[sendmail] niet bestaande users tegenhouden op backup mx ?

Pagina: 1
Acties:

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33
voor het geval mijn adsl link downgaat heb ik backup mx draaien naar een colocated machine (waarbij het de mail max een aantal weken in de mailq staat ipv 5 dagen)

dit voor het geval mijn adsl modem/link uitvalt tijdens bijvoorbeeld mijn vakantie
zodat niet alle mail gaat bouncen als mijn machine thuis langer dan 5 dagen offline is

nu komt er op de backup mx alleen een hoop mail binnen voor niet bestaande users
die worden dan natuurlijk gewoon accepted op de backup mx (die gewoon alle mail aanneemt en dan doorstuurt als machine bereikbaar is)
bounces gaan normaal gesproken gewoon naar de afzender, maar als dit een niet bestaand adres is (bijvoorbeeld bij spam/virussen) gaat dit naar postmaster@backupmx machine

heeft er iemand tips/oplossingen hoe ik deze mail al netjes op de backup mx al kan checken of de user waaraan het bericht gestuurd wordt bestaat ?

wat heb ik op dit moment ingesteld op de backup mx :

mailertable :

domeinnaam.com esmtp:[mail.domeinnaam.com]

en access :

domeinnaam.com RELAY

ik zat aan iets te denken als users opnemen in virtusertable, maar dit werkt volgens mij alleen voor lokale users

https://www.strava.com/athletes/2323035

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Als ik het goed begrijp wil je op de backup MX controleren of de users waarnaar een bericht gestuurd wordt bestaan.
Ik snap alleen niet waar de bounces vandaan komen? De backup MX neemt alles aan zeg je zelf of zijn dit bounces van spamassassin oid?

Een mogelijke oplossing is misschien om een nieuwe queue aan te maken en alle echte accounts op je "goeie" mx in te stellen in je virtusers of aliases zodat ze in die tijdelijke queue komen te staan.
Je zou een shell script kunnen maken wat om de zoveel tijd checkt of je "goeie" mx weer op is en dan die tijdelijke queue gaat processen.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33
MTWZZ schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 11:16:
Als ik het goed begrijp wil je op de backup MX controleren of de users waarnaar een bericht gestuurd wordt bestaan.
klopt ja
Ik snap alleen niet waar de bounces vandaan komen? De backup MX neemt alles aan zeg je zelf of zijn dit bounces van spamassassin oid?
bounces omdat mijn mailserver de mail niet aanneemt van de backup MX
ivm niet bestaande users

en als ook de from niet bestaat gaat het richting postmaster@backupmx
(wat dus ook weer bij mij uitkomt)
(kan ik natuurlijk wel postmaster@ mails ignoren maar dat lijkt me niet het slimste plan..)
Een mogelijke oplossing is misschien om een nieuwe queue aan te maken
waarom zou ik nog een extra queue aanmaken naast de standaard queue ?
en alle echte accounts op je "goeie" mx in te stellen in je virtusers of aliases zodat ze in die tijdelijke queue komen te staan.
maar wat ga ik dan in virtusers zetten ?

ddx@mijndomein.nl ???

en dan moet ik het domein ook opnemen in local-hostnames lijkt me (anders wordt er niet gekeken in virtusertable)
Je zou een shell script kunnen maken wat om de zoveel tijd checkt of je "goeie" mx weer op is en dan die tijdelijke queue gaat processen.
dat gaat op zich wel goed, ik heb de queue time op 5 minuten gezet

https://www.strava.com/athletes/2323035

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Never mind, ik heb je verhaal verkeerd begrepen ;)
Het enige dat ik kan bedenken om de bounces op je backup MX op te vangen is een filter te gebruiken om bounces voor niet bestaande adressen die van de goeie MX afkomstig zijn automatisch weg te gooien.
In je /etc/mail/aliases krijg je dan zoiets:
code:
1
postmaster: |/usr/bin/postmaster_filter

Voor het formaat van sendmail filters of delivery scripts moet je maar ff Googlen

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

DDX schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 10:39:

[knip]

ik zat aan iets te denken als users opnemen in virtusertable, maar dit werkt volgens mij alleen voor lokale users
Je geeft zelf het antwoord al. Dat heb ik ook gedaan op mijn eigen mailserver. Ik weet niet of sendmail het kan zelf maak ik gebruik van postfix en die kan het wel.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Pagina: 1