Sony grootbeeld TV met vlek en scheef beeld, te redden?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb onlangs een tweedehands Sony Grootbeeld gekocht van 71 cm. Probleem is echter dat hij een gele vlek heeft rechtsbovenin beeld. De vlek verkleurt/verschuift wel als ik er een luidspreker boven zet, maar verdwijnt niet als ik de TV verplaats naar de andere kant van de kamer.

Tweede probleem is dat het beeld scheeft trekt na heel even aan te staan. Het is het beste te zien met beeld van de pc, maar hij doet het ook bij gewoon beeld. De scrollbalk wordt kromgebogen en bovenin ontstaan "golven". Vooral linksonder is irritant.

Valt dit zelf te fixen? :? (Reparatiebedrijf vraagt minimaal 50 euro namelijk, als ze het kunnen)

Foto's:

Gele vlek
Scheef beeld

Verwijderd

Gele vlek: Er is een magneet in de buurt of er heeft ooit lang een magneet (denk aan speaker) in de buurt gestaan. Misschien is dit te verhelpen door de "demagnetiseer-functie" op je tv te gebruiken ( weet zo 1,2,3 niet of die er op zit)

Scheef beeld: Dit heeft denk ik iets met je refresh-rate te maken of misschien met de frequency van je tv.

Kijk deze opties eens goed na en probeer wat met de instellingen zou ik zeggen.. succes !

• cornelixnootje1
Er ligt geen magneet in de buurt. Dus dan zal er vroeger wel 1 hebben op gelegen. Maar hoe krijg ik die er dan uit?
Van een demagnetiseer functie op tv's heb ik nog nooit gehoord. Ik ben hem ook nog niet tegen gekomen...

Verwijderd

Van een demagnetiseer functie op tv's heb ik nog nooit gehoord. Ik ben hem ook nog niet tegen gekomen...
Sommige TV demagnetiseren zichzelf als je ze uit en weer aan zet met de echte aan&uit schakelaar (niet standby). Maar dat gaat waarschijnlijk niet helpen.
Wat je kunt proberen is zelf met een magneet proberen te beeldbuis op die plek te ontmagnetiseren. Maar let op!!! je kunt het daarmee ook FLINK verergeren. Ga met een magneet richting die plek terwijl de TV aanstaat en kijk wat er gebeurt (beeld gaat er heel raar uitzien terwijl magneet in de buurt is) haal daarna magneet weer weg en kijk of het effect is verbeterd/ verslechterd/ zelfde gebleven. En probeer vervolgens op nieuw. Let ook goed op het verschil in Noord en Zuidpool van de magneet!!!

Die "kromming" linksonder ... hmmm... dat ziet er ernstig uit, want niet alleen de deflectie maar ook de focus lijkt niet in orde... Lijkt mij binnenkort een kapotte televisie die rijp is voor de vuilnisbelt (of milieustraat)

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk eerder dat één van de correctiemagneten die achterop de beeldbuis zijn geplakt losgeschoten is en daardoor die gele vlek en de vervorming genereert.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• cornelixnootje1
haggard schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:59:
Ik denk eerder dat één van de correctiemagneten die achterop de beeldbuis zijn geplakt losgeschoten is en daardoor die gele vlek en de vervorming genereert.
Dat klinkt als iets wat terug te plaatsen is als ik hem open schroef?

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zou kunnen... je moet achterop de beeldbuis even boven de afbuigspoelen kijken of er een magneet los zit. Weet trouwens wel waar je mee bezig bent... Ook al is de TV uit en niet aansloten op het elektriciteitsnet, kan er nog een spanning van 24kV op de beeldbuis staan!!!! Als je die door je vingers krijgt heb je er 1 week last van!!!

[ Voor 53% gewijzigd door haggard op 08-06-2005 14:23 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 22:57
Euhhhh, al heel veel b*llshit antwoorden gelezen !!!!

Die gele vlek komt idd door magnetisme, maar de uitleg die sommige hier durven uitkramen om dit in orde te stellen slaat alles!

Om hier vanaf geraken moet je de tv even laten spelen zodat hij warm is (+-1uur ben je zeker). Daarna zet je de TV uit met de POWER KNOP en niet in standby met de afstandsbediening!
Wacht nu een uurtje, tot de TV afgekoelt is, en zet hem dan terug aan met de power knop.
Normaal moet je nu een "zware" ronk horen. Dit is normaal, want dat is het demagnetisatie spoel dat even in werking is gegaan.
Normaal zou de vlek nu weg moeten zijn. Indien nog niet volledig weg, een de procedure herhalen.

Het schuintrekken van die lijn kan vanalles zijn, maar Sony tv's zijn nu eenmaal niet berucht voor hun perfekte geometrie en convergentie (zie daar al wat serieus wat fouten bij jouw tv)
Welke type van tv betreft het hier --> kv......... , want er zijn er sommige waarvan je de geometrie-correctie via de afstandsbediening kunt corrigeren, en de wat oudere generatie via potmeters binnenin.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:36
en wanneer er geen degauss functie in zit is er nog een zeer effectieve andere mannier.

Pak een pc CRT monitor 19" of groter. zet deze met de beeldbuis tegen de beeldbuis van de TV en degauss de monitor. Je beld is nu al een stuk rechgetrokken en de vlek zal een stuk weg zijn. Wanneer je dit een paar keer doet moet het weg zijn.

een ding dat je ABSOLUUT NIET moet doen is de tv open maken en de afbuigspoelen rond het scherm verplaatsen om dit te verhelpen. Als het beeld nog steeds scheef is kun je opzoeken hoe je in het service menu van je tv kan komen via je afstandsbediening, hier kun je bijna altijd je beeld rechtzetten.

En maak je TV NOOIT open tenzij je weet waarmee je bezig bent. Ik heb een tijd metingen aan TV's gedaan en heb geleerd dat er best vervelende spanningen op je beeldbuis blijven staan.
Pagina: 1