Toon posts:

Medion pc wordt GLOEDJE heet!

Pagina: 1
Acties:
  • 729 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik heb al even rondgezocht op het forum, maar kon niet een antwoord hierop vinden..
Ik heb een medion pc (zo'n aldi apparaat) en die doet het verder prima, ware het niet dat het naast een pc ook een straalkacheltje is!

De kast wordt ongelovelijk heet, ook zonder zware belasting.. Gewoon de pc aanhebben is al voldoende om de temperatuur naar het "ik brand mijn vingers" niveau te tillen.. Ik heb tot nu toe nog geen andere klachten met de pc (ong anderhalf jaar oud) maar ik krijg de laatste tijd wel "calibration errors" als ik een dvdtje wil branden...

Ik denk dat dit aan de voeding ligt (ben geen pc kenner).. Is er iemand die dit voor me kan bevestigen? en zo ja (ik durf het bijna niet te vragen omdat er al 11 topics over zijn geloof ik) wat is een goede koele voeding..

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen adviseren!
Gr.
Edwin

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eerst eens kijken naar je cpu (koeler).
Maar geef ook even je specs, dan kunnen we er een stuk meer over zeggen, want wat voor voeding heb je nu bijvoorbeeld?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 22:40

Nik

Die voeding wordt heet, dat klopt, ook de videokaart doet het goed :) De enige mogelijkheid is om een extra fan bij te plaatsen (intake). Jij hebt denk ik ook het AirXL systeem, wat dus slecht werkt (één intake op de CPU, die meteen naar buiten wordt geblazen door de voeding).

Helaas is een intake maken moeilijker dan gezegd. Zeker met deze zomer is het oppassengebalzen met de hitte. Controleer als je fannetjes (heatsinks) op stof, en veeg deze af (hetzij met perslucht).

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Je zegt dat je kast heet wordt? Als de gehele behuizing egt goed warm wordt kan dat echt niet goed zijn lijkt mij :/ kzou zelf wat extra fans erin knutselen of het zijpaneel eraf halen, van de zomer wordt het alleen maar warmer...

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb dat ding af en toe gewoon maanden 24uur per dag aan gehad nog nooit iets heets gemerkt. Gewoon Medion opbellen voor reparatie lijkt mij :)

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 08:49:
Ik heb al even rondgezocht op het forum, maar kon niet een antwoord hierop vinden..
Ik heb een medion pc (zo'n aldi apparaat)
Medion maakt tig PC's, en bij de Aldi zijn er al iets van 5 of zo uitgekomen gedurende de jaren. Helpt misschien wel even als je 't type er van kunt aanduiden (meestal iets als MD8386, of MD8080, etc). Achterop staat ook nog een 14-cijferig serienummer, cijfers 2 t/m 5 zijn ook te gebruiken als typenaam.
Ik denk dat dit aan de voeding ligt (ben geen pc kenner)..
Als de kast heet wordt is er een heet onderdeel dat contact maakt met de kast, of is de binnentemperatuur absurd hoog. Wat doet de ventilator (continu op volle toeren draaien)? Als je de zijkant eraf hebt liggen, wordt de rest van de kast dan nog steeds zo heet?
Is er iemand die dit voor me kan bevestigen? en zo ja (ik durf het bijna niet te vragen omdat er al 11 topics over zijn geloof ik) wat is een goede koele voeding..
Pak er eentje met een 120mm fan. De kasten van de Medions zijn geen midi-towers of bigtowers, dus het verbeteren van de luchtstroom zou allereerst al moeten helpen. Je hebt 'm toevallig ook nergens ingebouwd staan of zo?

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

een case die heet wordt door alleen de warme lucht binnenin de pc, lijkt mij nogal onrealistisch
is er misschien geen heatpipe ofzo die op de case is bevestigd en dus zen temp afgeeft aan de case?
wordt de case op elke plek zo warm (= duidt op een hoge temp van de lucht binnenin) of wordt die maar zo warm op specifieke plaatsen (= duidt op een heatpipe of een warm onderdeel dat contact maakt met de case)
ik zou al eens gewoon de case openlaten en een tijdje laten proefdraaien en zien wat er allemaal gebeurd met de temps van alle onderdelen en zien of er iets contact maakt

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 22:40

Nik

Kom eens bij mij langs voor de grap :) Die Medion kasten kunnen wel degelijk heet worden! Het zijn mini kasten, waar ze maxi specs in gooien, met mini koelers :/ Leuk spul voor het geld hoor, maar je moet er wel aan modden wil je het een beetje kunnen gebruiken in de zomer. De winter gaat prima. Wacht maar tot lockups bij een temperatuur van 25*C buiten :/

Verwijderd

ok dan 8) kan het idd aan de casetemp liggen, extra fans erin dus...

• Sathlon_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
heb je geen andere atx kast want dan kun je de pc daarin bouwen en heb je toch een stuk betere airflow dan in zo's minikast van medion( of vervalt dan de garantie als je die nog hebt?).

anders ga je naar de pc-boer die hebben vrij veel mooie kasten onder de 50 euro

mijn ouders hebben ook een medionpc, deze heb ik in een goedkope atx kast gedaan (al buiten de garantieperiode), omdat die ook naar mijn idee te warm werd (proc koelen met lucht van 30 graden lijkt mij geen goed idee en als ik het zo hoor worden de nieuwe pc's nog veel warmer.

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

Verwijderd

Ik zou ook een andere kast halen. Wat anderen al zeggen: het zijn goede pc's, alleen de kasten zijn niet goed. óf een goedkope kast halen waar je gemakkelijk een extra Papst casefan ofzo in kan draaien, of een goede kast met goede meegeleverde casekoeling nemen, zoals de Arctic Cooling Silentium T2 :)

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 21:48
Ik werk zelf bij een reparatiebedirjf dat alle Media-Markt PC's van het merk Medion (Microstar dus) repareert..

De meeste klachten die ik tegenkom is van een defecte hardeschijf die te warm is geworden (Indien een klant een pc heeft met 2 schijven is dit nog vaker het gevall omdat deze schijven gewoon klakkeloos boven elkaar worden gemonteerd vanuit de fabriek af aan al, dus weinig aan te doen)

De koelers zijn gewoon 80mm.. maar het koelblok wat word gebruikt ben ik echt niet over te spreken.. (gewoon aluminium.. niet eens een koperen onderlaag en geen een koperen tussenstuk voor het cpu gedeelte alleen al)

Er is gewoon nix aan te doen.. :X

Kijk even op de achterkant van je pc en vertel mij welk serie nummer je hebt en het type nummer (bijvoorbeeld: MED MT 251A)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties...

Ik denk dat het inderdaad een andere kast moet worden dan.. Ik heb zelf in deze al een 2e harde schijf gehangen, en denk dat dat allemaal een beetje te veel van het goede wordt..

Beyonder, ik zal als ik uit mijn werk kom eens even kijken of ik dat typenummer kan vinden..
misschien dat je me aan de hand daarvan wat tips kan geven?

Heb namelijk geen idee of ik zomaar een kast kan kopen, of dat die nog aan bepaalde voorwaarden moet voldoen ivm moederboard etc.. Ben wat dat betreft een n00b eersteklas ;)

Groeten
Edwin

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:41:
Heb namelijk geen idee of ik zomaar een kast kan kopen, of dat die nog aan bepaalde voorwaarden moet voldoen ivm moederboard etc.. Ben wat dat betreft een n00b eersteklas ;)
Er zit een mini-ATX mobo in. Dat past in vrijwel elke ATX kast die je kunt kopen. Zolang 't maar geen BTX-kast of zo is komt dat wel goed ;). Wat drives betreft zou je misschien naar 5.25" brackets kunnen kijken met demping en (passieve) koeling erop. Da's ook prettiger met installeren.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
@ Yoozer, thanks!! Dat is nou net wat ik wilde weten :) Ik zal eens gaan kijken voor een mooie kast dan..

Verwijderd

Topicstarter
Het is deze geworden:

http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=66034&productType=1

Gisteren de hele avond (en vanochtend nog even) bezig geweest met alles over zetten..
Als ik nu alleen nog de USB ports aan de voorkant werkend krijg, die doen het niet zo lekker (kan ie apparaat niet herkennen als ik er iets in prik) maar was ookeen ander stekkertje dan in de medion kast :S

Iemand daar nog een tip voor ??

Verwijderd

zien dat die usb-stekker juist ingestoken is, en als het allemaal apparte kabeltjes zijn, kijken of ze allemaal we juist zitten
-> normaal zou het moeten werken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kabel in de daarvoor bestemde plek op het moederboard geprikt..
Het probleem is alleen, dat bij de oude kast, het een brede witte stekker was, en nu een smaller zwart stekkertje.. Er zouden volgens mij 2 zwarte naast elkaar op de witte aansluiting op het moederboard kunnen...

Nu heb ik gekeken bij de oude stekker, en daar zaten de rode draadjes aan de buitenkant, dus zo heb ik ook het kleinere zwarte stekkertje erop geprikt...

Ach, geen man overboord als ie het niet doet, maar zou wel zo handig zijn als alles het deed :)

Gr.
Edwin

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
AlPha.BeYoNdeR schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 19:47:
Ik werk zelf bij een reparatiebedirjf dat alle Media-Markt PC's van het merk Medion (Microstar dus) repareert..

De meeste klachten die ik tegenkom is van een defecte hardeschijf die te warm is geworden (Indien een klant een pc heeft met 2 schijven is dit nog vaker het gevall omdat deze schijven gewoon klakkeloos boven elkaar worden gemonteerd vanuit de fabriek af aan al, dus weinig aan te doen)

De koelers zijn gewoon 80mm.. maar het koelblok wat word gebruikt ben ik echt niet over te spreken.. (gewoon aluminium.. niet eens een koperen onderlaag en geen een koperen tussenstuk voor het cpu gedeelte alleen al)

Er is gewoon nix aan te doen.. :X

Kijk even op de achterkant van je pc en vertel mij welk serie nummer je hebt en het type nummer (bijvoorbeeld: MED MT 251A)
kan je een standaard heatsink van intel in die pc's monteren, want die hebben een koperen kern en die heb ik hier nog liggen ....

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Maar die ALDI apparaatjes zijn ook focking compact. Bijna een barebone.
Toen ik zo'n kast had en mn HDD eruit wou halen ging het als volgt.
Schroeft em uit en ontkoppeld em.
Dus moest je aan dat ding trekken.
Kom je je geheugenreep tegen. Die zei bijna krak.
Dus dan loop je die HDD naar je toe te trekken.
Het hekje buigde 2 cm maar ging weer terug
Eindelijk denk je. Mja, kom je weer bij die CPU koeler oftewel koelkast.
Dan trek je em naar je toe en tegelijkertijd omlaag.
Kan op schade gehad en zat 15 minuten te rotzooien om alleen die HDD eruit te krijgen 8)7
Nieuwe kast kopen? Ik weet niet welke kast je hebt maar...
Videokaart een heatsink? Dan boekt ie em wel erg hard.
Misschien effe van binnen voelen aan chips en kijken wat het probleem is.
Maar dat je kast zo heet word... Is me een raadsel :P

Nog net gelezen dat het idd een kleine minikast is.
Maar moet je effe kijken.
Koop een nieuwe kast. Een lekkere ruime met 4 5.25 inch slots.
Heb ik gedaan. En dat de temp daalde wil je niet weten.
Was eerst op 40 (kalm)
Nu red ie amper de 30 graden :) En dat nog metmaar 1000 RPM (max 3550)
En ja, sensor doet het goed :). Is ook nieuw.
Nu is zelfs mn kast (en vooral binnen) kouder dan de omgeving.
is nu 25 graden. Das wel laag hoor ;)

Als het binnen heet is:
Meer fans erbij. in en Out-Take
Grotere kast.

Ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen maar die kast klopt gewoon niet B)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 13:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:07:
Ik heb de kabel in de daarvoor bestemde plek op het moederboard geprikt..
Het probleem is alleen, dat bij de oude kast, het een brede witte stekker was, en nu een smaller zwart stekkertje.. Er zouden volgens mij 2 zwarte naast elkaar op de witte aansluiting op het moederboard kunnen...

Nu heb ik gekeken bij de oude stekker, en daar zaten de rode draadjes aan de buitenkant, dus zo heb ik ook het kleinere zwarte stekkertje erop geprikt...

Ach, geen man overboord als ie het niet doet, maar zou wel zo handig zijn als alles het deed :)

Gr.
Edwin
hmm, is wel ambetant als de stekkertjes niet overeenkomen
kan goed zijn dat je 2 smalle stekkertjes in 1 nieuwe brede kan pluggen
of misschien zijn er overloopstukjes voor
allenszins is het op te lossen hoor, desnoods door te solderen :9
Pagina: 1