[advertentie] Hogeschool van Amsterdam

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• napel25
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08-2025
Eigenlijk is deze advertentie van de Hogeschool van Amsterdam alleen een aanleiding. Waar ik me aan erger is vooral een maatschappelijk(e) probleem/onzuiverheid. Dat de Hogeschool van Amsterdam daar gebruik van maakt is niet sympatiek maar natuurlijk wel slim.

Waar ik me aan erger is dat er de laatste tijd wordt gesuggereerd dat alleen mensen die als leerling goed in het onderwijssysteem in Nederland hebben gefunctioneerd, instaat zijn IT banen goed in te vullen. Dit komt tot uiting in de advertentie van de Hogeschool van Amsterdam, maar ook in veel vacatures als "front-end intenet programmeur gevraagt, HBO/WO vereist"... :?
Om in het onderwijssysteem goed te functioneren is bijvoorbeeld het kunnen terug geven van informatie die op een redelijk prettige manier aangeleverd gekregen hebt, een van de belangrijkste eigenschappen. Een voorbeeld is het stampen van rijtjes engelse of duitse woordjes. Wanneer je dit niet goed kan, zul je niet makkelijk HBO of WO kunnen halen, ook al ben je nog zo slim.
Deze eigenschap is in het bedrijfsleven bij de meeste IT-banen meestal niet relevant. Bij sommige banen is het misschien bruikbaar, maar dat zijn m.i. uitzonderingen.
Wat in de IT wel bruikbare eigenschappen zijn, is het snel doorzien van complexe structuren en het duidelijk kunnen communiseren van de dingen die je doet. Deze eigenschappen bij elkaar zijn op technische opleidingen een voorwaarde. Op bijvoorbeeld een MTS worden complexe technische systemen aangeleerd. Deze technieken zijn qua complexiteit vergelijkbaar met de gemiddelde IT-systemen. M.i. zou een goede MTS-er op een gemiddelde IT-functie ook prima functioneren. Dit in tegenstelling tot een HBO-er van een sociale opleiding. Niet ten nadele van die HBO-ers, maar de kans is groot dat ze moeite hebben met complexe technische structuren. (Ze zijn ongetwijfeld weer veel beter in andere dingen!)
M.i. zou het eisen van een technische opleiding bij een vacature van een IT-er meer op zijn plaats zijn dan het eisen van een HBO/WO opleiding. M.i. zal voor de meeste IT afdelingen een goede HBO/WO als systeem ontwerper voldoende steun moeten kunnen zijn voor enkele MBO programmeurs.

Het is ook gewoon dom om een dure HBO-er op een plek te zetten waar een goedkopere MBO-er ook kan functioneren.

Waar deze 'dure hobby' vandaan komt, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Mogelijk omdat het management garanties wil hebben dat de nieuwe werknemer instaat is zijn werk te kunnen doen. Hiermee ben ik het eens wanneer het gaat om een junior functie. Dan is alleen de gedane opleiding een meetbare eigenschap. Bij een HBS-er is de kans iets groter dat hij de complexiteit aan kan als bij een MBS-er. Maar als een MBO IT-er al jaren lang functioneerd op een vergelijkbare functie, lijkt mij dat een sterker argument dan de opleiding die in de jonge jaren is gedaan. De ervaren MBO IT-er is erchter wel de doelgroep van de Hogeschool van Amsterdam...

Maar mogelijk geldt 'onbekend maakt onbemint' bij het geen oog hebben voor MBO? Daar wil ik bij deze wat aan doen. :)

napel25

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zie zo 1-2-3 de relatie met Frontpage Algemeen niet. FA is bedoeld voor inhoudelijke vragen en opmerkingen over zaken met betrekking tot de frontpage van Tweakers.net, een discussie over banners in het algemeen bijvoorbeeld. Maar dat is niet wat jij wil, volgens mij. Jij wil praten over een idee wat jij hebt bij een advertentie en dat is meer een topic voor Stuffis Generalis. Daar heb je echter nog lang geen toegang en dus doe ik het topic dicht.

Dit topic is gesloten.