Onduidelijke dead-pixel policy ViewSonic TFT's

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05 13:31
Ik heb sinds 2 weken de 20,1" VP201b van ViewSonic,
nu heb ik na 'lang' zoeken 3 defecte subpixels gevonden.
Een is zichtbaar bij een blauwe kleur, een bij een rode kleur
en een bij een zwarte kleur. Alles 3 niet zéér storend, maarja
ze zitten er toch :(

Nu roept men op internet bij verschillende andere forums\reviews
dat bij 1 defecte pixel het scherm geruild
kan worden of bij 3 defecte subpixels. Toch lees ik op de .com
website van ViewSonic dit:

"ViewSonic is committed to customer satisfaction by providing the highest quality products in the industry. The result is that our LCD displays generally have very few non-performing pixels. For example, an 18" SXGA (1280 x 1024) display has nearly 4 million sub-pixels. A product exhibiting 7 non-performing pixels would equate to an extremely small 0.00018 percent of the total sub-pixels.

(1280 Horizontal Pixels) * (1024 Vertical Pixels) * (3 sub-pixels per pixel) = 3,932,160 sub-pixels

[(7 non-performing pixels) / (3,932,160 sub-pixels)] * 100% = 0.00018%

To ensure the highest performing displays, ViewSonic sets limits as to the allowable number of pixel anomalies. ViewSonic has adopted the following pixel criteria to supplement our existing three-year limited warranty. This policy applies to all ViewSonic LCD displays during the warranty period.

For VE175, VA712 only

Zero (0) Dead Pixel Guarantee for 90 days from SYNNEX AUSTRALIA

Please contact your reseller or SYNNEX Sales Hotline 1300 100 100 for service.

All other LCD Models

ViewSonic sets limits on 14" - 15" LCD's at 3 bright sub-pixels, 3 dark sub-pixels, or a combination of 3.
ViewSonic sets limits on 17" - 19" LCD's at 5 bright sub-pixels, 5 dark sub-pixels, or a combination of 5.
ViewSonic sets limits on 20" & greater LCD's at 7 bright sub-pixels, 7 dark sub-pixels, or a combination of 7.
It is possible that any replacement display may also have some non-performing sub-pixels. This should be considered when requesting a warranty exchange."

Heeft europa soms andere pixel policy classes als wereldwijd????

Tevens loop ik het risico om bij omruiling natuurlijk een groene subpixel defect te krijgen,
welke vele malen storender is als de 3 die ik nu heb :'(

[ Voor 12% gewijzigd door BNX op 07-06-2005 23:23 ]

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Misschien is dit topic een mooi aanknopingspunt om de pixelpolicy van ALLE fabrikanten even goed op een rijtje te zetten met link als bewijs erbij, want ik heb het gevoel dat ook in het 19" topic er nog steeds wat onduidelijkheid over is.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je zou natuurlijk de importeur/winkel eens kunnen bellen en vragen hoe het precies in z'n werk gaat.
Sommige fabrikanten ruilen ze inderdaad om en andere geven je gewoon een nieuw scherm.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

PIXEL POLICY IIYAMA

Een LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels (beeldpunten). Een pixeldefect treedt op, als een pixel (in de kleur rood, groen of blauw) continue blijft branden of juist niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Ondanks ons streven naar een perfecte productie van LCD monitoren kan geen enkele fabrikant garanderen dat al zijn LCD panelen vrij van pixeldefecten zijn. iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer pixels stuk zijn dan aanvaardbaar.
In de regel kunnen we stellen dat iiyama een 15, 17, 18 of 19 inch LCD monitor zal vervangen bij 3 of meer defecte pixels.
Bij een LCD monitor van 20 inch of meer is dit het geval bij meer dan 4 defecte pixels.
Deze omruilgarantie wordt via de leverancier geregeld en enkel gegeven binnen de eerste acht dagen na aankoop. Na deze acht dagen worden monitoren alleen omgeruild wanneer zij buiten de standaard ISO13406-2 klasse II vallen.

Voor LCD TV’s hanteert iiyama de ISO 13406-2 klasse II normering.

ISO13406-2 Klasse II:
Pixelcluster = 3 pixels naast elkaar (rood, groen en blauw)
Pixel = Rood, Groen of Blauwe pixel

Hoeveel Pixelclusters heeft een LCD monitor:
Bijv. resolutie 1280 x 1024 = 1.310.720
Bijv. resolutie 1600 x 1200 = 1.920.000

Hoeveel Pixels?
Bijv. resolutie 1280 x 1024 x 3 kleuren = 3.932.160
Bijv. resolutie 1600 x 1200 x 3 kleuren = 5.760.000

ISO14606-2 Klasse II tolerantie per 1 miljoen Pixelclusters:

Fout Type I Pixelcluster defect, altijd oplichtend:
- 2 stuks (per 1M Pixelclusters)

Fout Type II Pixelcluster defect, altijd uit
- 2 stuks (per 1M Pixelclusters)

Fout Type III Pixel defect altijd oplichtend of altijd uit
- 5 stuks (per 1 M Pixelclusters)

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik gooi hier toch even een reply neer. Afgelopen dinsdag een ViewSonic VX912 gekocht, uitgeprobeerd, en blijkt een rode subpixel te bevatten, die soms verandert van kleur. Bij witte achtergrond zie ik hem niet. Wel extreem storend overigens. Hopelijk kan ik nog wat regelen met die zaak, ik belde ze vandaag op, en maandag zouden ze overleggen met de klantenservice (de zaak zelf, niet ViewSonic).

Eigenlijk baal ik wel van die pixelgarantie, want stel dat je 6 dode (sub)pixels hebt, dan ben je de lul. Ik vind gewoon dat ik nu een niet functionerend product heb gekregen, maarja, blijkbaar vind de fabrikant dat niet.

Samsung kan dit blijkbaar wel, die hebben een Zero-Bright-Dot pixelgarantie oid. Maarja.. dat terzijde... ik heb een ViewSonic :(

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Wat een gezeur altijd met die ISO normen. Die gelden eigenlijk juridisch helemaal niet in Nederland. Als er niet wordt gewaarschuwd (door verkoper of leverancier) dan is een dode pixel gewoon een gebrek aan het product. Het product voldoet dan gewoon niet aan de verwachtingen die de consument mag hebben. Een nieuwe monitor is dus eigenlijk in alle gevallen iets waar je recht op hebt. Bovendien is er ook al eens een uitspraak van de rechter geweest waarin werd gezegd dat het gezien de huidige technische kennis zo goed mogelijk is een pixel-perfect scherm te maken, een consument nooit meer akkoord hoeft te gaan met een "beschadigd" scherm. Jammer genoeg weten de meeste winkels en fabrikanten hier kennelijk niks van, of willen er niks van weten :/

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

@The_nv40_man:

Kan je dan een nieuw scherm zoiezo eisen, als de ISO normen hier toch niet gelden? Klinkt wel logisch, maar hoe gaat dat in z'n werk? Moet je het echt juridisch doen? Of kan je het gewoon via de Europese afdeling van ViewSonic regelen :S

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik zou het als ik jou was in ieder geval proberen. Ik zou alleen niet naar ViewSonic gaan, maar naar de verkoper. Daar heb je als consument namelijk een koop mee gesloten. En tenzij er duidelijk werd gezegd of gemeld dat er een dode pixel in kon/mocht zitten is het gewoon een verborgen gebrek voor de Nederlandse wet. Maak vooral duidelijk dat je dat weet en dat je ook je verdere rechten als consument weet. Zoek gewoon even naar de preciese wet op internet als je nog harder bewijs wil ;)

Als de verkoper echt heel erg moeilijk doet kan je eventueel nog naar de fabrikant stappen maar die zullen je hoogst waarschijnlijk doorsturen naar de verkoper.

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

*bump*

Kan je niet de hele pixelgarantie/fabrikantenspecificaties en andere formaliteiten gewoon omzeilen met het herroepingsrecht wat van toepassing is bij op afstand gesloten overeenkomsten?

Zie hier

Volgens :
Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten - Verklaring van de Raad en van het Parlement ad artikel 6, lid 1 - Verklaring van de Commissie ad artikel 3, lid 1, eerste streepje
Artikel 6
Artikel 6

Herroepingsrecht

1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 7 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. Aan de consument kunnen, voor de uitoefening van zijn herroepingsrecht, ten hoogste de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen worden aangerekend.

Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in:

- voor goederen, op de dag waarop de consument deze ontvangt, wanneer aan de verplichtingen van artikel 5 is voldaan;

- voor diensten, op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten, of op de dag waarop aan de verplichtingen van artikel 5 is voldaan, wanneer daaraan wordt voldaan na de sluiting van de overeenkomst, mits de termijn de onderstaande termijn van drie maanden niet overschrijdt.

Wanneer de leverancier niet heeft voldaan aan de verplichtingen van artikel 5, is de termijn drie maanden. Deze termijn gaat in:

- voor goederen, op de dag waarop de consument deze ontvangt;

- voor diensten, op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.

Indien de in artikel 5 bedoelde gegevens binnen deze termijn van drie maanden zijn verstrekt, beschikt de consument vanaf dat ogenblik over de in de eerste alinea bedoelde termijn van ten minste zeven werkdagen.

2. Wanneer het herroepingsrecht overeenkomstig dit artikel door de consument is uitgeoefend, is de leverancier verplicht de door de consument gestorte bedragen kosteloos terug te betalen. Aan de consument kunnen, voor de uitoefening van zijn herroepingsrecht, ten hoogste de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen worden aangerekend. Deze terugbetaling moet zo spoedig mogelijk en in elk geval binnen dertig dagen plaatsvinden.

3. Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen, kan de consument het in lid 1 bedoelde herroepingsrecht niet uitoefenen voor overeenkomsten:

- betreffende de levering van diensten waarvan de uitvoering met instemming van de consument begonnen is vóór het einde van de in lid 1 bedoelde termijn van zeven werkdagen;

- betreffende de levering van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de leverancier geen vat heeft;

- betreffende de levering van goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen;

- betreffende de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling door de consument is verbroken;

- betreffende de levering van kranten en tijdschriften;

- voor diensten van weddenschappen en loterijen.

4. De lidstaten bepalen in hun wetgeving dat:

- indien de prijs van een goed of een dienst geheel of gedeeltelijk gedekt is door een door de leverancier verstrekte lening, of

- indien de prijs geheel of gedeeltelijk gedekt is door een lening die aan de consument verstrekt is door een derde partij op grond van een overeenkomst tussen de derde en de leverancier,

de leningsovereenkomst zonder boete wordt ontbonden, ingeval de consument overeenkomstig lid 1 gebruik maakt van zijn recht om de overeenkomst te herroepen.

De lidstaten bepalen op welke wijze de leningsovereenkomst wordt ontbonden.
Als ik zo kijk moet ik snel zijn, geld dus binnen 7 dagen. Dan zou ik mijn geld terugkrijgen, maar wel de verzendkosten moeten betalen. Is dit logisch? Ik bedoel, het kan gewoon volgens deze richtlijn. Immers, voor mij voldoet het niet aan de verwachtingen, en het is niet echt een speciaal "persoon vervaardigd product", volgens punt 3. (eigenlijk is het zelfs zonder opgaaf van redenen)

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

subtiel kickje...

De policy is extreem helder:

- Dode pixel, je krijgt een nieuwe
- (bepaald aantal, verschilt per maat, van 3 tot 7) dode subpixels, je krijgt een nieuwe
- Defect aan monitor, je krijgt een nieuwe

Het enige wat ze vragen is je bon/rekening. Oja, ik had dus een dode pixel, maar heb via de eerste regeling een nieuwe monitor (VX912) weten te krijgen. Topservice dus van ViewSonic :)

Telefoonnummer van ViewSonic Nederland is voor de gedupeerden: 053 484 9308
En Belgie: 02 256 6642

Hoop dat hiermee wat onduidelijkheid de wereld is uitgebracht over de pixelpolicy van ViewSonic.

• Saryon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06-2022

Saryon

Xienix

Naar ik weet kun je alleen een winkel in gebreke stellen als de verkoper voor de aankoop niet heeft aangegeven dat er een kans is op dode- of subpixels. Heeft de verkoper dit wel gedaan, heeft de winkel zijn plicht vervuld en ben je als koper aangewezen op de garantie-bepalingen van de fabrikant. (veel winkels bieden trouwens een extra pixel-garantie aan, waardoor je voor een klein bedrag toch de zekerheid hebt dat je de monitor terug kan brengen als er dode-pixels in zitten.)
En wat betreft het terug brengen binnen 8 dagen: dit geldt volgens mij alleen voor Verkoop op Afstand, oftewel als je de monitor opgestuurd hebt gekregen. Koop je een monitor in de winkel, dan kun je de monitor alleen terugbrengen als de doos ongeopend is. (soms is er wel een zichtstermijn, maar dat betekent nog steeds: niet aansluiten). Dit is overigens logisch, een geopende doos is voor een winkel bijna niet meer te verkopen, bovendien heeft een winkel net zomin garantie op dode pixels als de klant.

Deliriant isti Romani.

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Saryon schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:35:
Naar ik weet kun je alleen een winkel in gebreke stellen als de verkoper voor de aankoop niet heeft aangegeven dat er een kans is op dode- of subpixels. Heeft de verkoper dit wel gedaan, heeft de winkel zijn plicht vervuld en ben je als koper aangewezen op de garantie-bepalingen van de fabrikant. (veel winkels bieden trouwens een extra pixel-garantie aan, waardoor je voor een klein bedrag toch de zekerheid hebt dat je de monitor terug kan brengen als er dode-pixels in zitten.)
En wat betreft het terug brengen binnen 8 dagen: dit geldt volgens mij alleen voor Verkoop op Afstand, oftewel als je de monitor opgestuurd hebt gekregen. Koop je een monitor in de winkel, dan kun je de monitor alleen terugbrengen als de doos ongeopend is. (soms is er wel een zichtstermijn, maar dat betekent nog steeds: niet aansluiten). Dit is overigens logisch, een geopende doos is voor een winkel bijna niet meer te verkopen, bovendien heeft een winkel net zomin garantie op dode pixels als de klant.
Juridisch maakt het niet meer zoveel uit eigenlijk. Pixelgarantie is ook niet nodig, omdat je, buiten de winkel om (wel met bon), je monitor terug kan sturen (ViewSonic). Ik ben dus ook, zoals jij zegt, aangewezen op de garantie-bepalingen van de fabrikant. En in dit geval pakte die positief uit :)

Verwijderd

Saryon schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:35:
Naar ik weet kun je alleen een winkel in gebreke stellen als de verkoper voor de aankoop niet heeft aangegeven dat er een kans is op dode- of subpixels. Heeft de verkoper dit wel gedaan, heeft de winkel zijn plicht vervuld en ben je als koper aangewezen op de garantie-bepalingen van de fabrikant.
Het gaat bij koop om de eigenschappen die het ding op grond van de overeenkomst moet hebben en die de consument redelijkerwijs mag verwachten. Een tweaker is bijna een professionele partij, die weet vaak meer van hardware dan de verkoper bij wie hij zijn spulletjes koopt. Bovendien is het voor een enigszins ingelichte koper allang een feit van algemene bekendheid dat LCD-schermen dode pixels kunnen hebben.

Of het werkelijk voor de rechter zo zal uitpakken durf ik niet te zeggen, maar het is onderhand wel bekend dat die schermen daar last van hebben, dus ik zou niet zomaar beweren dat een goed ingelichte koper niet wist wat hij kocht.

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-07 00:47
ik heb een viewsonic vx2235wm met een paar dode subpixels. De man aan de telefoon kon mij heel leuk vertellen dat dode subpixels niet onder de garantie vallen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik weet dat bij Benq het ook aan de 'plek' ligt waar de 'dode' pixel zit, als deze in het center zitten heb je gelijk recht op omruiling.

Het gekke is dat een tijd geleden (jaar of 3-4) toen ik op mijn oude werk ook Viewsonic monitoren verkocht en als deze een 'defect' vertoonde deden ze echt niet moeilijk 1 halfdode pixel ergens op het scherm en hoppa een nieuwe. Misschien hebben ze de voorwaarden aangepast maar dit was ooit beter. Toen golden er zones op het scherm, als er 1 halfdode pixel in het midden zat = omruilen, zat deze aan de rand had je pech (maarja als je een goede 10000 schermen per jaar afneemt deden ze niet zo moeilijk)

Wat ook een idee is dat je via een webshop dus een monitor koopt deze test, is hij goed hou je em, is hij niet goed stuur je em terug 30 dagen bla bla consumenten gedoe, doen ze moeilijk dreig met 'radar/kassa/tweakers.net' ;) en gaan ze meestal wel overstag.

Wel een beetje flauw maar ik vindt dat als je 300-400 of 500 euro uitgeeft voor een scherm je recht hebt op een 100% werkend product. Als je het mij vraagt zouden deze 'ISO standaarden/richtlijnen' er moeten zijn om de klanten te beschermen zoals het er nu op lijkt zijn ze er meer om de klant te naaien.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 16:25
Komt me bekend voor, dit fenomeen....

Heb zelf ook een TFT gehad van Iiyama via Yorcom.
Tft had n rode (hot) pixel, midden in t scherm. Middels de wet "koop op afstand" alleen al is een leverancier verplicht een product zonder opgaaf van reden terug te nemen binnen 7 of 8 dagen.

Anyways... na veel gedoe nam Yorcom het scherm terug, Iiyama hield zich van de domme.
2e scherm echter had wéér een hot pixel! Deze hebben we nog steeds, aangezien Yorcom nu ook de karaktertrekjes van Iiyama begon te vertonen.

Nu koop ik dit soort spul altijd bij Media Markt. Laagste prijsgarantie, dus met even zoeken betaal je niet teveel en je kunt je product altijd terugbrengen binnen 14 dagen. Dat is mijn pixelgarantie sinds dat voorval.

Wellicht een tip voor de toekomst :)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je al een topic (dode subpixel garantie?) hebt lopen is een kick van een ander oud topic echt niet nodig. Je bent dan gewoon aan het dubbelen en daar houden we niet van.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.