Toon posts:

[Access 2002} Dlookup stringwaarde conversie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gebruik van Dlookup in access2002 lukt mij niet helemaal

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dim contactp As String
Dim cpc As String

contactp = ordernr.Value
' "100933"
cpc = DLookup("[contactpersoon]", "werkbon", "[ordernr] = '" & contactp & "'")

MsgBox cpc, vbCritical,  "waarde"

[Fout 94: ongeldig gebruik van null

Het gaat denk ik fout bij " & contactp & "'"
Als ik in contactp = [ordernr].Value de ordernr.value vervang met een waarde (bv de waarde "100933") werkt de Dlookup wel.
Als ik een msgbox open met "contactp = [ordernr].Value" komt de juiste waarde in de msgbox te staan.
Nu heb ik gezocht naar de verschillende oplossingen (o.a het anders declareren van de string/variabele) maar dit heeft tot dusver niet geholpen.

Heeft iemand een tip voor mij hoe ik de juiste waarde uit deze Dlookup haal? _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 09:36 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan geen Null waarde opslaan in een string (cpc). Het resultaat van je DLOOKUP is null als er niets uitkomt, oftewel hij kan geen ordernr vinden dat gelijk is aan contactp.
Eventueel kan je dat afvangen door de functie Nz() om dlookup heen te zetten.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 10:00:
Je kan geen Null waarde opslaan in een string (cpc). Het resultaat van je DLOOKUP is null als er niets uitkomt, oftewel hij kan geen ordernr vinden dat gelijk is aan contactp.
Eventueel kan je dat afvangen door de functie Nz() om dlookup heen te zetten.
Muchios grachias
Meteen even gedubbelchecked of de waarde bestond, en dit was inderdaad niet altijd het geval (stom stom stom |:( ). Nu heb ik dmv de NZ functie de fout afgevangen. Bij een null waarde word de dlookup nu stopgezet om fouten te voorkomen :)

laten we het op een dinsdagmorgendip houden :o