ACad 2006 Schaal

Pagina: 1
Acties:
  • 1.240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sanity11
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben voor de lol eens met autocad aan de slag gegaan.

Nu is er 1 ding waar ik niet goed uitkom.
Het is vast heel gemakkelijk (zo gemakkelijk dat ik het niet eens in de help of ergens anders kan vinden)

wanneer ik bijvoorbeeld een blok teken van 1000 x 1000 dan weet ik niet of ik een blok van 1 x 1 m heb getekend of van bijvoorbeeld 10 x 10 m

En wanneer ik dit wil gaan printen zou ik dit graag 1:100 hebben maar dat kan ik ook al niet vinden.

Ik heb wel verschillende opties uitgeprobeerd zoals bij Format>Units de instellingen veranderen.

Even een voorbeeld samengevat:
Ik wil wanneer ik een vierkant van bijvoorbeeld 1x1 m teken gewoon als 1000mm in toetsen en als ik ga printen wil ik dat dit vierkant als 1x1 cm op het papier komt.

Ik hoop dat het duidelijk is, hehe. ;)

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door Sanity11 op 07-06-2005 14:11 ]

www.diovisuals.co,

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 17:13
Al raad ik je af "voor de lol" in AutoCAD te werken (aangezien het heel uitgebreid is B) ) zal ik proberen uit te leggen hoe je jouw probleem kan oplossen. Ik werk ik AutoCAD 2005, maar ik denk dat het niet echt veel veranderd is:

Stap 1:
Configureer je eenheden goed in AutoCAD, doe dit doormiddel van Tools->Options->User Preferences (tabblad). Stel daar de eenheden in milimeters is.

Nu je eenheden goed staan ingesteld kan je werken aan je tekening en daarna je plotconfiguration.

Stap 2:
Ga naar paperspace (tabblad layout1) en maak daar een viewport. Als je op dat viewport gaat staan kan je je schaal instellen (in jouw geval 1:100). Je moet goed opletten dat die instelling blijft staan (niet verspringt).

Stap 3:
Het daadwerkelijk plotten, ga naar de "Page Setup Manager" en stel hier in op welk formaat je hem wil printen -> A4 oid. Daarna let je goed op dat de schaal van het printen 1:1 is!!!!!!! (anders lukt het nog niet :z .

Suc6!

• Sanity11
  • Niet online
A. Qonsaides schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 14:21:
Al raad ik je af "voor de lol" in AutoCAD te werken (aangezien het heel uitgebreid is B) ) zal ik proberen uit te leggen hoe je jouw probleem kan oplossen. Ik werk ik AutoCAD 2005, maar ik denk dat het niet echt veel veranderd is:

Stap 1:
Configureer je eenheden goed in AutoCAD, doe dit doormiddel van Tools->Options->User Preferences (tabblad). Stel daar de eenheden in milimeters is.

Nu je eenheden goed staan ingesteld kan je werken aan je tekening en daarna je plotconfiguration.

Stap 2:
Ga naar paperspace (tabblad layout1) en maak daar een viewport. Als je op dat viewport gaat staan kan je je schaal instellen (in jouw geval 1:100). Je moet goed opletten dat die instelling blijft staan (niet verspringt).

Stap 3:
Het daadwerkelijk plotten, ga naar de "Page Setup Manager" en stel hier in op welk formaat je hem wil printen -> A4 oid. Daarna let je goed op dat de schaal van het printen 1:1 is!!!!!!! (anders lukt het nog niet :z .

Suc6!
Hee bedankt!
Ga ik meteen proberen.
Het is ook niet helemaal voor de lol trouwens.
Misschien gaan we het gebruiken op het werk.
We gebruiken nu een prog waar ik iig niet goed van word. (Pointline Cad)

www.diovisuals.co,

• Sanity11
  • Niet online
Hmm, stap 1 stond in ieder geval goed,
Alleen mijn Model Space (heet toch zo he?) die is dan naar schatting maar x m?
Als ik een box van 1000 x 1000 mm maak dan valt hij ver buiten de ruimte waarin ik kan zoomen.

Edit, ik zie bij properties dat mijn view 314.8775 x 434.9387 is, kan ik die ook een heel stuk groter maken? (dit is dan maximaal uitgezoomd)

[ Voor 55% gewijzigd door Sanity11 op 07-06-2005 15:12 ]

www.diovisuals.co,

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 22:46
mh mij denkt dat je het te ingewikkeld doet stap 1 klopt. wat ik altijd doe als ik schetsen maak in autocad (en dat doe ik dus ook met echte tekeningen) maak ik het dan plot ik het pak in de optie window en gooi daar de schaal in voor het plotten dus 1:100 en da wordt het dus 10 cm.

hoe je niet met die viewports te werken die zijn namelijk %#$#

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:08

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

viewports zijn eigenlijk ontzettend handig, als je maaar weet wat je ermee moet doen.

Eigenlijk zijn viewports een soort ramen, waardoor je naar je tekening kijkt. Per raam kun je dan een zoomfactor instellen. Dus je kunt dan 1 object op verschillende schalen bekijken, op één blaadje papier. Dus bijvoorbeeld een raam 1:20, en dan een detail 1:5. En het huis waarin het raam zich bevind 1:100. Terwijl je in je modelspace, maar 1 tekening hebt gemaakt, op ware grootte.

Waarom? Omdat het kan!!

• Sanity11
  • Niet online
Lolhozer schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:11:
viewports zijn eigenlijk ontzettend handig, als je maaar weet wat je ermee moet doen.

Eigenlijk zijn viewports een soort ramen, waardoor je naar je tekening kijkt. Per raam kun je dan een zoomfactor instellen. Dus je kunt dan 1 object op verschillende schalen bekijken, op één blaadje papier. Dus bijvoorbeeld een raam 1:20, en dan een detail 1:5. En het huis waarin het raam zich bevind 1:100. Terwijl je in je modelspace, maar 1 tekening hebt gemaakt, op ware grootte.
Ja, dat klinkt iig goed,
Alleen dat op ware grote maken weet ik niet in te stellen.
Ik heb nu een tekening van iemand anders geopend en daarin kan ik wel gewoon grote dingen tekenen.
Ik snap alleen niet hoe dat nog eigelijk kan.
En ik zie ook niet hoe ik die viewpoort op 1:100 kan zetten.
Maar ja.
Ik kan hier moeilijk om een spoedcursus acad vragen ;)

Maar iig bedankt voor de hulp.

www.diovisuals.co,

• Lolhozer

Lolhozer

In paperspace gaan staan, dubbelklikken in je viewport. dan Z enter, 1/100xp enter

Als je ctrl+1 geeft, krijg je een properties scherm. Selecteer je je viewport, zie je ergens onderaan bij misc de diverse schalen staan.

Waarom? Omdat het kan!!

• A. Qonsaides
Probeer eens een line te tekenen (met "Ortho" aan) en dan de lengte van 1000. Doe dan "zoom extend". Waarschijnlijk kan je nu wel de gehele tekening zien. Ik stel nl zelf ook nooit de grote van het tekenblad in.

EDIT: Als je in modelspace niet je gehele tekening kan zien ;)

[ Voor 19% gewijzigd door A. Qonsaides op 07-06-2005 15:24 ]

• Sanity11
  • Niet online
Lolhozer schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:18:
In paperspace gaan staan, dubbelklikken in je viewport. dan Z enter, 1/100xp enter

Als je ctrl+1 geeft, krijg je een properties scherm. Selecteer je je viewport, zie je ergens onderaan bij misc de diverse schalen staan.
Ah!! dat zocht ik, haha.
Bedankt allebei! :*)

www.diovisuals.co,

• Sanity11
  • Niet online
A. Qonsaides schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:22:
Probeer eens een line te tekenen (met "Ortho" aan) en dan de lengte van 1000. Doe dan "zoom extend". Waarschijnlijk kan je nu wel de gehele tekening zien. Ik stel nl zelf ook nooit de grote van het tekenblad in.

EDIT: Als je in modelspace niet je gehele tekening kan zien ;)
Ah, dan extend hij inderdaad gewoon naar. ... misschien kan je maar tot een bepaalde afstand uitzoomen van een tekening, ik probeerde telkens een dynamic zoom.

www.diovisuals.co,

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 22:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Staan je "drawing limits" wel groot genoeg ingesteld? (te vinden onder [format])

Als je dan je grid aan zet (met F7), en even [z] [enter] [a] [enter] (= het commando Zoom, All) drukt, zie je je hele tekengebied.

O ja, ik ben vorig jaar "voor de lol met autocad aan de slag gegaan" (tja, je moet toch wat te doen hebben tussen de eindexamens door >:) ). Ik raad je aan eens een goed boek te halen, van ir. R. Boeklagen bijvoorbeeld. Imho een heel duidelijk boek, goed voor beginners, maar ook voor gevorderden.

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-06-2005 15:36 . Reden: commando's duidelijker gemaakt ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Sanity11
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:34:
Staan je "drawing limits" wel groot genoeg ingesteld? (te vinden onder [format])

Als je dan je grid aan zet (met F7), en even [z] [enter] [a] [enter] (= het commando Zoom, All) drukt, zie je je hele tekengebied.

O ja, ik ben vorig jaar "voor de lol met autocad aan de slag gegaan" (tja, je moet toch wat te doen hebben tussen de eindexamens door >:) ). Ik raad je aan eens een goed boek te halen, van ir. R. Boeklagen bijvoorbeeld. Imho een heel duidelijk boek, goed voor beginners, maar ook voor gevorderden.
Hmm. goed id.
Ik zal eens kijken of ik dat boek ergens kan vinden.
Tks

www.diovisuals.co,

• Lolhozer

Lolhozer

En als je baas geld genoeg heeft om AutoCAD 2006 aan te schaffen moet er ook nog wel een cursusje vanaf kunnen. (Nog aftrekbaar van de belasting ook :D) En geloof mij, dat scheelt enorm, het is wel zelf te leren uit een boek, maar een cursus is veel effectiever, aangezien je dan de informatie krijgt van een ervaren gebruiker.

Waarom? Omdat het kan!!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
of je koopt t boek van ir. R Boeklagen AutoCad 2002 (of nieuwere serie) Computer Ondersteunend Ontwerpen
daar staat bijna alles in over autocad, kost iets van 40 euro ofzo

• AxiMaxi
  • Laatst online: 28-04 16:00
Sanity11 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:26:
Ah, dan extend hij inderdaad gewoon naar. ... misschien kan je maar tot een bepaalde afstand uitzoomen van een tekening, ik probeerde telkens een dynamic zoom.
Met dynamic zoom houdt het idd een keer op. Moet je even REGENALL [enter] intypen en dan kan je weer verder gaan.
Als je Z [spatie] E [enter / spatie] intypt (of Zoom Extends aanklikt), kom je ook een heel eind.

Maar zoals de meesten hier al aangeven: als je dit soort 'basiskennis' van Autocad al niet hebt, dan is het zeer aan te raden om je eerst in een boek te verdiepen.

* AxiMaxi is gastdocent Autocad op een hogeschool en weet hoe een kleine vraag van een leek kan leiden tot een ENORM antwoord :/

A. Qonsaides was behoorlijk in de goede richting. Ik heb een paar aanvulling, om aan te geven waar je allemaal nog tegenaan kunt lopen:

1) als je op een viewport dubbelklikt, kan je er weer in zoomen. Je schaal-instelling is daarmee weer ongedaan gemaakt. Je kan dat wel weer goedkrijgen met de zoom functie, maar aangezien het hier niet de bedoeling een tutorial te schrijven, ga ik daar niet verder op in.

2) als de setting UCSFOLLOW op 1 staat, kan je hele vreemde zoom effecten krijgen bij het schakelen tussen viewports en model-/paperspace

3) je kan in paperspace aangeven dat je settings worden opgeslagen in de layout.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• A. Qonsaides
Tsja, ik heb inmiddels ook al 3 jaar AutoCAD-kennis (HBO-niveau) :Y) .

Nu nog leren volledig 3D-tekenen, maar dat heb ik eigenlijk nie nodig :P , maar dat wel gewoon voor de lol (de basiskennis bezit je immers al).

[ Voor 19% gewijzigd door A. Qonsaides op 08-06-2005 10:17 ]

• Sanity11
  • Niet online
Tks,
Ik ben al weer een eindje verder met acad.
Verder gebruik ik verschillende andere technische en grafische programma's (2d en 3d) dus het is allemaal niet helemaal onbekend voor me.

www.diovisuals.co,

• AxiMaxi
Ik schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 09:25:
[...]
3) je kan in paperspace aangeven dat je settings worden opgeslagen in de layout.
Nuancering: in versie <2004 (2005?) kan je met de rechtermuisknop op het tabje van de layout klikken om e.e.a. in te stellen. Bovenin staat ergens een vinkje, dacht ik.
Bij 2006 kan je ook als je gaat plotten deze instellingen opslaan.

Verwijderd

AxiMaxi schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 09:25:
A. Qonsaides was behoorlijk in de goede richting. Ik heb een paar aanvulling, om aan te geven waar je allemaal nog tegenaan kunt lopen:

1) als je op een viewport dubbelklikt, kan je er weer in zoomen. Je schaal-instelling is daarmee weer ongedaan gemaakt. Je kan dat wel weer goedkrijgen met de zoom functie, maar aangezien het hier niet de bedoeling een tutorial te schrijven, ga ik daar niet verder op in.
Simpele aanvulling hierop is dat als je viewport goed staat je deze selecteert en dan met CTRL+1 naar je properties gaat en dan selecteerd dat je je viewport wilt locken, kun je hem niet meer zoomen of pannen in die viewport en raak je de instellingen op die viewport dus niet kwijt.
In je properties kun je ook de schaal van je viewport aanpassen.

• AxiMaxi
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 19:15:
Simpele aanvulling hierop is dat als je viewport goed staat je deze selecteert en dan met CTRL+1 naar je properties gaat en dan selecteerd dat je je viewport wilt locken, kun je hem niet meer zoomen of pannen in die viewport en raak je de instellingen op die viewport dus niet kwijt.
In je properties kun je ook de schaal van je viewport aanpassen.
Klopt, had ik ook willen zeggen... maar dan zijn we langzaam toch een tutorial aan het schrijven... :|

Pagina: 1