Toon posts:

mysql vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een

php inschrijf form gemaakt die auto update met een mysql databeest wat aleen nog tekst is moet ik daar met kladblok een speciaale file van maken please help

nu heb ik een acount op een webserver waarvan men zegt Mysql ondersteuning te hebben maar als ik met cuteFTp inlog hoe zie ik dat hoe kom ik daar

als ik gewoon inlog naar de root van waar mijn site staat staan er 4 mappen en wat losse files

.kde
.mc
Desktop
Public_html
.bash_history
.bash_logout
.bash_profile
.bashrc
.emacs
.kderc
.screenrc

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Een MySQL database moet je aan (laten) maken.

En ik denk dat http://www.phpwizard.com/projects/phpMyAdmin/ wel iets voor jou is, een PHP MySQL Admin tool, webbased.

En niet vergeten om een .htaccess ervoor te zetten met een password, zodat d'r niet iedereen in kan :)

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

Verwijderd

Topicstarter
ik zal eens kijken als ik iets niet snap zie je het welk weer

Verwijderd

Topicstarter
.htaccess

hehe waar zet ik die dan ? :):):)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alles geupload wrom doet dat bout ding nietz ?

http://campusa0083nuts.unimaas.nl/~dbz/phpmyadmin

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 07:49

HenkS

Da_king alias HenkS

linux is hoofdlettergevoelig:

http://campusa0083nuts.unimaas.nl/~dbz/phpMyAdmin/

M en A met een hoofdletter!

en zet er maar snel een beveiliging op :)

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 07:49

HenkS

Da_king alias HenkS

:(

sorry hoor, maar dit vind ik een kut streek.

heeft iemand alle tabellen van die jongen weggeknikkerd en een tabel sorry aangemaakt, slaat nergens op!!!!

en nee ik was het niet, al was ik mezelf wel net als root aan het inserten :) maar toch, net voordat ik inserte, was alles weg :(

Verwijderd

Topper hoor Tweakers!

Om eerlijk te zijn, vind ik het niveau van velke Tweakers onderdemaat. Het is erg om het te zeggen, maar er zit niets anders op!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 09:52
Er staat wel 'sorry', dus misschien was het een ongelukje... Maar het is wel heel jammer ja!

Verwijderd

Geloof jij zelf dat het een ongtelukje is? Ik niet, want ik dnek niet dat er veel tables in enen verdwijnen. Ja kan ze niet allemaal tegelijk wissen.

Maareh het is gewoon weg zielig.

Verwijderd

Topicstarter
ahh boeie upload ik het ff opnieuw

maar hoe maak ik zo'm htacces ??
met een password ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel een manier gekregen om het via tenet te doen maar is het ook mogelijk om het via cuteftp te doen ofzo ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de directory phpmyadmin verwijdert en opnieuw geupload maar dat sorry staat er nog steeds hoe kan dat kan iemand me zeggen hoe ik dat weer goed krijg ???

Verwijderd

Topicstarter
ik zou het wel fijn vinden dat diegene die het gedaan heeft zich ff meld ik ben niet boos ofzo maar dan kan je me ff vertellen hoe ik het weer goed krijg

• XiaZz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 15:37
Als je db sorry aanklikt krijg je rechts onderin de mogelijk om de db te droppen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet de persoon die dit veroorzaakt heeft.

Verwijderd

Topicstarter
dat kan dus niet meer hij heeft volgens mij ook w8woorden zitten te veranderen

• XiaZz
das minder.

wat je dan nog kan doen is een telnet verbinding maken, hopen dat je root w8wrd nog goed is, en dan via MySql commando's de db weghalen.
Wijzig dan meteen maar alle w8wrden.

Ik zal ff kijken of ik de juiste commando's kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je dit ??

Hoe sluit ik een directory af met een inlognaam en een paswoord?

Als u een directory af wilt sluiten met een inlognaam en een paswoord, dan is dit mogelijk. U kunt dit zelf doen. Wij raden u dit alleen te doen, als u enigzins overweg kunt met telnet. Maar als u goed de stappen volgt, moet het absoluut lukken!

Deel 1

1. Begin met een verbinding te openen in telnet (Indien u deze stap ontgaat, kunt u eerst deze pagina bekijken).
2. Zodra u ingelogd bent, drukt u in cd ../../web/directory (met directory wordt de af te sluiten directory bedoeld).
3. Dan drukt u het volgende in: pwd
U krijgt een regel in de trant van /home/sites/site29/web
4. Schrijf de regel op, die u nu ziet.
5. Deze regel zet u in het volgende scriptje dat u zelf aanmaakt in een simpel text(!). Kladblok werkt o.a. in simpel text.

AuthUserFile regel(van hierboven)/.htpasswd
AuthName afgesloten
AuthType Basic
AuthPAM_Enabled off

<limit GET>
require user uwinlognaam
</limit>

Vervolgens load u dit bestandje via uw ftp-programma up met .htaccess als bestandsnaam. Nu is deel 1 klaar. Dit bestandje kunt u niet meer terugvinden in uw ftp-programma op de remote site! U kunt deze dus ook alleen in telnet verwijderen.

Deel 2

Nu is de directory afgesloten, maar u moet nog een paswoord aan de inlognaam geven. Dit doet u op de volgende manier. U blijft in telnet en drukt in:

/usr/sbin/htpasswd -c .htpasswd uwinlognaam

Vervolgens moet u 2 keer het paswoord indrukken en is de directory met een inlognaam en paswoord afgesloten.

Als u toch iets verkeerd doet werkt of het paswoord niet of u krijgt iets als "internal server error" te zien. Verwijder .htaccess en .htpasswd en probeer het opnieuw. Verwijderen doet u op de volgende manier:
rm .htaccess
rm .htpasswd

Deel 3

U kunt ook meerdere users aanmaken om in te loggen. Wat u moet doen:

1. Bij het .htaccess script voegt u een tweede inlognaam toe (uwinlognaam2)

<limit GET>
require user uwinlognaam uwinlognaam2
</limit>

2. Om een paswoord voor deze user aan te maken drukt u in: /usr/sbin/htpasswd .htpasswd uwinlognaam2

• XiaZz
Dat is om .htaccess aan te maken.
is ook nodig maar daarmee kan je niet de db verwijderen.

is het trouwens je eigen server of die van een provider?

Dit bedoel ik:
mysql -h localhost -u root -pyour_pass

DROP DATABASE sorry

kijk anders ff op www.mysql.com/doc

Verwijderd

Topicstarter
tis de webserver van een vriend van me

• XiaZz
Als er verder geen dbs zijn kan je ook MySQL verwijderen en opnieuw installeren. Krijg je meteen de default users terug.

Verwijderd

Topicstarter
tjah ik hoop nog steeds dat diegene zich meld die dat gedaan heb (weinig kans dat hij dat doet zal wel te bang zijn )

maar als hij echt ballen heeft helpt hij ff me en zet hij het allemaal ff zelf terug

maar jah dat zal wel niet gebeuren

• XiaZz
of je voert dit een keer uit:

Once you've installed MySQL (from either a binary or source distribution), you need to initialize the grant tables, start the server, and make sure that the server works okay. You may also wish to arrange for the server to be started and stopped automatically when your system starts up and shuts down.

Normally you install the grant tables and start the server like this for installation from a source distribution:

shell> ./scripts/mysql_install_db
shell> cd mysql_installation_directory
shell> ./bin/safe_mysqld --user=mysql &

For a binary distribution, do this:

shell> cd mysql_installation_directory
shell> ./bin/mysql_install_db
shell> ./bin/safe_mysqld --user=mysql &

This creates the mysql database which will hold all database privileges, the test database which you can use to test MySQL and also privilege entries for the user that run mysql_install_db and a root user (without any passwords). This also starts the mysqld server.

mysql_install_db will not overwrite any old privilege tables, so it should be safe to run in any circumstances. If you don't want to have the test database you can remove it with mysqladmin -u root drop test.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Xiazz geeft een goeie tip.

Maar het gebeurt wel vaak dat iemand die niet veel verstand van zaken iets meteen op Internet zet. Probeer altijd zulke dingen uit op een testservertje of zorg voor een goeie beveiliging!!!

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
jah helemaal mee eens

maar dit was een test server en ik stel een vraag either way het was net zo erg geweest op welke server ik het ook had gezet

ik vroeg om jullie hulp tjah als er dan iemand tussen zit die zoiets doet tjah ..

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-05 06:26
Ik zal het niet te hard zeggen, maar die admin staat nog steeds open!
Donder alsjeblieft snel die dir leeg zolang je de boel nog niet kunt beveiligen. Die databases lopen niet weg als je phpadmin weggooit.

Verwijderd

Topicstarter
:-)

dank juuu

Verwijderd

Op vrijdag 12 januari 2001 15:35 schreef DaCrEaTiV!! het volgende:
tis de webserver van een vriend van me
De webserver van een vriend van je...... en de eerste de beste Tweaker(==loser?!?) die de kans krijgt gooit alle tabellen leeg....... wat een KANKERLIJER! Ik vind het geen slecht voorstel dat je de log gebruikt om uit te zoeken wie dat gedaan heeft en bekend maakt (misschien alleen aan een Adje als je hem wil sparen) wie het was.

Anyway ik zal even een post schrijven om een paar dingetjes over MySQL te zeggen en hoe ik de boel heb geconfigd. Maar zo te horen is dit eerst *hard* nodig:
- Gooi de hele dir met phpMyAdmin eraf!
- Gooi voorlopig je hele MySQL dicht
- Wis alle passwords die bekend zijn geworden??
- Vertrouw nooit meer een Tweaker(?!?)

edit:
een stemmetje binnenin mij zegt dat ik je nog moet vertellen dat je je NIET moet laten overhalen iemand telnet access te geven DaCrEaTiV.......

• mavink
Goeie opmerking over telnet vxmv! Zelf ook weleens gehad?

Anyways, weet je al hoe je een directory moet beveiligen met een wachtwoord? Zoek dat anders eerst even uit, als je tips nodig hebt moet je anders maar een keer een icqtje sturen of hier even zoeken, er zijn al wel wat topics over geweest.

Verwijderd

Ik denk dat ondertussen je database dus helemaal leeg is? Dan zul je eerst alle databases + tables weer moeten createn. Dat kan met:

/usr/local/mysql/bin/mysql_install_db

Enne... zoals iemand al een beetje zei: als je phpmyadmin delete is je database er nog wel hoor. Die staat in /usr/local/mysql/data of in /var/mysql ofzoiets.

Pas echter op met phpmyadmin! De standaard install van veel mensen geeft root-access op je _hele_ database! |:(
But then, de standaard install van mysql van veel mensen heeft een root password dat leeg is |:(

Okee, allereerst maak je dus een phpmyadmin dir aan, en die dir moet je beveiligen met .htaccess zodat er altijd eerst een passwoord nodig is om binnen te komen. Hierboven stond al een aardige uitleg over hoe je dat doet. Mijn .htaccess file ziet er zo uit:

AuthType Basic
AuthName "MySQL Database Administration"
AuthUserFile /usr/local/apache/htdocs/mysql/.httpusers
require valid-user
DirectoryIndex index.php
AddType application/x-httpd-php .php .php3 .inc
Order deny,allow
Deny from all
Allow from 192.168.0.3
Allow from W.X.Y.Z

Zoals je ziet heeft men op mijn webserver dus het recht extra instellingen te doen (zoals php enablen). De Options zijn echter veilig en men kan echter geen extra Options toekennen. Misschien een suggestie voor die vriend van je voor zn webserver?

Met deze .htaccess file vind dus auth plaats op basis van de users in /usr/local/apache/htdocs/mysql/.httpusers, hoe je die file maakt staat ook in die post hierboven. Verder is dr maar 1 DirectoryIndex (startfile van een directory):

DirectoryIndex index.php

Als je de phpmyadmin hebt met .php3 file-extensies, verander dit dan in:

DirectoryIndex index.php3

Verder sta ik alleen access toe vanaf mijn eigen computer in het lokale netwerk + voor nog iemand (W.X.Y.Z):

Order deny,allow
Deny from all
Allow from 192.168.0.3
Allow from W.X.Y.Z

Superveilig! Maar nog lang niet veilig genoeg. In de config.inc.php file van phpmyadmin staan alle passwords. Misschien dat andere mensen hier gewoon het root password hebben staan? Heel dom, iedereen met anonymous ftp access kan meestal door het hele filesystem bladeren en komt dus heel makkelijk aan het root password voor MySQL. Wat hieraan te doen? Maak altijd gebruik van advanced authentication in phpmyadmin. Dit is een hele mooie oplossing voor beveiligingsproblemen. Hoe werkt dat nou weer? Nou, alle users die in de .httpusers file staan hebben dus access op de phpmyadmin dir. Zodra zij hebben ingelogd in die dir probeert phpmyadmin in te loggen op je MySQL database, met hetzelfde login/passwd. Dus: de login/passwd die je hebt toegevoegd aan je .httpusers, die moet je ook als user invoeren in je database in table mysql.

Voorbeeld mijn config.inc.php:

$cfgServers[1]['host'] = 'localhost';
$cfgServers[1]['port'] = '';
$cfgServers[1]['adv_auth'] = true;
$cfgServers[1]['stduser'] = 'stduser';
$cfgServers[1]['stdpass'] = 'stdpasswd';
$cfgServers[1]['user'] = '';
$cfgServers[1]['password'] = '';
$cfgServers[1]['only_db'] = '';
$cfgServers[1]['verbose'] = '';

phpmyadmin logt hiermee in op mysql als user stduser met passwd stdpasswd. De hele wereld mag dit weten, je kunt hiermee toch niks, behalve de mysql table ZIEN. Dus: ook de stduser/stdpasswd moet je toevoegen aan je mysql database. Hier zijn de queries:

INSERT INTO user VALUES ( 'localhost', 'stduser', '59d00c7309826356', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N');
INSERT INTO db VALUES ( 'localhost', 'mysql', 'stduser', 'Y', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N', 'N');

Hiermee maak je een stduser aan ZONDER globale rechten. Het passwoord van de stduser is dus 'stdpasswd'. Dat de hele wereld het wete. Bij de 2de query krijgt de stduser SELECT recht op table 'mysql'. Hiermee maak je de adv. auth. van phpmyadmin mogelijk.

Hierna is het een kwestie van users aanmaken ZONDER globale rechten, en die users steeds een paar rechten te geven op alleen de nodige databases. Deze passwords kun je dan opnemen in .httpusers en/of .php files. Maar _als_ je dus passwords in unencrypted vorm opneemt in tekstfiles en .php files: dan alleen SELECT rechten geven! Anders kan de anonymous ftp-er misschien je passwords weer lezen. Normale users ook nooit reload/grant e.d. rechten geven!

Andere punt: Bij de standaard install van MySQL is het root account actief en staat het password op leeg. Verander dus ALTIJD je password, jij nu helemaal DaCrEaTiV! Anders kan iedereen altijd bij alle databases!

Zwak punt blijft dat de .httpusers file niet is beveiligd, maar gewoon leesbaar. Zorg daarom dat alle password moeilijk (onmogelijk) te raden zijn voor een crackprog.

Misschien nog wat andere suggesties voor je vriend:

Beveilig Apache beter met o.a. dit in httpd.conf:

<Directory />
Options None
AllowOverride None
Order Allow,Deny
Deny from all
</Directory>

Niemand mag dan in / van het filesysteem lezen. Dr is nog een achterdeurtje wat ook dicht moet, de symlinks die men naar / kan aanmaken:

Deze regel staat ergens in httpd.conf:
Options FollowSymLinks MultiViews
vervangen door deze:
Options MultiViews

En als de user dirs aanstaan (public_html), zou dr zoiets moeten staan:
Options MultiViews Indexes SymLinksIfOwnerMatch IncludesNoExec

Het gaat om de laatste twee opties. Dat mogen geen 'SymLinks' of 'Includes' zijn, anders maken de stoute usertje met gemak symlinks naar de / van je filesystem en kan men dus weer lekker alles in het gehele filesystem lezen.

Dusse:
1. mysql databases weer aanmaken.
2. root password mysql veranderen, en niet in passwoord 'joop' ajb!!!
3. dir aanmaken voor phpmyadmin
4. dir beveiligen (.htaccess .httpusers)
5. phpmyadmin installen
6. phpmyadmin configgen (adv. auth.)
7. de juiste users toevoegen aan .httpusers
8. dezelfde users toevoegen aan de table User in database mysql ZONDER rechten
9. enkele rechten toekennen aan die users in table Db in database mysql

CMIIW

Voor meer hulp ben ik altijd bereikbaar.

TTFN

Verwijderd

Op vrijdag 12 januari 2001 23:56 schreef vink het volgende:
Goeie opmerking over telnet vxmv! Zelf ook weleens gehad?

Anyways, weet je al hoe je een directory moet beveiligen met een wachtwoord? Zoek dat anders eerst even uit, als je tips nodig hebt moet je anders maar een keer een icqtje sturen of hier even zoeken, er zijn al wel wat topics over geweest.
Meneer vink............ HOE LANG KENNEN WIJ ELKAAR NOU AL???!?!? :):):)
Jij doelt zeker op die ene keer dat mn .htaccess het niet deed vanwege die quotes he???? :) Iedereen moet het leren :)

Nee, nooit last gehad krakers.

• mavink
Wat trouwens met mysql altijd een goed idee is, is eens in de zoveel tijd (iedere dag bijvoorbeeld) een backupje te draaien met een tool als mysqldump. Dan weet je zeker dat je nog een werkende kopie hebt als mysql mocht crashen, of iemand toevallig je hele database weggooit >:) Gewoon even een cronjob van maken, is wel zo'n veilig gevoel.

Verwijderd

Topicstarter
ach kut telnet en .htacces ik snap er nog steeds geen fuck van (niet dat ik me er al erg in verdiept heb)

Verwijderd

Op zaterdag 13 januari 2001 09:31 schreef DaCrEaTiV!! het volgende:
ach kut telnet en .htacces ik snap er nog steeds geen fuck van (niet dat ik me er al erg in verdiept heb)
Heel makkelijk, maak je de .htaccess lokaal en dan FTP je het naar de goeie dir.
Alleen dan moet je nog wel .httpusers aanmaken. Vraag dat anders aan de sysadmin :)

Verwijderd

een paar dagen geleden hier gewezen op
www.users.f2s.com

staat een tutorial voor .htaccess + een password encrypter of zoiets
Pagina: 1