dag heren,
sinds een paar dagen doet mijn server erg vreemd. telkens lock-ups, geheugen geeft errors en de voeding knalde er gister ook al uit. Het ging hier om een P3-1ghz systeem met 1gig geheugen.
Ik wil dus een nieuw servertje neer gaan zetten. Deze wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. mail,web,ftp,exchange,download,backup en opslag.
Het moet uiteraard voor een leuke prijs.
Het volgende heb ik al
- kast+voeding(type/merk niet belangrijk)
- 2 x 160GB hitachi SATA schijf
- Videokaart (type/merk niet belangrijk)
- sata-raid pci kaartje maar heb liever sata onboard.
Het volgende ga ik aanschaffen
- 512MB PC3200 kingston
- Celeron 320/325/330
Wat nog rest is dus een moederboord.
Aangezien het een server is moet deze erg stabiel kunnen draaien.
Ik wil zowiezo een moederboord met een intel chipset hebben tenzij iemand mij weet te overtuigen dat een via of een sis
net zo goed is.
- Het moederboord moet LAN on board hebben maar dit is altijd standaard, liefst een gigbit.
- Het moederboord moet SATA on board hebben, raid controller is geen vereiste.
Ik wil absoluut geen asrock moederboord want dat is gewoon troep.
Ik heb uiteraard al wat rond zitten neuzen en kwam een interessant moederboord tegen bij coolprices.nl
Albatron PX875P PRO prijs-->50 euro
Er zit een goede north en southbrigde op en heeft een 3com netwerkkaart onboard. Ik vraag mij alleen af of dit merk geen troep is net als asrock. Ik kom het moederboord ook niet tegen in de pricewatch.
Andere keuzes zouden zijn:
Asus P4P800S-X intel848p chipset?? prijs-->55 euro
Asus P4P800-MX intel865 chipset enonboard videokaart -->57 euro
en mocht een via chipset ook aan te raden zijn dan eventueel:
MSI PT8 NEO-V Via PT800 -->45 euro
Nadeel van alle moederboorden is dat ze allen slechts 10/100 mbit netwerkkaarten hebben maar dit is zeker niet doorslaggevend. welk moederboord lijkt jullie het beste of zijn er andere moederboorden het onderzoeken waard die max 60 euro kosten?
sinds een paar dagen doet mijn server erg vreemd. telkens lock-ups, geheugen geeft errors en de voeding knalde er gister ook al uit. Het ging hier om een P3-1ghz systeem met 1gig geheugen.
Ik wil dus een nieuw servertje neer gaan zetten. Deze wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. mail,web,ftp,exchange,download,backup en opslag.
Het moet uiteraard voor een leuke prijs.
Het volgende heb ik al
- kast+voeding(type/merk niet belangrijk)
- 2 x 160GB hitachi SATA schijf
- Videokaart (type/merk niet belangrijk)
- sata-raid pci kaartje maar heb liever sata onboard.
Het volgende ga ik aanschaffen
- 512MB PC3200 kingston
- Celeron 320/325/330
Wat nog rest is dus een moederboord.
Aangezien het een server is moet deze erg stabiel kunnen draaien.
Ik wil zowiezo een moederboord met een intel chipset hebben tenzij iemand mij weet te overtuigen dat een via of een sis
- Het moederboord moet LAN on board hebben maar dit is altijd standaard, liefst een gigbit.
- Het moederboord moet SATA on board hebben, raid controller is geen vereiste.
Ik wil absoluut geen asrock moederboord want dat is gewoon troep.
Ik heb uiteraard al wat rond zitten neuzen en kwam een interessant moederboord tegen bij coolprices.nl
Albatron PX875P PRO prijs-->50 euro
Er zit een goede north en southbrigde op en heeft een 3com netwerkkaart onboard. Ik vraag mij alleen af of dit merk geen troep is net als asrock. Ik kom het moederboord ook niet tegen in de pricewatch.
Andere keuzes zouden zijn:
Asus P4P800S-X intel848p chipset?? prijs-->55 euro
Asus P4P800-MX intel865 chipset enonboard videokaart -->57 euro
en mocht een via chipset ook aan te raden zijn dan eventueel:
MSI PT8 NEO-V Via PT800 -->45 euro
Nadeel van alle moederboorden is dat ze allen slechts 10/100 mbit netwerkkaarten hebben maar dit is zeker niet doorslaggevend. welk moederboord lijkt jullie het beste of zijn er andere moederboorden het onderzoeken waard die max 60 euro kosten?
[ Voor 3% gewijzigd door TonCoronel op 08-06-2005 12:11 ]