Toon posts:

Videokaart / Koeling advies nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen weken heb ik me helemaal op de hoogte geprobeerd te stellen van de nieuwste technieken op het gebied van hardware. Ik wil namelijk binnen nu en 2 weken een compleet nieuw systeem aanschaffen met een budget van max. 2000 Euro.
Nu volg ik al jaren zeer geregeld de hardware headlines op verschillende sites (vooral tweakers uiteraard) en heb op basis van bovenstaande nu een systeem samengesteld. Graag zou ik hierbij echter advies krijgen van jullie over de aan te schaffen Videokaart en benodigde Koeling (passief / ventilatoren). Overig advies / opmerkingen zijn uiteraard ook van harte welkom.
Op het systeem worden games gespeeld (o.a. Call of Duty) en veel gesurfed / films gekeken en muziek geluisterd. :)

Processor:
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, Boxed)
De keuze is hierop gevallen omdat de 3500 de beste kwaliteits/prijs verhouding heeft op het moment en volgens gelezen reviews (best buy guides) niet al te veel onderdoet voor de erboven gelegen processors.

Geheugen:
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
1024 Lijkt me voorlopig genoeg. Uiteraard in Dual Channel geplaatst voor de betere prestaties. DDR2 (of de komende 3?) hebben volgens eerdere threads op dit forum geen noemenswaardig voordeel boven DDR.

Monitor:
Iiyama ProLite E480S-B (19", 8ms, D-sub, Zwart)
Met de huidige prijsverschillen tussen 17" en 19" ga ik over op de laatste. Ik ben zelf helemaal weg van Iiayama; ik heb er meerdere beeldschermen van gekocht (voor mezelf en anderen) en er is nog bij geen enkele iets mis gegaan!

Moederbord:
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394)
Door de Best Buy Guides Mei en Maart heb ik besloten dit moederbord te kiezen. Na enkele mensen gesproken te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik kon kiezen tussen MSI en Asus (i.v.m. betrouwbaarheid en kwaliteit) en dit moederbord heeft alle features die ik graag bij mijn systeem wilde zien (zoals SATA(2) - RAID - SLI - PCIe). Uit een recente review blijkt dat er niet veel prestatieverschil tussen de huidige SLI moederborden zit. DE K8N van MSI heeft dan wel een wifi-aansluiting en bleutooth ondersteuning maar dat kost dan ook 50 Euro meer...(link test)

Videokaart:
??? 6800 GT ???
Ik ben geen Diehard Gamer, maar wil wel de nieuwste spellen kunnen spelen. Zo speel ik graag Call of Duty om maar iets te noemen (en die is al wat ouder...maar dat type spellen o.a.). Ook zal ik veel films kijken op mijn PC en komt er een TV-kaart (zie hieronder) in het systeem zodat er TV gekeken kan worden en van TV opgenomen kan worden met deze kaart. Graag zou ik dus van jullie willen weten welke kaart in dit systeem geschikt is. Hierboven staat een 6800 GT omdat die volgens eerdere threads samen met de ATI X850XT wordt genoemd en deze 6800 GT in SLI is te plaatsen als ik er nog 1 bij koop als de prijs is gedaald. De ATI X850XT vind ik simpelweg te duur...

Geluidskaart:
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Betaalbare geluidskaart met prima prestaties (heb er in ander systeem al 1 zitten).

TV-Kaart:
Hauppauge WinTV PVR-500MCE
Deze wordt ook via vrienden en de BBG aangeraden vanwege haar prestaties. Het nadeel vind ik dat ie geen afstandbediening meegeleverd krijgt. Hier moet ik nog naar zoeken. Ook is ie met zo'n 107 Euro redelijk prijzig. Misschien hebben jullie ervaring met alternatieven?

Harde Schijven:
2 Maal Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Ik wil absoluut een overvloed aan opslagcapaciteit vanwege mijn hoeveelheid aan films, muziek en eventueel opgenomen TV-materiaal. Verder heb ik voor 2 harde schijven gekozen om ze in RAID te plaatsen voor prestatie-winst.

DVD-brander:
NEC ND-3540 16x (Dual-layer)
Ik heb er al 1 in mijn huidige systeem geplaatst en ik heb nog niets te klagen gehad. Bovendien is de prijs prettig te noemen.

DVD-Rom:
Lite-on DVD 16x48
Maakt me niet veel uit welke speler. Deze was goed leverbaar en goedkoop.

Boxen:
Logitech X-530 (5.1)
Om mijn geluidskaart goed te benutten. Heeft een mooie prijs. Verder niet naar gekeken maar is ook niet van groot belang.

Behuizing:
Antec Performance One P160
Ziet er prachtig uit, en aangezien hij onder mijn bureau komt zijn de aansluitingen bovenin handig. Is makkelijk bij montage en heeft ruim voldoende ruimte. Ik denk ook nog aan de Antec Sonata (zwart), vooral omdat deze al een voeding heeft en dat nogal schilt qua prijs.

Voeding:
Tagan TG480-U01 ATX-480W
Deze werd aangeraden in de best buy guide vanwege haar prijs/kwaliteit verhouding. Verder weet ik niets af van voedingen...! Ik heb wel recent gelezen dat zowel qua prestatie als geluidsproductie de Cooler Master Real Power RS-450-ACLY goed uit de test kwam (link test).

Ventilatie:
??? Cooler Master SAF-S12-E1 ???
Deze schijnt erg stil te zijn en dus heb ik hem maar genoteerd. Ik heb geen flauw benul of dit nu geneog koeling is voor mijn systeem. De Antec Performance bevat al 1 ventialtor aan de achterkant. Deze komt dus aan de voorkant. Is er nu nog koeling nodig van de chipset e.d. op het moederbord? Graag jullie advies hier.

Verder wordt het systeem uitgerust met een diskettestation, de Logitech MX510 muis (USB) en het Logitech UltraX Flat keyboard (USB) omdat ik dat perfect vind typen.

Gelezen heb ik o.a.:
BBG Januari / Maart / Mei
TrustedReviews bekijkt 19 ATX-voedingen
AnandTech test de Antec Performance One
ATi Radeon X850 XT PE videokaart nader bekeken
Vergelijking van 27 AGP- en PCI Express-videokaarten
THG vergelijkt negen Socket 939-moederborden
Acht stille voedingen met elkaar vergeleken
Drie nForce4 SLI-moederborden vergeleken
(en anderen)

Ik zou jullie advies ontzettend op prijs stellen en ik hoop dat ik aan de Policy heb voldaan door te vertellen wat ik (o.a.) heb gelezen en ik de keuzen heb toegelicht.

Alvast bedankt!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:31

Pubbert

random gestoord

Als videokaart > De X800XL, beter en goedkoper dan de 6800GT, en tevens (over een tijdje, zeer waarschijnlijk) de mogelijkheid om er een 2de X800XL bij te zetten op nForce4 bordjes.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Zeer mooi bij elkaar gezocht systeem :)

Twijfel bij Alternate aanbieding: de 6800GT of ultra nemen?

Ik heb zelf deze kaart vanmiddag besteld. Nergens zo goedkoop als bij Alternate.

En als ik me niet vergis (ga dit zelf niet doen) is er later nog een SLI setje van te maken met jou mobo.

Alleen je geheugen, je hebt voor Twinmos gekozen ikzelf heb hier geen ervaringen mee maar ik zou qua gevoel gaan voor Corsair/Kingson/Geil geheugen. Toch iets wat betere merken.

edit:http://www.digital-daily.com/cooling/zalman-7000/
deze koeler heb ik en wel meer tweakers, erg goede koeler en in zijn lagere standen bijna onhoorbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Maxxi op 06-06-2005 22:10 ]

Verwijderd

Maxxi schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:08:
Alleen je geheugen, je hebt voor Twinmos gekozen ikzelf heb hier geen ervaringen mee maar ik zou qua gevoel gaan voor Corsair/Kingson/Geil geheugen. Toch iets wat betere merken.
ik heb gehoord dat kingston problemen kon geven bij een a8n sli en zou ik dus uit voorzorg deze niet nemen. ik zou voor het volgende mem gaan: Corsair TWINX1024-3200C2 115€..
DDR 2 past ook niet op je moederbord..
als ik zo naar je game-eisen kijk kan je volgens mij ook prima volstaan met een 6600GT, deze zijn er al vanaf 140..kan je er ook altijd nog eentje bijprikken mocht het in de toekomst nodig zijn..
verder zou ik inderdaad ook voor de zalman 7000 gaan..Neem de al-cu versie als je niet van plan bent om te gaan OC-en EN veel naar LAN-partys oid gaat omdat deze togh wat lichter en dus veiliger is bij vervoer...wil je wel gaan overclocken kan je beter de koperen nemen..
Ik zou een papst nemen om je systeem iets stiller te maken.
Mag ik vragen waarom je de hitachi neemt?
Verder goed bij elkaar gekozen hoor..! goede informatie over je wensen ook..

edit: k zie net dat je en snelheid van raid wil (dus raid 0) en dat je films muziek enzo wil opslaan, ik zou er dan een derde harde schijf bij nemen of een goed back-up medium..Raid 0 is niet het meest betrouwbare zoals in de faq is te lezen en het wordt dus aangeraden om zaken die je niet kwijt wilt raken op een andere schijf te zetten of goed te backen!
ikzelf zou voor de pioner DVD A09 gaan, ik heb zelf de A06 en heb van de in totaal 400 gebrande dvds maar eentje verprutst door de brander..zijn ook goedkope dus niet de beste dvds..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zover!
Erg goede site van de Zalman 7000. Zal deze zeer waarschijnlijk in het systeem opnemen. Met die instructies moet dat goed te plaatsen zijn. ;)
Verder kan ik met dit moederbord idd van DDR2 afstappen zie ik :).
Het merk geheugen zal ik dan nog maar eens in duiken. Als dat idd betere merken zijn zal ik daar zeker voor gaan.
Ik heb voor Hitachi gekozen omdat zij de SATAII op de markt hebben en ik nu bijvoorbeeld een Maxtor in mijn systeem heb zitten die ik nogal lawaaierig vind...
Ik kan met mijn behuizing / moederbord idd kiezen voor drie (kleinere) harde schijven om zo RAID veiliger te benutten. Lijkt me een goed idee.
Wat betreft de videokaart: 6600 GT is zeker wel een stuk goedkoper...en dat is altijd mooi meegenomen maar is die videokaart wel goed genoeg om de nieuwste games te spelen (dat ik niet over 2 maanden al een verouderde videokaart heb)? En 2 maal 6600 GT in SLI is te vergelijken met....welke enkele videokaart?

Verwijderd

Topicstarter
Is er dan niemand meer die nog advies kan geven en/of opmerkingen heeft over dit systeem?

Verwijderd

2x de 6600 GT in sli is in de meeste test (die sli ondersteunen) een redelijk stuk sneller dan de 6800 Ultra en vaak ook nog sneller dan de ati X850XT..de 6800 is ook voor high-end, de 6600 voor mainstream en de 6200 voor lowstream volgens mij ben jij de mainstream..reviews/plaatjes:
http://www.xs4all.nl/~caspersm/GoT/6600gt/bench.gif
http://graphics.tomshardw...40907/images/image025.gif
http://www.beyond3d.com/previews/nvidia/nv43/index.php?p=10
maar de actie van alternate is wel een zeer goede..! je kan over 2 maanden natuurlijk nog gewoon de nieuwste spelletjes spelen alleen of je dan met alle eye-candy aan kan is niet te zeggen natuurlijk..

Als je stille schijven wil neem dan de seagate, ik heb ze zelf niet gehad maar van iedereen gehoord dat ze de stilste zijn en ze hebben ook nog een goede performance..

edit: hier zocht ik dus naar:
http://www.xbitlabs.com/a.../display/2004-27gpu2.html
als je iets verder bladert dan kom je ook wel bij 6600GT in sli..bedenk wel dat sli nog niet heel erg goed wordt ondersteund door de drivers en/of spellen..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. Echt een prima linkje om eens goed naar de videokaarten te kijken. Het valt me op dat idd de mainstream 100% de 6600GT moet zijn. Verder is voor 'mijn spellen' (CoD, UT, Halo) de 6800GT in de duurdere klasse een goed idee.
Ik zal de prijzen eens bekijken en op basis hiervan mijn beslissing maken.

Verwijderd

CoD valt met eigenlijk alle nieuwe kaarten te spelen..de 6600GT kan het makkelijk allemaal weergeven..
UT hangt meer af van je processor en kan je systeem ook makkelijk weergeven
Halo heb ik zelf niet zo veel over gelezen of ervaart alleen even een demootje gedraait op mijn oude radeon9700 pro dus de 6600GT moet heb ook zeer zeker kunnen weergeven..ik ben het daarom niet met je eens over je stelling over de 6800gt..
Als je nou spellen als half life 2 met eye candy (AF en AA) wil gaan spelen op hoge resoluties dan krijgt de 6600GT het moeilijk maar dan nog kan hij het in sli allemaal makkelijk af...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Als de 6600GT het allemaal makkelijk aan kan dan zal ik daar voor gaan. Scheelt enorm veel in de prijs :)!

Verwijderd

Een grote fout zit er volgens mij wel in in die opstelling. Ga je voor pci-e dan moet je de U01 van tagan hebben, maar de u22. Ik zou daar nog even naar kijken voordat je op een verkeerde voeding stuit.

Edit: Als je dan toch gaat voor een 6600 neem dan is een kijkje in het ASUS asortiment.. hebben ze leuke modellen standaart overgeclocked en dus betere prestaties. ( Doom versie.. en niet zo duur als een 6800 )

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 14:33 ]

Verwijderd

ik zou zowiezo een merk nemen van je videokaart..
als je zo no-name ding neemt dan heb je de kans dat wanneer je een tweede voor sli wilt halen dit merk niet of nauwelijks meer te vinden is..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip over de voeding! Ga ik meteen nakijken!!!
Ik zal zeker geen merkloze videokaart kopen. Het systeem moet kwaliteit hebben! ;)
Bedankt iig allemaal.

Edit: Klopt idd U22 is met PCIe. Goed dat je het even hebt gezegd!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 22:24 ]

Pagina: 1