WLan, van zolder naar kamer(en buiten)

Pagina: 1
Acties:

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 17:04
Ik wil graag een laptop kopen. Weet ook al welke het waarschijnlijk wordt, dus post ik het er maar bij: deze.

Deze wil ik ook graag op internet hebben, en wel draadloos. Nu zijn er 2 oplossingen. De eerste en makkelijkste is een nieuwe router kopen met wlan erop. Helaas valt die af omdat de router die ik nu heb (vigor 2200e) nog perfect werkt, en ik daar nooit problemen mee heb. En omdat deze vrij prijzig zijn, wil ik die niet vervangen door een of ander goedkoop routertje.

Dus optie 2. Een pci, of usb wlan kaartje in je computer(die dan als server dient), en zo dus alles doorlinken. Ik krijg dit best aan de praat.Maar ik wil weten, of het bereik van een pci 54mbit wlan kaartje van zolder naar de kamer goed kan overbruggen.

We hebben een vaste trap naar de zolder, en dus ook een gewone vloer. (Is een huurhuis, dus weet niet hoe die vloer is op gebouwd). Gaat een wlan kaartje dat halen, en zo ja, welke hebben een goed bereik. Ik heb nl niet zo veel verstand van wLan. maar weet wel dat vloeren goede storingsbronnen zijn.

Waarschijnlijk is het zo dat als ik beneden op internet kan, kan ik dat buiten ook omdat daar m'n raam zit, en het bereik dus niet zo veel gestoord wordt.

Ook heb ik op m'n kamer niet bijna geen storingsbronnen(naast een extra monitor, die dan toch uit staat en een tv, die ook uit staat dan). Ook geen extra metaal ofzo in m'n kamer.

De topics die ik hier over kon vinden waren allemaal al een aantal jaar oud, dus ik verwacht wel dat er inmiddels verbeteringen zijn doorgevoerd op het gebied van WLan.

[ Voor 1% gewijzigd door Kevinp op 07-06-2005 18:10 . Reden: type(berijk ipv bereik) ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
1. Het is BEREIK en niet berijk.
2. Waarom niet een wireless access point aan je router hangen.
Hoeft je PC ook niet aan te staan als je met je laptop wilt internetten

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Kevinp
dat 2e is idd ook een idee, maar dat ligt eraan hoeveel het verschil is tussen een pci kaartje en een router/ acces point. Maar dan nog is de vraag hoe is het bereik voldoende.

• KniveKnight
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-03-2023
Een PCI kaartje met Wlan in je vaste PC heeft idd als nadeel dat deze aan moet blijven staan om verbinding te maken met de rest van het netwerk. Ik vermoed dat een router ook een krachtiger signaal kan geven dan zo'n PCI kaartje.

Er bestaat ook een mogelijkheid om via het lichtnet een netwerkverbinding te maken. Twee stekkers met een uitgang voor een UTP-kabel. Voorbeeld: Ethernet over stopcontact Mits je laptop een netwerkaamsluiting heeft natuurlijk, anders moet je die er ook bij kopen...

• Kevinp
Dat gaat waarschijnlijk niet, omdat het op een andere groep zit als beneden. Verder is dat dus duurder als een router, en kan ik beter een router kopen.

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Ik zou zeker een access point kopen, omdat je niet alle pci wlan kaarten zomaar als access point kan laten werken. Dan ben je veroordeeld tot ad-hoc mode en dat is lang niet zo mooi als via een AP.

Verwijderd

Jongens blijf even on-topic. Hij vraagt gewoon of het bereik van zo'n PCI kaartje groot genoeg is. Ikzelf heb geen ervaring met zo'n los PCI kaartje, dus iemand anders zal moeten antwoorden :P

• Kevinp
de vraag is idd kan ik het overbruggen, met een pci kaartje. Zo niet(of twijfel) met een acces point/router, die dan wel dicht bij de bestaande internet router komt te staan.

De vraag is niet hoe ik het doe, maar of wlan van zolder naar de huiskamer kan, en eventueel de tuin,(wat makkelijker gaat als de huiskamer beneden).

[ Voor 31% gewijzigd door Kevinp op 07-06-2005 19:14 ]

Verwijderd

Als je zeker wil zijn van goede ontvangst, dan moet je eens kijken naar kaartjes van Senao. Die kunnen uitzenden tot 100mW (max in nederland) en zijn daarmee een van de betere (lees krachtigere) kaarten. Je kan er dan voor kiezen om een AccesPoint, een PCI kaart, of een PCMCIA tehalen. ik heb zelf een PCMCIA kaart voor mn laptop en ben daar uitermate tevreden mee icm met een ASUS AP (die overigens de bottleneck is qua bereik) en ik haal overal in en om het huis zeer goed tot redelijk bereik. Als het bereik echt zo belangrijk voor je is, let er dan wel op dat je voor een 100mW kaart/AP gaat. www.wifishop.nl heeft ze in het assortiment.

• Kevinp
berijk is niet zo heel belangrijk, alleen moet het dus wel werken van zolder naar de huiskamer. Met daartussen 2 normale vloeren. kwa hoef ik ook geen 54mb/s te halen, maar als dan het signaal op 50% is vind ik het nog voldoende(als dat stabiel is).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat een ad-hoc verbinding niet goed gaat lukken met simpele kaartjes. Ik kon het iig nog niet eens fatsoenlijk werkend krijgen naar de volgende kamer (door een niet dragende muur).

En als je dure kaartjes gaat kopen dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit door een AP aan je router te hangen, zo kun je van je router gebruik blijven maken en heb je de mogelijkheid tot het draadloos aansluiten van een computer :)

offtopic:
Oh ja, het is al eerder gezegd maar het is bereik ;)

Edit: @onderbuurman: 802.11g (54mbit) heeft naar mijn ervaring toch een groter bereik dan 802.11b (11mbit) hoor. 802.11a (ook 54mbit) heeft inderdaad een kleiner bereik door de hogere frequentie maar wordt bijna nooit in Europa gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-06-2005 19:59 ]

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 11:36
wil je alleen maar internetten via draadloos, dan is een 11mbit AP voldoende.

Deze zijn goedkoper, en hebben ook vaak betere (stabielere) verbindingen dan de 54mbitters

• Kevinp
het belangrijkste is idd internettten. Maar als je 54mbit hebt, dan kan je die nog altijd op 11 instellen. Andersom niet ;). Dus ik wil wel gewoon 54mbit hebben.

Pagina: 1