Fan langzamer modden op Leadtek 6800LE mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Wat is trouwens tot nu toe het geteste effect van het uitschakelen van de koeler? Ik bedoel..ik heb zo'n Leadtek 6800LE met alles unlocked. Daar zit een fan op die met 2 draadje (1x rood en 1x zwart) naar de PCB gaat.

Ik wil de PC (een barebone Shuttle dus erg klein behuisd) als media PC gaan gebruiken en wil 'm dus zo stil mogelijk maken.

De onboard fan van de Shuttle draait al op Ultra-low, maar die van de Leadtek maakt, zo te horen, nog de meeste lawaai. Schoonmaken v/d fan heeft niet geholpen.
Ik heb inmiddels wel het proggie van EXPERTool in gebruik waarmee de fan 50% draait. Dat helpt wel, maar niet genoeg.

Is er een manier om de fan nog langzamer te laten draaien zonder dat de temp. echt de pan uit rijst? met een Zalman fanmate lukt dit niet omdat die 3 draadjes in een stekkertje laat verdwijnen. Die past dus niet.

Ruimte voor een passieve koeling is er niet in een Shuttle, die heeft nl maar 1 PCI en 1 AGP slot en beiden zitten vol (1x de Leadtek 6800LE en 1x een Hauppauge 150MCE kaart).

Enig advies??

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133505

probeer eens een artic cooling gpu cooler te kopen die dingen coolen beter dan de standaard fan (op standaard snelheid) en ze zijn bijna niet te horen of je gaat voor de zalman vf700 is ook stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Idd ik heb ook de standaard xfx6800le cooler vervangen door een arctic NV silencer5 REV2.0. €20. Deze is op de hardste stand al behoorlijk stil, en op de zachtste stand maakt hij zeer weinig geluid.
Hij komt in zware 3d applicaties niet op de hardste stand zelfs.

Verder koelt hij beter dan de standaard koeler, en wordt de lucht naar buiten de case geleid. Je voelt dan ook achter je case warme lucht naar buiten komen van de videokaart. De omgevingstemp in je case zou daarom iets moeten dalen.

Ook koelt hij het geheugen mee, wat door de standaard cooler niet wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Misschien een idee om er een simpel AGP kaartje in te zetten? Ik vind het nogal overkill om er een 6800LE in te stoppen als er toch geen games mee speelt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Ik doe er ook games mee hoor, maar 's avonds is het de media server :)

Hoe dik ik die ArcticSilencer? Ik heb maar erg weinig ruimte tussen de kaart en de zijkant v/d kast.

[ Voor 3% gewijzigd door Tallguy op 07-06-2005 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25

DaWaN

'r you wicked ??

Tai-Pan schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 14:49:

Hoe dik ik die ArcticSilencer? Ik heb maar erg weinig ruimte tussen de kaart en de zijkant v/d kast.
Die is 1 PCI slot breed. Fan nog langzamer laten draaien kan wel maar ik denk niet dat het slim is, zeker niet in zo'n kleine case als de jouwe

[ Voor 18% gewijzigd door DaWaN op 07-06-2005 14:55 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:02
waarschijnlijk te dik....... en ben bang dat de zalman vga cooler ook te dik is. Meschien dat je een zaman heatpipe cooler kan proberen. Die zijn namelijk wel wat dunner. Maar dan heb je wel een redelijke airflow in je kast nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 06:15
Tai-Pan schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 14:49:

Die cooler is behoorlijk dik. Ik denk niet dat dat gaat passen in je shuttle omdat hij op een een normaal mobo al een extra pci slot in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:32

Croga

The Unreasonable Man

Ja..... Verleg je verwachtingen... Je kunt namelijk niet alles hebben... Stil, koel en hoge performance gaan nou eenmaal niet samen... Zeker niet als je dan ook nog eens alles op die kaart overclockt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
En zijn er nog methodes om de fan nog langzamer te laten draaien? Ding doet nu 50% volgens EXPERTool, maar kan dat via een ander proggie soms nog(!) langzamer? Want helemaal geen koeling lijkt me niet handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
potmeter tussenm de fan solderen, dan kun je em gewoon zelf regelen. tijdens gamen snel en als mediastation traag. lijkt me de enige oplossing. hou de themperatuur wel goed in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
kippy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:11:
potmeter tussenm de fan solderen, dan kun je em gewoon zelf regelen. tijdens gamen snel en als mediastation traag. lijkt me de enige oplossing. hou de themperatuur wel goed in de gaten.
Ik baal alleen zo dat de Zalman er niet tussen pas. Die heeft nl 3 pinnetjes en de onboard van de Leadtek maar 2. Stekkertje gaat dus neit passen.
Zou het werken als ik de draadjes loshaal uit de zalman stekker en in de stekker van de Leadtek doe? Oh nee...fan regelaar is het witte draadje dus gaat vlgs mij niet werken....of wel???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
het fan speed draadje zit gewoon rechtsteeks doorverbonden, de zalman fanregelaar regeld alleen spanning.

Met een potmeter werkt het mooier, want dan regel je stroom en kun je je fan nog trager laten draaien. Mooiste is PWM maar begin daar maar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
da's een goed idee! ik ga eens ernaar zoeken.

Pagina: 1