Document met afbeeldingen dat niet zo groot is als Word?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.096 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabadab
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-03-2023

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Het gebeurt regelmatig dat collega's enkele afbeeldingen met een klein beetje tekst (en her en der een pijltje of cirkeltje) op één A4 willen afdrukken. Dit doen ze door de afbeeldingen in Word te plakken. Echter als je een een paar afbeeldingen van samen een paar honderd kB invoegd krijg je een bestand van een paar MB.

Aangezien ik graag efficient met de ruimte op de server om wil gaan zijn deze grote Word bestanden mij een door in het oog. Hoe kan ik in Word 97 (of op een andere wijze) afbeeldingen invoegen, zonder dat het bestand meteen zo achterlijk groot wordt?

Nu kan ik afbeeldingen wel samenvoegen met fotobewerkingsprogramma, maar dat is te ingewikkeld voor mijn collega's. Dus het liefst zoek ik een eenvoudige oplossing. Als het te ingewikkeld is gaan mijn collega's toch weer Word gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-04 22:40

dailyleaf

...

Windows Xp heeft de functie om van een map met foto's (of geselecteerde foto's/plaatjes) een mooie afdrukweergave te maken, waarin gekozen kan worden voor 1 foto per A4 of 2 of allemaal enz.

Je hebt het over Word 97, dus denk ik niet dat je Win XP draait. Maar misschien is er wel een tooltje op de markt die hetzelfde kan.

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tip: Wanneer je afbeeldingen in Word via 'invoegen' -> 'Figuur'->'uit bestand' kiest en vervolgens het plaatje kiest blijft het word bestand veel kleinder dan wanneer je rechtstreeks vanuit je browser plaatjes naar Word sleept of vanuit je fotobewerkingsprogramma een foto knipt en in Word plakt.

Zelfde geld voor powerpoint, publisher etc...

Ik sleepte ooit eens 4 plaatjes in een pp sheet -> 11MB na invoegen via invoegen figuur etc... was het bestand iets groter dan de 4 jpgs bij elkaar ongeveer 300Kb

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Pienjo !!! (zoals meneer Staartjes altijd zegt)

Je hebt helemaal gelijk. _/-\o_

Nu moet ik alleen mijn collega's nog boven het kleuterklas niveau gaan opvoeden, dat ze niet meer mogen knippen en plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Knippen en plakken is geen probleem, maar kies dan 'plakken speciaal' of 'paste special'. Dan kan je er op dat moment voor kiezen om het klembord item in te voegen als afbeelding (ipv als photoshop of wat het origineel dan ook was). Ik geloof dat die optie dan 'Apparaatonafhankelijke bitmap' heet.

Eventueel kan je ook nog in de werkbalk afbeeldingen kiezen voor comprimeren. Dan kan je alle figuren in het document in resolutie terugbrengen. Kan ook nog wel eens schelen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Als ik kies voor 'plakken speciaal' heb ik alleen de opties als 'Microsoft Photo Editor'. Het bestand wordt dan uiteindelijk net zo groot als bij gewoon 'plakken'.

De werkbalk 'afbeeldingen' heb ik niet. Wel 'figuur', maar daar staat geen optie comprimeren in.
Ik werk dus met Word 97 in w2k.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:11

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Iets verder zoeken: in de eigenschappen van de afbeelding kun je op een of andere tab (ik weet ze niet welke) ervoor kiezen om de afbeelding te comprimeren.

Of zat het nou direct in het snelmenu (rechtermuisknop). :?

't Is heel simpel iig, ik heb het zelf vaak zat gedaan. Maar het helpt lang niet zoveel als het plaatje importeren als jpg, gif oid.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Nu denk ik dat Word 97 er waarschijnlijk ook niet al te best mee om kan gaan... Dan blijft idd alleen het direct importeren over.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Nee inderdaad, met snel opslaan wordt het nog erger. Dan wordt alleen aangegeven wat gewijzigd is en hoe, het oude wordt niet verwijderd. M'n moeder die het bestand wat erg groot vindt worden en het plaatje nog een keer kopieerd in de hoop dat het bestand kleiner wordt kan erover meepraten: 5MB > 10MB en verder... Ze was behoorlijk wanhopig :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk op 07-06-2005 15:55 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Thuis heb ik Office 2003 op Windows XP. Daar is wel een werkbalk 'afbeeldingen' met een functie 'comprimeren'.
Maar op de zaak heb ik dus Office 97 op W2K. En daar is alleen de werkbalk 'figuren' waar geen optie ' verkleinen' inzit. Ook bij eigenschappen zit geen functie 'verkleinen' (of iets vergelijkbaars).

Maar goed, via 'invoegen', 'figuur' en 'uit bestand' gaat het ook goed, doen we het zo wel. Maar het zou prettig zijn als ik ook afbeeldingen in documenten achteraf kan verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Afbeelding kopiëren naar paint, opslaan als jpg en opnieuw importeren. Kost wat meer tijd maar werkt veel beter dan de compressie van word 97.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
met office 2000 moet het als volgt:

plaatje ergens uit knippen..
paste special als : figuur/afbeelding
DAN uit word weer knippen ctrl-x en paste special als figuuur (nogmaals dus) en nu komt het als je dat nog een keer herhaalt krijg je opeens de optie om op te slaan als jpg of gif.. dan is het echt klein

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

word 97 kan niet goed omgaan met jpg en zal dan 2 versie opslaan : een gecomprimeerde en een bmp-versie. resultaat:nog grotere bestanden dan voorheen. gebruik de microsoft photo editor om al je afbeeldingen om te zetten naar png, dan afbeelding->invoegen in word.
Pagina: 1