Problemen met hardware keuze

Pagina: 1
Acties:

• Draxel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-01-2025
Ik heb de FAQ over het plaatsen van systemen doorgelezen en hoop dat ik daaraan kan voldoen. Zo niet zal ik een wijziging hierin aanbrengen.

Op dit moment bezit in een zeer verouderde PC. Pentium 3 733 Mhz van 5 jaar oud. Ik loop al een tijdje tegen een bijna defecte harde schijf aan te hikken en realiseer me dat ik beter maar voor een geheel nieuw systeem kan gaan dan dat ik dit probeer te upgraden. Ik had hier enkele vragen over aangezien ik het lastig vind om bepaalde keuzes te maken.

Mijn PC koop ik voornamelijk voor games. Vooral MMORPG's en FPS games. Op dit moment ben ik zwaar verslaafd aan World of Warcraft. Ik heb dan ook geprobeerd om hier veel over te lezen en uit te zoeken welke onderdelen het beste bij dit soort spellen passen. Aan de hand van een artikel bij anandtech http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2381 kwam ik erachter dat rekening houdend met een klein budget (in totaal 750 euro) ik het beste kon gaan voor een geforce 6600 GT. Rekening houdend met de toekomst leek het mij verstandig om voor een SLI moederbord te gaan zodat ik als ik wat meer geld heb er nog een tweede kaart bij kan kopen. Op dit moment staat dit op mij lijstje

Behuizing

Prijs technish leek mij de Antec SLK2650BQE een goede keuze. Mede omdat ik erg graag een 350 watt voeding wil hebben omdat ik gelezen heb dat bij een SLI opstelling van de Geforce 6600GT je dat toch wel nodig heb. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1043081 en http://www.asus.com/produ...model=375&l1=3&l2=15&l3=0. Ik heb me ook verdiept in de nog goedkopere kasten zoals die van qtec, bijvoorbeeld de Qtec L-MD 350. Maar vraag me echt af of zij voor zo'n lage prijs, rond de 30 euro, een goede kast met 350 watt voeding kunnen maken. heeft iemand anders hier ervaringen mee of heeft iemand anders nog een goede suggestie voor een 350 watt behuizing die niet meer dan 75 euro kost?

Moederbord

Zoals uit het volgende onderwerp wel bleek wil ik graag een Asus A8N-SLI Deluxe. Dit lijkt me een uitstekend moederbord. Zelf heb ik altijd Asus gehad en dat is mij prima bevallen. Ik vroeg me alleen af wat afgezien van de verschillen in het topic over de A8N-SLI Deluxe http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1043081 nu precies het verschil is performance-wise tussen de Deluxe versie en de gewone versie. Zijn het alleen maar de extra opties erop die daar genoemd staan of maakt het ook verschil met de uiteindelijke performance?

Grafische kaart

Zoals aangegeven wordt dit een geforce 6600GT. Die van Asus leek mij goed aansluiten bij het Asus moederbord, hoewel ik wel topics heb gelezen dat die twee niet altijd goed samen gaan. De TOP editie lijkt mij zijn hogere prijs niet echt waard, en ik las dat het bij de TOP editie ook om een limited edition gaat http://www.asus.nl/products/vga/en6600gt/overview.htm en ben bang dat hij er niet meer is tegen de tijd dat ik een nieuwe kaart kan aanschaffen, waardoor mijn SLI planning in de war raakt.

Harde Schijf

Ik zelf ben altijd erg fan geweest van maxtor. Het probleem is echter dat ik gelezen heb dat de maxtor diamondmax 10 200GB SATA niet goed samenwerkt met de nforce 4 chipset die op het asus moederbord zit. http://gathering.tweakers...025406///nforce4%2Cmaxtor. Het schijnt met een nieuwe firmware echter wel te werken. Heeft iemand daar ervaring mee? Een andere optie zou de western digital WD 200.0Gb WD200JD SATA schijf zijn. Ik heb zelf geen ervaring met Western Digital ik weet alleen wel uit horen zeggen dat het erg betrouwbare schijven zijn. Zal ik toch voor de maxtor gaan en het proberen met de nieuwe firmware of voor de Western Digital gaan. Als beide schijven even goed of nagenoeg even goed presteren ga ik liever veilig voor de Western Digital.

Processor

Vanwege mijn beperkte budget kan ik niet veel kopen. Toch wil ik wel iets hebben wat aan mijn games behoefte kan voldoen. Ik kwam uit op een AMD 64 3000+ Venice Core. Ik kan die immers voor rond de 146 euro kopen en een stap hoger wordt ook meteen weer 50 euro duurder en maakt qua performance slechts een klein beetje meer uit. De hogere processoren zijn helaas veels te duur.

Geheugen

Hier zit ik met een probleem. Ik weet niet hoe goed budget geheugen is dus ben geneigd om voor het veilige maar toch goedkope Twinmos te gaan. Ik weet alleen niet precies hoe veel ik nodig heb in mijn computer. Zelf dacht ik dat 2x 512 PC3200 genoeg moet zijn maar vooral met spellen kan meer wel handig zijn? Met World of Warcraft weet ik dat je toch echt wel 1024 MB moet hebben om goed te kunnen spelen, aangezien ik de nieuwste FPS spellen nooit heb kunnen spelen op mijn PC vraag ik me af of 1024 daarvoor genoeg is of dat ik beter 2048 kan hebben. Me andere vraag is in hoeverre het uitmaakt of je uiteindelijke 4x512 heb of 2x1024. Werkt de dual channel support ook met 4x512? Dan zou ik namelijk eerst 2x512 nemen en dan kan ik later altijd nog 2x512 er bij doen. Zo niet kan ik wellicht nu beter voor 1x1024 gaan en tegen de tijd dan ik weer geld heb nog een reepje 1024 erbij kopen. Ik ga liever voor de eerste optie omdat ik dan meteen dual channel kan gebruiken en minder geld kwijt ben.

In totaal kom ik ongeveer op het volgende bedrag uit.

Behuizing: 73
Moederbord: 147
Grafische kaart: 171
Harde schijf: 98
Processor: 147
Geheugen: 84

Totaal: 720

Met 15 euro verzendkosten wordt dit 735 wat dus binnen mijn budget blijft. Graag zou ik antwoorden zien op mijn gestelde vragen. Bij voorbaat dank!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

AOpen H600B (ATX, 350W 24-Pins PSU, Zwart) €78 (degelijkheid zonder teveel overbodige dingen/kosten)
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 92 (SLI is niet nodig, veel stroomverbruik , niet alle games ondersteunen het even goed en tegen wanneer je een 2de kaart kan betalen, dan zijn de single kaarten nog sneller)
Leadtek GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 139 (256MB is zever, als een game echt zoveel ram verbruikt, dan is de gpu toch te traag voor)
Western Digital Caviar WD2500JD, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 125 (harddisk zijn nooit te groot en schijfje kiezen op basis van GB/euro-verhouding)
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, Boxed) € 146 (boxed, je spaart ineens ook een koeler uit)
1GB PC3200 DDR (TwinMos) € 92 (1 goedkoop latje)

totaal: vanaf € 672

Als je de verzendingskosten meerekend en dingen groepeerd dan zal je snel over 700 euro gaan.

misschien een 2de latje voor dual channel, maar het is nog niet nodig, singlecore Athlon 64 krijgt de single channel niet vol (er zijn zeldzame uitzonderingen). Dualcore uiteraard wel.

Upgrademogelijkheden:
- AMD Athlon64 X2 dualcore, zalige verdubbeling van performance voor intensieve gebruikers (87 programma's tegelijkertijd, gamen tijdens divx encoding zonder fps te verliezen,...)
- extra latje 1GB ram, voor dual channel en uiteraard 2GB ram in totaal te hebben
- grafische kaart kan je de komende jaren nog rustig upgraden

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 07-06-2005 22:14 ]

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-01 09:01
Draxel, ik ben het ook eens met Rapture op basis van het mobo, proc en geheugen.

Persoonlijk keuzes voor de Aopen of Antec kast moet je zelf maken. Ik ben erg te spreken over de Antec / Chieftec kasten om daar meer ruimte en mogelijkheden voor koelers en case mods is.

Zowel Aopen als Antec leveren "echte" 350w voedingen dus daar hoef je het niet voor te laten.

Op www.tomshardware.com staat nu een test waar de Hitachi T7K250 als aller beste uit de test komt als SATA workstation / game HD. Ik persoonlijk vindt de Hitachi's die ik nu heb redelijk goed. Ik zou alleen wel een HD koeler of een fan aanschaffen om de airflow in de kast te verbeteren en de HD te koelen.

Ik denk wel dat je er uit gaat komen en alvast veel plezier met je nieuwe game bak!

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tukkie_3 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 22:47:
Op www.tomshardware.com staat nu een test waar de Hitachi T7K250 als aller beste uit de test komt als SATA workstation / game HD. Ik persoonlijk vindt de Hitachi's die ik nu heb redelijk goed. Ik zou alleen wel een HD koeler of een fan aanschaffen om de airflow in de kast te verbeteren en de HD te koelen.
Hitachi's zijn de snelste harddisks in hun klasse, ja, de Raptor draait aan iets hogere toerental, dus andere klasse. Hier in België zijn Hitachi's uiterst zeldzaam, terwijl elke computerboer om de hoek Maxtor verkoopt, WD's zijn ook redelijk goed verkrijgbaar. Diamond Max 10 met bugged firmware zou ik mijden, al is het uit principe om "ondeugelijke producten" te mijden.

• Draxel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-01-2025
Oh jee, jullie hebben me nu wel enorm aan het twijfelen gebracht :).

Allereerst blijf ik denk ik bij de Antec behuizing. De AOpen is inderdaad een goed alternatief waar ik nog niet aan gedacht had, maar hij is iets duurder dan de antec en volgens mij net zo goed.

Wat het geheugen betreft ben ik om. Ik ga nu voor 1 reepje van 1024. Ik vraag me alleen nu af of Kingston of Twinmos beter is aangezien ik beide voor dezelfde prijs kan krijgen.

De processor was al ik al van plan om boxed te kopen. Ik was vergeten het erbij te zetten. De boxed koelers schijnen al behoorlijk goed te zijn, dus dat moet genoeg zijn.

De harddisk is inderdaad wel interessant. Jammer dat die Hitachi niet in een 200GB formaat is, aangezien die van 160 net te klein is en die van 250 weer net iets te duur voor mij wordt. Maar uit die test om Tomshardware blijkt inderdaad dat die hitachi erg goed uit de verf komt. Ik weet nog niet wat ik hier ga kiezen.

De grafische kaart blijft een 6600GT. Mede vanwege zijn uitstekende performance in World of Warcraft voor de prijs die er aan hangt. Maar is de leadtek net zo goed of beter dan de ASUS? het scheelt een behoorlijke prijs.

Moederbord blijft een probleem. Is het niet verstandiger om een SLI bord te nemen zodat ik over 3 maanden een kaart erbij kan prikken? Ik ben dan namelijk over 3 maanden maar 170 euro kwijt voor een lekkere upgrade. Anders betaal ik zeker 400 om aan dezelfde performance te komen. Als ik nu toch al een 6600 GT koop. Ik zou die dan kunnen verkopen maar alsnog kost dat in totaal stukken meer. Ik weet dat de support nog niet optimaal is maar aan veel spellen wordt gewerkt en er zijn ook kits om sli geschikt te maken voor een spel. Nog even een vraagje over het moederbord dan. Wat is precies het verschil tussen de A8N SLI Deluxe en de A8N-E Als je uiteraard even niet naar de SLI kijkt. Vaak wordt namelijk in benchmarks ook bij een single gpu gekozen voor de A8N-SLI Deluxe.

Alvast hartelijk bedankt Rapture en Tukkie_3 voor reageren!

[ Voor 3% gewijzigd door Draxel op 08-06-2005 14:15 ]

• Sathlon_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
is het niet verstandiger om 2 x 512 mb te nemen ipv 1 x 1024 om zo dual channel te benutten scheelt toch weer een paar procent en het is niet / nauwelijks duurder

verder sluit ik mij aan bij rapture

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

Pagina: 1