Invloed van weersomstandigheden op je digicam

Pagina: 1
Acties:

• pret|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12-2009

pret|IA

I live in an anummene!

Topicstarter
Momenteel sta ik op he punt mijn eerste digicam te kopen na vele jaren veel plezier van mijn analoge compact-cam te hebben gehad (en heb dat nog steeds!)

Reden waarom ik nu een digicam wil kopen is dat ik steeds meer inzie dat het maken toch oh zo makkelijk is en de uiteindelijke resultaten weten zijn (aangezien je onmiddelijk kunt checken of je foto aan je eisen voldoet - en ik ben nogal zeer kieskeurig!)

Mijn vraag is de volgende:

Ik wil mij een Panasonic FZ5 waarschijnlijk aanschaffen voor foto´s te maken tijdens een trip volgend jaar van een maand naar Vietnam. Hoe zit het dan met de invloeden van de warmte/vochtigheid welke deze heeft op de camera ?? Ik ben nl. bang dat er vocht in komt of dat zaken stuk gaan hierdoor.
Bestaat er enige bescherming voor (ook voor de geheugenkaarten!) of kan ik misschien beter een andere camera kiezen ? De reden waarom ik voor deze cam heb gekozen is de grote zoomcapaciteit, lage gewicht, OIS en goede beeldkwaliteit. Of kan ik toch beter voor iets anders gaan in dezelfde prijsklasse (tot zo'n 450 euro)

(daanaast wil ik de cam tijdens mijn vakantie aan Italie dit jaar al goed gaan gebruiken en tevens voor een bruiloft welke binnenkort plaatvsind)

http://srom.zgp.org || "Did u use Tha Magic Book ?"

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:18

breinonline

Are you afraid to be known?

Je geheugenkaartje hoef je niet echt bang voor te zijn. Er is ooit een topic (of was het op de FP?) langsgekomen waar ze met digicams een explosie fotografeerden, van dichtbij. Resultaat: digicam in 100 stukjes geexplodeerd en het kaartje nog heel en leesbaar :)
Het enige waar flash geheugen niet tegen kan: statische elektriciteit. Pas vooral op bij SD en ander geheugen met niet afgeschermde contactjes. CF is wat dat betreft heel robuust.

Wat betreft de camera: ik denk dat die wel wat kan hebben. Probeer hem in ieder geval zoveel mogelijk te behoeden voor direct vocht (regen), voor de rest is het dnek ik proberen. aar ook in vietnam hebben ze vast wel digicams, dus zal het wel lukken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Wel uitkijken natuurlijk als je direct vanuit een droge omgeving (kamer+airconditioning) naar buiten loopt waar het vochtig is. Er treedt dan condens in de camera, en dat schijnt niet zo goed te zijn (roest en kortsluiting enzo). Laat hem dus even een paar minuten acclimatiseren.

En voor het absoluut zekere kan je bij veel fotozaken meteen een verzekering op je camera afsluiten. Voor een bepaald bedrag dat je vooraf betaalt + ongeveer 30 euro eigen risico ben je verzekerd tegen alle soorten van schade + diefstal, wereldwijd. Het kost je meer, maar het kan je een hoop reparatiekosten schelen (gemiddeld minimaal rond de 160 euro) en het geeft je wel een veilig gevoel.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Je hebt voor heel veel camera's van die onderwaterbehuizingen. Is dat geen idee?

Verwijderd

Leuk topic!!

(ik ga dit jaar nog anar Vietnam en ik ben ook wel benieuwd of ik nog extra voorzorgsmaatregelen moet treffen voor mijn cam)

Ik ben bij een outdoor-zaak geweest en daar een soort plastic (siliconen) zakje gekocht (bedoeld om documenten droog te houden; fabrikant: ortlieb). Er kunnen documenten in ter grootte van een A4-tje, Hierin past mijn Minolta A1 en ik hoop dat er ook nog een iRiver PMP-140 in past (wel besteld maar is nog niet binnen). Ik denk overigens dat als je je cam in een rugtas doet met de cameratas er nog omheen dat je je dan geen zorgen hoeft te maken. Desnoods doe je er als het regent ook nog een plastic zak omheen.

De verkoper zei tevens dat je ook door het "tasje" heen kunt schieten maar dat zie ik zelf niet zo zitten (je gaat niet zomaar ff terug om die ene foto opnieuw te maken en dan is het jammer als je erachter komt dat er vlekken opzitten van het "tasje"...).

Verwijderd

Link naar eerder genoemde explosie :P

Die zakjes met Silica kun je vaak ook wel bij je fotoboer krijgen, want die haalt die zakjes standaard uit de tasjes als een klant ze wil passen. Loop anders ook eens langs een electronicagrootgrutter, daar liggen ze letterlijk voor het oprapen.

Mijn tip is al genoemd: een goede tas (Lowepro doet het altijd goed) icm silica.

Verwijderd

Ik zit momenteel in Singapore met mijn Minolta Dimage 7. Het is hier warm (30+) en heel erg vochtig. Ben onlangs ook een aantal dagen in Bangkok geweest, nog warmer maar veel minder vochtig. Met name in Bangkok had ik problemen dat de camera vaak haperde, slecht focusseerde, niet flitste maar kan niet met 100% zekerheid zeggen dat dat aan de weersomstandigheden lag (er was wat babyvoeding gemorst in de tas waar de camera lag :X ). Wat ik wel merk is dat de camera veel heter wordt. Ook het LCD-scherm vertoont af en toe kuren. Als de camera een tijdje in een aircon'd riumte heeft gelegen en je haalt hem naar een ruimte zonder airco, of naar buiten krijg je inderdaad condens, maar vooral op de lens. Condens binnen de camera zelf zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren. De behuizing is daar wel dicht genoeg voor.

• pret|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12-2009

pret|IA

I live in an anummene!

Topicstarter
Misschien is het dan in ieder geval beter om de zilvere versie i.p.v. de zwarte versie te kopen ? (aangezien zwart meer warmte opneemt)...maar ja...vinde de zwarte wel mooier.......

Is er misschien iemand die ervaring in warme/vochtige omgevingen heeft met een bepaald type tas waar ik mijn Panasonic Digicam én mijn JVC DV-cam (E-300) in kan stoppen ?

http://srom.zgp.org || "Did u use Tha Magic Book ?"

Pagina: 1