thnx voor bovenstaande tips, ik ga zo snel mogelijk even hdd generator proberen.

@ smvs

Mijn bestandssysteem is idd NTFS. Ik draai zelf windowsXP home en heb daarom mn externe harde schijf ook naar NTFS geformateerd (in 3 partities).

ik heb net de chkntfs.exe geprobeerd in windows in een opdrachtprompt, maar daarbij geeft ie de volgende 'foutmelding':

Kan de status van station G: niet verkrijgen. (g: is dus waar mn externe hardeschijf op draait)

Of werkt dit niet als ik het in windows zelf doe? Zo ja hoe moet ik het dan doen.
Ik vind de schijf openschroeven en aan de IDE hangen nogal tricky, aangezien ik zelf echt een noob op dat gebied ben.

En kan ik zonder problemen die register wijziging uitproberen? Dat lijkt me dan de volgende stap.

iig bedankt tot zover :Y)

• smvs
  • Niet online
Als je NTFS hebt hoef je dus die register wijziging niet door te voeren omdat het commando chkntfs in tegenstelling tot chkdsk de optie heeft om scannen tijdens het booten te forceren. Probeer dus eens chkntfs met de optie /c. Geeft hij dan ook die foutmelding?

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Ik heb deze nu ook geprobeerd, in een opdrachtpropmt in windows, maar hij geeft weer dezelfde melding; dat ie de status van het station niet kan verkrijgen. :'(

hdd regenerator is net binnen dus die zal ik ook eens proberen.

@ smvs

mocht je nog een andere suggestie hebben, dan is dat uiteraard zeer welkom :)

• Kuytje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb zelf ook een usb harddisk waar ik dit probleem best vaak mee heb gehad alleen bij mij werkte ontrack easy recovery altijd.
En misschien kan je iets met http://tweakers.net/meuktracker/8281 "een soort legale hirens boot cd"

• smvs
  • Niet online
Pendaco schreef op zondag 30 april 2006 @ 18:08:
Ik heb deze nu ook geprobeerd, in een opdrachtpropmt in windows, maar hij geeft weer dezelfde melding; dat ie de status van het station niet kan verkrijgen. :'(

hdd regenerator is net binnen dus die zal ik ook eens proberen.

@ smvs

mocht je nog een andere suggestie hebben, dan is dat uiteraard zeer welkom :)
Je zou sowieso nog kunnen proberen om toch die registry key in te voeren. Als het goed is gaat hij dan checken bij het opstarten.

• ralpje
  • Laatst online: 14:50

ralpje

Deugpopje

@ Pendaco: heb je die schijf nu nog steeds extern, of aan een IDE poort gehangen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

ralpje schreef op zondag 30 april 2006 @ 18:51:
@ Pendaco: heb je die schijf nu nog steeds extern, of aan een IDE poort gehangen?
Ik heb m nu nog steeds aan de usb poort hangen.

@ Kuytje

Ik had ook gehoopt dat dit programma t wel kon fixen maar hij laat niet eens mn externe schijf zien, alsof hij m niet kan vinden

@ smvs

ik zal nu die registry wijziging proberen, ik zal hier de uitkomst neerzetten. Hopelijk positief :*)

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40
Al eens geprobeerd om te booten in Linux? Knoppix/Ubuntu Live CD, Damn small Linux op een USBstick of whatever... Eens zien wat die zegt?..

Er bestaat kans dat Linux 'm wel in kan lezen, en dat je vanaf daar je data veilig kan stellen...

Gewoon een idee, geen garantie ;)

• ralpje
  • Laatst online: 14:50

ralpje

Deugpopje

Pendaco schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:18:
[...]

Ik heb m nu nog steeds aan de usb poort hangen.
Hang 'm eens gewoon aan je IDE poort. Wellicht dat je USB / Firewire controller in je externe behuizing gaar is. Dat zou in ieder geval verklaren waarom windows bijvoorbeeld wel een schijf ziet, maar geen data en software helemaal de schijf niet kan benaderen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• kvkraaij
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-04-2022
Pendaco,

Kan je aangeven of het jou inmiddels gelukt is om je HD te repareren.
Ik heb een vergelijkbaar probleem met een Maxtor OneTouch II (200 GB) via USB 2. Van de ene op de andere dag niet meer herkend door XP. Na de software van de Maxtor opnieuw te hebben geinstalleerd (drivers en Retrospect), wordt ie wel weer herkend in apparaatbeheer, maar er wordt geen partitie herkend. Ik had er volgens mij maar 1 partitie op.
Gisteren heb ik Ontrack Easy Datarecovery standard geprobeerd. Daar herkende hij wel het NTFS bestandsysteem, maar tijdens de scan vond hij geen bestanden en liep op een gegeven moment vast.
Vandaag heb ik Ontrack Easy Datarecovery Proffessional geprobeerd, nu herkend hij niet eens het filesysteem meer. Op "determining block size" blijft ie hangen.
Ik ben verder een leek op dit gebied, maar misschien kan iemand hier nog mee helpen.

Kasper

Verwijderd

ben ook benieuwd of het gelukt is.. we hebben op het werk een disk die hetzelfde weergeeft als Pendaco's plaatje. We hebben gelukkig een image vh systeem (DOS... ) en ik had nog exact dezelfde harddisk liggen.... dus .. het loopt weer. Alleen de laatste config file voor de meetopstelling had mijn andere collega geen backup meer van ... en die willen we proberen te recoveren.
We hebben al diverse tools geprobeerd maar tot nu toe geen succes (vaak wordt de schijf wel gezien maar leeg... wat uiteraard niet zo is).
Het is een WD schijf van 1.6 GB met een FAT16, dus de schijf is maar voor amper 1/3 gevuld.
Ik heb net nog gevonden, dus morgen waarschijnlijk testen:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm
Wie nog meer?

• gpglang
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 12:58
Ik heb vier Maxtor externe 3.5 USB schijven en die hebben allemaal hetzelfde op willekeurige tijdstippen... Ook heb ik voor mijn werk drie 2,5 USB schijven (DEONET) waarvan een ook dat euvel heeft .

Volgende kan je doen om het te voorkomen (hoewel dit geen garantie is!)
  • veel externe schijven hebben geen actieve koeling, de aluminium kast is de koeler.Zet er een fan in (bij de Maxtor kan dat) of zorg dat de aluminium kast gekoeld wordt. Ik heb een houten kastje opmaat gemaakt waar ze horizontaal inliggen met een fan in de kast die voor een luchtstroom zorgt zoals HDU's in een PC kast.
  • Zet in de properties van de schijf [Indexing services] uit.
  • In de properties, klik op [Hardware] en dubbelklik op de betreffende schijf. Zorg dat de schijf cache UIT staat.
  • Zorg ervoor dat er niet meer dan een(1) schrijf/lees opdracht te gelijk is op de schijf. Dus niet zes downloads en gelijktijdig een leuke film kijken vanaf de externe USB
Hierna werd het bij mij wel een stuk minder.

Goed dat is geen oplossing (in mijn dagelijks gebruik), dus ik stap over op een Network Attached Storage in een RAID uitvoering. Weg met die externe USB schijven.

Ik heb niet alle replies gelezen maar heb wel een recovery oplossing:Ontrack Proffessional (ja kost geld en vooral heel erg veel tijd.. maar dat ligt niet aan Ontrack)
Ook al zegt Windows dat de schijf niet bestaat/er een fout is opgetreden in de filesystem, kan OnTrack de schijf toch uitlezen. De GUI is simpel. vergeet niet aan te geven dat je FAT of NTFS gebruikt en kies voor de [Advanced]. Restore de gegevens altijd naar een ander opslagmedium voor de zekerheid.
Let wel: het duurt VERSCHRIKKELIJK lang (een 250Gbschijf met 170 Gb aan data duurde bijna 16 uur) en ondanks dat ik erg veel terug heb gekregen, niet alles is gered. (een txt file bv bestaat wel met meer dan 0 bytes, maar als je deze opend is het leeg...)

Als je de data save habt, moet je de "kapotte" schijf geheel op nieuw opbouwen: partitioneren en formateren. Ik heb gemerkt dat het beter is om eerst een andere partitie verhouding te maken (bv 60/40% ipv 100%), deze weer te verwijderen om vervolgens weer de indeling te maken die je hebben wilt (100%).
Formateer volledig, dus geen QuickFormat. Als het formateren klaar is, {Indexing Services} uitzetten!!!
Ik heb het gehad, dat de schijf al bij het terug zetten dan de data weer in de fout ging.. (ben toen andere partities gaan doen). Maar nu blijven mijn schijven redelijk stabiel voor een periode. En dan begint het feest van voren af aan

Oorzaak.. Ik heb echt geen idee. Ik heb Maxtor diverse malen gevraagd (heb het vooral bij de OneTouch I/II en III schijven), maar een zinnig antwoord komt er niet terug. Waarschijnlijk weten ze het wel...

Hoop dat dit een toevoeging is...
Grtz

Toevoeging gebruik onTrack zoals ik het doe (zag dat daar wat vragen/onduidelijkheden over waren:
  1. Start Ontrack
  2. Select [Data Recovery]
  3. Select [Advanced Data recovery]
  4. Select de schijf die problemen geeft (Klik op de regel waar ook het filesystem in vermeld wordt)
  5. Select [Advanced option] Is die er niet zie opmerking hierboven)
  6. Select TAB[FileSystemScan] en zorg dat het juiste filesysteem is geselecteerd. Ook kan de de type scan selecteren. Simple doet vaak de trick , zo niet moet je het nog eens doen met advanced.. Duurt wel heel erg veel langer
  7. Lees de [Partition Settings] TAB en selecteer met/zonder MFT gebruik
  8. In TAB [Recovery Option] kan je finetunen wat er gerecoverd wordt..
  9. Wanneer je hiermee klaar bent, click op [OK} Ik gebruik meestal de default instellingen tenzij ik anders heb vermeld.
  10. Click op [next]. OnTrack gaat nu de schijf lezen en komt na een periode terug met een file-tree
  11. Selecteer de partitie/folders of files die je terug wilt halen en click op [Next]
  12. Hier kan je selecteren waar naar toe je wilt recoveren
  13. Ik kan je aanraden een recovery report te laten maken. Hieruit kan je veel informatie halen
  14. Click op [Next] en de gevonden/geselecteerde bestanden worden terug gezet. Lijkt me overbodig, maar zeg het toch maar wel.. er moet natuurlijk voldoende ruimjte zijn op de target schijf!!!
  15. nu begint het meest vervelende werk, uit\zoeken wat wel/niet goed is terug gezet.. Dat is niet anders dan "trail on Error"
Nogmaals, zo doe ik het (ik ben ook een leek) en dit heeft me veel data terug gegeven..
Succes

[ Voor 22% gewijzigd door gpglang op 27-09-2006 14:14 ]

Guido

Verwijderd

Mijn Packard Bell Save and Store 3500 van 320 gig wordt na een clean install wel herkend maar wordt als verwisselbare schijf weergegeven. ik kan hem alleen maar veilig verwijderen. Ik krijg hem niet geinstalleerd. Ik weet niet of dit aan SP2 ligt die ik nog niet had geinstalleerd. bovendien had ik per ongeluk de partitie met ongeveer 20gb aan data verwijderd. Hoe krijg ik dit terug? ik heb hier al diverse programma's voorbij zien komen, maar mijn schijf zal eerst moeten worden herkend. hoe doe ik dat?

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 20:59:
Mijn Packard Bell Save and Store 3500 van 320 gig wordt na een clean install wel herkend maar wordt als verwisselbare schijf weergegeven. ik kan hem alleen maar veilig verwijderen. Ik krijg hem niet geinstalleerd. Ik weet niet of dit aan SP2 ligt die ik nog niet had geinstalleerd. bovendien had ik per ongeluk de partitie met ongeveer 20gb aan data verwijderd. Hoe krijg ik dit terug? ik heb hier al diverse programma's voorbij zien komen, maar mijn schijf zal eerst moeten worden herkend. hoe doe ik dat?
Kon je daar beter niet een apart topic over openen?
En, het lijkt me wel normaal dat een externe drive als verwisselbaar gezien wordt en veilig verwijderd kan worden.
En dus niet geinstalleerd hoeft te worden.
Google op, Packard Bell Save and Store 3500, zoeken in nederlands, geeft een heleboel topics, daar al eens gekeken?
Pagina: 1