[RAID] Raid1 op IDE => Master en Secondary ?

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Aangezien ik nooit raid draaide op IDE omdat ik het niet aantrekkelijk vond en toen nog te weinig linux gebruikte zit ik even met een dilemma. Normaal gesproken gebruik ik namelijk alleen SATA en SCSI hiervoor.

Ik kom even wat IDE-poorten te kort (ben ik bang) en vraag me af of het wel zo slim is om RAID1 op 1 IDE-kabel te draaien. (ik had namelijk wat IDE-HD's over >:) voor een thuisservertje)

Ik denk namelijk dat mocht er een HD failen de andere HD nog niet geheel bijgewerkt is omdat ze op 1 kabel op elkaar moeten wachten.

Ik ben van mening dat je IDE raid gewoon 1 HD per IDE-poort moet gebruiken. Ben hier wel even aan het zoeken gegaan, maar kwam niet eens een post van BalusC tegen hierover :)

Je zou op IDE1 en IDE2 bijvoorbeeld als je 2 RAID1 sessies wil draaien bijvoorbeeld dit kunnen doen:

MASTER + MASTER

SECONDARY + SECONDARY

Volgens mij gaat ^^^^^ niet werken. Je bent dan vreselijk insecure bezig en kunt dan net zo goed geen raid draaien denk ik, zeker niet met DB's :)

Iemand nog even een bevestigend woord ?

edit:

Ik draai nu namelijk altijd als raid1 1HD per kabel

sorry voor de 1-tjes inplaats van 'e'en...... wil even niet op mijn sys :)

[ Voor 8% gewijzigd door BacardiBreezer op 07-06-2005 19:02 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

jep, 2 schijven op 1 kanaal, kunnen tegelijk maar 50% van tijd krijgen om wat te versturen/ontvangen.
Raid1 veiligheid hou je natuurlijk nog steeds, maar sneller wordt het niet.
Voor de veilighied is het trouwens wel wat minder, want mocht de kabel stuk gaan, dan ben je waarschiojnlijk alsog net ff iets van je data kwijt. Met 2 kabels heb je dit natuurlijk niet.

systeem specs

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
DaOverclocker schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:05:
Voor de veilighied is het trouwens wel wat minder, want mocht de kabel stuk gaan, dan ben je waarschiojnlijk alsog net ff iets van je data kwijt. Met 2 kabels heb je dit natuurlijk niet.
Zo zat ik ook al te denken...... ik denk dat ik dan maar voor 1 HD per IDE-poort ga :)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:34

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
als je wel al een poort in gebruik hebt kun je ook kruislings verbinden CD+Hdd aan een kabel en een Hdd+CD aan de andere kabel. hebben ze tenminste ieder een kabel, behalve als je ook de CD gebruikt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 19:19

ThaHandy

Discovery Channel

mits de controller het ondersteund.
er is maar 1 HD per keer toegangkelijk zijn op een IDE kabel waar 2 HD's op aangesloten zijn, de master OF de slave HD en dus op die manier prestatieverlies krijgt. Vandaar dat de meeste controllers 1 HD per poort/IDE kabel ondersteunen.

edit:

zie balusC :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door ThaHandy op 08-06-2005 13:18 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Die BalusC toch ;)

Mijn idee is helemaal bevestigd ! Thnx all !

Pagina: 1