• Zoolander
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2022

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Voor mijn opleiding moet ik een opdracht maken met behulp van propositionele logica.

Nu kan ik de alle syntax wel vinden, op een ding na:

het link() element.

Er wordt dit gesteld:

link(x,q) ≡ (p | K(x, p->q))

hierbij is x het subject en zijn p en q de proposities.

≡ gebruik ik, maar <-> had ook gekund?

Een vraag hierover is bijvoorbeeld:

beredeneer dat wanneer pE link(x,q), dan weet x dat p->q

E gebruik ik ipv mooie ronde E die ik niet kan vinden.... :(

Weet iemand wat het link element doet, waarom het een verzameling is en wat de syntax inhoudt?

mijn naam slaat nergens op, althans niet op mij :P

Verwijderd

Propositielogica bedoel je? Maar goed, dat is het ook niet zo te zien. Het ziet er uit als epistemische logica.

Ok, ze definieren (en daarom kun je niet <-> gebruiken) 'link', een functie (?) van x en q, als een verzameling waarin een element p zit, als x weet dat p q impliceert. Dat lijkt mij gewoon wat daar staat. (Of zou moeten staan, die haken '(' moeten '{' zijn bv.)

Als de 'mooie ronde E' deze is '∈' die `is een element van' betekent, weet je dan genoeg? Beetje vage vraag, dat 'beredeneer' lijkt alsof je iets moet bewijzen, maar eigenlijk moet je volgens mij gewoon de definitie uitleggen.

Heb je hier iets aan?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Wat de link-operatie lijkt te doen, als ik jouw notatie goed begrijp, is het genereren van de verzameling van alle uitspraken waar subject x van weet dat hij er propositie q uit kan afleiden.

Zoals bahsj al aangeeft is dit overigens zeker geen propositielogica, maar een epistemische logica die bovendien verzamelingentheorie vooronderstelt.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
wow, wat perfecte antwoorden.
Het lost mijn vraag op.
Het is een zijspoor van mijn studie, maar het is heel erg interessant.
Ik merk nu dat, omdat ik er gewoon wat mee moet spelen, dat ik zoiets heb:
ja, leuk, maar waar halen jullie al deze regels vandaan en wat is er nog meer?

Als ik dit meer mijn eigen zou willen maken, welke logica is het 'leukst' en waar kan ik die vinden.

Verwijderd

Epistemische logica is een interpretatie/toepassing van modale logica. Dus, als je je niet teveel wilt beperken door je alleen op een betrekkelijk arbitraire toepassing te richten: lees artikelen over modale logica. Je kunt http://plato.stanford.edu/entries/logic-modal/ proberen, maar wikipedia (lees over modal logic, kripke semantics, set theory, etc.) is ook wel goed wat logica betreft en misschien wat meer to-the-point dan de SEoPh.

Maar serieus, als je les krijgt in dit soort dingen, stel gewoon vragen aan je docent...

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 22:54:
Epistemische logica is een interpretatie/toepassing van modale logica. Dus, als je je niet teveel wilt beperken door je alleen op een betrekkelijk arbitraire toepassing te richten: lees artikelen over modale logica. Je kunt http://plato.stanford.edu/entries/logic-modal/ proberen, maar wikipedia (lees over modal logic, kripke semantics, set theory, etc.) is ook wel goed wat logica betreft en misschien wat meer to-the-point dan de SEoPh.

Maar serieus, als je les krijgt in dit soort dingen, stel gewoon vragen aan je docent...
de mensen op GOT zijn toch cooler en slimmer! :P

thanx, ga het uitzoeken

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De Stanford Encyclopedia of Philosophy is inderdaad the place to be, met zeer uitgebreide artikelen over allerlei soorten logica. Mijn persoonlijke favorieten onder de logica's (wat een lelijk woord!) zijn intuitionistische logica en paraconsistente logica, maar uiteraard kan je je het best eerst de eerste orde predikatenlogica een beetje eigen maken.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1