[advies] nieuw mobo voor servertje

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 19:40
dag heren,

sinds een paar dagen doet mijn server erg vreemd. telkens lock-ups, geheugen geeft errors en de voeding knalde er gister ook al uit. Het ging hier om een P3-1ghz systeem met 1gig geheugen.

Ik wil dus een nieuw servertje neer gaan zetten. Deze wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. mail,web,ftp,exchange,download,backup en opslag.

Het moet uiteraard voor een leuke prijs.

Het volgende heb ik al
- kast+voeding(type/merk niet belangrijk)
- 2 x 160GB hitachi SATA schijf
- Videokaart (type/merk niet belangrijk)
- sata-raid pci kaartje maar heb liever sata onboard.

Het volgende ga ik aanschaffen
- 512MB PC3200 kingston
- Celeron 320/325/330

Wat nog rest is dus een moederboord.

Aangezien het een server is moet deze erg stabiel kunnen draaien.
Ik wil zowiezo een moederboord met een intel chipset hebben tenzij iemand mij weet te overtuigen dat een via of een sis :o net zo goed is.

- Het moederboord moet LAN on board hebben maar dit is altijd standaard, liefst een gigbit.
- Het moederboord moet SATA on board hebben, raid controller is geen vereiste.

Ik wil absoluut geen asrock moederboord want dat is gewoon troep.
Ik heb uiteraard al wat rond zitten neuzen en kwam een interessant moederboord tegen bij coolprices.nl
Albatron PX875P PRO prijs-->50 euro
Er zit een goede north en southbrigde op en heeft een 3com netwerkkaart onboard. Ik vraag mij alleen af of dit merk geen troep is net als asrock. Ik kom het moederboord ook niet tegen in de pricewatch.

Andere keuzes zouden zijn:
Asus P4P800S-X intel848p chipset?? prijs-->55 euro
Asus P4P800-MX intel865 chipset enonboard videokaart -->57 euro

en mocht een via chipset ook aan te raden zijn dan eventueel:
MSI PT8 NEO-V Via PT800 -->45 euro

Nadeel van alle moederboorden is dat ze allen slechts 10/100 mbit netwerkkaarten hebben maar dit is zeker niet doorslaggevend. welk moederboord lijkt jullie het beste of zijn er andere moederboorden het onderzoeken waard die max 60 euro kosten?

[ Voor 3% gewijzigd door TonCoronel op 08-06-2005 12:11 ]

iRacing Profiel

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

dames? en noem je dit een servertje? je had je topic beter "budget mobo voor celeron gezocht" kunnen noemen.

Aunt bunny is coming to get me!

• TonCoronel
tuurlijk is het een budget mobo wat ik zoek maar laat daarom ook al wat alternatieven zien die ik heb gevonden. En een celeron processor lijkt mij meer dan voldoende voor een thuisservertje. Die P3 was in princiepe al meer dan genoeg maar die heeft de geest gegegeven. En wil dus graag iets nieuws en niet weer 2ehands producten.

en jaja 'dames' zeg ik altijd moe je nie op letten is gewoon een opening:D

iRacing Profiel

• iH8

iH8

• TonCoronel
is inderdaad een leuk mobo kost alleen +- 100 euro das dus boven het budget

iRacing Profiel

• TonCoronel
niemand anders?

iRacing Profiel

• iH8

iH8

kerel, volgens mij noem jij daar socket775 celerons en die moeten wel op een 775 board eh? waar wil jij zo'n cheapo 775-board vandaan halen? enne bij een "echte" server moet je niet op een paar tientjes letten. stabiel en goedkoop past meestal niet in dezelfde request. ik denk dat jij beter op zoek kan naar iets goeds, tweede hands. dan heb je tenminste nog iets voor die centen.

• TonCoronel
nee ik noem GEEN socket 775 processoren

de Celeron type 320/325/330 zijn de socket 478 processoren met 256kb cache en een FSB van 533 mhz ipv 400 mhz

de Celeron type 320J/325J/330J zijn de socket 775 celeron processoren.

er moeten toch wel leuke mobo's zijn met een intel chipset en sata voor +- 60 euries?

iRacing Profiel

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Moederbord: Eentje op i865-chipset gebaseerd, zoals
pricewatch: Asus P4P800-MX, 865GV (Sound, LAN, SATA, VGA)

Meteen VGA onboard, net zo handig, heb je toch geen eisen aan op je servertje.

CPU: Laat die celeron voor wat t is, en koop (2ehands) een P4. Die CPU (mhz) heb je niet nodig, terwijl t cache van een P4 meer snelheidswinst oplevert dan die paar Mhzjes meer van een celeron.

Gigabit hebben ze niet.. so what, als je perse op gigabit wilt (wat je met een normale setup aan harddisks / pci sloten toch niet kan halen) stop je er gewoon een elcheapo gigabit kaartje in.
In de praktijk zul je op zo'n 200-300mbit komen (max) en dat lukt een elcheapo kaartje ook wel.

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 10-06-2005 00:17 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik wil absoluut geen asrock moederboord want dat is gewoon troep.
Een uitspraak als deze zonder onderbouwing is gewoon een lamme flame :(

Flames zijn op GoT ongewenst :X

Verder is Overige Hardware geen dumpbak - voor moederborden kun je beter kijken in Processors, Moederborden en Geheugen - maar waar dan ook zijn op GoT 'Welk xxx moet ik kopen?' topics niet bepaald gewenst. Reviews lezen kun je zelf ook wel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.