Router achter router

Pagina: 1
Acties:
  • 2.028 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rappie_nl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-04 10:51

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Ik heb 2 routers staan die met elkaar verbonden zijn. Router 1 (vigor 2200) is DHCP en staan 3 pc's op en wordt via uplink verbonden naar router 2 (vigor 2900G) die dus daar mee dus als switch gebruikt wordt. (DHCP staat overigens uit in router 2). Werkt allemaal prima, waren het niet dat router 2 ook een wifi point is.

Er word door de 2 router wel een wifi signaal uitgezonden, maar er wordt geen IP adres toegekend aan mijn laptop als ik deze verbind met router 2. Laat het nou juist wel mijn bedoeling zijn geweest om gebruikt te maken van wifi.

Waarom heb ik 2 routers en niet gewoon 1 router en 1 swich/hub hoor ik je denken ... ik weet het antwoord zelf ook niet. Op de een of andere manier heb ik ze gewoon en moet ik het er mee doen, wat verder geen straf is trouwens.

Hoe zorg ik dat ik toch gebruik kan maken de wireless optie van mijn 2e router?

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:21
Wat gebeurt er als je de laptop een vast ingesteld ip adres geeft. Logisch dat 'ie nu geen ip toegekend krijgt, je hebt immer dhcp uitstaan.
als de pc's bijv. 10.0.0.1 t/m 10.0.0.3 zijn dan wordt laptop dus 10.0.0.4

Homo sapiens non urinat in ventum

• keken
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:03
Zolang je zorgt dat de verbinding van de ethernet poort uit router 1 gewoon aan de wan poort van router 2 (AP) zit aangesloten zou je op beiden gewoon de DHCP aan moeten kunnen hebben staan. Dat lost gelijk het probleem op met het niet verkrijgen van het netwerk adres.

Of ben je meer op zoek naar een manier waarop router 1 ip adressen uitdeelt aan apparatuur die op router 2 is aangesloten?

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 22:20

PJKs

Young, Free and Single

Als je router 2 naar router 1 verbindt via de WAN-poort moet je op beide DHCP aanzetten (DHCP van router 1 werkt niet via de WAN-poort van router 2 op de apparaten die daarop zijn aangesloten, al dan niet draadloos)

Andere optie is niet de WAN-poort van router 2 te gebruiken om de verbinding met router 1 te maken, maar een gewone switch-poort op router 2. Daarmee is de DHCP van router 1 ook bruikbaar voor de (draadloze of niet) apparaten aan router 2.

[ Voor 3% gewijzigd door PJKs op 07-06-2005 19:11 ]

ja, graag!

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-11-2025

Roelof

Illustrious Wolf

/Noob mode
Als je nou de DHCP uitschakeld van router1 en inschakeld op router2, is dan je probleem niet opgelost?

@PJK: Moet er dan router2 dan niet als een soort brug worden ingesteld?
Ik heb namelijk ongeveer dezelfde situatie: Een modem/router die tevens DHCP-server is, met een verbinding via een gewone switchpoort naar een Linksys wrt54G die het draadloze gedeelte verzorgd.
Moest alleen in de Linksys aangeven dat er een andere router in het netwerk zat en de linksys stuurt het IP van de router door naar mijn laptop.

[ Voor 65% gewijzigd door Roelof op 07-06-2005 19:20 ]

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb een zelfde soort setup als jij hebt. 1 ADSL router met ingebouwd modem (goedkope etech) en een wireless router (goedkope van de aldi). In de configuratie van de wireless router heb ik gewoon de routing functionaliteit en DHCP uitgezet.

Beide routers gewoon via een standaard LAN (dus geen WAN) poort verbonden. De wireless router functioneert dan gewoon als wireless bridge en geeft alle broadcasts (dus ook DHCP verzoeken) gewoon door aan de andere router. Ik heb wel de wireless router een statisch IP gegeven, die wilde volgens mij geen dynamish ip aan de LAN kant accepteren.

• rappie_nl

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Ik ben idd opzoek naar een manier waar bij router 1 alle ip adressen uitdeeld. De WAN poort van router 2 gebruikt ik daarom ook niet. Router 2 vervult louter een switch functie.

Het werkt helaas niet om mijn laptop een statisch IP adres te geven. Tenminste kan wel natuurlijk, maar daar mee krijg ik nog geen draadloze internet verbinding.

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
rappie_nl schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 19:32:
Ik ben idd opzoek naar een manier waar bij router 1 alle ip adressen uitdeeld. De WAN poort van router 2 gebruikt ik daarom ook niet. Router 2 vervult louter een switch functie.

Het werkt helaas niet om mijn laptop een statisch IP adres te geven. Tenminste kan wel natuurlijk, maar daar mee krijg ik nog geen draadloze internet verbinding.
heb je ook wireless router al een statisch ip gegeven?

ik heb ADSL router statisch op 192.168.0.100 en wireless router statisch op 192.168.0.101. Verder in wireless router gezegd dat de WAN connectie uitstaat, DHCP uit en firewall uit. Zo krijgt bij mij alles een ip van ADSL router.

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

El Psycho schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 19:18:
Ik heb wel de wireless router een statisch IP gegeven, die wilde volgens mij geen dynamish ip aan de LAN kant accepteren.
Inderdaad, routers accepteren over het algemeen alleen een dynamisch adres van een DHCP-server op de WAN-poort, en gebruiken intern dan een ander (vast) IP-adres. Zorg er voor dat dit vaste LAN IP-adres in dezelfde range / subnet valt als waarin je DSL-router als DHCP-server fungeert.

BV: DSL-router 192.168.1.1 (tevens DHCP)
WLAN-router via switch-poort 192.168.1.2 (DHCP uit)
DHCP server deelt dan uit vanaf bv 192.168.1.100

Als de ene router op 192.168.1.x staat en de andere router op 192.168.0.x werkt het al niet...

Als de router met WLAN aan, en WAN en DHCP uit in dezelfde range valt zou het moeten werken, als hij NIET in dezelfde range valt, werken andere wired apparaten via deze router 2 waarschijnlijk wel, maar wireless apparaten niet.

ja, graag!

• rappie_nl

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Zo juist ook geprobeerd, maar zonder succes. Ik krijg wireless geen ip toegewezen terwijl dat wired zonder problemen gaat.

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Roelof schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 19:13:
/Noob mode
Als je nou de DHCP uitschakeld van router1 en inschakeld op router2, is dan je probleem niet opgelost?
Nee, router 1 moet de DHCP-server zijn, want Router 1 heeft de beschikking over de uitgaande internetlijn. Als router 2 DHCP-server is en 1 niet, zul je in 2 eerst handmatig moeten doorrouteren naar router 1. (Automatisch gaat niet, want DHCP op router 1 stond immers uit)

ja, graag!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

rappie_nl schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 20:08:
Zo juist ook geprobeerd, maar zonder succes. Ik krijg wireless geen ip toegewezen terwijl dat wired zonder problemen gaat.
Probeer eerst eens router 2 los te koppelen, DHCP aan te zetten.
Kijk dan of je laptop wireless een IP krijgt, en of je daarlangs in de router-setup kunt komen. (van router 2 dus)

Dan weet je in ieder geval dat het niet aan het draadloze gedeelte ligt. Nu zou het probleem zowel bij DHCP van router 1 kunnen liggen als bij de pure wireless connectie tussen accesspoint en laptop.

ja, graag!

• rappie_nl

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Als ik router 1 met router 2 verbind via de WAN poort en dan natuurlijk DHCP op bijde aan zet, werkt wireless prima en krijg ik netjes een IP toegewezen.

Router 1 heeft als IP: 192.168.1.1
Router 2 heeft als IP: 192.168.1.2
DHCP begint uit te delen bij 192.168.1.10

Mijn notebook krijgt netjes 192.168.1.10 toegeweze via een draatje, maar maar wireless niks, nada nopes.

Op laptop
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~dalfse04/_images/wan_1.jpg
Instellingen
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~dalfse04/_images/wan_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~dalfse04/_images/wan_3.jpg

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Ik neem aan dat de screenshots van router 2 zijn.

Er zijn meerdere wegen te bewandelen.

1) Je zegt dat DHCP op beide aanstaan, maar dat staat uit op router 2. Als je via de WAN-poort aansluit moet hij aan op nr 2 om wireless je IP te krijgen.
2) Trek de stekker uit de WAN-poort van nr 2 en stop hem in een switch-poort van nr 2.
3) Waarom staat er bij 2nd IP in je router 192.168.2.2? Ik denk dat dit het interne LAN is! Als externe IP heeft hij 192.168.1.2, als interne IP voor het LAN waarin router 2 centraal staat gebruikt hij een ander subnet. Zet 192.168.2.2 eens op 192.168.1.3
4) Je kunt je router zo te zien instellen als DHCP-relay-agent. Probeer dat eens. (met als DHCP Server IP adress for Relay Agent: 192.168.1.1)

[ Voor 11% gewijzigd door PJKs op 08-06-2005 12:35 ]

ja, graag!

Pagina: 1