[ASUS A7N8X-E DELUXE] bios hangt na save

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
* Niet meteen roepen dat ik de search had moeten gebruiken, heb gewoon wat bevestiging nodig over mijn probleem *

Zo, dat was een goed begin. Maar nu komt m'n verhaal:

Aantal weken geleden is m'n harde schijf gecrashed, waarschijnlijk omdat m'n kast een oven was. Daarom nieuwe harde schijf gekregen (RMA) en nieuwe kast gekocht. Vandaag alles overgezet in de nieuwe kast en kreeg van de BIOS de melding dat m'n systeem niet goed was afgesloten en dat hij nu in safe mode speed werkt.

Prima. Ik BIOS in, aangepast en toen gesaved. Maar toen kreeg ik een zwart scherm. En voor de rest nix. Uiteindelijk ALLES geprobeerd. Gekeken of m'n mobo geen kortsluiting maakte (niet), mobo uit de kast gehaald en aangesloten (werkte goed) en uiteindelijk alles weer aangesloten. Net nog een BIOS-flash gedaan, maar mocht ook niet baten. Hij blijft roepen dat het systeem niet goed was afgesloten. Terwijl als ik de BIOS open ik gewoon alles goed ingesteld zie staan.
Kom dus nog steeds niet verder.

Nu heb ik hier overal al gezocht en waarschijnlijk is het de befaamde SAVE AND DIE-bug van ASUS, maar dan lees ik dat dat alleen kan gebeuren als je hebt overclocked. Maar dat heb ik dus niet gedaan. Is het dan wel die SAVE AND DIE-bug of kan het ook nog iets anders zijn?

Want als het SAD is, dan moet ik m'n mobo ter garantie terugsturen, want er is geen andere oplossing dan, toch?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:55
Cmos clear geprobeerd?

Specs

• Skar
Yepz. Heb CMOS CLEAR JUMPER geset en alles. Maar misschien niet goed gedaan, want heb nu dus net in de BIOS voor de DEFAULT VALUES gekozen en nu start hij goed op :S

In de handleiding van ASUS stond dat ik de stroom eraf moest halen, dan de batterij eruit en de jumper verwisselen. Dat 3-5 seconden erop en dan weer terug en weer aan. Vond het beetje vreemd, maar waarschijnlijk had ik gewoon m'n stroom ff erop moeten zetten ofzo. Maar hoop dat hij het nu dus doet. Sorry voor de storing :S

UPDATE: hij werkt weer perfect. Vreemd eigenlijk, want had niks veranderd tijdens het overzetten. Topic was dus beetje voorbarig/overbodig.

UPDATE2: Ok, weer verder. Hij werkt dus niet perfect. Zal hem toch voor RMA moeten terugsturen, want alleen onder Default Values werkt hij. Als ik weer iets wijzig dan krijg ik weer het bekende SAVE&DIE-probleem. Helaas... kl%tezooi :(

[ Voor 31% gewijzigd door Skar op 08-06-2005 12:41 ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

Je maakt er geen duiderlijker topic van, maar goed. Het kan i.d.d. door je harde schijf komen, maar dat lijkt me niet het meest voor de hand liggende. Je kunt het eens proberen met een ander / oud HDtje ofzo.

Bij die nieuwe kast: zat daar ook een voeding in? Zou die je systeem niet kunnen trekken? (ik zie nergens specs)

Als ik jou was zou ik dus de PMG faq doornemen: zo kaal mogelijk opstarten, etc. Je kunt met een beetje electrostatica je mobo / geheugen beschadigd hebben dus daar kan het ook aan liggen.

AdB

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

EDIT: Zie onderstaande post / DUBBEL

[ Voor 96% gewijzigd door acidfever op 09-06-2005 11:31 ]

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Problemen als deze zie je meestal als je surrealistische waarden probeert in te stellen.

Zo gaat bij mij de BIOS corrupt als ik met debiele geheugen waarden wil bootten (gelukkig zit daar nu een bootblock BIOS achter anders was ik zuur geweest.

Zorg dus eerst dat je zeker weet wat je doet! Niet je HTT op 5 x 230 zetten ofzo want die HTT werkt gewoon niet erg lekker ver boven de 1000. Zet dan de HTT multi op 4 x zodat je wel op 230 kunt draaien.

Just mentioning.....kan zijn dat jij hele andere waarden aan het configureren bent.

CMOS reset is overigens:

1. Jumper omzetten
2. Stroom op je moederbord zetten (het groene lampje op je mobo gaat branden)
3. Jumper terug.

Zet je pc dus niet echt aan voor je de jumper terugzet.

Al een nieuwere/andere BIOS erin geflasht?

• Skar
Ok. Ik ben weer terug :P

Moederbord ter RMA teruggestuurd en heb een nieuwe gekregen. Maar als ik die aansluit, krijg ik gewoon exact hetzelfde probleem. Kan opstarten, maar dan moet ik m'n BIOS in. En als ik hem dan weer SAVE... dan krijg ik weer een zwart scherm.

Kan het aan iets anders liggen dan m'n BIOS, want dit probleem doet zich pas voor sinds ik een nieuwe kast heb. En die trekt het zeker, heeft 380W voeding.
Maar kan me niet voorstellen dat m'n kast problemen veroorzaakt :?

Iemand nog tips? Heb dus nog niks getest, want het is gewoon een brand-nieuw moederbord. Kan het aan iets anders liggen of kan het alleen m'n moederbord zijn en moet ik gewoon alles testen?

Verwijderd

eeh heb je het verhaal boven je wel eens gelezen? wat wil je eigenlijk veradneren in je bios als ik het mag vragen?

• Skar
Uiteraard heb ik het verhaal boven me gelezen. Heb ook de CMOS gecleared, maar dat loste niks op. Mijn probleem is niet dat ik iets wil wijzigen in m'n BIOS, maar dat als ik opstart dat hij dan direct met de melding komt dat de BIOS verkeerd is afgesloten en dat het systeem niet juist is afgesloten en dat ik dus de juiste CPU-speed in de BIOS moet setten.

Maar als ik dan m'n BIOS in ga, dan staat alles goed. Maar zodra ik dan SAVE&EXIT doe (of eerst SAVE en daarna EXIT) dan krijg ik een zwart scherm en verder niks meer.

Maar aangezien dit een nieuw moederbord is vind ik het heel vreemd dat dit moederbord dus DIRECT al dit probleem heeft. Kan het dan niet aan iets anders liggen dan aan het moederbord/BIOS?

• Skar
Na gisternacht overal te hebben rondgezocht kwam ik deze topic tegen: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/5580/?o=100

Daarin riep iemand (op pagina 6 pas) dat hij z'n batterij eruit had gehaald en hem gewoon een nacht eruit had laten liggen. Dus niet de jumper verzetten, dus niet batterij er even uithalen, maar gewoon batterij eruit... gaan slapen... en 7 uur later weer erin stoppen.

Ik heb dat dus ook gedaan, was beetje sceptisch, maar had toch niks te verliezen. Uiteindelijk dus vanochtend batterij er weer ingestopt. En wat denk je? Hij doet het. Perfect.

Snap er niks van, een nieuw moederbord en de BIOS is gaar? Maar ja. Het is dus nu gefixed. Hoop dat iemand anders hier ook iets mee kan, want ik merkte dat heel veel mensen dit probleem hebben... succes :D

Pagina: 1