Toon posts:

Computer doet niks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via marktplaats een oude computer gekocht.
Fujitsu siemens 700mhz celeron, in een mini atx kast en mini atx voeding.
Die kerel zei dat het het allemaal wel deed dus ik ben zo dom geweest zonder te testen mee te nemen. Het was maar 25 euro nl. Thuis aangekomen probeerde ik hem aan te zetten maar er gebeurde niks. Alleen knipperde even het ledje aan de voorkant even. Klote is ook dat er geen hoofdschakelaar op de voeding aan de achterkant zit.
Dus ik denk dat het aan de voeding ligt, aangezien de ventilator ook niet aangaat verder(van de cpu 1/2 seconde ofzo) en die van de voeding helemaal niet. Het is zo'n kleine mini voeding van 145watt FSP145-50ni van Fortron met 3 molex,1 floppy en 1 (mini)atx. Zal ik het wagen die te vervangen?
Moet ik dan ook weer een voeding met zelfde wattage nemen of is een willekeurige 145watt+ microatx voeding ok? Als de voeding is doorgebrand, kan dat dan ook het mobo hebben verneukt zodat het eigenlijk niet de moeite waard is nieuwe voeding erin te zetten? En zo ja. waar vind ik een goedkope mini atx voeding?
Alvast bedankt!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Controleer even of alle kabels binnenin juist aangesloten zijn. Alsje namelijk kortsluiting hebt veroorzaakt dan gaan de ledjes ook even aan en vaak draaien de fans ook een rondje, waarna de voeding zichzelf uitschakeld. Je zou kunnen proberen door alles los te koppelen en alleen je moederbord aan te sluiten.

System Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet weten wat ik dan heb gedaan om het kort te sluiten, maar ik heb idd alleen mobo aangesloten maar hij doet nog steeds niks. Ik zie de cpu fan een klein tikje maken en de hdd en power led lichten 1ms op ofzo. Verder doet ie bar weinig. Heb de voeding opgemaakt, zag wel ergens op een dingetje iets van corrosie ofzo.
Maar als de voeding kapot zou zijn zouden de lampjes toch niet oplichten?

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 01:19:
Ik zou niet weten wat ik dan heb gedaan om het kort te sluiten, maar ik heb idd alleen mobo aangesloten maar hij doet nog steeds niks. Ik zie de cpu fan een klein tikje maken en de hdd en power led lichten 1ms op ofzo. Verder doet ie bar weinig. Heb de voeding opgemaakt, zag wel ergens op een dingetje iets van corrosie ofzo.
Maar als de voeding kapot zou zijn zouden de lampjes toch niet oplichten?
Controleer de kabels.. deze begeven het meestal vrij snel wanneer je kortsluiting hebt (denk aan half gesmolten stekkers half gesmolten stuk draad)

Mocht dit in orde zijn kun je eventueel nog met een multimeter uitmeten hoeveel volt er precies uit de voeding komt... moet je zelf maar even op internet zoeken naar de pinout.
Als dit allemaal in orde is ligt het probleem waarschijnlijk niet aan je voeding maar aan je mobo.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:12
Maak de voeding eens open en kijjk eens of je bol staande condensatoren (verticale pijpvormige dingen) ziet of dingen die zwart zijn geworden.

Als je een beetje verstand van soldeerverbindingen hebt dan kun je soldeerverbindingen eens bekijken. Zo heb ik mijn voeding vorig jaar gereanimeerd toen de computer niet meer wilde opstarten. Er brandde wel een controle ledje op het mobo en de processorfan kwam even van zijn plaats en stokte weer. Saillant detail is dat ik bij aankoop de voeding twee keer heb moeten ruilen voordat ik een werkend exemplaar had (conclusie slechte soldeer verbinding door de hele serie?).

Als je gaat hersolderen eerst de voeding zonder stekker aangesloten ontladen door een paar keer op de powerknop te drukken.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45
Geen piepjes, dan zou ik serieus eff naar de voeding kijken :).

Verwijderd

Topicstarter
Spanning meten kan ik helaas niet, solderen helaas ook niet. Nieuw mobo is het niet waard denk ik.
Was ff om te proberen. toch maar 25 euro, maar ja, ik zie wel 1 van die condensatoren, daar zit iets van corrosie op.
Verder geen gesmolten stekkers, maar op het mobo brandt geen licht. ALS er een licht aanwezig is dan. Hoorde verder niks sissen,knappen of wat dan ook.
Dus ik denk even dat ik maar moet kijken of ik ergens een goedkope mini voeding op de kop kan tikken om dat even te proberen. het is een fortron fsp145-50ni Is een willekeurige fsp145 goed? of is dat 50i ook belangrijk? Anders ga ik de losse onderdelen maar eens verkopen.
Spanningspiek misschien? Mijn broertje stak het eerst in het stopcontact en daarna in de computer.
Ik baal echt :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 01:45 ]

• hesselim

hesselim

it wasn't me

Vaak is het ook zo dat de fans even rond draaien als je b.v. IDE kabels verkeertom aangesloten hebt. De fans draaien dan ff een seconde en lampjes gaan ff aan en uit en vervolgens schakeld de computer zich uit.

edit:
Voordat je een voeding koopt kan je ook ff aan een vriend vragen of je zijn voeding eraan mag hangen om te testen. Zonde om een speciale min-atx voeding te kopen als straks blijkt dat je moederbord oid kapot is.

[ Voor 35% gewijzigd door hesselim op 08-06-2005 11:58 ]

System Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem vandaag naast mijn andere fujitsu siemens computer gehad.
En de atx voeding aangesloten van de goede pc op de slechte pc en hij doet het!
Dus dat is snor. Alleen kan ik nergens een mini atx voeding krijgen. Had het geprobeerd bij de pc dokter bij mij op de hoek. PC oke had het ook niet. Waar kom ik op een goed(kop)e manier aan een werkende mini atx voeding? Bij vraag/aanbod niks. Marktplaats niks. Is het mogelijk om het eventueel fujitsu siemens mobo over te zetten in een standaard atx kast? De plaat onder het moederbord is aan de kast vastgenageld. Want een standaard atx kast is goedkoper dan de voeding.

• hesselim

hesselim

it wasn't me

alternate verkoopt mini-atx voedingen

System Specs

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel.
Ik heb inmiddels ergens een voeding besteld en hopelijk doet ie het weer dan.
Pagina: 1