Toon posts:

Pc start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet even niet zo goed waar ik dit topic moet plaatsen, daar ik niet weet wat er mis is met mijn pc.

Als ik mijn pc aan zet krijg ik geen beeld, de monitor blijft op standby staan. Heb andere monitor geprobeerd, maar wederom geen beeld.

Helaas heb ik geen andere videokaart om te proberen of de videokaart kapot is. Echter kwam ik na wat uitproberen (bios reset etc.) tot de conclusie dat ik eigenlijk alleen de HDD's op hoor spinnen maar dat er verder niet geboot wordt.

Dit zou dus kunnen betekenen dat mijn videokaart niet stuk hoeft te zijn, maar dat er een ander probleem met de pc is. Het vreemde is dat ik gisteren de pc afsloot zonder problemen en in de tussentijd niks verandert heb.

Ik hoor geen piepjes op het moederbord, heb ondertussen mijn hdd's, dvd brander en cd brander losgekoppeld om te kijken of het probleem daar misschien ligt of dat de voeding brak is. Helaas zonder resultaat....
Ik weet eerlijk gezegd niet of je normaal een piep hoort nadat de IDE schijven gevonden zijn op mijn computer, deze hoor ik nu iig niet.

De fans van mijn kast,processerkoeler en videokaartfan blijven lopen, dus er is enige activiteit. Ik neem ook aan dat mijn geheugen goed is, omdat ik geen waarschuwingspiepjes hoor. Processor weet ik niet, maar ik zou het heel vreemd vinden als deze ineens stuk is....

Op het keyboard werken de toetsen: Capslock,Scrollock en Numlock niet, tenminste ik zie geen lampje op het keyboard als ik deze toetsen in druk. De F-lock toets doet het echter wel.

Wat ik tot nu toe zelf denk is dat mijn pc op het bootscherm blijft hangen (geheugen tellen etc), maar omdat ik geen beeld heb kan ik verder ook niet zien hoe of wat.

Specs:

Gigabyte ??? Nforce 2 Pro 400mhz (Mobo is 4 weken oud,heb de doos helaas niet hier liggen)
XP 2500 +
Noname 480 Watt voeding
1024 DDR PC 3200
Radeon 9800 PRO AIW
Western Digital S-ATA 160 GB (4 weken oud)
Maxtor Diamondmax 7200 RPM 40 GB (4 weken oud)
Nec N-3520 DVD Brander
Liteon 52x32x52 CD Brander

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Meestal kom je hier alleen maar achter door zelf te testen :'( .
Dit houdt dus in dat je proc en geheug en voeding in een andere pc test om te kijken welk onderdeel faalt.
Is het geen van deze onderdelen, dan is het het moederbord, wat ook de waarschijnlijkste boosdoener is.
De videokaart is het niet omdat je moederbord dan een melding geeft in de vorm van lang, kort, kort beepjes (3 dus) om aan te geven dat je videokaart het niet doet cq niet in het slot zit.
Succes ermee ;)

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:19
Geen status-led bracket bij je moederbord gekregen?

Verwijderd

Topicstarter
ik ging er vanuit dat het geheugen goed is omdat op mijn mobo het lampje: Ram Led groen brandt en ik geen vreemde piepjes hoor. Moederbord neem ik aan dat die niet stuk is omdat ik deze pas 4 weken heb.
Op zich lijkt mijn probleem wel een beetje op die van het topic: Is mijn CPU kapot?
Woon sinds kort op mezelf en heb hier helaas geen testspullen, dus hoopte dat ik zonder andere hardware nog wat kon testen..

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Nooit iets aannemen ;) .
Van de 1 op de andere dag doet je pc het niet meer, het kan net zo goed je moederbord zijn, boeit niet echt dat ie dan maar 4 weekjes oud is.
Je kan proberen je proc en geheug naar de dichtstbijzijnde computerboer mee te nemen en ze het daar even te laten testen.

PS, even een quote uit een ander topic ;) .
Een cpu gaat eigenlijk vrijwel nooit zomaar kapot. De enige kapotte cpu's die ik heb meegemaakt waren DOA.. (werk sinds ruim anderhalf jaar in pc-winkel). Het blijkt in de praktijk eigenlijk vrijwel altijd om het moederbord te gaan dat de geest heeft gegeven, om wat voor reden dan ook.

[ Voor 39% gewijzigd door chrisstructor op 07-06-2005 20:17 ]

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Verwijderd

De kans is juist groter dat je moederbord kapot is. Dit omdat deze net nieuw is. Er is een soort badkuip curve (moet je voorstellen als een grafiek in de vorm van een badkuip). Deze curve geeft aan dat nieuwe producten meer kans hebben dat ze kapot gaan. In de eerste 24 uur zelfs heel hoog. Na een aanzienlijke tijd (scheelt per product, weet het niet zo voor moederborden) wordt de kans dat het product kapot gaat kleiner. Dan houd de curve een tijd deze lage kans aan. En dan klimt ie weer wegens het slijtage proces wat dan in werking gaat.

Kort samengevat, ik denk dat je je mobo weer terug naar de winkel moet brengen.

Verwijderd

Topicstarter
ik hoop er zelf op dat het de voeding is, kan deze wel testen maar heb hier een 300 watt no name voeding liggen, dus die trekt mijn pc echt niet. Bestaat de kans dat het de voeding is?

Mobo zou idd ook kunnen, denk dat ik morgen maar eens naar de pc boer ga om wat te testen
Pagina: 1