Probleem met 512MB Dane Elec SO-DIMM in iBook 1.2Ghz

Pagina: 1
Acties:

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025
Nadat ik vorige week donderdag van Apple mijn iBook 1.2Ghz 12" mocht ontvangen heb ik gelijk bij Informatique 512MB ram besteld (Dane Elec DDR PC2100 SO-DIMM, 200pins, non-ECC), omdat ik de iBook met de standaard 256MB had laten leveren, en photoshop niet eens wil installeren met die standaard hoeveelheid.

Nou kreeg ik vandaag het geheugen binnen, en heb het er dus per direct ingeschroefd. Sindsdien is het pure elende. Opstarten gaat nog, maar programma's crashen en verdwijnen om de haverklap, of OSX kapt er zelfs helemaal mee. Dit gebeurt naar mijn gevoel alleen wanneer er meer dan 200MB fysiek geheugen (gegevens van MenuMeters) gebruikt wordt.
Dit alles leek mij dus aan een defecte chip in de SO-DIMM te liggen.. dus heb ik de apple hardwaretest cd gedraaid.... maar die geeft aan "geen problemen" met het geheugen te vinden.

Ben ik nou zo dom geweest om geheugen te kopen dat incompatible is met m'n iBook, of is het toch daadwerkelijk gaar?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb het ook al gehad, mn mac herkende het geheugen niet eens. Daarnaa maar naar de mac dealer geweest waar ze 512 MB ingezet hebben (en getest). Meestal schijnt het met normaal geheugen te werken, maar deze maal dus niet...

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Informatique heeft speciaal compatible geheugen voor Apple computers, misschien is dat niet voor niks zo gedaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 09:59 ]

• jpvk007
  • Laatst online: 10:19
heb ook afgelopen week geheugen in 12" ibook G4 gestopt. Had bij "de IT shop" speciaal kingston geheugen gekocht. 333mhz, speciaal voor de powerbook. dit geheugen is bijna net zo duur als gewoon geheugen en hier geen enkel probleem (512 mb)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

als het goed is heb je ee DVD bij je iBook gekregen met de Apple Hardware Test erop. Start je iBook -aangesloten op netstroom- op met Option (alt) ingedrukt en de DVD in de drive. Kies vervolgens de Apple Hardware Test en laat de iBook even opstarten. Laat de iBook vervolgens de volledige test doen. Ik vermoed dat je danwel kapot geheugen hebt, danwel het geheugen er niet goed ingedaan hebt, danwel een defecte DIMM socket hebt.

Launching containers into space

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
ik heb zelf ook de upgrade uitgevoerd, op vele forums heb ik uitgevonden dat je er beter aan doet om 2700 geheugen te kopen, dit omdat 2100 vaak net niet snel genoeg is
met 2700 worden veel problemen voorkomen, verder werd kingston aanbevolen
deze heb ik dan ook voor 60 euro gekocht, t was iets duurder, maar ik had wel meer zekerheid

waarschijnlijk ligt het dus aan het type reep die je hebt gekocht, breng deze reep terug en haal om te beginnen minimaal 2700ddr geheugen

PSN: djmurcielago

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30

Maximus

There is no substitute

Je moet een geheugen configurator draaien, deze kun je vinden bij informatique.nl daar geef jij het serienummer van de iBook en dan bepaald hij welke simm het beste voor je is. Dit heb ik ook gedaan met mijn powerbook, het is wat duurder maar dan werkt het wel goed.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Remz-Jay
  • Laatst online: 23-07-2025
Nou, vandaag ff langs informatique gereden.. gelukkig doen ze niet moeilijk daar. Kon het zo omruilen, no questions asked. PC2100 voor apple was niet op voorraad... dus heb maar de "normale" pc2700 genomen, na de tip van djmurcielago.

Die werkt dus gelukkig wel prima op de iBook :) (En net zo duur ;))

Probleem opgelost dus... voor mijn partje slotje dr op :)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 22:37:
Informatique heeft speciaal compatible geheugen voor Apple computers, misschien is dat niet voor niks zo gedaan :)
"Speciaal geheugen" is echt niet zo speciaal. Apple heeft in de Developer Note aangegeven dat Mac's alleen geheugen accepteren die volledig aan de officiële specificaties voldoen. En dat is alleen maar slim van Apple: op deze manier voorkomen ze problemen en hoeven ze ook geen rare hacks in het systeem te bouwen.

Zie iBook Developer Note.

[ Voor 9% gewijzigd door MacWolf op 08-06-2005 19:08 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

MacWolf schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 19:07:
[...]

"Speciaal geheugen" is echt niet zo speciaal. Apple heeft in de Developer Note aangegeven dat Mac's alleen geheugen accepteren die volledig aan de officiële specificaties voldoen. En dat is alleen maar slim van Apple: op deze manier voorkomen ze problemen en hoeven ze ook geen rare hacks in het systeem te bouwen.

Zie iBook Developer Note.
Wat ik daarmee bedoelde is dat die geheugen reepjes met de types mac zijn getest en goed zijn bevonden.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Remz-Jay schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 18:04:
Nou, vandaag ff langs informatique gereden.. gelukkig doen ze niet moeilijk daar. Kon het zo omruilen, no questions asked. PC2100 voor apple was niet op voorraad... dus heb maar de "normale" pc2700 genomen, na de tip van djmurcielago.

Die werkt dus gelukkig wel prima op de iBook :) (En net zo duur ;))

Probleem opgelost dus... voor mijn partje slotje dr op :)
hehe, mooizo
ik had t op macosx.nl gelezen, dus heb gelijk maar de goede besteld, nu draait ie bij mij gewoon stabiel, bij jou dus ook

PSN: djmurcielago

Pagina: 1