Voltages Antec-voeding

Pagina: 1
Acties:

• Sir Smokalot
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-03-2016

Sir Smokalot

luctor et ejaculator

Topicstarter
Dit is puur uit nieuwsgierigheid, want mijn systeem loopt nog prima.

In speedfan viel het mij nog wel eens op dat mijn voltages fors afweken, en dan eigenlijk alleen op de min-lijnen. Dit was het geval bij mijn vorige no-name voeding, en nu ook bij mijn antec 380W-voeding (sonata). Vandaar dat ik MBM maar eens uitgeprobeerd heb, en wat me opvalt is dat er vrij veel schommeling in vooral de -12V-lijn zit. Het ene moment zit hij erg dicht in de buurt van de -12, het andere moment onder de -14 Volt. De -5V-lijn gaat soms ook daarin mee...

Ik ga hier niets aan doen, want het systeem draait stabiel, maar kan iemand mij misschien uitleggen waarom dit zo schommelt? Als nadere info nodig is hoor ik het wel.

Samson gets me lifted!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Het komt door het type voeding.
In plaats van een kilo koper te gebruiken voor een gewikkelde transformator,
gebruiken ze de fase van de wisselstroom om tot de juiste spanning te komen.
Deze constructie is goedkoper dan een berg koper.
Echter, wanneer het vermogen toeneemt (door bv het opspinnen van een DVD speler of een ander apparaat dat 12V gebruikt), zal eerst de spanning iets dalen. Vervolgens zal de electronica iets harder gaan werken om weer de juiste spanning te leveren met het extra vermogen.
Bij het afnemen vanhet gevraagde vermogen zal de spanning iets naar boven toe gaan.

Afhankelijk van de voeding zal het vermogen iets meer of minder schommelen.

Ook zijn niet altijd alle voedingsmetertjes even nauwkeurig. Ook al zou je precies 12V op je bord zetten, dan nog zie je bij sommige moederborden enorme fluctuaties.

Senile! Senile Oekaki

• Sir Smokalot
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-03-2016

Sir Smokalot

luctor et ejaculator

Topicstarter
Da's duidelijk, dank je!
Ik zal eens met een muiltimeter aan de slag om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen...

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Smokalot op 08-06-2005 12:54 ]

Samson gets me lifted!