Toon posts:

Backup systeem klein mkb bedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het bedrijf van me vader bestaat uit 3 medewerkers. Op dit moment hebben zij een backup systeem opgezet waardoor alle data van de server elke week op een dvd-rw (4,5gb) gebrand wordt. Tevens wordt elke laatste week van de maand bewaard (dus 4 dvds per maand, waarvan de laatste dvd bewaard word zodat aan het eind van het jaar er 12 dvd-rw zijn).

Helaas loopt deze manier van backuppen bijna tot het einde omdat ze meer dan 4.5 gb nodig hebben.

De mogelijkheid is er natuurlijk om voortaan op 9 gb dvds te gaan branden. Maar dan zit je over een half jaar weer met hetzelfde probleem. Op meerdere dvds branden is ook een mogelijkheid, maar dat vinden ze minder praktisch.

Heeft iemand misschien een beter advies (bv tape streamer) wat niet super veel geld gaat kosten (is natuurlijk een klein bedrijf).

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Misschien redelijk ouderwets met een tapestreamer.

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Ik weet niet wat het bedrijf doet e.d. maar als je nu een crash hebt op vrijdagmiddag, dan is al je (nieuwe) data weg van de week :/ misschien niet beter om iets te regelen dat je elke dag backupt :) ?

Over je probleem, ik zou toch eerst overstappen op de 9gb dvds. Zeker omdat het een klein bedrijf is.
Maar dan zit je over een half jaar weer met hetzelfde probleem.
Mag ik aannemen dat het bedrijf dan een half jaar bestaat ? en jullie verdubbelen jullie data in een half jaar tijd :) best snel toch ? misschien zie ik het verkeerd, maar wat extra informatie vind ik altijd handig :)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Verwijderd

Misschien is de Iomega Rev drive wat voor je.

30GB uncompressed en 90GB compressed.

En is ook niet al te duur en snel, alleen als je veel schijfjes ga gebruiken loopt het aardig op.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Aap schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 17:48:
Ik weet niet wat het bedrijf doet e.d. maar als je nu een crash hebt op vrijdagmiddag, dan is al je (nieuwe) data weg van de week :/ misschien niet beter om iets te regelen dat je elke dag backupt :) ?

Over je probleem, ik zou toch eerst overstappen op de 9gb dvds. Zeker omdat het een klein bedrijf is.

[...]
Mag ik aannemen dat het bedrijf dan een half jaar bestaat ? en jullie verdubbelen jullie data in een half jaar tijd :) best snel toch ? misschien zie ik het verkeerd, maar wat extra informatie vind ik altijd handig :)
Daar heb je inderdaad gelijk in. Misschien dat ik ook moet gaan kijken naar een programma die data ook elke dag backuped.
Wat ik vergeten ben te melden is dat ze momenteel wel gebruik maken van raid (backup, als in hd crashed staat alles ook op de andere hard disk).

Het bedrijf bestaat al veel langer als een half jaar (4 jaar ofzo). Ik zat zelf gewoon aan een oplossing te denken die niet over een half jaar / jaar opnieuw gedaan moet worden en er opnieuw geinvesteerd moet worden.

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Server 2003 neem ik aan ? Gewoon schedulen via Server 2003 zelf.

Voor een paar honderd euro (lees 700-1000) heb je al een DAT5 streamer met SCSI-kaart erbij. Very nice en voldoende opslag !

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-03 19:35

McMiGHtY

- burp -

Misschien is iOmega REV wat voor je?

http://www.iomega.com/na/...63191&bmUID=1118170568660

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

De IBM Ultrium drives zijn ook aardig, en snel.
http://www-1.ibm.com/servers/storage/tape/entry/index.html

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

HP heeft ze ook....... je wil alleen niet weten wat ze kosten.

Verwijderd

Misschien een idee om je backup weg te schrijven naar een 2e hd in de pc en ook nog eens over internet naar een andere locatie toe(iedere nacht).
Dan zit je volgens mij wel goed.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 21:15:
Misschien een idee om je backup weg te schrijven naar een 2e hd in de pc en ook nog eens over internet naar een andere locatie toe(iedere nacht).
Dan zit je volgens mij wel goed.
Beide wel in Raid1 ;) Of Raid5 :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:54
Ik zou voor een tapestreamer gaan elke middag tape wisselen en in de nacht laten backuppen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon tapestreamerje aanschaffen met wat tapejes. Tegenwoordig bestaan er allerlei exotische oplossingen ( via internet / 2e hdd etc. ) maar tapejes zijn goedkoop, betrouwbaar ( welke garantie heb jij dat een dvd na 12 maanden nog af te spelen is ) en kunnen zo in een brandwerende kluis / offsite bewaard worden. Plus dat het al jarenlang een proven technology is. Het werkt.

Meeste hedendaagse technologien zijn of duur om elke dag te backuppen ( via internet ) of het kost je je bedrijf als er fysiek iets in het pand gebeurt ( brand / diefstal etc. )

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 19:56
Wij maken onze backups op externe usb harddisks.
We hebben momenteel 4 disks van 250 GB in gebruik, en de roulatie is als volgt: Wekelijks wordt er van disk gewisseld (maandagmorgen). Vervolgens wordt er 's maandags in de avond een volledige backup genomen, en elke andere dag in de week een incrementele.
De 3 disks die niet in gebruik zijn worden bij de baas thuis bewaard.
Dit systeem kost quasi niets (niet onbelangrijk voor kleinere bedrijven), en we hebben backups tot 4 weken in het verleden altijd beschikbaar. Het is natuurlijk niet zo betrouwbaar als tape, maar omdat we de schijven regelmatig checken, en de backups regelmatig testen maken we ons toch weinig zorgen over onze data.

Verwijderd

Tapes betrouwbaar?
Ik ben verantwoordelijke voor een kleine 300 servers (KMO's met 5-10 werkstations).
Heb met niets meer problemen dan met tape drives en backup software.

Ik plaats tegenwoordig externe USB 2.0 harde schijven. Zelfde systeem als Syncmaster beschrijft.
Werkt prima en kost minder dan een 'betrouwbare' tape oplossing en is zelfs nog sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb goed nagedacht over al jullie aanbevelingen/ideen. Bedankt allemaal.
Ik denk dat voor mijn situatie het beste is om iig een usb2 hard disk te kopen (Maxtor OneTouch II 200GB (7200rpm, USB 2.0, 8MB). Misschien is het idee van syncmaster ook wel goed om door te voeren.

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Je kunt kosten beter verlagen denk ik door een externe USB2 HDD bay te kopen en een losse hdd ipv van die complete van maxtor. Volgens mij is dat duurder voor hetzelfde.

Ik backup ook gewoon op schijf (naar 2x Lacie 1 TB externe disken (4x250 in JBOD) via de ntbackup & veritas backupexec.

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 17:11
Ik heb een tijdje voor een server onderhoud bedrijf gewerkt en wij deden het zo.

Elke dag een volledige backup op een 300 gig usb disk (in apparte mapjes (maandag,dinsdag enz.)
1 keer per week werd disk omgewisseld met een zelfde disk.

op de eerste werkdag van de maand werd een ander disk geplaatst waar op elke maand een backup werd geplaatste. Zo heb je tot op 2 weken elke dag en dan met een interval van maanden het hele jaar.

Dit voor de prijs van 3 usb disks in het geval van < 10 gig kun je zelfs 4 of wel 8 weken terug grijpen.
door de dagen niet te overschrijven maar gewoon doorgaan met week nr's

Het is ook zaak dat je disks die je niet gebruikt thuis bewaard

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Bpje schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 14:37:
Ik heb een tijdje voor een server onderhoud bedrijf gewerkt en wij deden het zo.

Elke dag een volledige backup op een 300 gig usb disk (in apparte mapjes (maandag,dinsdag enz.)
1 keer per week werd disk omgewisseld met een zelfde disk.

op de eerste werkdag van de maand werd een ander disk geplaatst waar op elke maand een backup werd geplaatste. Zo heb je tot op 2 weken elke dag en dan met een interval van maanden het hele jaar.

Dit voor de prijs van 3 usb disks in het geval van < 10 gig kun je zelfs 4 of wel 8 weken terug grijpen.
door de dagen niet te overschrijven maar gewoon doorgaan met week nr's

Het is ook zaak dat je disks die je niet gebruikt thuis bewaard
En wat is in dit voorbeeld de maximale schade als er brand uitbreekt binnen het bedrijf??? 1 week ( of meer als de andere hdd ook hardware failure vertoont ) Ik ken maar weinig bedrijven die tegenwoordig nog even snel 1 week aan computerwerk opnieuw betrouwbaar kunnen invoeren. 1 Dag opnieuw invoeren is al een ramp bij ons bedrijf ( leuke raidcontroller die er om half vijf geen zin meer in had waardoor alle data van die dag corrupt was ).

Bij backup oplossingen ga ik altijd uit van het ergste wat er kan gebeuren ( brand / diefstal etc. ) en daarom is er bij ons altijd een offsite backup van de dag ervoor. Lijken in 1e instantie hoge kosten, maar reken eens voor wat het kost om een week werk kwijt te zijn. Zoals ik al eerder zei, erg veel oplossingen tegenwoordig, maar hdd-backups ga ik pas aan denken als mijn directie het serieus overweegt om 7 "betrouwbare" hdd's aan te schaffen.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Helemaal met je eens Gomezz Ik ga op dit moment het liefst nog steeds voor tape :)

Verwijderd

Je kunt een simpele server opzetten die met behulp van ghost iedere dag een image maakt van alle pc's.

Ik heb op de zaak van mijn vader ook hetzelfde draaien. De console op de server slingert 's nachts via WOL de systemen aan en maakt een image. Deze slaat hij vervolgens op in zijn eigen beheer. Deze images worden dagelijks gemaakt en voor een bepaalde tijd opgeslagen (afhankelijk van de grootte van de schijf van de server).

Voordeel is dat een image heel gauw terug te zetten is in geval van bijvoorbeeld een harde schijf crash.

Ik gebruik daarvoor de Ghost 8.2 enterprise editie (backup regimes).
Pagina: 1