VIA SATA controller werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb laatst wat nieuwe onderdelen gekocht, omdat mijn oude onderdelen (K8N Neo Plat., 2800+ etc.) teveel problemen gaf, ik was de bon kwijt dus kon niet veel anders doen dan nieuw spul te kopen.

Nu heb ik de nieuwe onderdelen dus al een week ongeveer binnen, maar ik heb het eerste probleem al te pakken. (Hoeveel zullen er nog volgen?).

Zodra ik Windows XP Home Edition installeer gaat alles goed, installatie gaat gewoon snel, SATA drivers laden normaal. Gaat allemaal goed, maar zodra ik Windows XP Professional wil installeren begint het al met het starten van het kopiëren, hij vraagt dan naar de bestanden op de SATA disk, maar kan deze niet kopiëren, terwijl deze zelfde diskette wil op Home draait.

Windows gaat dan wel verder, maar zodra hij voor de eerste keer wil opstarten komt er een BSOD met STOP: 0x0000007B.

Nu wil ik graag naar Prof. omdat ik met Home een probleem heb, namelijk dat de PC eerst supersnel opstart. Maar zodra hij een paar uur heeft uitgestaan, of zodra ik reset knop heb gebuikt dat de PC super traag opstart. Ik moet dan zo’n 3 a 4 minuten naar het Windows logo kijken.

Als ik dan Bootvis draai gaat hij weer supersnel totdat hij een paar uur heeft uitgestaan.

PS. Als de PC traag opstart, dan brand de HDD niet tot nauwelijks, de HDD ratelt bijna niet. Ook zie je vóór het Windows logo eerst die witte balk onderin laden, dat hoort volgens mij niet op een snelle PC.

Specs:
AMD Athlon 64 3000+ (CnQ enabled)
Abit AV8, K8T800 Pro, VIA Integrated VT8237 SATA controller
2x512MB Kingston ValueRAM, MT Chips, CL3
Hitachi Deskstar 7K250 80GB SATA op SATA1 EDIT: Inmiddels ook SATA2 en andere SATA kabels geprobeerd maar dat werkt ook niet.
XFX 6800LE
DVD+CDRW aangesloten op IDE2, op IDE1 krijg ik de ene BSOD na de andere BSOD tijdens de installatie van XP Prof, niet op Home.
Chieftec 360 Watt.

Ik heb al verschillende SATA drivers geprobeerd, zowel met F6 als vanuit Windows, dit heeft niks geholpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Frietsaus op 07-06-2005 11:01 ]

Verwijderd

zou het niet aan de HD liggen?

• Frietsaus
  • Niet online
Ik zal zo even een testtooltje downloaden, jullie horen het later.

EDIT: Heeft de test zonder fouten afgerond. (Drive Fitness Test van Hitachi).

EDIT2: Dat betekent niet dat het probleem is opgelost. :P

[ Voor 57% gewijzigd door Frietsaus op 08-06-2005 20:49 ]

• Frietsaus
  • Niet online
schop. ;)

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09
Nokko schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 10:30:
Als ik dan Bootvis draai gaat hij weer supersnel totdat hij een paar uur heeft uitgestaan.
Als het goed is geeft Bootvis duidelijk aan welke proces er zo lang over heeft gedaan om te starten. Misschien kun je dat nog opzoeken?
Ook zie je vóór het Windows logo eerst die witte balk onderin laden, dat hoort volgens mij niet op een snelle PC.
Die witte balk heeft daar niets mee te maken hoor. :)
Ik heb al verschillende SATA drivers geprobeerd, zowel met F6 als vanuit Windows, dit heeft niks geholpen.
En als je eerst Home installeert, en vervolgens Prof eroverheen update?

-

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb Bootvis nog een keer een trace laten doen, maar ik snap daar niet veel van. Als ik daar een screen van moet maken, zeg het maar.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09
Log-bestanden zijn ook goed. :)

-

• Frietsaus
  • Niet online
Is dat zo'n *.bin bestand? (Sorry, ik weet niet veel van dit programma af.) :(

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Pro zou in principe niets uit moeten maken t.o.v. Home met de symptomen die jij beschrijft. De verschillen zitten in compleet andere dingen (bijv. dual cpu support, encrypted filesystem support, user-level file sharing, mogelijkheid om op een Windows domein aan to loggen, en nog wat andere).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-03 23:03
Heb je je driver al eens geupdate?

• Frietsaus
  • Niet online
Ja ik vind het al zo raar dat WinXP Home vlekkeloos installeert, maar Prof niet. Ik zal morgen even een CD van iemand lenen, misschien is er iets mis met mijn Pro CD.

En ja, de drivers zijn allemaal geupdate. :)

Ik heb nog iets ontdekt, en dat is dat mijn harde schijf af en toe een raar geluid maakt, net of een floppy drive zoekt naar een disk. Laatst hoorde ik ook een tik uit mijn harde schijf komen. Zou het kunnen zijn dat deze slechte prestaties van deze mogelijk brakke hdd komen?

Want anders bestel ik wel een nieuwe schijf, heb sowieso meer schijfruimte nodig. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Frietsaus op 11-06-2005 14:01 ]

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem
Ik heb ook een AMD (Athlon 64 3500+) Mijn harde schijf (een SATA Maxtor 160Gig) wordt soms niet herkend, als ik ERD-Commander opstart, of Win XP64 Pro wil installeren herkend hij deze niet.
Ook soms als ik er op aan het werken ben, dat ik een bluescreen krijg.. bij het opstarten van een applicatie / spelletje.
Als ik een foutenbericht later lees zegt deze mij dat de harde schijf tijdelijk niet herkend werd.
Ook ik heb via F6 Bij de installatie van WIndows XP Pro( degene die ik er nu heb opstaan) SATA drivers geladen, via een diskette.

Is er al enige doorbraak in uw probleem? :) Ik weet niet meer hoe ik dit moet oplossen, of waar dit precies aan ligt.

Mvg,
Wannes

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb het helaas nog niet opgelost, maar ik heb het vermoeden dat het aan mijn harde schijf ligt. Ik kan ook bij niemand een S-ATA schijf lenen, want iedereen die ik ken heeft nog een ATA schijf.

Ik ben ook ten einde raad, ik merk nu dat Windows ELKE keer sloom opstart, zelfs na een Bootvis optimizer run. HLDS dedicated server start sloom, spellen haperen omdat de HDD zich mateloos zit te laden. Ik wordt er gek van.

Ik durf eigenlijk geen nieuwe schijf te bestellen, straks is dat het probleem niet. En het geld was eigenlijk bedoeld voor een goede digitale camera. :(

EDIT:
Ik heb net Speedfan opgestart en toen bij het SMART gedeelte gekeken. Mijn mond viel open. Vorige week was de Fitness nog 88%, terwijl deze nu 35% is ! Tevens staat er een warning in de lijst. Ik neem aan dat de schijf aan het overlijden is, hij maakt al rare geluiden soms.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kalte083/speedfan.PNG
Als iemand kan bevesitigen dat deze schijf brak is, dan bestel ik vandaag nog een Western Digital of Maxtor DM10 schijf, had meer ruimte nodig en dan RMA ik deze zodra mijn gegevens veilig zijn. :P

EDIT2: Inmiddels heb ik een Maxtor DiamondMax 10 200GB sata besteld, ik laat het nog weten of dat überhaupt geholpen heeft. :)

[ Voor 89% gewijzigd door Frietsaus op 12-06-2005 12:43 ]

Verwijderd

das goed!
laat maar weten :)

Aan de harde schijf zou et in principe toch ni mogen liggen denk ik..
SATA is zowiezo vrij nieuw, met die van mij is niets gebeurd.
Deze is amper gebruikt.

soit
groeten.

• Frietsaus
  • Niet online
Inmiddels nieuwe schijf ingebouwt, maar XP Professional wil nog steeds niet installeren. Dit lijkt me dan ook een SATA controller probleem.

Maar het probleem met de traagheid is nog niet voorgekomen.

Iemand dus nog een oplossing voor het XP Professional probleem? Ik wil niet altijd vastzitten aan XP Home namelijk.

• Frietsaus
  • Niet online
Update: Het viel me op dat mijn DVD lezer (eentje van Samsung) niet meer wil booten van XP cd's, nu dacht ik laat ik mijn CD brander eens proberen en ja, XP Prof wil weer installeren zonder BSOD.

Mijn probleem is dus opgelost, ik koop wel een nieuwe DVDROM station want ik wil wel on-the-fly kunnen branden.

Mijn dank is groot. :)
Pagina: 1