Toon posts:

[Front USB] hoe weet ik zeker dat het goed is aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ga binnenkort bij iemand ff USB-front aan sluiten. Nu is daar veel info over te vinden, o.a. op dit forum. Ik geloof dat ik daar ook wel veel aan heb. Heb het iig ff allemaal opgeschreven. Maar ik zit nog met wat vragen. Hoe weet ik zeker dat ik het goed heb aangesloten? Als ik het verkeerd aansluit, verteld Windows mij dat dan? Is het mogelijk dat ik het verkeerd aansluit, en dat het toch werkt? Mag ik ervan uitgaan als beide USB front poorten het doen, dat het ook goed is aangesloten? Wordt je moederbord al meteen opgeblazen bij het verkeerd aansluiten? Of is dat pas zo als je het boeltje een tijdje zo aangesloten hebt?

In de handleiding (zie hier: http://www.asuscom.de/pub...00S-X/e1870_p4p800s-x.pdf ) van het bordje waarop ik het ga aansluiten zie ik kreten zoals P7-, P7+, P8+, P8-. Die kreten zie ik hier op het forum niet, wat betekent dat? Is P7-, de min van de USB interface genummerd als 7, moet ik dat zo zien? Betekent dit dus dat op die negen pinnen op het mobo, je 2 USB poorten kan aan kan zetten? Op het betreffende mobo zijn er 5 pinnen boven, en 4 onder. Waarbij helemaal rechts onder 1 pin ontbreekt. Ik geloof dat ik bij andere mobo's wel een gezien heb dat er op een andere plek een pin ontbrak, kan dat kloppen? Hoe zit dit?

Wat betreft de stekkertjes die in die kast hangen heb ik ook nog een vraag. Er zitten veel stekkertjes in, met o.a. de volgende namen: D-, D+, GND, 5V. Maar ook naamloze stekkertjes. Geven die naamloze stekkertjes aan of het b.v. om USB aansluiting nr 7 of 8 gaat? Of zou het kunnen dat er maar 1 naamloze inzit, en moet-tie dus op NC? En die D+ b.v. op P8+.

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Windows waarschuwt niet wanneer je de kabeltjes verkeerd aan hebt gesloten, je mobo gaat er ook zeker niet kapot van.

Op de stekkertjes staan letters, zoals P7- e.d., en in de handleiding van het moederbord staan deze ook. Nu is het slechts een kwestie van het juiste pinntje bij de juiste aansluiting zoeken. Priegelwerk, maar zeker te doen met de handleiding erbij.

Verwijderd

Meestal gaat er niks stuk, toch heb ik bij een nieuw personeelslid van me wel eens rook uit een pc zien komen, de bedrading voor de front-usb was gaan smelten...

Verwijderd

"Baas, ik heb de computer van een klant gesloopt"

"Hoe erg?"

"Ja hij rookt" :+

Ik heb het zelf ook wel een gehad, maar dat kwam omdat al die draadjes in 1 grote stekker zaten, en die bleek verkeerd te zijn gefabriceerd. :o

Verwijderd

Deze was gelukkig niet van een klant maar gewoon een nieuwe, dus het maakte niet zoveel uit.

• Nvidiot
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Verkeerd aansluiten van de front usb aansluiting kan (na het aansluiten van een usb apparaat op de poort) zeker wel leiden tot het opblazen van de usb controllerchip op 't moederbord.

* Nvidiot is ervaringsdeskundige op dit gebied :X

Het is een kwestie van D+ op 7+ / 8+ en D- op 7-/8-. GND op GND en +5V op +5V. Je kunt inderdaad 2 usb poorten kwijt op die 9 pinnen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Topicstarter
BARO schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 04:48:
Windows waarschuwt niet wanneer je de kabeltjes verkeerd aan hebt gesloten, je mobo gaat er ook zeker niet kapot van.

Op de stekkertjes staan letters, zoals P7- e.d., en in de handleiding van het moederbord staan deze ook. Nu is het slechts een kwestie van het juiste pinntje bij de juiste aansluiting zoeken. Priegelwerk, maar zeker te doen met de handleiding erbij.
Met de handleiding erbij lukte het niet, vandaar dat ik het hier vraag. De opdruk op de stekkertje komen niet overeen met hetgeen wat in de handleiding staat.

Verwijderd

Topicstarter
Nvidiot schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 07:34:
Verkeerd aansluiten van de front usb aansluiting kan (na het aansluiten van een usb apparaat op de poort) zeker wel leiden tot het opblazen van de usb controllerchip op 't moederbord.

* Nvidiot is ervaringsdeskundige op dit gebied :X

Het is een kwestie van D+ op 7+ / 8+ en D- op 7-/8-. GND op GND en +5V op +5V. Je kunt inderdaad 2 usb poorten kwijt op die 9 pinnen.
Bedankt, ik ben al wat meer geholpen hiermee. Toch heb ik nog de volgende vragen.
1. Stel dat na aansluiten beide USB poorten werken, kan het dan nog zijn dat het verkeerd is aangesloten? Met andere woorden hoe weet ik zeker dat het goed is aangesloten?
2. Hoe zit het met die stekker(tjes) zonder opdruk? Is dat het NC stekkertje? Is NC gelijk aan de term shield? Die ik hier op het forum ook weleens tegenkom?

• Nvidiot
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

1. Even een USB muis / toetsenbord / whatever indrukken. Als het werkt: mooi, verder afblijven :)
2. Dat stekkertje heeft vermoedelijk 't zelfde kleur draadje als GND. Die kan je op NC drukken, maar kun je ook gewoon los laten hangen. (NC = Not Connected). De belangrijke zijn +, -, GND en +5, zonder die doet ie niks.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
dat asus bord houd zich aan de 'intel' standaard. zo'n beetje alle kasten doen dat ook, dus waarschijnlijk is het geen probleem. als dat stekkertje er rechtsonder ook 1 mist, moet het gewoon werken

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Staat er op een stekkertje niet ergens een pijltje bij één van de aansluitinkjes oid? Vaak geeft dit aan welke op pin 1 moet.

Rail Away!

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 19:05

dailyleaf

...

het enige wat je kan doen is dus samen met de handleiding van je moederbord en de opdruk van de pinnetjes de meest logische combinatie maken.

Als alles erop zit, computer aan en een muis testen ofzo. Weet je gauw genoeg of ie werkt.
Of ie ook kan stuk gaan als ie verkeerd is aangesloten geloof ik niet in, tenzij je doelbewust + op - zet en andersom, maar dat is dan ook niet logisch.

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoals Nvidiot het opschrijft klopt het.

Helaas is het zo met USB dat de kabel of de USB controller in rook op gaat als je het verkeerd aansluit. Het belangrijkste is dat de 5V en GND goed zitten. Als je Data+ en Data- omdraait werkt het gewoon niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Diederik op 07-06-2005 12:55 ]

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt voor jullie reacties dusver, heb ik heel veel aan. Die not connected wordt volgens mij ook wel shield genoemd, klopt dat? Waarvoor is dat kabeltje dan? Want lees nu dat ik het dus in principe niet nodig heb.

Heeft elke front USB aansluiting zijn eigen kabeltjes? Dus moet ik alle kabeltjes voor de USB boven aansluiting b.v. op de bovenste pinnen aansluiten, en voor onder de onderste pinnen? Of wordt daarin geen onderscheidt gemaakt? Of is het zo dat b.v. zolang de D+ op een D+ pin is aangesloten dat het goed is etc?

Verwijderd

Topicstarter
Schopje (8>
Kan iemand mij nog helpen met de vragen van mijn post hierboven?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Normaal heb je een aansluiting per twee poorten. Dus dat zijn negen pinnetjes op je mobo ofzo, en een 'blinde vlek'. Heb je twee van die pin-outs op je mobo, dat wil dan zeggen dat je vier usb-poorten extra kan aansluiten :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Meestal is het +5v / data - / data + / -5v, en dan 2 rijen onder elkaar.

Bij ranzige mobo's als die van Pcchips etc. wil dit nog weleens afwijken, maar volgens mij houden de meeste fabrikanten zich gewoon aan de standaard. Ik zou het er wel in deze volgorde op durven prikken tegenwoordig.

Edit:
Die negende heb je niet nodig idd.
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 00:00:
Heeft elke front USB aansluiting zijn eigen kabeltjes? Dus moet ik alle kabeltjes voor de USB boven aansluiting b.v. op de bovenste pinnen aansluiten, en voor onder de onderste pinnen? Of wordt daarin geen onderscheidt gemaakt? Of is het zo dat b.v. zolang de D+ op een D+ pin is aangesloten dat het goed is etc?
Ik zou ze niet door elkaar halen, dat lijkt me het simpelste en overzichtelijkste.

Wat nog weleens handig wil zijn als je er bijvoorbeeld slecht bij kunt, is met secondelijm van tevoren de draadjes /stekkertjes in de juiste volgorde aan elkaar lijmen.

[ Voor 62% gewijzigd door smvs op 11-06-2005 09:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik er binnenkort kom, dan ga ik nog maar eens een poging wagen.
Bedankt, jullie horen nog van mij :).

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraag die ik moet weten. Wat moet ik met die NC connector doen? Aansluiten op de pin NC? Of niet aansluiten? En waarvoor dient het? Om USB-front uit te schakelen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles aangesloten, en alles werkt!! Dus bedankt hiervoor. Die 2 naamloze 1-pins-stekkertjes bleken voor de PC speaker te zijn. Het is overigens niet gelukt om die PC-speaker aan de praat te krijgen. Dus die heb ik maar niet aangesloten.
Pagina: 1