hèè? Ik heb dus een kv600-x moederbord dat pc3200 ondersteund, maar informatiek zegt dat de processor dat niet ondersteund en het dus maar op 333 kan laten draaien, ook niet met een overclock? Maar toch zie ik bij iedereen met een 2500+ processor pc3200 staan, heeft iedereen het dan ook op 400 draaien of wat? willen ze nou dat ik de boel niet ga zitten overclocken of kan het echt niet?
Het geheugen word aangestuurd door de NordBridge. Deze kan het geheugen wel ef 400MHz laten draaien. Echter heeft de processor een FSB van 333MHz. Dus de 400MHz bandbreedte van het geheugen gaat niet volledig benut worden.
Verwijderd
En wat is de core speed van de 2500+ ??? juist.... 166Mhz !
2 x 166Mhz = 333Mhz ! Dus zal je geheugen op 333Mhz draaien, wat op zich prima is natuurlijk.
Als je hem op 400Mhz laat lopen zal het waarschijnlijk alleen maar trager zijn...
Of je moet de core speed van je CPU naar de 200Mhz heen tillen.
2 x 166Mhz = 333Mhz ! Dus zal je geheugen op 333Mhz draaien, wat op zich prima is natuurlijk.
Als je hem op 400Mhz laat lopen zal het waarschijnlijk alleen maar trager zijn...
Of je moet de core speed van je CPU naar de 200Mhz heen tillen.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 13:08 ]
Die 2500+'ers zijn best leuk over te klokken dacht ik, probeer inderdaad de fsb op 200mhz te laten draaien, je hele systeem zal daarvan profiteren. Denk er wel aan dat je in eerste instantie de multiplier wat naar beneden schroeft dan! 
edit:
In de faq van dit subforum staat wel een stukje over overklokken, lees dat eerst even goed door en weet wat je doet!
In de faq van dit subforum staat wel een stukje over overklokken, lees dat eerst even goed door en weet wat je doet!
[ Voor 24% gewijzigd door Mad Marty op 07-06-2005 13:12 ]
Rail Away!
Verwijderd
de meeste mensen hebben een chipset waarbij de fsb en de geheugensnelheid niet met elkaar gelinkt zijn
dus het kan best dat zij een fsb hebben van 133 met een geheugensnelheid van 200mhz
( maal 2 maakt 266/400)
dat is toch bij mij (nforce 2) het geval
echter, bij mij staat mijn processor standaard niet overclocked op 133 mhz te draaien en mijn geheugen (1 GB pc3200) loopt synchroon op 133*2=266 dual channel.
ik heb zo snel geheugen gekocht omdat mijn processor zonder poblemen van 2000+@133mhz naar 2600+@166 mhz klokt (en meer)
het blijft gewoon een feit dat geheugen synchroon laten lopen het snelste werkt. (hoewel ik het niet weet of het opgaat in mijn geval
edit: eigenlijk een herhaling van wat al gezegd is
dus het kan best dat zij een fsb hebben van 133 met een geheugensnelheid van 200mhz
( maal 2 maakt 266/400)
dat is toch bij mij (nforce 2) het geval
echter, bij mij staat mijn processor standaard niet overclocked op 133 mhz te draaien en mijn geheugen (1 GB pc3200) loopt synchroon op 133*2=266 dual channel.
ik heb zo snel geheugen gekocht omdat mijn processor zonder poblemen van 2000+@133mhz naar 2600+@166 mhz klokt (en meer)
het blijft gewoon een feit dat geheugen synchroon laten lopen het snelste werkt. (hoewel ik het niet weet of het opgaat in mijn geval
edit: eigenlijk een herhaling van wat al gezegd is
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 13:16 ]
Ja de Multiplier is gelockt, dus ik heb hem nu 11x202 lopen, hoger gaattie niet... maar ik kan ook nog de memory frequentie aanpassen, er zit nu pc2700 in... maar ik heb nu 512mb pc3200 besteld (even duur als 2700 dus ook handig voor in de toekomst). Maar de memory freq staat nu op 333, maar zou ik die dan niet gewoon omhoog kunnen gooien dan, zonder dat mn cpu raar doet? de 2700 haal ik er zowiezo uit.
Het antwoord staat gewoon in de FAQ van dit subforum
Maak gebruik van dit naslagwerk in combinatie van je inzicht en logica:
PMG FAQ
• Wat is de FSB en hoe verander ik die?
• Hoe kan ik overclocken?
• Kan ik het geheugen op een lagere snelheid laten draaien?
• RAM FAQ » nForce2 Dual Channel en Synchroniteit (het Synchroniteit stukje)
Kortom: het kán wel, maar Informatique heeft gelijk met de redenering dat het niet optimaal is. Met enig inzicht, inzicht, researchvermogen en een zekere mate van basiskennis had je dit makkelijk zelf kunnen uitvinden. Hetgeen hier op GoT echt wel van jou wordt verwacht. Dicht dus.
PMG FAQ
• Wat is de FSB en hoe verander ik die?
• Hoe kan ik overclocken?
• Kan ik het geheugen op een lagere snelheid laten draaien?
• RAM FAQ » nForce2 Dual Channel en Synchroniteit (het Synchroniteit stukje)
Kortom: het kán wel, maar Informatique heeft gelijk met de redenering dat het niet optimaal is. Met enig inzicht, inzicht, researchvermogen en een zekere mate van basiskennis had je dit makkelijk zelf kunnen uitvinden. Hetgeen hier op GoT echt wel van jou wordt verwacht. Dicht dus.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()