Monitoren in verkeerde volgorde na installatie DVI

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-08 11:27
Hoi,

Ik heb een probleem waar ik maar niet aan uit raak. Dit is mijn situatie.

Ik heb een XFX 6600 GT kaart, die 2 DVI uitgangen heeft. Ik heb 2 monitoren: een 19" TFT die zowel DVI als analoog doet, en een 15" TFT die enkel analoog is.

Omdat mijn DVI kabel in bestelling stond heb ik een tweetal maanden gedraaid met beide monitoren in de analoge stand, met voor beide monitoren op de DVI aansluiting van de videokaart zo'n DVI to VGA convertertje. Werkte prima!

Mijn setup is als volgt :

Monitor 1 moet de 19" zijn (uiteraard) en die staat recht voor me. Monitor 2 is de 15" en die staat RECHTS van de 19". Dit werkte prima met de analoge aansluiting. Wanneer ik klikte op de knop "herkennen" bij de beelschermeigenschappen kwam er mooi een grote "1" op de 19" en een grote "2" op de 15". Prima dus.

Vandaag krijg ik EINDELIJK die DVI kabel binnen. Ik blij, en snel die kabel op mijn 19" aangesloten.

Wat blijkt nu? De 19" wordt plots aanzien als monitor "2", en de 15" als monitor "1" ! 8)7 Vreemd, want de icoontjes en de startbalk staan wél correct op de 19" weergegeven! Ik probeerde al van de monitoraansluitingen op de video kaart te switchen, maar dan blijft de 19" de tweede en de 15" de eerste. De icoontjes en de startbalk worden dan wel correct op de 15" weergegeven.

Ik dus weer switchen en ik denk: geen probleem, dan ga ik in het windows eigenschappen menu en dan versleep ik die 15" naar de rechterkant van mijn 19", zodat alles weer juist is. Dit werkt ook, maar dit geeft één groot probleem: de monitoren staan dan als volgt ingesteld in de windows eigenschappen:
"2" + "1". Dit heeft als gevolg dat gelijk welk programma ik opstart EERST wordt geopend op monitor 1 (de 15" dus) en niet op monitor 2 (zoals het zou moeten, want DAAR staan alle iconen op, en DAAR staat ook de windows startbalk op.) Monitor 2 (19") is ook ingesteld als primaire monitor, maar daar lijkt windows zich helemaal niet aan te storen!! Hij blijft koppig kijken naar het nummer dat de monitor door windows gekregen heeft.

Mijn vraag is vrij evident denk ik: hoe kan ik dat getal van monitor wisselen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn 19" als monitor "1" wordt ingedeeld? Ik heb al alle instellingen zitten afzoeken, maar kan het niet vinden. Ook een search hier leverde niets op, want de meeste problemen dergelijke problemen handelen over 2 videokaarten in 1 systeem, maar in mijn geval gaat het over 1 videokaart met 2 outputs...

Ik zou het wel heel lullig vinden als ik zou moeten een tweede DVI monitor kopen, enkel en alleen omdat windows voor de één of andere duistere reden VGA prefereert boven DVI...

Iedere hulp wordt sterk geapprieerd! Dank!

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 11:11
Ergens in de Nvidia eigenschappen (weet nu niet waar zit niet achter nvidia powered) kun je aangeven welke je als primary screen gebruikt

edit:

Eigenschappen voor beeldscherm - Instellingen - Geavanceerd - Nvidia tabje - scherm met clone scherm enzo

[ Voor 32% gewijzigd door tombola op 07-06-2005 14:17 ]

• BartDG
Dank voor je suggestie, maar die werkt niet. de 19" staat wel degelijk als "primaire" monitor aangeduid, maar toch blijft hij cijfer "2" krijgen en gaan de programma's dus eerst open op de 15".

Ik heb het ondertussen gevonden, maar het is niet echt voor de hand liggend. Bij de nView eigenschappen ga je naar het tabblad "vensters" en dan heb je bij "vensterinstelling" de optie : "geopende vensters op". Deze stond dus op de 15" ingesteld. Ik heb ze veranderd naar de 19" en nu worden alle programma's dus mooi op de 19" geopend.

Probleem opgelost dus. Denk ik toch. Maar vind het toch vreemd dat windows uit zichzelf de monitor kan kiezen en daar blijkbaar ook bij kan blijven, zonder dat je daar iets aan kan veranderen. Mijn monitors staan nu nog steeds als "2" + "1", maar de tweede is ingesteld als primaire en ook zo ingesteld dat alle windows daarop moeten geopend worden.

Wat een gedoe. De mogelijkheid om die cijferaanduiding van de monitors gewoon te swichen zou alles toch VEEL simpeler maken!

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door BartDG op 07-06-2005 14:27 ]

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
connect eens een keer alleen de 19" en start op, dan na een reboot ff die 15" aansluiten. kijken wat hij dan toewijst :)

• BartDG
Dat werkt ook! :X 8)7 |:(

Verdomd, dat het ZO simpel was!!! Een mens zoekt het soms toch ECHT te ver!!!

Bedankt!!!