Toon posts:

Is het slim om een Ati kaart te kopen ivm Linux drivers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op punt van een nieuwe pc te kopen,
normaal gezien kwam er een nVidia videokaart in,
omdat ik goede ervaringen heb met de performance en drivers van nVidia onder linux.
Maar nu is er een Ati kaart die mijn interesse heeft opgewekt, namelijk de nieuwe X800XL.
Die heeft een enorm leuke prijs/prestatie verhouding.
Maar wat me wel afschrikt is dat de drivers van Ati zo slecht zijn.
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee,
maar heb al zo vaak gelezen dat de drivers moeilijk werkend te krijgen zijn,
dat ze onstabiel zijn,
en belangrijker nog, dat ze enorm slecht presteren!
Terwijl nVidia bijvoorbeeld zelfs drivers heeft voor FreeBSD en Solaris,
en dat ze nog enorm goed presteren ook!
Dus wat ik graag wil weten is hoe de huidige situatie is ivm Ati drivers?
Zijn ze nog steeds zo slecht als vroeger?
Ik gebruik vooral Debian GNU/Linux en de BSD-familie (FreeBSD/OpenBSD) als OS.
Ik speel vooral spellen zoals RTCW:ET, QuakeIII, DoomIII, ...

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Tja, wat kan ik zeggen? Ik heb mijn Radeon 9600 Pro weggedaan en een Geforce 4TI 4200 gekocht: op papier een dikke achteruitgang, maar in het gebruik wil ik nooit meer terug: deze oude kaart voelt veel lekker en sneller aan. Ook het installeren is een eitje.

Just my $0.02

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

RTCW:ET, Quake en Doom gebruiken OpenGL. Dat is het gedeelte van de driver waar nVidia zo goed in is :)

Dus voor die spellen zou ik dan ook een nVidia kaartje pakken :)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

IMHO bepalen drivers 70% van het plezier dat je van een kaart hebt, ik zou dus voor een nVidia gaan (aldus een nVidia-gebruiker :P).

Sowieso maakt het qua performance IMHO tegenwoordig niet zoveel meer uit, tenzij je 200fps versus 201fps echt 'n overwegingspunt vindt ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, de Ati kaart is ook zo'n 150 euro duurder dan de Nvidia kaart.
De performance van de Ati ligt wel wat hoger,
maar als ik die performance dan toch kwijtraak door de crappy drivers...
Denk dat ik toch bij het nVidia team blijf dan, ze hebben mij nog niet teleurgesteld in het verleden.
Bedankt voor het advies.
Hopelijk zal Ati in de toekomst toch wat serieuze aandacht gaan besteden aan het Linux/BSD publiek,
zodat we een vrije keuze van hardware kunnen maken zonder schrik te hebben of het wel goed ondersteund is of niet!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Niet doen, geen ATI. Ze hebben dan wel een driver uitgebracht voor xorg8.2, maar het blijft aankloten om dit goed aan te praat te krijgen en te houden. Ikzelf update bijvoorbeeld de kernel zeer regelmatig en volg de nieuwe versies van Xorg op de voet. Na verloop van tijd gaat mijn oude pctje met ATI kaart gewoon naar de klote. Ook als Xorg straks weer met nieuwe updates en features komt, zul je (gezien wat ATI in de geschiedenis gepresteerd heeft) door ATI wel weer een tijdje in de steek worden gelaten. Zonde als je straks een oude X server moet gebruiken omdat ATI maanden nodig heeft om hun bende te updaten en te verbeteren.

Nvidia daarentegen is gewoon bezig met de drivers goed te houden en zelfs te verbeteren. Dit is te zien in de changelogs waarin steeds weer nieuwe features zitten en fixes voor dingen die bijvoorbeeld door updates van de kernel of Xorg gesloopt zijn. Het afgelopen jaar ben ik zeer tevreden geweest over de release cycle van nvidia, ze blijven de drivers verbeteren.

Aangezien het in de aard van Linux ligt om voortdurend te veranderen, kun je als linuxer maar beter geen kaart kopen bij een fabriekant die deze veranderingen amper wil volgen.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38

Zym0tiC

^_^

Ik heb een maand terug mijn ati verkocht en een nvidia gekocht. Echt een vooruitgang om mee te werken onder linux. En dat terwijl ik normaal voor ATI ga...

De drivers zijn zo veel beter.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

irondog schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:49:
Aangezien het in de aard van Linux ligt om voortdurend te veranderen, kun je als linuxer maar beter geen kaart kopen bij een fabriekant die deze veranderingen amper wil volgen.
Of gewoon BSD draaien, minder geklungel :P

-1, Troll O-)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

sorry dat ik een offtopic opmerking plaats, maar ik stoor mij er steeds vaker aan: topicstarts waarvan elke zin op een nieuwe regel begint. Dit leest niet fijn! Zeker niet als er ook nog eens een enter na elke komma volgt. In dit geval had het goed in twee alinea's gekund: de tweede begint dan bij "Dus wat ik graag wil weten...". Zou fijn zijn als de TS daar de volgende keer aan wil denken :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:22:
sorry dat ik een offtopic opmerking plaats, maar ik stoor mij er steeds vaker aan: topicstarts waarvan elke zin op een nieuwe regel begint. Dit leest niet fijn! Zeker niet als er ook nog eens een enter na elke komma volgt. In dit geval had het goed in twee alinea's gekund: de tweede begint dan bij "Dus wat ik graag wil weten...". Zou fijn zijn als de TS daar de volgende keer aan wil denken :)
Moet ik mij daar aan houden omdat ik JOU anders stoor? :?
In jouw post wordt geen enkele keer de enter knop gebruikt,
en dat stoort mij persoonlijk, het lijkt wel een groot bord woordenspaghetti :>
Over smaakt valt niet te twisten, toch?

Verwijderd

nou, ik moet hem eigenlijk ook wel gelijk geven. Net zoals centreren vervelend is......

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Niets moet nee, maar het zou fijn zijn als. Subtiel verschil ;)

En het gaat niet over smaak, maar over stijl. Nu is dat ook niet tot in de details vastgelegd, maar jullie zijn allebei extremen :P

Verwijderd

Het gaat hier om basale taalregels, niet over smaak. Na een komma hoort geen enter, klaar.

Verwijderd

Ik ben het er helemaal mee eens, gewoon een Nvidia kaart kopen en ook gewoon wat beter op je manier van posten letten. Dat leest gewoon een stuk makkelijker.

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Bon. Om terug on topic te komen:

ATI + Linux = no go! Ik heb jaren een ATI radeon 9000 kaartje gehad. Beestig kaartje waar ik in Windows veel mooie momenten mee heb beleefd, maar voor linux is het werkelijk een pest om dat aan de praat te krijgen. Ja, er zijn drivers, maar de installatieprocedure is véél trial en error. Ik kwam er vaak genoeg toe om het ding aan de praat te krijgen, om dan geen zin meer te hebben om er nog iets mee te doen.

Nu heb ik nvidia 6600GT kaartje. De drivers van nvidia: da's gewoon de installer volgen en de rest gebeurd quasi automagisch. En als je probs hebt: negen tegen tien liggen die niet aan de drivers of de hardware, maar aan een verkeerde instelling van je nix. :Y)

O ja: in mijn laptop zit een ATI IGP en dat is werkelijk huilen met de pet op. :'( Daar zijn zelfs géén drivers voor. Ik gebruik mijn laptop dan wel niet voor 3D toepassingen maar thank god voor framebuffer!!

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Misschien wordt het tijd om dit soort draadjes eens door te sturen naar de ATi-marketing afdeling? Misschien krijgen ze dan door wat voor een mooie reputatie ze opgebouwd hebben in de niet-windows-wereld :).

[/ijdele hoop mode]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 08:56

Simkin

Bzzzzz

Als je de pc voor Windows en Linux gebruikt zou je nog kunnen overwegen om een ATI kaart te nemen.
De ATI drivers zijn idd wat lastiger te installeren maar het kan wel. Mijn 9800 pro geeft toch zo`n 4000 fps in glxgears en de games waar jij het over hebt draaien bijna allemaal zonder veel problemen op Linux, ook als je een ATI kaart hebt.
Kwaliteit technisch gezien meende ik dat ATI een beter beeld geeft tov Nvidia.

btw, ik heb 2 pc`s, beiden suse bakken, in 1 een geforce3 en in de ander een 9800pro, dus ik weet uit ervaring dat het kan.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

ATI on Linux? don't even think about it!

Slechte drivers zijn ondertussen al aangehaald.

Het grote verschil tussen ATI en nVidia is de graphics ondersteuning en je ziet dat terug in de benchmarks:
- nVidia maakt OpenGL-kaarten die ook wel DirectX-games (het voldoet niet 100% aan DirectX-normen) kan afdraaien, zo hoort het. Echte graphics wordt in OpenGL gemaakt, de professionele graphics standaard.
- ATI maakt DirectX-kaarten die ook wel OpenGL-games (drivers van minstens 1 jaar oud) kan afdraaien, dit is the commercial way. DirectX werd als overmaatse patch voor de uiterst slome Windows 95 uitgebracht om het beetje gamebaar te maken. Tot in 1997 maakte men superieure DOS-games, wie Earth 2140, Privateer 2,... gespeeld heeft kan ervan meespreken. DirectX 3 was C&C95, stel bitmaps die op het scherm geplakt wordt. DirectX 6 was duidelijk inferieur tov OpenGL, verander eens de grafische instellingen van Half-Life / UT. DirectX 7 blijft nog inferieur in bepaalde games bv Homeworld. Sinds DirectX 8 kan men concurreren.

Om een 1 of ander reden wordt er tegenwoordig bijna alleen DirectX-games gemaakt. (op enkele grote uitzonderingen na, zoals Quake-gebaseerde, Unreal-gebaseerde,... games). Waarschijnlijk is DirectX een soort VB.net voor gamedevelopers.

Het probleem is natuurlijk dat een DirectX-kaart nogal moeilijk met non-Windows-software te combineren valt. Vooral omdat DirectX een overmaatse Windows-patch is.

Zelfs al kan je na veel gehack een ATI-kaart installeren, het zal niet goed presteren in OpenGL.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 08-06-2005 17:05 ]

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:41
Mja,

Ik ben een linux-leek. Ik heb enkele weken geleden Ubuntu geinstalleerd, en ik heb meteen de ATI
drivers geinstalleerd (ik heb een 9800Pro). Alles is meteen zonder problemen verlopen, en de OpenGL
lijkt toch goed te werken. met glxgears haal ik meer dan 4000 fps, en nexuiz draait ook zonder problemen (maar heb ik nog maar enkele minuutjes getest).

Verwijderd

Ik zweer bij nVidia :)

Verder werkt de ATI Radeon 9800 in m'n laptop wel goed en al, maar ik heb lang moeten wachten voor deftige ATI linux drivers. Zeker met Xorg was het erg.

Verder gaat xcompmgr en compositing ook niet echt vooruit met ATI. Ding crasht om de haverklap, dus foetsj met die extentions atm. Nvidia in m'n desktop doet het net goed met die extentions.

Verwijderd

Slim? Mja, ik heb zelf een ATI (omdat ik sinds mijn overgang naar Linux op de desktop geen andere kaart gekocht heb) maar het blijft toch een hoop gedoe met de drivers. Ook met de nieuwe. Zo wil flgrx niet compileren als ik eens Andrew Morton kernelsources wil gebruiken. Tevens zijn ook ook weer andere dingen waar je weer aan moet denken als je een nieuwe kernel maakt enz.

Dus als het geen probleem is om even wat moeite te doen is ATI goed te doen. Maar veel mensen op meerdere forums geven de voorkeur aan NVidia.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:33

houthakker

Poehé

Ik heb de ATI drivers goed aan de praat gekregen op m'n 9500, maar de kwaliteit blijft gewoon poep. Native spellen die onder OpenGL draaien werken wel, maar erg brak. Spellen die bij WineX als "goed speelbaar" zijn aan gegeven, werken simpelweg gewoon "niet".

Specs

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
De ATI drivers zijn idd wat lastiger te installeren maar het kan wel. Mijn 9800 pro geeft toch zo`n 4000 fps in glxgears en de games waar jij het over hebt draaien bijna allemaal zonder veel problemen op Linux, ook als je een ATI kaart hebt.
Uiteindelijk draait het wel maar je zit met wat problemen:

1. performance is minder (dus mocht ati in een bepaald geval een beter prijs prestatie halen in windows dan is dat in linux door de kwaliteit vd drivers weer teniet gedaan, nvidia bied in linux dus meer bang voor je buck)
2. geen of pas late support voor allerlei nieuwe zaken (xorg, RENDER/composite en nieuwe kernels)
3. in linux gebruikt men opengl, en hoewel de opengl support bij ati wel verbeterd is is hun primaire focus qua performance duidelijk op direct3d gericht, waardoor opengl support gewoon minder is (vnml kwa performance)
Kwaliteit technisch gezien meende ik dat ATI een beter beeld geeft tov Nvidia.
Dat is een fabeltje (en ja, ik heb ook ati kaartjes gehad), er zijn wel eens nvidia kaarten geweest met slechte 2d filters (dat lag dan ook aan de fabrikant van die kaart) maar dat is maar even geweest en tegenwoordig niet meer het geval (de tv-out op mn oude laptop gaf bijv een aanzienlijk beter beeld (gf4go) dan een vergelijkbare laptop met een 7200, idem voor externe crt/tft monitors)

maw: als je op basis van het merk een kaart wilt kopen kun je voor ati gaan, als je puur naar de drivers kijkt is het zonde van je geld en is nvidia (op dit moment) de enige goede keuze

[ Voor 3% gewijzigd door blouweKip op 08-06-2005 23:14 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1