Toon posts:

Antec tx 635 voeding, tussenkoeler draait niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn vader en ik hebben vandaag een nieuw computer systeem samengesteld, maar nu hebben we wat onenigheid. Het gaat hierbij, zoals de titel al aangeeft, over de koeling van de voeding. Dit is een 350 watt smartpower voeding die standaard in de antec tx 635 kast zit. Deze voeding heeft een extra draadje (zwart en blauw) die je op het moederbord moet aansluiten. Maar als je deze aansluit komt er uit de voeding een enorm lawaai van de voorste voedingkoeler (tussen de voeding en het moederbord). Bij het samenstellen was een eis dat de pc stil moest zijn (ik dacht dat zit met antec wel goed). Echter als we de voorste koeler aansluiten dan draait de achterste voedingkoeler (aan de achterkant van de pc) niet.

Maar erger nog, als we het blauw zwarte draadje van het moederbord afhalen draait de achterste voeding koeler ook niet. Dan draait de voeding zonder enige koeling. Nu zijn mijn vragen:

- Is dit normaal (temperatuur gestuurt) of moet de achterste koeler van de voeding altijd draaien?
- Moet het blauw zwarte draadje altijd worden aangesloten aan het moederbord?

Systeem specs:
Amd 3400+ (socket 754)
MSI K8n neo platinum
antec tx 635 kast
seagate 80 gb sata
western digital 120 gb sata
fx 5200 videokaart

ps. ik wist niet goed waar ik dit topic moet plaatsen, dus heb het maar onder Processors, Mobo's & Geheugen gezet.

Verwijderd

hij moet onder overige hardware. maar verder is het volgens mij niet normaal, er moet altijd iets draaien.
En dat zwart blauwe draadje is om de rpms van een van de voeding fans door te geven aan het moederbord zodat je ze in de bios of speedfan of mbm kunt zien.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Sommige voedingen blijven van zichzelf al redelijk koel waardoor de fan pas aanspringt als je hem flink belast.
Je zou eens 3DMark kunnen draaien en kijken of de voedingfan toch op een gegeven moment gaat draaien.
Die tussenfan zit er mogelijk in om een CPU zonder fan te koelen. Dan moet ie inderdaad op volle toeren draaien.

En ook nog : Antec != altijd superstil

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het blauw zwarte draadje eruit trek tijdens zware belasting bijv. burk7 (een half uur) dan valt de tussen ventilator helemaal stil. Zelfs in deze omstandigheden gaat de achterkoeler niet aan. De achterkoeler gaat zelfs bij extreme hitte niet aan. Mijn gedachte was eerst omdat het een "quiet" kast dat het temperatuur gestuurd gaat (de achterkoeler). Maar omdat deze zelf bij een half uur burk7 niet aan gaat en dus de koeling verder ook geen koeling heeft, denk ik sterk aan een defect. Immers een 3400+ met 2 hdd's een half uur tijdens burk7 draaide houden lijkt mij geen ligte opgave.

Heeft toevallig iemand van jullie "tweak freaks" 8) ook zo'n kast en kunnen jullie me vertellen of die normaal is?