Waarom gaat het opstarten zo langzaam?!

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Ik heb sinds kort een probleempje bij het opstarten: De PC wil niet meteen doorstarten als ie de IDE aparaten gevonden heeft... hij blijft eerst nog een minuut wachten, dan pas gaat ie booten...

Het probleem is ontstaan nadat ik de DVD-speler er uit had gehaald (andere PC's CD-rom is kaduuk :(). Nou zit er dus nog in:
- HD (Pri-master)
- Interne ZIP100(Pri-slave)
- CD-RW (Sec-slave)
Hij vindt deze allemaal meteen, maar daarna blijft hij dus 'n minuut wachten...

Het mobo is een Asus P5A met 'n K6/2-450...

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Waarschijnlijk is het dus NA het opstarten van de config.sys en autoexec.bat (na mode codetabel is uitgevoerd) en zit het in het register en de drivers van windows (.vxd) Oftewel: Windows laad een driver voor DVD en kan daarbij DVD niet detecteren. Heb je detectie uit config.sys en autoexec.bat gehaald? Dan doet hij het waarschijnlijk wel correct, ik had dit probleem op vorige pc met cd-rom speler toen hij naar secundary werd verplaatst. Overigens werkte alles in windows perfect alleen in dos bestond de speler niet meer. Je kunt overigens alles van de autoexec.bat overplaatsen naar c:\windows\dosstart.bat, dan gebruikt hij het alleen voor ms-dos modus vanuit windows starten, dit bestand bestaat standaard niet, maar als het bestaat leest windows hem... Verder weet ik niet of ik het goed heb, maar ik snapte de vraagstelling niet helemaal. Je kunt beter even het systeemmenu laten verschijnen bij opstarten (F8??) en dan elke stap bevestigen doen, dan kun je precies zien waar het misgaat, hier zie je ook het laden van de .vxd bestanden en andere stuurprogs van win.

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Dat denk ik niet, het gebeurt namelijk voordat er ook maar iets van een OS geladen wordt (hij blijft ook wachten als ik een diskette gebruik)... dus Windows is (voor deze keer :)) niet het probleem...

Verwijderd

Dan weet ik het ook niet meer... :(

Verwijderd

AHA
nou dit heb ik ook gehad,ik weet presies waar je het over hebt;
Je moet gewoon een keer de IDE drivers opniew installe,dan zal het wel weer sneller gaan,zoniet,dan is er waarschijnlijk een schijf of cd drive niet helemaal in orde ;)

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:46
Check es wat in bios bij sec-master staat en zet dit es op niets/auto

• PcDealer
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

CD-ROM op Master zetten
:p

LinkedIn WoT Cash Converter

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
zou je niet je cdr op master zetten, ik denk niet dat het slim is een apparaat op slave te zetten als er op die ide-controller geen master is, niet?????

btw, steekt in je (eventuele) netwerkkaart wel een kabel? want zoniet blijft ie 2 minuten zoekn en gaat hij pas dan verder met opstarten.

Verwijderd

Je hebt niet toevallig booten van CD etc in de boot-sequence aanstaan?

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Hmm, ik zal die CD-RW dan maar op Master zetten... hoewel de DVD als het goed is morgen of overmorgen weer terug kan...

enne: In bios staat Sec. Master al op 'None' en Ja, er zit een kabel in de netwerkaart... en nee, de CD-rom staat niet op boot...

En het zal denk ik niet meer nodig zijn om hier op te reply'n :)

Pagina: 1