Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

het schakelen van DVI-signalen

Pagina: 1
Acties:

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-11 21:41
Goeden,

gisteren een vraag gehad die nog meer vragen opriep, mijn theorie over video is wat verouderd (=analoog), wellicht is hier wat licht in de videoduisternis te vinden.

Situatie: vriend van me heeft 2 DVI out: 1 maal van een Microsoft video/geluids systeem en 1 maal van een kastje voor digitale TV ontvangst. Nou moet 1 van die 2 signalen naar een beamer die een DVI ingang heeft.

Op zich werkt t prima alleen het is nu handmatig omstekkeren.

Zou je (in theorie) een weet-ik-hoeveel-polige om schakelaar kunnen gebruiken (een normale zou 2 polig zijn, a of b naar x alleen ik weet niet hoeveel signalen DVI heeft) of krijg je dan, net zoals bij analoge video, kwaliteitsverlies en/of overspraak. Lijkt me niet omdat het digitaal is maar misschien toch?

Stel dat je zo'n schakelaar gaa maken, kan je dan gewoon gewone kabel nemen (bv flatcable) of moet je hier ook afgeschermde kabel nemen met de massa aan aarde (zoals bij video)

En als laatste, hoe zou je zoiets in t echt kunnen maken, zou dit met een TTL (N)AND gaan immers ab = output : 00 = 0 10 = 0 01=0 11=1 dus als je lijn b je selector maakt of het signaal wel of niet door mag gaan dan zou t moeten werken (vooropgesteld dat het 5V logica is, anders bv CMOS maar t zelfde verhaal).

En hoe zit het eigenlijk met de bandbreedte: ook een digitaal sinaal heeft natuurlijk een bep. max frequentie, is dat ergens in t verhaal nog van belang (bv bij de AND-poorten, die zouden dat denk ik wel aan moeten kunnen).

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43
1. ja je hebt kwalitijds verlies
2. je je hebt interferentie
3. ook met ttl ic's zul je verlies hebben omdat je rise en fall time te traag is
4. ja er zijn ttl ic's die wel snel zijn maar $$$$$$ geld
5. blijf handmatig overschakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door kippy op 07-06-2005 14:33 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er zijn tegenwoordig toch wel kant-en-klare DVI KVM switches te koop lijkt me, of niet?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Een DVI-hub :)
Afbeeldingslocatie: http://www.gefen.com/images/dvihub.jpg

Mag je wel even $399,- voor neertellen.

• Joppnl
mmmmm, zoals ik nu lees is "omstekkeren" zoals nu gebeurd het beste gezien de kosten en trammelant bij het zelf maken.

Die standaard schakelkastjes hebben we ook bekeken maar zijn én ontzettend duur én vaak de andere kant op: 1 DVI in naar 2 (schakelbare) DVI out om bv 1 source op 2 outputs te zetten (schakelbaar).

Verwijderd

http://www.kvms.com/dvi_kvm_switch/dvi_kvm_switches.asp

Hier zie je wat meer opties, maar onder de $ 100 kom je niet

• Joppnl
Oh PS:

WAAROM vindt er overspraak plaats tussen de digitale (video-)signalen.

Immers: stel dat een 1 5V is, met overspraak is dat misschien 5.001V met zelfs evt een ruis erop maar dat is nog steeds genoeg om een harde logische '1' te geven en niet een 1.001 of zo (voordeel van digitaal). Hoe kan dat dan?

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-11 13:25
heeft je beamer ook een vga input dan kan je een dvi - vga convertor kopen en die aansluiten en ook je andere dvi en ik weet het niet maar kan een beamer niet van signaal wisselen zoals een monitor dat je kan kiezen of hij de vga signaal moet nemen of de DVI signaal

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sja, je kan het altijd proberen. DVI zis in principe een vrij storingsongevoelig signaal, zolang je de paren maar in stand houdt, bovendien is het digitaal, dus in tegenstelling tot wat mijn voorgangers beweren zul je geen kwaliteitsverlies hebben: hetzij je hebt last van grote fouten omdat het principe niet werkt, hetzij je hebt haarscherp beeld. Ik denk persoonlijk dat het iets is wat prima uit te proberen is: score ergens 2 DVI-verlengkabels en een ouwe printerpoortswitch (=kastje met heel-veel-polige switch erin) en ga fijn aan het solderen.

Ow, en met TTL-logica zou ik het niet eens proberen: DVI-signalen zijn namelijk niet TLL maar 5V differentieel, dat past dus niet op elkaar. Bovendien zit je met een signaal van megahertzen, de vraag is of yer olde TLL-spullen dat uberhaupt aankunnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 07-06-2005 19:40 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Persoonlijk zou ik een dozijn goedkope relais aanschaffen ergens bij een dump (of de conrad-restposten) en creatief gaan solderen. Vervolgens kun je met een simpel schakelaartje tussen de twee sources wisselen. Je krijgt tevens een mooie *klik* van een batterij relais die ineens omklappen! Lawaaimakende mechanische elektronica ownt :)

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Sprite_tm schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 19:38:Ow, en met TTL-logica zou ik het niet eens proberen: DVI-signalen zijn namelijk niet TLL maar 5V differentieel
Maak daar maar 3.3V differentieel van, 50ohm SE terminated... (Just for the record)
Bovendien zit je met een signaal van megahertzen, de vraag is of yer olde TLL-spullen dat uberhaupt aankunnen.
Ye olde TTL spullen zijn anno 2005 alleen nog goed als ESD barrier ;) En ja, 't zijn wel een paar megahertzjes; 1600x1200@60Hz is goed voor 1.65Gbit/s verdeeld over 3 channels=550Mbit/s*channel, wat neerkomt op 275MHz, zonder de harmonischen meegeteld (=als lange rise/fall tijd geen bezwaar is)
Wie niet bang is voor HF geknutsel, zou een paartje 74CB3Q3257's kunnen proberen :/

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• kippy
elal schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 23:35:
[...]

Maak daar maar 3.3V differentieel van, 50ohm SE terminated... (Just for the record)

[...]

Ye olde TTL spullen zijn anno 2005 alleen nog goed als ESD barrier ;) En ja, 't zijn wel een paar megahertzjes; 1600x1200@60Hz is goed voor 1.65Gbit/s verdeeld over 3 channels=550Mbit/s*channel, wat neerkomt op 275MHz, zonder de harmonischen meegeteld (=als lange rise/fall tijd geen bezwaar is)
Wie niet bang is voor HF geknutsel, zou een paartje 74CB3Q3257's kunnen proberen :/
Wow, die ic's hebben nette flanken, had ik dat maar 2 jaar geleden geweten.....

Maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, je kan het gewoon uitpoberen als het niet te duur is. Maar ik ben bang dat je beeld niet echt geweldig zal zijn.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ik ga met Sprite mee. Tik een oude printer-switch open de kop (2 pc's aan 1 printer) en haal die heel-veel-contacten schakelaar eruit :)
Kapot zal het er neit van gaan (je apparatuur, die printer-swtich natuurlijk wel :P) als je het goed doet.
Mocht je in Breda wonen,. dat heb ik er nog wel 1 voor je liggen. Willen we wel foto's en het resultaat zien! :P

[ Voor 20% gewijzigd door frickY op 08-06-2005 09:34 ]

• kippy
frickY schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 09:31:
Ik ga met Sprite mee. Tik een oude printer-switch open de kop (2 pc's aan 1 printer) en haal die heel-veel-contacten schakelaar eruit :)
Kapot zal het er neit van gaan (je apparatuur, die printer-swtich natuurlijk wel :P) als je het goed doet.
Mocht je in Breda wonen,. dat heb ik er nog wel 1 voor je liggen. Willen we wel foto's en het resultaat zien! :P
Ik vraag me af wat de sync van het scherm hiervan vind, op het moment dat je hard overschakeld. Dus input 1 staat signaal te geven en input 2 ook. er word in een keer omgeschakeld van het signaal van winput 1 naar input 2. Denk niet dat dat heel goed is voor je beamer.

Wel kun je natuurlijk voor het schakelen even je beamer uitzetten.

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

kippy schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 09:50:
[...]
Ik vraag me af wat de sync van het scherm hiervan vind, op het moment dat je hard overschakeld.
Alsof het veranderen van resolutie (compu) of 't zappen (TV) zo'n 'subtiele' overgang geeft... NOT 8)7
Als de syncbitjes plotseling niet meer op de plek zitten, waar de TFT/DLP/LCOScontroller 'm verwacht, dan gaat 'ie netjes in de 'No signal' state, tot 'ie weer een paar 'foutloze' frames binnenkrijgt...

Maak je meer zorgen om het op 1 punt samenknopen van de massa's, zodat je geen rare potentiaalsprongen krijgt bij het omschakelen...

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• Joppnl
duidelijk verhaal.

Dus óf mechanisch óf eigenlijk niet aan beginnen. Ik zal eens kijken of er een oude printerswitch voorhanden is (ik woon niet in de buurt van Breda maar bedankt voor t aanbieden) en kijken welke (en hoeveel) DVI signalen ik om moet schakelen.
Pagina: 1