Toon posts:

Onverklaarbare crashes XP 1800+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vervelend probleempje met m'n pc'tje:

specs:

Athlon XP 1800+
512 MB
Geforce 4200 64 MB
IBM Desktar 7200 RPM 60 GB
DVD Brander
PCI Netwerkkaartje
PSU: 235 Watt, uit een oude PII
Windows XP SP2

Het probleem is dat de er soms vreemde strepen op m'n scherm verschijnen, en ik dan ook niets meer kan doen, gecrasht met andere woorden, soms is dit al bij het verschijnen van mijn bios, soms pas in windows.

Het probleem kan volgens mij liggen aan twee dingen:

1. De voeding. Er zijn al twee goedkope 300 watt voedingen in gesneuveld. Vreemd vind ik dat er niet altijd problemen zijn, soms kan ik een uur of meer 100 % belasten zonder crash, terwijl hij op een ander moment vanaf het booten hangt. De Voltages zijn normaal.

2 De videokaart. Ik heb een keertje de videokaart aangeraakt met mijn schroevendraaier, gaf een vonkje en de pc lag uit. Terug opgestart en er leek geen probleem te zijn. Dit zou ik een vreemde oorzaak vinden aangezien er geen constante zit in de problemen.

Voeding of videokaart vervangen om te checken is geen optie aangezien ik hier niks heb liggen.

Wat denken jullie hiervan?

In het grote voedingen topic dacht eraser aan een geheugen probleem, wat denken jullie hiervan?

bedankt!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Even een flinke MemTest+ run draaien kan nooit kwaad natuurlijk :)
Verder: al met BIOS settings wb. processor, RAM, bussen etc. gespeeld?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Memtest is een goed ideetje

De huidige biossettings hebben in twee jaar geen enkel probleem opgeleverd, dus volgens mij zal het daar niet aan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest is afgelopen. Conclusie: geheugen is ok.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 04:36
Probeer eens een andere grafische kaart en daarna een andere voeding (kijk of je er één kunt lenen) om na te gaan of de graka of voeding een rol spelen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor moederbord zit erin? Kan het zijn dat er condensatoren bol staan of lekken?

Zijn de spanningen onder belasting van de computer ook binnen de marge van 5%?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Klinkt mij als een videokaart die aan het stukgaan is in de oren. Heb je niet de mogelijkheid een andere kaart in de pc te stoppen om dat uit te sluiten?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo is een ECS k7s5a en ziet er normaal uit, geen opgezwollen condensatoren oid.

Een andere voeding & videokaart heb ik helaas niet liggen en lenen is ook geen optie.

Ik heb toch het gevoel dat mijn voeding niet volstaat, hoewel de voltages normaal zijn, stressed & idle.

Kunnen de problemen die ik heb toegescheven worden aan een voeding die normale voltages geeft, of is dat onmogelijk?

Verwijderd

Als ie strepen op het beeld scherm toverd dan wordt de grafka wel erg verdacht.

JE zegt dat lenen geen optie is je zal wel moeten of je kan mischien ergen voor een paar eure een tweedehand kopen.

Als die video kaart een vonk gaf dan stond er dus veel statische spanning op of het was de standbij spanninjg van de voeding. Zo een vonk kan schadelijker zijn dan het lijkt en dingen kunnen er erg instabiel van worden.

Een beschadigde standbij lijn in de voeding moet volgens mij geen problemen geven voor de vollast van de voeding. Ik heb hier een computer staan met een 1800+ waarvan de 5V op 4.76 staat en soms naar de 4.73 duikt maar de computer staat 24/7 aan en ook 24/7 op 100% processor aan omdat ie met Seventeen or bust bezig is. Dus lage voedingenslijnen ben ik niet bang voor.

Vertellen dat zoiets geen optie is, is voor mij geen optie. En moedigt ons ook niet aan om je verder te helpen. 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken jammer genoed niemand die nog een voeding/videokaart heeft liggen, en een zoiets uit iemand z'n pc gaan slopen, ook al is het maar tijdelijk, gaat niet geapprecieerd worden vrees ik.

Overigens: Die vonk waar ik het over had was volgens mij gewoon door het verbinden van 2 contactpunten met het metaal van een schroevendraaier, niks statisch dus, maar keiharde stroom.

Verwijderd

Dat is niet goed.

Als je computer uit stond je alleen te maken met standby stroom en biosen die die zichzelf van stroom voorzien. Was het dan in de buurt van je bios van je vga kaart. Ik weet ook niet of je dan een nieuwe bios kan flashen zodat ie weer goed komt.

Je vrienden zullen dit normaal gesproken wel kunnen accepteren zolang ze het vertrouwen in je hebben dat je hun spullen niet kapot maakt. Als je voorzichtig doet en de stekker uit het stopkontakt haalt en een paarminuten wacht voordat je gaat sluitelen kan er niets fout gaan. En inderdaad als het wel stuk gaat zal je dit moeten betalen.

Bovendien er zijn altijd wel mensen in de buurt die ergens wat oude hardware hebben liggen die je wel even kan lenen. Al heb je maar een oude PCI video kaart inplaats van AGP met een lage resolutie en kleuren. Dan kan je in ieder geval wel wat testen en dingen uitsluiten.

Als je gaat naar vraag en aanbod hier op Got en eventueel naar marktplaats en je vraagd om een oude video kaart maak je best wel kans dan je ergens een gratis of voor heel weing kan ophalen.

He probleem gaat niet vanzelf over, er bestaan nog geen coputer zelf help lijn waarmee de computer zichzelf kan repareren. Hij is van jou afhankelijk dus help hem

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 23:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk toch een diagnostische procedure gevonden die in mijn bereik lag: verdachte videokaart in een andere pc gestoken, met dezelfde symptomen tot gevolg. Conclusie: videokaart gemold.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 04:36
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:01:
Uiteindelijk toch een diagnostische procedure gevonden die in mijn bereik lag: verdachte videokaart in een andere pc gestoken, met dezelfde symptomen tot gevolg. Conclusie: videokaart gemold.
Goed dat je de stoute schoenn hebt aangetrokken maar wel jammer van je graka natuurlijk.... :'(
Pagina: 1