[Powerpoint] Logo van groot naar klein in de hoek

Pagina: 1
Acties:
  • 781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 16:56

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het leek me een mooi effect om het bedrijfslogo, wat bij aanvang van de presentatie groot in het midden van de sheet staat met daarbij de titel van de presentatie, bij het overgaan naar de tweede sheet (de inhoud van de presentatie) verkleind naar de hoek te sturen. Dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.venema4/images/got/presentatie.jpg
Nu zitten er in Powerpoint een heleboel mooie effecten, maar die zijn allemaal echt te kitcherig voor woorden ;) Tenminste, de meeste zou ik echt heel ver weg willen houden van een mooie presentatie.. maar dat terzijde.

Ik kan een bewegingspad opgeven, maar daarbij kan ik niet tegelijkertijd het logo verkleinen. Er zijn 1000-en-1 manier om een logo te laten vervagen, maar dat wil ik ook weer niet. Bestaat er uberhaupt een effect voor iets simpels als dit? Ik heb het namelijk wel eerder in presentaties gezien.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 14:33
met motion path moet dat best lukken, ik wil het zelfde doen alleen in powerpoint 2000 heb je geen motion path. wil niet de topic stelen, maar weet iemand hoe je zo iets in powerpoint 2000 kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Een niet zo elegante oplossing, maar het werkt wel:
- Logo
- Aangepaste animatie 'vergroten/verkleinen'
- Beginnen na vorige (dus met start van de dia)
- Aangepaste animatie 'diagonaal omlaag rechts'
- Beginnen met vorige

Nu worden er twee animaties tegelijk op hetzelfde object uitgevoerd. Kwestie van een beetje sleutelen en uitproberen zodat ze alletwee mooi tegelijk beginnen en eindigen (vooral eindigen is lastig).

Uiteraard kan je er ook verschillende animaties op loslaten, totdat je bereikt heb wat je wil :)

Getest in PP 2003.
Edit: voor de leut ook getest in PP XP, werkt ook.

Nog een opmerking over compatabiliteit met lagere versies: geen idee of het met lagere versies ook werkt. Moet je testen, maar sta dus niet voor verrassingen als je staat te presenteren op een ander systeem.

Ow en met vba? wtf... kan dat ook?

[ Voor 17% gewijzigd door Motrax op 08-06-2005 14:24 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 14:33
ben er achter dat het ook met vba kan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
A = 1
bla:
A = A - 0.02
    With ActiveWindow.Selection.ShapeRange
        .ScaleWidth A, msoFalse, msoScaleFromTopLeft
        .ScaleHeight A, msoFalse, msoScaleFromTopLeft
    End With
If A >= 0.9 Then
 GoTo bla
End If

even heel lelijk geporgrameerd. maar het werkt, moet de animatie nu alleen nog vertragen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Aha inderdaad, gewoon die twee animaties tegelijk met elkaar laten starten... dat ziet er bijna netjes uit :) Alleen volgt daarna meteen het volgende probleem, namelijk dat het logo op 2 in het beeld komende balken moet komen te staan. Eén van links naar rechts en één van boven naar beneden. Op de kruising van die twee moet het verkleinde logo komen te staan, maar het komt er nu standaard onder te liggen :)

Daardoor kan ik ook niet zien of de grootte nou ongeveer klopt met de grootte die het logo krijgt op de volgende sheets. Is er geen animatie waarbij ik gewoon op kan geven dat het logo van punt x met afmetingen y naar punt p met afmetingen q moet?

En hoe kom ik in een VB script pagina voor zo'n animatie? Proggen kan ik wel :P

[ Voor 30% gewijzigd door Kaastosti op 08-06-2005 14:44 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik snapte je probleem niet, totdat ik het ging nabootsen. Ehm... ik ken geen animaties waar je precies de pixels kan opgeven, ik zie ook zo gauw even niets. Die animaties centreren alleen in het midden, niet links of rechts :( Alleen misschien met vba, maar dat zou ik echt niet weten. Ik zie wel dat je daar exacte punten kan opgeven. Houd er dan wel rekening mee dat dit misschien schermresolutie afhankelijk is.

En dat de animatie onder eindigd: ook geen oplossing voor, tenzij je een ingwikkelde work-a-round wil:
- Direct na afloop na een volgende sheet waar het logo er wel juist op staat
- Of direct na afloop van de animatie een nieuw logo op de juiste plaats laten verschijnen.

Edit: overigens, ik weet niet of je dit weet: objecten in PP kan je met ctrl+pijltjes met hele kleine stapjes verplaatsen, mocht dat nodig zijn (ivm plaatsing logo).

[ Voor 11% gewijzigd door Motrax op 08-06-2005 14:49 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Tjah ik kwam er dan ook niet uit. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het idee zoals ik het wilde hebben niet mogelijk is. Daarnaast gaat het uiteindelijk nog steeds om de inhoud en presentatie van het geheel en niet om de hippe animatie ;)

Het gebruik van 2 animaties tegelijkertijd heb ik uitgebreid met nog ééntje, zodat het logo nu verkleint, verplaatst en een fade-out doet naar de linker bovenhoek. Daarna komen die twee balken in beeld, waarna het logo in kleine vorm een fade-id met vergroting doet op de plaats waar ik 't wil hebben. Resultaat is dan iets ander als geplanned, maar nog steeds mooi :)

In ieder geval bedankt voor de informatie, door het zoeken in de goede richting heb ik in ieder geval weer een paar leuke functies van powerpoint gevonden.

Pagina: 1