[j2ee] tijd besparende tools

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Het afgelopen jaar ben ik veel met java serverside problematiek bezig geweest en ik heb een aantal tools tot mijn beschikking die mijn leven een stuk eenvoudiger maken. Maar er zijn vast en zeker nog meer en betere tools die het nog eenvoudiger kunnen maken. Vandaar dat ik dit topic open. Ik wil graag weten welke tools jullie tijd vinden besparen en waarom.

Laat ik eerst beginnen:
-Hibernate voor de OR-mapping. Vroeger waren db-koppelingen veel werk, maar sinds ik Hibernate gebruik is het bijna een detail geworden.
-Spring om alle componenten van mijn systeem in elkaar te lijmen. Sinds Spring heb ik weer controle over mijn systeem en kan alles tot in de kleinste puntjes controleren. Ook zaken zoals transacties en security zijn veranderd van implementatie naar configuratie.
-Tapestry. Ik was al een tijd op zoek naar een betere oplossing voor het weblayer gedeelte en ik denk dat ik met Tapestry een oplossing heb gevonden die in ieder geval erg veel tijd bespaard op onze huidige manier van werken (maverick + jsp`s + eigen geschreven controllers). Ipv te denken in url`s, html, strings weer je met methodes, eigenschappen en objecten. Ik heb niet genoeg ervaring om een vergelijking te maken met andere frameworks maar op dit moment is Tapestry mijn vriend. Enigste wat wel jammer is, is dat het in het begin wel even lastig is om te zien hoe het werkt. Dit komt gedeeltelijk omdat het wel complex is om te begrijpen, maar ook omdat de documentatie nog voor verbetering vatbaar is.
-ANT. Dit gebruik ik als buildscript en sinds ik een template project op heb gezet heb ik no time een hoogwaardig script + kaal systeem. In het buildscript zitten de meeste dingen die ik nodig ben zoals productie en debug releases en sinds kort ook de fast deploy opties (scheelt je veel tijd met development).
-Concurrency library van Doug Lea die nu terug te vinden is in jdk 5.0. Ik ben regelmatig bezig met asynchrone communicatie en dan is dit gewoon je grote vriend. Met de hand bouwen is gewoon geen optie.

Dit zijn een aantal van de tools die ik gebruik en waarbij ik het gevoel heb dat het me tijd bespaard. Welke tijdsbesparende tools gebruiken jullie? Zijn er bv tools die hierin staan waarbij je denkt van: gooi weg die troep en pak dit en dit (wel met argumenten aub).

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 07-06-2005 09:25 ]

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Heb je nou niet het gevoel met al die tools dat veel werk voorgekauwd is, of is het meer dat je je creativiteit en denkwerk beter op andere (belangrijke) onderdelen kunt inzetten? Ik ben zelf nog steeds bezig met het begin van J2EE en ik kan ook niet wachten om uit te gaan zoeken wat al deze tools voor me kunnen doen (jij maakt me ook wel enthousiast een beetje :)). Ik ben nu vooral met PHP5 bezig waarbij ik echt alles met de hand doe, ik zou hier ook wel gebruik willen maken van enkele tools, maar echt goede zijn hier nog niet of weinig te vinden.

Wat moet ik trouwens zien als een buildscript? Is dat iets dat alles automatisch (afhankelijk van hoe je het instelt) bv. voor je pre-processed, compileert en deployed op de server oid?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Alarmnummer
Michali schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 09:29:
Heb je nou niet het gevoel met al die tools dat veel werk voorgekauwd is, of is het meer dat je je creativiteit en denkwerk beter op andere (belangrijke) onderdelen kunt inzetten?
Een gedeelte van het werk wordt voor me gedaan, check bv Hibernate. Maar vaak zijn het klussen die ik absoluut niet zelf wil doen. Dus door die tools heb ik dus meer tijd om me te concentreren op zaken die ik belangrijk vind. En als je kijkt naar Spring.. dan heb ik helemaal dit gevoel. Eindelijk ben ik weer de baas.. ik ben in charge.. ik bepaal hoe dingen gebeuren. Geen geneuzel meer met allerlei lastige constructies om aan je referenties te komen. Spring past volledig bij mijn manier van denken en Spring geeft me alle vrijheid die ik nodig ben.
Wat moet ik trouwens zien als een buildscript? Is dat iets dat alles automatisch (afhankelijk van hoe je het instelt) bv. voor je pre-processed, compileert en deployed op de server oid?
Yep.. op de console hoef ik alleen nog maar ant in te typen voor een fast deploy en ant build.production voor de production release :) En dat zijn geen acties die je iedere keer met de hand wilt uitvoeren...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, dat doet een buildscript. Eventueel nog wat geautomatiseerde test tussendoor.

De laatste tijd heb ik ipv ant vooral maven gebruikt. Voordelen hiervan ten opzichte van ant:
- Dependecies tussen verschillende projecten mogelijk.
- Automatisch downloaden van de juiste libraries. (deze en bovenstaande zorgen er automatisch voor dat je 1 plek hebt waar je bepaald welke libs je gebruikt, en of deze in je archive meegenomen moeten worden. Ook erg handig bij het genereren van je Idea project bestanden :D )
- Al een enorme berg standaard goals en plugins beschikbaar.
- pre en post goals ipv depend targets waardoor je mer controle hebt op de volgorde
- Hierarchische structuur waardoor je op 1 plek een goal toe kunt voegen en deze dan in alle projecten beschikbaar is
- Het is een laag op ant zodat je je special purpose scriptjes makkelijk over kunt zetten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Alarmnummer schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 09:34:
Een gedeelte van het werk wordt voor me gedaan, check bv Hibernate. Maar vaak zijn het klussen die ik absoluut niet zelf wil doen. Dus door die tools heb ik dus meer tijd om me te concentreren op zaken die ik belangrijk vind. En als je kijkt naar Spring.. dan heb ik helemaal dit gevoel. Eindelijk ben ik weer de baas.. ik ben in charge.. ik bepaal hoe dingen gebeuren. Geen geneuzel meer met allerlei lastige constructies om aan je referenties te komen. Spring past volledig bij mijn manier van denken en Spring geeft me alle vrijheid die ik nodig ben.
Dan is het idd perfect om zulke tools te gebruiken. Ik ben nog maar net bezig met het uitvogelen van database mappings etc. maar het is idd gewoon herhalend werk wat ik liever aan iets anders (zoals Hibernate) over laat. Van Spring weet ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik me er van moet voorstellen, maar dat komt nog wel, ik heb hier dat boek "J2EE Development without EJB" nog liggen waar ook een stuk over Spring in staat. Ik ben er alleen nog niet echt aan toe gekomen.
Yep.. op de console hoef ik alleen nog maar ant in te typen voor een fast deploy en ant build.production voor de production release :) En dat zijn geen acties die je iedere keer met de hand wilt uitvoeren...
Ok, dat is erg handig idd. Ik bouw voor eigen projectjes ook scriptjes die soortgelijke dingen voor me doen. Ik heb bijvoorbeeld eigen verzonnen debug code tags in de code zitten die ik er met een scriptje uit strip die de production code dan kopieert naar een andere locatie. Zo blijft de debug code gewoon onaangetast.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Tools die mij het leven makkelijker maken zijn, naast Spring, Hibernate en ANT de volgende:

Displaytag: Tag library die, zoals de naam reeds laat vermoeden, het eenvoudiger maakt om data te displayen. Verschillende soorten tabulaire views zijn mogelijk met een minimum aan tags. Gewoon je Collection op de request plaatsen en het displayen aan de taglib overlaten. Meer info

Ditchnet Tabs: Nog een tag library, die het gebruik van Tabs in een webapplicatie toelaat. Meer info

Ik vraag me af ofdat er nog meer gratis GUI componenten beschikbaar zijn?

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 10:30
Ik gebruik ook maven ipv ant.

Ik maak dan ook gebruik van veel voorgedefiniëerde goals (targets). Volgens mij heeft maven tov Ant enkel voordelen en geen nadelen aangezien je gerust ant scripts kan runnen met maven.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Maven geen nadelen?
Als het eenmaal opgezet is misschien... maar het opzetten ervan alleen al is een heel gepruts.

Geef mij voorlopig nog maar ANT (ik wacht Maven2 ook nog even af); kan zeer snel opgezet worden, is snel en voldoet ook nog steeds aan mijn eisen :)

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 10:30
-FoX- schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 21:13:
Maven geen nadelen?
Als het eenmaal opgezet is misschien... maar het opzetten ervan alleen al is een heel gepruts.
Nu weet ik niet hoe lang jij er over doet om een maven project op te zetten maar bij mij is dat toch in 123 gedaan. Mapjes aanmaken en 3 files (maven.xml, project.properties en project.xml) en klaar. Wat kan er gepruts aan zijn?

• Alarmnummer
Ik zou het fijn vinden als het geen Maven vs ANT topic gaat worden. Daar zijn er al genoeg van. Met dit topic wil ik voornamelijk achter tools komen die je veel werk bespaard :) En voor sommigen is dat ANT en voor sommigen Maven.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De grootste tool die mij het meeste werk bespaard is toch echt IntelliJ IDEA denk ik. Misschien niet in de lijn die je zoekt, maar de code completion, refactor mogenlijkheden, templates en andere plugins nemen mij echt bergen werk uit handen.

Om vervolgens ook nog even een compleet andere weg in te slaan wil ik ook nog even de Jakarta Commons vermelden. Dat is echt een ideale set libs met allerlei handige uitbreidingen en mogenlijkheden. Scheelt je zelf een heleboel util classes schrijven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:39

momania

iPhone 30! Bam!

Janoz schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 23:25:
Om vervolgens ook nog even een compleet andere weg in te slaan wil ik ook nog even de Jakarta Commons vermelden. Dat is echt een ideale set libs met allerlei handige uitbreidingen en mogenlijkheden. Scheelt je zelf een heleboel util classes schrijven.
De commons zijn inderdaad verdomd handig.
Bijna altijd als je zelf ergens een utility class voor wilt maken, en je toch even tussen de commons kijkt, heb ik 9 van de 10 keer een gedachte als: "verdomd, daar hebben ze ook al wat voor" :P

Zelf laatst enorm veel gebruik gemaakt van de commons lang en dan met name de StringUtil class.
Bij opmaak van tekst voor UI is dat uitermate handig :)

Verder vind ik TOAD ook wel een onmisbare tool worden als je veel met een oracle database aan de gang moet.

[ Voor 9% gewijzigd door momania op 08-06-2005 09:52 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Een enorme herkenning. Behalve Spring gebruik ik alle productiviteits-verhogende tools die Alarmnummer ook gebruikt.

Waar ik verder nog erg gecharmeerd van ben is NSIS. Tot een jaar of twee geleden bestond het installeren van software bij de klant uit het kopieren van een bosje .exe-bestanden, waarna je nog duizendeneen configuratie-bestandjes moest instellen.
Met zo'n installer bespaar je jezelf een beste pens installatiewerk, en de kans op vergissingen en foutjes is ook bijna nihil.

Omdat we nu zijn overgegaan van Delphi naar Java, is het installeren een stuk anders geworden. (We deployen nu slechts een .war-bestand op een Tomcat-server) Maar NSIS bewijst altijd nog z'n werk om allerlei instellingen en config-bestandjes neer te zetten.

Helaas werkt 't alleen op win32-omgevingen... maar tot nu toe hebben we toch nog geen klanten met linux of bsd of whatever.

[ Voor 9% gewijzigd door Varienaja op 08-06-2005 11:41 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1